معرفی روش‌های ترمیم و زیبایی دندان

0

دندان‌های سفید، سالم و مرتب، نقش زیادی در زیبایی لبخند و چهره ما دارند. خوشبختانه امروزه مواد و روش‌های مختلفی وجود دارند، که می‌توانند به ترمیم هرچه طبیعی‌تر دندان‌ها کمک کنند. در این مطلب، به تعدادی از این روش‌ها بیشتر می‌پردازیم.

لمینت دندان چیست؟

لمینت روشی برای اصلاح شکل دندان، ترمیم لبخند، کاهش فاصله، و سفید کردن دندان‌ها است. اساس کار این روش، قرار دادن روکشی روی سطح خارجی دندان‌ها است، تا با کمک آن شکل، طول و ناهمترازی‌های دندان اصلاح شود. از سرامیک و مواد کامپوزیتی برای لمینت دندان‌ها استفاده می‌شود، این مواد هرکدام مزایا و معایب خود را دارند، که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان، روشی برای ترمیم، اصلاح شکل و سفید کردن دندان‌ها است. در این روش، از موادی از جنس رزین برای ترمیم دندان‌ها استفاده می‌شود. کامپوزیت دندان، که با نام لمینت کامپوزیتی هم شناخته می‌شود، یکی از روش‌های پرطرفدار برای ترمیم لبخند، و داشتن لبخندی زیباتر است.

مواد رزینی مورد استفاده در برای ترمیم و تغییر شکل دندان‌ها دارای طیف رنگی متفاوتی هستند، یعنی می‌توان با توجه به رنگ طبیعی دندان‌های بیمار ماده مناسب را انتخاب کرد. در کامپوزیت دندان، نیازی به تولید رزین در آزمایشگاه، و قالب‌گیری نیست، و تمام مراحل مستقیما توسط خود دندانپزشک در کلینیک انجام می‌شود.

در کامپوزیت دندان، ابتدا لایه‌های کامپوزیت روی دندان قرار گرفته، و پس از فرم‌دهی، توسط دستگاه لایت کیور، با کمک نور سخت می‌شود.

کاربرد کامپوزیت دندان

از کامپوزیت دندان برای ترمیم، پرکردن، اصلاح شکل و کاهش فاصله بین دندان‌ها استفاده می‌شود. می‌توان از کامپوزیت دندان، برای سفید کردن دندان‌هایی که در اثر مصرف سیگار و نوشیدنی‌های مانند چای زرد شده‌اند هم کمک گرفت.

با این حال توجه داشته باشید، که بی‌نظمی‌های شدید، یا فاصله زیاد بین دندان‌ها، همیشه با کامپوزیت دندان قابل درمان نیست. در این شرایط ممکن است، نیاز به روش‌های پیشرفته‌تری مانند ارتودنسی وجود داشته باشد.

تفاوت کامپوزیت دندان و لمینت سرامیکی چیست؟

لمینت سرامیکی نیاز به قالب‌گیری از دندان و ساخت در آزمایشگاه دارد، به همین دلیل در مقایسه با کامپوزیت دندان روش زمان‌بری است. برای کامپوزیت دندان، نیازی به قالب‌گیری دندان‌ها نیست، و تمام کارها در یک جلسه، و توسط خود دندانپزشک انجام می‌شود.

یکی از معایب مهم لمینت کامپوزیتی در مقایسه با لمینت سرامیکی، مقاومت کمتر آن در مقابل ضربه، فشار و تغییر رنگ است. به همین دلیل دوام لمینت‌های سرامیکی از کامپوزیت‌های دندانی بسیار بیشتر است.

یکی از معایب لمینت‌های سرامیکی این است، که برای ترمیم دندان به کمک این روش، باید دندان‌ها پیش از جای‌گذاری قالب تراشیده شوند. در مقابل در لمینت کامپوزیتی، نیازی به تراش دندان‌ها نیست، و تنها لازم است مواد روی دندان قرار گرفته، فرم داده شود وسپس توسط لایت کیور سفت شود.

روکش زیرکونیا چیست؟

زیرکونیا فلزی سفید رنگ و خنثی است، که کاربردهای زیادی در پزشکی و صنایع الکترونیک دارد. از زیرکونیا به علت سازگاری بالایی که با بدن انسان دارد، می‌توان برای ترمیم دندان‌ها و اصلاح لبخند کمک گرفت.

روکش زیرکونیا، از جنس اکسید زیرکونیوم است، و امروز به علت دوام بالا، و رنگ طبیعی خود کاربرد زیادی در دندانپزشکی پیدا کرده است. از زیرکونیا نه تنها در ترمیم و اصلاح شکل دندان‌های جلویی استفاده می‌شود، بلکه به علت مقاومت بالای زیرکونیا در برابر فشار و سایش، می‌توان از آن برای ترمیم دندان‌های عقبی هم استفاده کرد.

روکش زیرکونیا با بدن سازگاری کامل داشته، و باعث تحریک لثه نمی‌شود. رنگ سفید آلیاژ زیرکونیا، یکی دیگر از مزیت‌های آن است، که البته با توجه به رنگ سایر دندان‌ها هم قابل تنظیم است.

مزایای روکش زیرکونیا چیست؟

  • استحکام بالا: روکش زیرکونیا استحکام بسیار بالایی داشته، و در برابر ضربه، فشار و سایش مقاوم است.
  • ظاهر طبیعی: رنگ روکش زیرکونیا با توجه به رنگ سایر دندان‌ها قابل تنظیم است. همچنین شفافیت روکش زیرکونیا به آن ظاهرزی طبیعی‌تر بخشیده است.
  • سازگاری با بافت‌های بدن: روکش زیرکونیا با بافت لثه سازگاری کامل داشته، و باعث تحریک و سیاه شدن لثه‌ها نمی‌شود.
  • عمر طولانی: در مقایسه به لمینت سرامیکی و کامپوزیتی، روکش زیرکونیا دوام بسیار بالاتری دارد.

کلام آخر

در این مطلب تعدادی از روش‌‌های مدرن و پرطرفدار ترمیم دندان‌ها، یعنی کامپوزیت‌های دندانی، لمینت دندان، و روکش زیرکونیا را با هم مرور کردیم. این روش‌ها برای همه افراد مناسب نیستند، و هرکدام از آن‌ها، معایب و مزایای خاص خود را دارند. دندانپزشک با توجه به مشکل شما، و شرایط خاصی که دارید، بهترین روش را برای شما برخواهد گزید. سعی کنید انتظارات خود از درمان را به درستی به دندانپزشک خود منتقل کنید، تا دندانپزشک بتواند برای درمان شما، بهترین و مناسب‌ترین تصمیم ممکن را بگیرد.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.