برفک دهان چیست و چطور درمان می‌شود؟

0

برفک دهان – که به آن کاندیدیازیس دهان candidiasis نیز گفته می‌شود – وضعیتی است که در آن قارچ کاندیدا آلبیکنس در پوشش داخلی دهان  تجمع می‌یابد. کاندیدا یک ارگانیسم طبیعی در دهان شما است، اما گاهی اوقات می‌تواند بیش از حد رشد کند و علائم ایجاد کند.

برفک دهان باعث ایجاد ضایعات سفید کرمی می‌شود که معمولاً روی زبان یا گونه‌های داخلی شما ایجاد می‌شود. گاهی اوقات برفک دهان ممکن است به سقف دهان، لثه‌ها یا لوزه‌ها یا پشت گلو گسترش یابد.

اگرچه برفک دهان می‌تواند هر کسی را درگیر کند، اما احتمال بروز آن در نوزادان و بزرگسالان مسن‌تر است زیرا ایمنی بدن آن‌ها کاهش یافته است. در افراد دیگر با سیستم ایمنی سرکوب شده یا شرایط سلامت خاص؛ یا افرادی که دارو‌های خاصی مصرف می‌کنند. برفک دهان اگر سالم باشید یک مشکل جزئی است، اما اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، علائم ممکن است شدیدتر و کنترل آن دشوار باشد.

علائم

کودکان و بزرگسالان

در ابتدا، ممکن است حتی علائم برفک دهان را متوجه نشوید. علائم و نشانه‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ضایعات سفید کرم رنگ روی زبان، گونه‌های داخلی و گاهی اوقات روی سقف دهان، لثه‌ها و لوزه‌ها
  • ضایعات کمی برآمده با ظاهری شبیه پنیر
  • قرمزی، سوزش یا درد که ممکن است آنقدر شدید باشد که باعث مشکل در خوردن یا بلع شود
  • اگر ضایعات مالیده یا خراشیده شوند، خونریزی خفیف دارد
  • ترک خوردگی و قرمزی در گوشه‌های دهان شما
  • احساس پنبه در دهان
  • از دست دادن چشایی
  • قرمزی، سوزش و درد زیر دندان مصنوعی (استوماتیت دندان مصنوعی)

در موارد شدید، که معمولاً مربوط به سرطان یا ضعف سیستم ایمنی ناشی از HIV/AIDS است، ضایعات ممکن است به سمت پایین به مری شما – لوله طولانی و عضلانی که از پشت دهان شما به سمت معده شما کشیده می‌شود (ازوفاژیت کاندیدا) گسترش یابد. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است مشکل در بلع و درد داشته باشید یا احساس کنید که غذا در گلوی شما گیر کرده است.

نوزادان و مادران شیرده

علاوه بر ضایعات متمایز سفید دهان، نوزادان ممکن است در تغذیه مشکل داشته باشند یا بداخلاق و تحریک‌پذیر باشند. آن‌ها می‌توانند عفونت را در دوران شیردهی به مادر خود منتقل کنند. سپس عفونت ممکن است بین سینه‌های مادر و دهان نوزاد به عقب و جلو برود.

زنانی که سینه‌هایشان به کاندیدا آلوده است ممکن است این علائم و نشانه‌ها را تجربه کنند:

  • نوک سینه‌های قرمز، حساس، ترک خورده یا خارش دار غیرمعمول
  • پوست براق یا پوسته پوسته در ناحیه تیره و دایره‌ای اطراف نوک پستان (آرئولا)
  • درد غیرمعمول در حین شیردهی یا نوک سینه‌های دردناک بین شیردهی
  • درد‌های کوبنده در عمق سینه

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر شما یا فرزندتان ضایعات سفید در داخل دهان ایجاد کردید، به پزشک یا دندانپزشک خود مراجعه کنید.

برفک دهان در کودکان بزرگتر، نوجوانان و بزرگسالان سالم غیرمعمول است، بنابراین اگر برفک دهان ایجاد شد، به پزشک خود مراجعه کنید تا بررسی کنید که آیا ارزیابی بیشتر برای بررسی یک بیماری زمینه‌ای یا علت دیگر لازم است یا خیر.

