پهپاد قاتل روسیه در اوکراین باعث ایجاد ترس در مورد کاربرد هوش مصنوعی در جنگ شده

0

عکس‌هایی که به نظر می‌رسد KUB-BLA، نوعی پهپاد قاتل را نشان می‌دهند و ساخت شرکت ZALA Aero زیرمجموعه شرکت کلاشنیکف هستند، در روز‌های اخیر در تلگرام و توییتر منتشر شده . این تصاویر پهپاد‌های آسیب دیده از این نوع را نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد یا سقوط کرده‌اند یا سرنگون شده‌اند.

این پهپاد سفید براق با طول بال‌های 1.2 متری شبیه یک جت جنگنده کوچک بدون خلبان است. این پهپاد از یک پرتاب‌کننده قابل حمل شلیک می‌شود، می‌تواند تا 130 کیلومتر در ساعت به مدت 30 دقیقه حرکت کند و بعد با هدف برخورد کند و با 3 کیلوگرم ماده منفجره، آن را نابود کند.

نخستین بار KUB-BLA در یک نمایشگاه هوایی روسیه در سال 2019 به نمایش گذاشته شده بود. در مورد آن توضیح داده شده بود که توانایی «تشخیص هوشمند اهداف بر اساس نوع آنها را به صورت بی‌درنگ» دارد.

این پهپاد ممکن است کمک چندانی به تغییر روند جنگ در اوکراین نکند، زیرا هیچ مدرکی مبنی بر استفاده گسترده روسیه از آن‌ها تا کنون وجود ندارد. اما ظاهر همین پهپاد باعث نگرانی در مورد پتانسیل هوش مصنوعی برای ایفای نقش بیشتر در تصمیم‌گیری‌های مرگبار شده است.

زاخاری کالن‌بورن، یکی از پژوهشگران وابسته به کنسرسیوم ملی برای مطالعه تروریسم و ​​واکنش به تروریسم (START ) می‌گوید که یک ربات قاتل ترکیب هوش مصنوعی با سلاح‌هاست و حالا این پهپاد مشمول همین تعریف شده و از آن استفاده عملی هم می‌شود.

پیشرفت‌های هوش مصنوعی، استقلال و خودمختاری در تصمیم‌گیری در سیستم‌های تسلیحاتی را آسان‌تر کرده و این چشم‌انداز را ایجاد کرده است که سیستم‌های توانمندتر در نهایت می‌توانند خودشان تصمیم بگیرند که چه کسی را بکشند و به چه اهدافی برخورد کنند.

گزارش سازمان ملل که در سال گذشته منتشر شد به این نتیجه رسیده که یک پهپاد مرگبار با این قابلیت ممکن است در جنگ داخلی لیبی هم استفاده شده باشد.

مشخص نیست که آیا این پهپاد در اوکراین به این شکل عمل کرده است یا خیر. کالن‌بورن می‌گوید یکی از چالش‌های سلاح‌های خودمختار ممکن است دشواری در تعیین زمان استفاده از خودمختاری کامل در یک سناریوی مرگبار باشد.

تصاویر KUB-BLA هنوز توسط منابع رسمی تایید نشده‌اند، اما این پهپاد بخشی نسبتا جدید از زرادخانه نظامی روسیه شناخته شده . ساموئل بندت، کارشناس ارتش روسیه در اندیشکده دفاعی CNA، می‌گوید که استفاده از آن با استراتژی تغییر روسیه در مواجهه با مقاومت غیرمنتظره قوی اوکراین همخوانی دارد.

بنت می‌گوید روسیه در سال‌های اخیر توانایی‌های پهپاد‌های خود را افزایش داده است و از آن‌ها در سوریه استفاده می‌کند. او می‌گوید: «آن‌ها جایگزینی فوق‌العاده ارزان برای مأموریت‌های سرنشین دار هستند. آن‌ها هم از نظر نظامی و هم روانی بسیار مؤثر هستند. »

از سوی دیگر پهپاد‌ها همچنین یک آسیب‌پذیری کلیدی در ارتش روسیه را در نبردی که اکنون وارد سومین هفته خود می‌شود، برجسته کرده‌اند. نیرو‌های اوکراینی از یک پهپاد ساخت ترکیه به نام TB2 استفاده کرده‌اند و موشک‌های هدایت شونده را به سمت پرتابگر‌ها و وسایل نقلیه موشکی روسی شلیک کرده‌اند. این پهپاد که به اندازه پاراگلایدر است، به خدمه کمی نیاز دارد، کند است و نمی‌تواند از خود دفاع کند، اما در برابر دفاع هوایی ضعیف روسیه که به طرز شگفت‌انگیزی ضعیف عمل می‌کند، کارایی خود را ثابت کرده.

