سلول‌های شبکیه چشم را ساعاتی پس از مرگ، می‌توان احیا کرد تا اندک فعالیتی پیدا کنند

0

تحقیق جدید دانشمندان می‌تواند سوژه نوشتن داستان‌های تخیلی احساسی شود. اینکه شخصی درگذشته باشد، اما هنوز چشمانش ببیند و حرکات حضار را زیر نظر داشته باشد! در ضمن این تحقیق کمی بی‌ربط من را یاد یکی از آثار ژول ورن یعنی قاتلان در آیینه هم می‌اندازد. در آن کتاب، این طور تصور شد که در لحظه مرگ، آخرین نمایی که در چشم منتقل می‌کند، درج می‌شود و با یک عکس باکیفیت می‌توان آن نما را دید. داستان دقیق رمان یادم رفته، اما بر همین اساس قاتل در این رمان شناسایی شد.

بگذریم و برویم سراغ خود تحقیق:

به منظور درک بهتر نحوه مقابله سلول‌های عصبی در برابر کمبود اکسیژن، تیمی از محققان آمریکایی فعالیت سلول های شبکیه موش و انسان را بلافاصله پس از مرگ آنها اندازه گیری کردند.

به طرز شگفت انگیزی، با چند تغییر در محیط بافت پیرامونی این سلول‌ها، آنها توانستند ساعت‌ها بعد توانایی ارتباط سلول‌ها را احیا کنند.

به این صورت که سلول‌های شبکیه پس از مرگِ توانستند پس از تحریک با نور، سیگنال‌های الکتریکی خاصی را منتشر کنند که به عنوان امواج b شناخته می‌شوند.

این امواج در شبکیه‌های زنده نیز دیده می‌شوند و نشاندهنده برقراری ارتباط بین تمام لایه‌های سلول‌های قسمت ماکولای شبکیه است.

این در راستای شک و تردید برخی از کارشناسان از ماهیت برگشت ناپذیر مرگ در سیستم عصبی مرکزی قرار گرفته است.

در چشم‌هایی که تا پنج ساعت پس از مرگ یک اهداکننده عضو به‌دست آمد، این سلول‌ها به نور روشن، نورهای رنگی و حتی فلاش‌های بسیار کم نور پاسخ دادند.

پس از مرگ، می‌توان برخی از اعضای بدن انسان را برای پیوند ذخیره کرد. اما پس از توقف گردش خون، سیستم عصبی مرکزی خیلی سریع می‌میرند و فرصتی برای امکان پیوند باقی نمی‌گذارند.

با این حال همه انواع نورون‌ها با سرعت یکسانی از کار نمی‌افتند. مناطق مختلف و انواع مختلف سلول‌ها، مکانیسم‌های بقای متفاوتی دارند.

دانستن اینکه چگونه بافت‌های متفاوت در سیستم عصبی با از دست دادن اکسیژن کنار می‌آیند می‌تواند مفید باشد.

پیش از این، در سال 2018، دانشمندان دانشگاه ییل زمانی که مغز خوک را تا 36 ساعت پس از مرگ زنده نگه داشتند، خبرساز شدند.

چهار ساعت پس از مرگ، آن‌ها حتی توانستند یک پاسخدهی کوچک را در مغز خوک احیا کنند ، هرچند هیچ چیز پاسخ سازمان‌یافته با نوار مفز یافت نشد.

دانشمندان چطور حیات ناقص موقت را به سلول های عصبی برگرداندند: با استفاده از خون مصنوعی، پمپ‌های برای بازگرداندن گردش خون حاوی اکسیژن و مواد مغذی. حالا این روش در چشم موش‌ها و انسان‌ها هم آزمایش شده است.

فرانس وینبرگ دانشمند بینایی از دانشگاه یوتا می گوید که در تحقیقات گذشته فعالیت الکتریکی بسیار محدودی در چشم‌های اهداکننده عضو بازیابی شده بود، اما این هرگز در قسمت ماکولای چشم موفقیتی حاصل نشده بود.

حالا این آزمایش‌ها نشان داده‌اند که سلول‌های شبکیه تا پنج ساعت پس از مرگ به نور واکنش نشان می‌دهند.

توجه داشته باشید که احیای موقت سلول‌های شبکیه به این معنی نیست که کره چشم اهداکننده می‌تواند «ببیند». برای دیدن به پردازش سیگنال‌ها در مغز نیاز وجود دارد که با مرگ شخص عملا مغز می‌میرد و چنین پردازشی صورت نمی‌گیرد.