علل

به طور معمول، سیستم ایمنی بدن شما برای دفع ارگانیسم‌های مهاجم مضر مانند ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها کار می‌کند، در حالی که تعادل بین میکروب‌های “خوب” و “بد” که به طور معمول در بدن شما ساکن هستند را حفظ می‌کند. اما گاهی اوقات این مکانیسم‌های محافظتی با شکست مواجه می‌شوند و تعداد قارچ‌های کاندیدا را افزایش می‌دهند و به عفونت برفک دهان اجازه می‌دهند.

شایع‌ترین نوع قارچ کاندیدا کاندیدا آلبیکنس است. عوامل متعددی، مانند ضعف سیستم ایمنی، می‌تواند خطر ابتلا به برفک دهان را افزایش دهد.

عوامل خطر

در صورت اعمال هر یک از موارد زیر ممکن است خطر ابتلا به عفونت برفک دهان افزایش یابد:

  • ضعف ایمنی. برفک دهان به دلیل کاهش ایمنی بیشتر در نوزادان و افراد مسن ایجاد می‌شود. برخی از شرایط پزشکی و درمان‌ها می‌توانند سیستم ایمنی شما را سرکوب کنند، مانند سرطان و درمان‌های آن، پیوند اعضا و دارو‌های مورد نیاز که سیستم ایمنی را سرکوب می‌کنند، و HIV/AIDS.
  • دیابت. اگر دیابت درمان نشده دارید یا بیماری به خوبی کنترل نشده است، بزاق شما ممکن است حاوی مقادیر زیادی قند باشد که رشد کاندیدا را تشویق می‌کند.
  • عفونت‌های قارچی واژن عفونت‌های قارچی واژن توسط همان قارچی ایجاد می‌شود که باعث برفک دهان می‌شود. شما می‌توانید عفونت را به کودک خود منتقل کنید.
  • دارو‌ها دارو‌هایی مانند پردنیزون، کورتیکواستروئید‌های استنشاقی یا آنتی‌بیوتیک‌هایی که تعادل طبیعی میکروارگانیسم‌ها را در بدن شما بر هم می‌زنند، می‌توانند خطر ابتلا به برفک دهان را افزایش دهند.
  • سایر شرایط دهان و دندان استفاده از دندان مصنوعی، به خصوص دندان مصنوعی فوقانی، یا داشتن شرایطی که باعث خشکی دهان می‌شود، می‌تواند خطر ابتلا به برفک دهان را افزایش دهد.

عوارض

برفک دهان به ندرت برای کودکان و بزرگسالان سالم مشکل ساز است.

برفک دهان می‌تواند برای افرادی که ایمنی پایینی دارند، مانند درمان سرطان یا HIV/AIDS، جدی‌تر باشد. برفک دهان درمان نشده می‌تواند منجر به عفونت‌های سیستمیک کاندیدا جدی‌تری شود. اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، برفک ممکن است به مری یا سایر قسمت‌های بدن شما سرایت کند.

پیشگیری

این اقدامات ممکن است به کاهش خطر ابتلا به عفونت‌های کاندیدا کمک کند:

  1. دهان خود را بشویید. در صورت نیاز به استفاده از استنشاقی کورتیکواستروئید، حتما پس از مصرف دارو، دهان خود را با آب بشویید یا دندان‌های خود را مسواک بزنید.
  2. حداقل دو بار در روز دندان‌های خود را مسواک بزنید و روزانه یا هر دفعه که دندانپزشک شما توصیه می‌کند از نخ دندان استفاده کنید.
  3. دندان مصنوعی خود را چک کنید. شب‌ها پروتز‌های مصنوعی خود را بردارید. مطمئن شوید که پروتز‌ها به درستی مناسب هستند و باعث تحریک نمی‌شوند. دندان‌های مصنوعی خود را روزانه تمیز کنید. از دندانپزشک خود بخواهید بهترین راه برای تمیز کردن نوع پروتز‌های خود را ارائه دهد.
  4. به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید، به خصوص اگر دیابت دارید یا از دندان مصنوعی استفاده می‌کنید. از دندانپزشک خود بپرسید که هر چند وقت یکبار نیاز به معاینه دارید.
  5. مراقب آنچه می‌خورید باشید سعی کنید مقدار غذا‌های حاوی قند را که می‌خورید محدود کنید. این‌ها ممکن است رشد کاندیدا را تشویق کنند.
  6. اگر دیابت دارید، قند خون خود را به خوبی کنترل کنید. قند خون به خوبی کنترل شده می‌تواند میزان قند موجود در بزاق شما را کاهش دهد و از رشد کاندیدا جلوگیری کند.
  7. عفونت قارچی واژن را در اسرع وقت درمان کنید.
  8. درمان خشکی دهان از پزشک خود در مورد راه‌های جلوگیری یا درمان خشکی دهان خود بپرسید.