این هفته، دولت بایدن همچنین گفت که یک پهپاد کوچک ساخت آمریکا به نام Switchblade را به اوکراین خواهد داد. این پهپاد یکبار مصرف که مجهز به مواد منفجره، دوربین‌ها و سیستم‌های هدایت شونده است، دارای برخی قابلیت‌های تصیمیم‌گیری مستقل است اما در فاز برخورد و نابودی نهایی باید یک کاربر انسانی، تصمیم‌گیری کند.

شرکت‌هایی که این پهپاد‌ها را تولید می‌کنند بر ویژگی‌های خودمختار آن تاکید می‌کنند، اما اغلب این استقلال شامل اصلاح مسیر پرواز و مانور هوایی است، نه خودمختاری درمرحله نهایی ضربه‌زنی.

از نظر برخی، KUB-BLA نشان می‌دهد که ما در پرتگاه افزایش استفاده از هوش مصنوعی در سلاح‌هایی قرار داریم که در نهایت انسان‌ها را از معادله حذف می‌کند.

مکس تگمارک، استاد دانشگاه MIT و یکی از بنیانگذاران مؤسسه آینده زندگی، سازمانی که علیه چنین سلاح‌هایی مبارزه می‌کند، می‌گوید: «ما شاهد تکثیر بیشتر چنین سلاح‌های خود مختار مرگ‌باری خواهیم بود، مگر اینکه کشور‌های غربی از ممنوعیت آن‌ها حمایت کنند.»

منبع: wired


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

سلبریتی‌ها اگر کاری عادی داشتند – پاسخ‌های تصویری میدجرنی

چه می‌شد اگر یک هنرپیشه نامدار در سنی طلایی امکان جذب شدن در رشته بازیگری را پیدا نمی‌کرد یا بحرانی خانوادگی او را وادار به سال‌ها کار عادی می‌کرد. چه می‌شد اگر نخستین کسانی که تست بازیگری از او می‌گرفتند، به کلی مایوس و دلسردش می‌کردند.…

مهندسان بامزه با اختراعات و ابداعات عجیب و غریب و کارا ! گالری عکس

بسیار پیش می‌آید که برای انجام کاری تنها دو راه داریم، یا خرید یک محصول گران و استفاده از آدم‌های کاربلد برای راه‌اندازییا اینکه خودمان با یک سری ابتکار و به صورت به اصطلاح زمخت ولی کارراه‌انداز، تقریبا بدون هزینه کار را انجام بدهیم.…

تبدیل شخصیت‌های انیمیشن‌های و کارتون‌ها به نمونه‌های انسانی شبیه به آنها

در انیمیشن‌ها ما حیوانات را دارای شخصیت انسانی می‌کنیم، رخت و لباس به تنشان می‌کنیم، آنها را صاحب جامعه و شهر می‌کنیم و رفتارهای انسانی را به آنها منتسب می‌کنیم.اما تصور کنید که در کاری معکوس، این شخصیت‌های کارتونی را می‌توانستیم به…

چیزهای کوچکی که مایه دلخوشی، سرگرمی یا تعجب یا تفریح می‌شوند – گالری عکس

دلخوشی‌ها در زندگی بسیارند. دلخوشی می‌تواند خانه بزرگ، ماشین لوکس، شغلی دلخواه، تماشای فیلم در آخر روز خسته‌کنندهt یک کتاب تازه، معاشرتی روح‌افزا باشد یا حتی چیزهایی کوچک‌تر مانند دیدن زمین یخ‌زده در اول صبح زمستان و شکسته شدن لایه نازک یخ…

حجم‌ها و مجسمه‌های زیبا ساخته شده با صفحات کتاب‌های قدیمی

ما انسان‌ها استفاد تخیل هستیم، اما در موارد معدودی این تخیل‌های خود را به صورت نقاشی یا حجم، زنده می‌کنیم و در معرض تماشای دیگران قرار می‌دهیم.اِما تیلور، هنرمند مقیم بریتانیا، این تجربه را در مجسمه‌هایی از جنس کتاب به صورت باورنکردنی…

عملیات گانرساید: حمله نروژ به تاسیسات آب سنگین نازی‌ها که آنها را از بمب اتمی محروم کرد

سرهنگ ارتش سلطنتی نروژ، لیف ترونستاد، پس از تحویل کپسول‌های انتحاری، به سربازانش اطلاع داد: «نمی‌توانم به شما بگویم که چرا این مأموریت اینقدر مهم است، اما اگر موفق شوید، برای صد سال در خاطره نروژ زنده خواهد ماند.»با این حال، این…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.