10 ایده جذاب برای طراحی دکوراسیون مناسب دوران بارداری

0

رپورتاژ

دوران بارداری با وجود تمام دردها و استرس‌هایی که دارد، از شیرین‌ترین لحظات خانم‌ها به شمار می‌رود. کاهش اضطراب در طول این مدت، اهمیت فراوانی دارد. خانم‌های باردار بیشتر دوران حاملگی را در خانه سپری می‌کنند؛ به همین منظور چیدمان خانه به گونه‌ای که هم برای خانم‌های باردار راحت باشد و هم باعث کاهش استرس شود، بسیار مهم است.

امروزه طراحان داخلی خانه به کمک پزشکان و روانپزشکان آماده‌اند. طراحی دکوراسیون دوران بارداری توسط طراحان حرفه‌ای انجام می‌شود اما شما هم می‌توانید دکوراسیون مخصوص دوران حاملگی را خودتان در خانه انجام دهید. در این مقاله از مجله معمارنو قصد داریم 10 پیشنهاد مهم برای چیدمان دوران بارداری به شما معرفی کنیم. همراه ما باشید.

1- صندلی و مبلمان نرم 

با فراهم کردن صندلی و مبلمان نرم شروع کنید. اولین پیشنهادی که برای دکوراسیون مناسب دوران بارداری وجود دارد، فراهم کردن بهترین موقعیت برای نشست و برخاست خانم‌های باردار است. با توجه به افزایش وزن خانم‌ها در ماه‌های آخر بارداری، نشست و برخاست برای آن‌ها دشوار می‌شود. نکاتی که در ادامه گفته می‌شود را رعایت کنید:

  • در دکوراسیون خانه از کاناپه یا صندلی‌های نرم و با ارتفاع کم استفاده کنید.
  • برای مبل‌های خانه کوسن‌هایی نرم خریداری کنید که پس از نشستن خانم باردار، این کوسن در محل پشت یا بین پاهای او قرار داده شود.
  • اگر در خانه میز و صندلی ناهارخوری دارید، بهتر است صندلی‌ها روکشی بالشی و نرم داشته باشند.
  • مبل‌های قدیمی پس از چند سال، کیفیت خود را از دست می‌دهند و گودی بزرگی روی آن‌ها ایجاد می‌شود. بهتر است خانم‌های باردار روی این مبل‌ها ننشینند. مبلی نرم با فنرهای سالم را برای خانم باردار انتخاب کنید.
  • مبل یا کاناپه مخصوص خانم باردار باید روبه‌روی تلویزیون قرار داده شود و هیچ مانعی در مسیر نشستن خانم وجود نداشته باشد.

2- اتاق خواب و تخت خواب

یکی از مهم‌ترین بخش‌های خانه که زنان باردار در آن حضور دارند، اتاق خواب است. این مکان باید آرامش‌بخش‌ترین قسمت خانه باشد. زنان باردار زمان زیادی از شب را روی تخت خواب سپری می‌کنند و به همین دلیل باید تخت مناسبی برای آن‌ها داشته باشید. بهترین تخت خواب برای خانم‌های باردار، تخت‌خواب‌های کم‌ارتفاع است تا نشستن و بلند شدن از روی تخت خیلی دشوار نباشد.

علاوه بر ارتفاع تخت باید به نکات دیگری مانند جنس تشک، روتختی و بالش هم توجه داشته باشید. همه‌ی این‌ها می‌توانند روی دکوراسیون مناسب دوران بارداری برای اتاق خواب تاثیر بسزایی بگذارند. شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید بالش‌های مخصوص دوران بارداری در مدل‌های مختلفی مانند L شکل، U شکل و J شکل تولید می‌شوند. می‌توانید برخی از این بالش‌ها را به اتاق پذیرایی بیاورید تا خانم باردار راحت‌تر روی مبل یا کاناپه دراز بکشد.

