پیش از پیدایش گوگل، مردم سؤالات خود را از کتابداران عمومی می‌پرسیدند

0

وقتی سؤالی دارید چه می‌کنید؟ این روز‌ها بیشتر مردم موضوع را در گوگل جستجو می‌کنند. اما قبل از پیدایش اینترنت و موتورهای جستجو، افراد آگاه نقش و کتابخانه‌های پر از کتاب، نقش اینترنت را بازی می‌کردند.

مثلا اگر در سال ۱۹۶۶ سؤالی داشتید، می‌توانستید با کتابدار محلی خود تماس بگیرید و از او بخواهید که بهترین منابع را به شما معرفی کند. خط تلفن کتابخانه عمومی نیویورک در سال ۱۹۶۷ تأسیس شد، اما حتی قبل از آن شهروندان کنجکاو برای پرس و جو تماس گرفتند. بسیاری از این سؤالات توسط کتابداران این دوره ثبت شده و شامل برخی از اطلاعات جالب و سرگرم‌کننده در مورد جستجوی افراد برای کسب اطلاعات است.

سؤالات روی کارت‌های کوچکی، ثبت می‌شدند. سؤالات با ماشین تحریر تایپ می‌شدند یا با به صورت ساده روی کارت نوشته می‌شدند، گاهی اوقات در کنار پرسش‌ها پاسخ‌ها یادداشت می‌شد.

مردم چیز‌های مختلفی می‌پرسیدند. در سال ۱۹۶۳،  پرسیده بود آماری در مورد طول عمر زن‌های ر‌ها شده وجود دارد؟ واقعا چه پس‌زمینه‌ای برای این سوال وجود داشت؟

سؤالات دیگر به وضوح از رویداد‌های آن زمان الهام گرفته بودند. در ۲۷ مه ۱۹۴۷، تماس گیرنده‌ای پرسید: “وقتی خواب می‌بینید که توسط یک فیل تعقیب می‌شوید چه معنایی دارد؟  هیچ پاسخی روی آن کارت نوشته نشده بود.

سؤالات دیگر کمی رنگ و بوی ترسناک دارند. در ۳۰ نوامبر ۱۹۴۸، شخصی پرسیده بود: از کجا می‌توانم تمام آمار‌های موجود در مورد حجم تجارت و پول جاری به دست آمده از فروش اجساد را دریافت کنم؟

در سال ۱۹۷۶، یکی از هنردوستان پرسید: “چرا در نقاشی‌های قرن ۱۸ انگلیسی این همه سنجاب وجود دارد و چگونه آن‌ها را رام می‌کردند تا نقاش را گاز نگیرند؟

سؤالات دیگر بسیار کاربردی‌تر هستند، مانند: آیا شما یک کتاب واقعاً خوب در مورد داشتن دوقلو می‌شناسید؟

آیا سؤال سنجاب یک سؤال احمقانه بود؟ رزا کابالرو-لی، کتابدار NYPL می‌گوید: «هیچ سؤال احمقانه‌ای وجود ندارد. همه چیز می‌تواند آموزشی باشد. ما مردم را شرمنده نمی‌کنیم. ما سعی می‌کنیم به هر سؤالی که دارند با صداقت پاسخ دهیم و سعی می‌کنیم آن‌ها را به منابع مناسبی که ممکن است مفید باشد، ارجاع دهیم.

جالب است که NYPL هنوز هم در صورت تماس با کتابخانه، همان خدمات را ارائه می‌دهد. علیرغم وجود گوگل، آنها سالانه ۳۰۰۰۰ سؤال دریافت می‌کند. کابالرو لی به NPR در این مورد می‌گوید: «ما همه چیز را نمی‌دانیم، اما همیشه می‌توانیم شما را در مسیر درست راهنمایی کنیم.  برای دریافت پاسخ سوالات خود، با شماره ۹۱۷-۲۷۵-۶۹۷۵ بین ساعت ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر به وقت شرقی در روز‌های کاری تماس بگیرید.»


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

آیا ماری آنتوانت واقعاً گفته بود مردمی که در قطحی نان هستند، کیک بخورند؟! حقیقت درباره یکی از…

این یکی از بدنام‌کننده‌ترین داستان‌های تاریخ است: روایت این است که ملکه ماری آنتوانت وقتی شنید که دهقانان فرانسوی آنقدر فقیر شده‌اند که توانایی خرید نان ندارند، پاسخ داد: "بگذارید کیک بخورند." این افسانه برای قرن‌ها نقل شده است و به این…

10 شهید دنیای فناوری!

هر کدام از ابزارها و دستگاه‌هایی که ما در زندگی عادی خود از آنها استفاده می‌کنیم، ثمره تلاش‌های بی‌وقفه دانشمندان و افراد زیادی بوده‌اند. اگر فداکاری، ریسک‌پذیری، شهامت و ماجراجویی این افراد نبود، ما هیچ کدام از این فناوری‌ها و ابزارها را…

جشن ۷۵۰ سالگی برلین در آلمان شرقی و رژه رایانه‌های قابل حمل

در سال ۱۹۸۷، برلین ۷۵۰مین سالگرد تأسیس خود را جشن گرفت و شهر پر از هیجان بود. دولت کمونیستی آلمان شرقی، که در آن زمان بر نیمه شرقی شهر حکومت می‌کرد، می‌خواست این مناسبت را با رژه بزرگی که دستاورد‌های کشور را به نمایش می‌گذاشت، جشن بگیرد.…

تصور کنید اگر این مکان‌های مشهور اصلا ساخته نمی‌شدند، منظره پیرامونی آنها چطور می‌شد؟

ساختمان‌های مشهور و بناهای زیبا یا کاربردی عظیم، شهرتی برای منطقه خود به ارمغان می‌آورند و سیل گردشگران را سرازیر می‌کنند و حتی پایشان به کرات به دنیای ادبیات و سینما هم باز می‌شود و باز بر شهرت مکان می‌افزایند.به همین خاطر است که ساختن…

گالری عکس: طراحی‌های داخلی و خارجی افتضاح و عجیب که با کمی قدرت شبیه‌سازی مغزی رخ نمی‌دادند!

چیزی که من اسمش را می‌گذارم شبیه‌سازی مغزی واقعا چیز لازمی در زندگی و کار است. یعنی اینکه بتوانید قبل از جابجایی و ساختن اجسام در ذهن تجسمش کنید و بعد حین کاربری‌های مختلف تصورش کنید و پیش‌بینی کنید که کجای کار می‌لنگد.فکر کنم از زمان…

پرتره‌های بیماران از بیمارستان روان‌پزشکی بدنامی در بریتانیا در قرن نوزدهم

‌ این عکس‌ها چهره بیمارانی را نشان میدهد که در بیمارستان سلطنتی بیتلم در لندن - که یکی از بدنام‌ترین بیمارستان روانپزشکی بریتانیا در قرن نوزدهم به شمار می‌رفت- تحت درمان قرار گرفتند.عکاسی به نام هنری هیرینگ از تعداد زیادی از بیماران…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.