تشخیص

تشخیص برفک به محل و شناسایی علت زمینه‌ای بستگی دارد.

اگر برفک دهان محدود به دهان باشد

برای تشخیص برفک دهان، پزشک یا دندانپزشک ممکن است:

  • برای مشاهده ضایعات، دهان خود را معاینه کنید
  • یک خراش کوچک از ضایعات برای بررسی زیر میکروسکوپ بگیرید
  • در صورت نیاز، یک معاینه فیزیکی و آزمایش‌های خونی خاص برای شناسایی هر گونه بیماری زمینه‌ای که ممکن است علت برفک دهان باشد، انجام دهید.

اگر برفک در مری شما وجود دارد

برای کمک به تشخیص برفک در مری، پزشک ممکن است یکی یا همه موارد زیر را توصیه کند:

  • بیوپسی نمونه بافت روی یک محیط مخصوص کشت داده می‌شود تا مشخص شود کدام باکتری یا قارچ، در صورت وجود، باعث علائم شما می‌شود.
  • معاینه آندوسکوپی در این روش، پزشک مری، معده و قسمت فوقانی روده کوچک (اثنی عشر) را با استفاده از یک لوله منعطف و روشن با دوربین روی نوک آن (اندوسکوپ) معاینه می‌کند.
  • معاینه بدنی. در صورت نیاز، یک معاینه فیزیکی و آزمایش‌های خونی خاص ممکن است برای شناسایی هر گونه بیماری زمینه‌ای که می‌تواند باعث برفک در مری شود، انجام شود.

درمان

هدف هر درمان برفک دهان متوقف کردن گسترش سریع قارچ است، اما بهترین روش ممکن است به سن، سلامت کلی شما و علت عفونت بستگی داشته باشد. حذف علل زمینه‌ای، در صورت امکان، می‌تواند از عود جلوگیری کند.

  • بزرگسالان و کودکان سالم. پزشک ممکن است دارو‌های ضد قارچی را توصیه کند. این به اشکال مختلفی وجود دارد، از جمله پاستیل، قرص یا مایعی که در دهان می‌چرخانید و سپس می‌بلعید. اگر این دارو‌های موضعی مؤثر نباشند، ممکن است دارویی داده شود که در سراسر بدن شما مؤثر باشد.
  • نوزادان و مادران شیرده. اگر شیر می‌دهید و نوزادتان برفک دهان دارد، ممکن است شما و کودکتان عفونت را به عقب و جلو منتقل کنید. پزشک شما ممکن است یک داروی ضد قارچ خفیف برای کودک شما و یک کرم ضد قارچ برای سینه شما تجویز کند.
  • بزرگسالان با سیستم ایمنی ضعیف. اغلب پزشک شما دارو‌های ضد قارچی را توصیه می‌کند.

برفک حتی پس از درمان نیز ممکن است عود کند، اگر علت زمینه‌ای، مانند دندان‌های مصنوعی ضدعفونی نشده یا استفاده از استروئید استنشاقی برطرف نشود.