3- استفاده از رنگ‌های ملایم  

هم در اتاق خواب و هم در فضاهای دیگر خانه، بهتر است از رنگ‌های ملایم استفاده کنید. رنگ‌های تند مانند قرمز، بنفش یا زرد باعث افزایش ضربان قلب زنان باردار می‌شوند و این موضوع منجر به ایجاد استرس در آن‌ها می‌شود. اگرچه دوران بارداری 9 ماه بیشتر نیست اما اگر خانه‌ای دارید که رنگ دیوارها خیلی تند و جیغ است، بخاطر آرامش خانم باردار هم که شده رنگ دیوار را تغییر دهید.

می‌توانید از رنگ‌های ملایم مانند آبی روشن، صورتی و سبز به عنوان رنگ اصلی دکوراسیون خانه در دوران بارداری استفاده کنید. حتی با خرید کاغذ دیواری می‌توانید، رنگ خانه را به طور موقت به رنگ دیگری در بیاورید. با این روش، بعد از 9 ماه می‌توانید خانه را به شکل اولی که داشت برگردانید.

4- توجه ویژه به نور طبیعی 

خانم‌های باردار باید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرند. به همین منظور بسیاری از شرکت‌های بهداشتی کرم‌های ضدآفتاب گوناگونی برای دوران حاملگی به بازار عرضه کرده‌اند. تابش نور طبیعی خورشید به پوست خانم‌های باردار باعث جذب ویتامین D شده و به رشد مناسب جنین کمک می‌کند.

برای دریافت نور طبیعی بیشتر در خانه بهتر است از پرده‌های نازک و سفید رنگ استفاده کنید که نور را به داخل خانه هدایت می‌کنند. اگر خانه‌ی شما پنجره‌های بزرگی دارد، می‌توانید با کنار زدن پرده‌ها و باز کردن پنجره، نور طبیعی را بهتر و بیشتر به داخل خانه وارد کنید.

5- وجود اکسیژن تازه در خانه 

یکی دیگر از موضوعات مهم در دکوراسیون دوران بارداری، وجود اکسیژن تازه در خانه است. به این منظور بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند هر روز صبح پنجره‌های خانه باز باشد تا تهویه‌ی مناسب در خانه انجام شود. هرچقدر هوای تازه‌ی بیشتری در خانه وجود داشته باشد، انرژی و نشاط خانم باردار بیشتر می‌شود.

به این نکته توجه داشته باشید که اگر در محیط خانه گل و گیاه دارید، باید تهویه روزانه حتما انجام شود. گیاهان مصرف کننده اکسیژن هستند و باید دائما در معرض اکسیژن تازه باشند.

6- حذف لوازم اضافی خانه 

برای خانم‌های باردار مخصوصا در ماه‌های آخر، راه رفتن در خانه کمی دشوار می‌شود. یکی از کارهایی که برای طراحی دکوراسیون مناسب دوران بارداری لازم است انجام شود، حذف لوازم اضافی در مسیر حرکت زنان باردار است. می‌توانید میزهای عسلی اضافه، مجسمه‌ها، صندلی‌ها یا گلدان‌های خیلی بزرگ که در مسیر حرکت قرار دارند را به مکان دیگری انتقال بدهید.

زنان باردار باید در خانه راه بروند و این جزو کارهایی‌ست که پزشکان به آن‌ها توصیه می‌کنند. سعی کنید دکوراسیون خانه را طوری بچینید که مسیری برای حرکت و پیاده‌روی آن‌ها ایجاد شود.

7- توجه به گل‌ها و گلدان‌ها

وجود گل به خانه طراوت و حس زندگی می‌بخشد. یکی از بهترین گزینه‌ها برای طراحی دکوراسیون مناسب دوران حاملگی، توجه ویژه به گل و گیاه است. می‌توانید با خرید گل‌های تازه خانه‌ی خود را تزیین کنید. از دیگر مزیت‌های تهیه‌ی گل این است که خانم‌های باردار را مشغول می‌کند.

همچنین می‌توانید در دوران بارداری، گلدان‌های تازهای برای گل‌های قدیمی بخرید. تعویض گلدان هم جزو کارهایی‌ست که می‌تواند اوقات لذت‌بخشی برای شما ایجاد کند. می‌توانید تمام گلدان‌های خانه را به یک رنگ یا طرح در بیاورید و در یک نقطه‌ی بخصوص از خانه قرار بدهید.

