کیست سینه چه علائم و درمانی دارد

0

کیست سینه در اغلب مواقع نیازی به درمان ندارد؛ اما به طور کلی در صورتی که مورد غیر طبیعی را در سینه لمس کردید، حتما به فوق تخصص پستان در کرج مراجعه کنید تا بررسی‌های لازم برای تشخیص و درمان به موقع صورت گیرد.

کیست سینه، کیسه‌ای پر از مایع است که معمولا سرطانی نیست و مشکلی برای بیمار ایجاد نمی‌کند. گاهی اوقات کیست سینه قابل لمس است، به خصوص اگر چند روز قبل از قاعدگی درد سینه را به دلیل وجود کیست احساس کنید.

برخی از کیست‌ها به قدری کوچک‌اند که قابل لمس نیستند و برخی دیگر به قدری بزرگ‌اند که به راحتی متوجه کیست در سینه‌های خود می‌شوید.

چه افرادی دچار کیست سینه می‌شوند؟

در چنین مواقعی احتمال ایجاد کیست افزایش پیدا می‌کند:

  • افراد بین 35 تا 50 سال
  • قبل از یائسگی (زمانی که هنوز قاعدگی وجود دارد)
  • پس از یائسگی (دیگر سیکل قاعدگی وجود ندارد)؛ اما بیمار تحت هورمون درمانی است.

دلیل ایجاد کیست سینه چیست

علت دقیق ایجاد این عارضه مشخص نشده است. اما، متخصصین بر این باورند که تغییرات هورمونی ممکن است باعث ایجاد این عارضه شود.

معمولا کیست سینه پس از یائسگی زمانی که سطح استروژن کاهش می‌یابد، ایجاد نمی‌شود.

کیست سینه چه علائمی دارد؟

اگر کیست سینه داشته باشید ممکن است چنین توده‌ای را هنگام لمس، احساس کنید:

  • نرم یا سخت
  • گرد و صاف
  • توده‌ای دردناک به خصوص قبل از قاعدگی
  • کیست به راحتی زیر پوست حرکت می‌کند.

به طور کلی هر زمان توده‌ای را در سینه خود احساس کردید، باید به پزشک مراجعه کنید تا نوع توده تشخیص داده شود، گاهی اوقات ممکن است نشانه مشکل جدی باشد که نیاز به درمان فوری خواهد داشت.

نحوه تشخیص کیست سینه چگونه است؟

پزشکان اغلب در طول ماموگرافی‌های معمولی که برای غربالگری سرطان سینه بیماران انجام می‌دهند، متوجه کیست سینه می‌شوند.

اما، گاهی اوقات برخی تنها با لمس در سینه متوجه کیست بزرگی می‌شوند. در صورتی که پس از لمس سینه متوجه مورد غیر طبیعی شدید، به پزشک مراجعه کنید.

جهت اینکه تشخیص درستی در خصوص جامد یا پر از مایع بودن دهند، انجام روش‌های تشخیصی از جمله ماموگرافی یا سونوگرافی از بیمار درخواست می‌شود.

آشنایی با انواع کیست سینه

سه نوع کیست سینه وجود دارد که این موارد به شرح زیر است:

کیست ساده

این نوع از کیست‌ها پر از مایع بوده و همیشه غیر سرطانی هستند.

کیست پیچیده سینه

در این نوع کیست، تکه‌های جامد در مایع شناورند. ممکن است پزشک از شما بخواهد آسپیراسیون کیست سینه یا بیوپسی سوزنی را انجام دهید.

کیست کمپلکس

این کیست گاهی نگران‌کننده است؛ چرا که بافتی جامد دارد که می‌تواند سرطانی باشد. اگر این نوع کیست را داشته باشید، پزشک بیوپسی سوزنی را انجام می‌دهد.

آیا کیست سینه می‌تواند سرطانی باشد؟

اینکه کیست پستان سرطانی باشد بسیار نادر است؛ اما اینکه کیست حاوی سلول‌های سرطانی باشد، غیرممکن نیست. معمولا کیست کمپلکس سینه نگران‌کننده‌ترین نوعی است که باید تحت نظر باشد.

آسپیراسیون کیست سینه چگونه انجام می‌شود؟

در طی بیوپسی سوزنی یا آسپیراسیون، یک سوزن به داخل کیست وارد می‌شود و زمانی که با سوزن مایع داخل کیست را خارج می‌کنند، کیست خالی شده و توده ایجاد شده برطرف می‌شود.

ممکن است پس از انجام این پروسه کمی‌ کبودی و حساسیت در آن نیز داشته باشید.

کیست سینه چگونه درمان می‌شود؟

در اغلب مواقع نیاز به درمان نیست. کیست‌هایی که از نوع ساده هستند، هیچ مشکلی برای بیمار ایجاد نمی‌کنند و حتی گاهی اوقات خود به خود از بین می‌روند.

در صورتی که پزشک لازم بداند، به روش بیوپسی سوزنی، مایع کیست را خارج می‌کند با این حال امکان بازگشت مایع وجود دارد.

در صورتی کیست سینه عود کند و همچنان احساس درد داشته باشید، ممکن است برای برداشتن آن نیاز به جراحی باشد.

اگر کیست سینه از انواع دیگری باشد ممکن است به معاینات مکرر نیاز داشته باشید تا هرگونه تغییراتی تحت نظر پزشک باشد.

گاهی اوقات بیمار نیاز به مصرف قر‌ص‌های ضد بارداری برای تنظیم چرخه قاعدگی دارد تا به کاهش عود کیست سینه کمک کند.

اما، به دلیل عوارض جانبی این دسته از داروها ممکن است قرص‌های ضد بارداری یا سایر هورمون درمانی‌ها مانند تاموکسیفن معمولا برای خانم‌هایی با علائم شدید توصیه شود.

قطع هورمون درمان پس از یائسگی نیز ممکن است به پیشگیری از کیست سینه کمک کند.

آیا کیست سینه خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد؟

کیست سینه خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی‌دهد؛ اما هر نوع توده‌ای که در سینه دارید باید توسط متخصص تحت بررسی قرار گیرد. معمولا کیست سینه پس از یائسگی خود به خود از بین می‌روند.

چگونه می‌توان از کیست سینه جلوگیری کرد؟

هیچ راهی برای جلوگیری از ایجاد کیست وجود ندارد؛ اما باید خود آزمایی منظم داشته باشد و همچنین پیشنهاد می‌شود جهت بررسی سلامت کل پستان، برای تشخیص هرگونه بیماری در سینه، ماموگرافی را به طور منظم انجام دهید.

مطالب برگرفته از سایت دکتر بلال دلشاد فوق تخصص جراحی پستان در کرج:

فوق تخصص جراحی پستان در کرج

 

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.