شیوه زندگی و درمان‌های خانگی

این توصیه‌ها ممکن است در هنگام شیوع برفک دهان کمک‌کننده باشد:

  • بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید. مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. مسواک خود را مرتباً تعویض کنید تا زمانی که عفونت شما برطرف شود. از مسواک مشترک استفاده نکنید
  • دندان‌های مصنوعی را ضد عفونی کنید. از دندانپزشک خود بخواهید بهترین راه را برای ضدعفونی کردن دندان مصنوعی شما برای جلوگیری از عفونت مجدد.
  • شستشو با آب نمک گرم را امتحان کنید. حدود 1/2 قاشق چایخوری (2.5 میلی لیتر) نمک را در 1 فنجان (237 میلی لیتر) آب گرم حل کنید. آبکشی را بچرخانید و سپس تف کنید، اما قورت ندهید.
  • از پد‌های پرستاری استفاده کنید. اگر در دوران شیردهی هستید و به عفونت قارچی مبتلا شده‌اید، از پد استفاده کنید تا از گسترش قارچ به لباس جلوگیری کنید. به دنبال پد‌هایی باشید که مانع پلاستیکی ندارند، که می‌تواند رشد کاندیدا را تشویق کند. هر روز یک سوتین تمیز بپوشید. در صورت استفاده از پمپ پستان، از پزشک خود در مورد بهترین راه برای تمیز کردن نوک سینه، نوک بطری، پستانک و هر قسمت جداشدنی پمپ سینه بپرسید.

اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

چرا هنگامی که می‌خواهند عکسی از ما بگیرند، ناخودآگاه سرمان را کج می‌کنیم؟

وقتی در فیس بوک، اینستاگرام یا سایر سایت‌های رسانه اجتماعی پر از عکس هستیم، احتمالاً متوجه یک روند در زبان بدن کاربران خواهیم شد. هنگام عکس گرفتن و مواجهه با دوربین، برخی افراد به طور خودکار سر خود را به یک طرف خم می‌کنند. به نظر می‌رسد که…

25 آزمایش روانشناسی تاثیرگذار و به‌یادماندنی در تاریخ کدام‌ها هستند؟

تأثیرگذارترین آزمایش‌های روانشناختی در تاریخ رشته روانشناسی، یک رشته آزمایش گسترده هستند که هر یک در حیطه حوزه‌های تخصصی کوچکتر شکل گرفته‌اند. هر یک از این حوزه‌های تخصصی در طول سال‌ها با مطالعات و تحقیقات و آزمایش‌های به دقت طراحی شده،…

سازه‌های و کارهای مهندسی کارا، زیبا و شگفت‌آور از سراسر دنیا

ساختن سازه مهندسی مسلما فقط به معنی ساختن چیزی کارا نیست. بلکه باید زیبایی سازه و تباین آن با محیط اطراف و ابعاد انسانی و فرهنگی آن در نظر گرفته شود. در ضمن امکان توسعه آن در آینده مد نظر قرار گیرد و همچنین چه بهتر که دوست‌دار محیط زیست…

عکس‌های قدیمی از یخ‌فروش‌های آمریکایی

یخ‌فروش‌ها در دوران قدیم اهمیت زیادی داشتند. قبل از رواج یخچال‌های مدرن، زندگی بدون آنها مختل می‌شد.عکس‌های این نوشته نگاهی اجمالی به دوران گذشته می‌اندازند، زمانی که صدای یخ‌فروش‌ها و شکستن بلوک‌های یخی در خیابان‌ها طنین‌انداز می‌شد.…

محصولات باورنکردنی که اپل در آینده عرضه خواهد کرد (شوخی با اپل – گالری عکس)

رونمایی از اپل ویژن پرو با قیمت و پیچیدگی‌های خاص خودش باعث شد که دست طنزپردازان در شوخی با اپل بازتر شود.به راستی اگر اپل سال‌های بعد بخواهد در زمینه‌های متفاوت فعالیت کند آنها را چطور رونمایی خواهد کرد. چه توصیف‌هایی برای آنها ردیف…

کارخانه متروکی در پرتغال با ماشین‌های کلاسیک قدیمی در آن کشف شد و سوژه عکاسی شد

متروک بودن هم زیبایی خاص خودش را دارد. خانه و هتل و امارت متروک انگار یک تونل زمان است. یک موزه خاک گرفته دست نخورده.اما این بار کارخانه‌ای با ده‌ها ماشین کلاسیک رها شده در پرتغال با کوشش عکاسان سوژه شده.«داخل این ساختمان صنعتی دو…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.