8- استفاده از عایق صدا

خواب سالم و باکیفیت مادر به رشد مناسب جنین کمک می‌کند. زنان باردار باید در طول شبانه‌روز خواب با کیفیتی داشته باشند. بنابراین باید تمام عواملی که ممکن است باعث بی‌خواب یا بد خواب شدن آن‌ها می‌شود را حذف کنید. یکی از بهترین گزینه، استفاده از ضربه‌گیر یا آرام‌بند برای درب‌های کابینت و درب‌های خانه است.

علاوه بر این می‌توانید دستگیره‌ی درب خانه را هم تعویض کنید تا صدای کمتری داشته باشد. اتاق‌های خلوت صدای محیط را بیشتر منعکس می‌کنند، بنابراین شاید بهتر باشد دکوراسیون اتاق خواب را به گونه‌ای انتخاب کنید که اتاق خواب پر به نظر برسد و انعکاس صدا کمتر شود.

9- تعیین مکانی برای یوگای حاملگی 

زنان باردار باید در طول دوران حاملگی ورزش کنند. پیاده‌روی و یوگا از بهترین ورزش‌هایی هستند که مخصوص زنان باردار است. خانم‌های باردار می‌توانند در محیط خانه یا بیرون از آن، پیاده‌روی را انجام بدهند. اما برای انجام ورزش یوگا به محیطی آرام و دنج در خانه نیاز است.

ورزش یوگا به تنظیم تنفس صحیح، کاهش استرس و انعطاف پذیری عضلات کمک می‌کند. در طراحی دکوراسیون خانه برای خانم‌های باردار خوب است مکانی از اتاق پذیرایی یا اتاق خواب را برای یوگا در نظر بگیرید. این فضا نیاز نیست خیلی بزرگ باشد، می‌توانید یک گوشه‌ی دنج 2 در 2 را برای یوگا انتخاب کنید.

10- چسباندن پوستر نوزادان بر دیوار اتاق خواب

یکی دیگر از نکاتی که برای طراحی دکوراسیون خانه‌هایی که زنان باردار در آن حضور دارند پیشنهاد می‌شود، استفاده از پوسترهای امید بخش است. شما هم می‌توانید در اتاق خواب مخصوص خانم‌های باردار، پوستر کودکان و نوزادان زیبا را به دیوار بچسبانید. زنان با نگاه کردن به این نوزادان، انرژی مثبتی دریافت می‌کنند که به کاهش استرس آن‌ها کمک فراوانی می‌کند.

همچنین قاب کردن عکس‌های دوران عروسی یا سفرهای زوجین و نصب آن‌ها روی دیوار اتاق خواب هم می‌تواند انرژی خوبی به زنان باردار بدهد. برخی از روانپزشکان هم توصیه می‌کنند که پوستر هنرمندان یا ورزشکاران مورد علاقه‌ی خانم باردار را به دیوار اتاق خواب او بچسبانید تا انگیزه‌ی خانم برای فارغ شدن و برگشتن به وضعیت جسمی سابق بیشتر شود.

سخن پایانی: دکوراسیون مناسب دوران حاملگی؛ چیدمان محبوب زنان باردار

آرامش بیشتر و کاهش استرس مهم‌ترین اهدافی‌ست که در طراحی دکوراسیون مناسب دوران بارداری باید به آن برسید. تمام لوازم و اجزای خانه باید در راستای رسیدن به این هدف چیده شوند. زنان باردار محدودیت‌هایی در حرکت و نشستن دارند، بنابراین در اولین قدم باید صندلی، مبل و تختخواب آن‌ها تغییر کند. در قدم‌های بعد باید به رنگ دیوار، ورود نور طبیعی به خانه، جریان داشتن اکسیژن تازه و موضوعاتی از این دست توجه کرد. مجله طراحی دکوراسیون معمارنو در این مقاله 10 پیشنهاد مهم برای طراحی دکوراسیون مخصوص دوران بارداری را ارائه کرده است. شما هم می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5