با این حال ممکن است این یافته جدید معیارهای جدیدی برای مرگ مغزی هم معرفی کند.

نویسندگان مقاله نوشته‌اند : «از آنجایی که شبکیه بخشی از سیستم عصبی مرکزی است، بازیابی موج b ما در این مطالعه این سوال را مطرح می‌کند که آیا مرگ مغزی، همانطور که در حال حاضر تصور می‌شود، واقعا غیر قابل برگشت است؟»

اگر نورون‌های تخصصی که به عنوان گیرنده‌های نوری شناخته می‌شوند را بتوان تا حدودی احیا کرد، امیدی برای پیوندهای آینده ایجاد می‌شود تا بتوان بینایی نابیناها را بازگرداند.

با این حال، ما با آن روز هنوز فاصله زیادی داریم. سلول‌های پیوند شده و تکه‌های یک شبکیه اهداکننده باید به نحوی یکپارچه در مدارهای شبکیه موجود ادغام شوند، که چالشی دلهره‌آور است که دانشمندان در حال حاضر تلاش می‌کنند قدم‌هایی برای حل آن بردارند.

منبع: نیچر


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

این معماری‌های بسیار عجیب و در مواردی هراس‌انگیز دوران سوسیالیسم در روسیه و کشورهای اقماری آن

شوروی و سوسیالیست‌ها هم برای خود سبک معماری خاصی داشتند. در مواردی باشکوه، در مواردی خشن و در معدودی موارد مفهومی و زیبا.چیز جالب در آنها هدف ساخت آنها بود: بزرگداشت مبارزات میهنی و پیشرفت‌هایی که در سایه دولت‌های چپ به دست آمده بودند.…

پرتره‌های بیماران از بیمارستان روان‌پزشکی بدنامی در بریتانیا در قرن نوزدهم

‌ این عکس‌ها چهره بیمارانی را نشان میدهد که در بیمارستان سلطنتی بیتلم در لندن - که یکی از بدنام‌ترین بیمارستان روانپزشکی بریتانیا در قرن نوزدهم به شمار می‌رفت- تحت درمان قرار گرفتند.عکاسی به نام هنری هیرینگ از تعداد زیادی از بیماران…

صخره‌های عجیب فنلاندی موسوم به کوماکیوی – هزاران سال تعادل و مبارزه با جاذبه

کوماکیوی Kummakivi یک کلمه فنلاندی است که در انگلیسی به معنی "سنگ عجیب" است. این کلمه اغلب برای توصیف نوعی تشکیل سنگ که شکلی عجیب یا غیرعادی دارد استفاده می‌شود. این نوع سنگ‌ها در سرتاسر فنلاند یافت می‌شوند و به دلیل ظاهر منحصر به فردشان…

هوش مصنوعی نشان می‌دهد که سلبریتی‌ها در دهه‌های بعد چگونه به نظر می‌رسند

یک عکاس از هوش مصنوعی برای ایجاد مجموعه‌ای از پرتره‌ها استفاده کرده که نشان می‌دهند برخی از سلبریتی‌ها ممکن است چند دهه آینده چه چهره‌ای پیدا کنند. عکاس و وکیل ترکیه‌ای به نام Alper Yesiltas این پروژه رو انجام داده. او به دلیل کارهای…

خانه‌هایی با طراحی عجیب که باید در مورد فلسفه وجودی‌شان فکر کرد!

سلیقه است دیگر. وقتی که کسی پول کافی داشته باشد و تنها حرف و سلیقه خودش برایش مهم باشد و اعتمایی به مد روز و حرف مردم نکند، ممکن است خانه‌اش را عجیب و غریب طراحی کند.البته گاهی این کاربری‌های متفاوت هستند که باعث ایجاد این خانه‌های عجیب…

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده: یک عکس ارزش هزار کلمه را دارد!

شاید این گفتار مشهور فرنگی‌ها که می‌گویند که یک عکس به اندازه هزار کلمه سخن می‌گوید، غلو باشد. گاهی در یک عکس فقط زیبایی می‌بینیم. گاهی هم داخل آن چیزی نیست. بدتر از همه، گاهی چون یک عکس برش محدودی از زمان و مکان است، به نوعی حاوی دروغ است…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.