نخستین مجله‌ها چه زمانی منتشر شدند؟

0

سیمین د خت گود رزی

منبع: magazinedesigning.com

همیشه «نخستین» ها د ر هر زمینه ای جالب توجه‌اند ؛ این که چه‌طور یک پد ید ه آغاز می‌شود ، رشد  می‌کند ، د نباله‌د ار می‌شود ، تغییر می‌کند  و گاه پرطرفد ار می‌شود .

برای اصحاب رسانه و صاحبان نشریات، «نخستین شماره» سرفصل خاطرات زیاد ی است که تلخ و شیرینِ آن همگی د ر گذر سال‌ها و زیر گرد  زمان، همرنگ می‌شوند .

اما نخستین شماره از نخستین مجلهٔ اد بی د نیا د ر کجا و چه‌طور منتشر شد ؟ این پرسشی است که چند ی پیش «مگزین د یزاین» به آن پرد اخته است:

د ربارهٔ تاریخ و چه‌گونگی شکل گیری مجلات می‌توان کتاب‌ها نوشت اما نوشتن د ر صفخات محد ود  مجله یعنی رعایت اختصار!

نخستین متن چاپ شد ه د ر قالب مجله، سال 1663 میلاد ی د ر آلمان شکل گرفت. نام طولانی این مجله «اربولیچه موناتس اونترد انگن» (Erbauliche Monaths Unterredungen) بود  که به مسائل اد بی و فلسفی روزگار خود  می‌پرد اخت. همهٔ مطالب این مجله تقریباً توسط یک نویسند ه به سرانجام می‌رسید  و طبعاً مخاطب آن هم جامعهٔ کوچکی از افراد  باهوش و باسواد  آلمان د ر چهار قرن پیش بود .

بد یهی است که د ر این گونه موارد  فرانسوی‌ها سعی می‌کنند  از قافله عقب نمانند  و همین شد  که د ر سال 1672 نویسند هٔ فرانسوی ژان د ونا د ویز مجلهٔ له مرکیور گالانت (Le Mercure Galant) را تأسیس کرد ‌.

د ر این مجله اتفاقاتی که د ر د اد گاه‌ها می‌افتاد  همراه با خبرهایی از تئاتر و اد بیات منتشر می‌شد . صاحبان گالانت پس از مد تی توانستند  مجلهٔ خود  را د ر سرتاسر اروپا منتشر کنند ‌.

د ر این میان زنان نیز بی‌کار نماند ند . نخستین مجله ای که آن‌ها به طور مستقل منتشر کرد ند  د ر سال 1693 و د ر شهر لند ن بود . مجلهٔ آنان لید یز مرکوری (Ladie‌’s Mercury‌) نام د اشت و تا مد ت‌ها به طور مرتب و د وره‌ای چاپ می‌شد ‌.

اما یک نکتهٔ جالب توجه د ربارهٔ واژهٔ مگزین (Magazine) وجود  د ارد . این واژه برای اولین بار د ر نام یکی د یگر از نخستین مجلات انگلیسی به اسم جنتلمنر مگزین (Gentleman’s Magazine) د ر سال 1731 به کار رفت. این لغت د ر اصل از کلمهٔ «مخزن» عربی گرفته شد ه بود . تعبیر کسانی که این نام را انتخاب کرد ند  این بود  که مجله مانند  انباری عمل می‌کند ‌ که اشیاء ارزشمند  را د ر خود  نگه می‌د ارد .

پیش از این، «مگزین» د ر زبان های اروپایی فقط با معنای انبار به ویژه برای ملوانان و مسافران کشتی به کار می‌رفت اما اد وارد ‌ کیو، صاحب نشریهٔ جنتلمنر مگزین آن را برای همیشه وارد  د نیای مطبوعات کرد .

د ر د وره هایی که از آن‌ها یاد  شد  رفته رفته مجلات رونق چشمگیری یافتند  و مخاطبان آن‌ها نیز از طیف خاص به طبقات متوسط جامعه گسترش پید ا کرد ند . همین امر سبب می‌شد ‌ تا هزینه‌های چاپ و نشر بالا رفته، مشکلات مالی یکی یکی از راه برسند . از سوی د یگر د ستگاه‌های اولیه چاپ، تعد اد  محد ود ی کاغذ را د ر خود  جای می‌د اد ند . بنابراین ارتقا و گسترش کار نیازمند ‌ هزینه‌هایی بود  که صرفاً از راه فروش مجله تأمین نمی شد . این‌جا بود  که پای تبلیغات به مجله‌ها باز شد .

قرن 19 را باید  آغازگر ورود  تبلیغات به مطبوعات د انست. د ر ابتد ا خود  تبلیغات شامل مالیات سنگین می‌شد  اما کم کم د خل و خرج‌ها به تعاد ل رسید  و مالیات برای تبلیغ د ر موارد ی حذف و د ر موارد ی تعد یل شد .

اواخر قرن 19 انبوه مجلات وارد  بازار شد ند  و چنان با صنعت و تجارت د رآمیختند ‌ که مجله یکی از مهم‌ترین ارکان و ابزارهای اقتصاد ی شد ‌.

آزما , دی 1397 – شماره 135


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

کهن‌ترین درختان جهان

" بث مون " عکاسی است که در سانفرانسیسکو زندگی می کند و بیش از 14 سال از عمرش را صرف شناسایی و عکاسی از قدیمی ترین درختان جهان کرده است. او به کشورها و سرزمین های دورافتاده سفر می کند تا از درختان قطور قدیمی تصاویر زیبایی را ثبت کند. او می…

ابر تورم آلمان در سال 1923 چه بر سر مردم آورد؟

به زمانی می‌رویم که یک آلمانی طبقه متوسط، ​​میلیاردها مارک در جیب خود حمل می‌کرد اما هنوز نمی‌توانست چیزی بخرد. یک قرص نان 200 میلیارد مارک قیمت داشت.با حقوق بازنشستگی یک هفته‌ای حتی یک فنجان قهوه را نمی‌شد خرید. سقوط آزاد ادامه داشت و…

تصاویر و لطایفی در مورد زندگی در اروپای شرقی

اروپای شرقی هنوز سنت‌های خاص خود را دارد و هنوز به اندازه بخش غربی مدرن نشده است و فرهنگ خاص خود را داراست.به همین خاطر ممکن است ما برخی از روندهای آنجا احساس نزدیکی کنیم.به تصاویر زیر بنگرید:آکوامن بعد از 2 هفته در بلغارستان…

250 فیلم برتر imdb به همراه معرفی و خلاصه و بررسی آنها + 23 فیلمی که حیف بود در این فهرست نباشند

مسلم است که آرای IMDB به خصوص از دید فیلم‌بین‌های حرفه‌ای فقط چیزی نسبی برای پی بردن به محبوبیت نسبی فیلم‌ها هستند. چه بسیارند فیلم‌هایی که نمره بالای 7 دارند، اما ارزش واقعی‌شان خیلی کمتر است و چه بسیارند فیلم‌هایی که آدم درمی‌ماند چرا…

اگر قرار بود در طراحی بدنه و اجزای داخلی خودروها، فرهنگ و هنر هر کشور در نظر گرفته می‌شد

طراحی خودرو فرآیند پیچیده ای است که شامل عوامل مختلفی است تا اطمینان حاصل شود که محصول نهایی& ایمن، کارآمد , زیباست و نیازها و خواسته های مصرف کنندگان را برآورده می کند. فاکتورهای زیر برای مثال موثرند:ایمنی: ایمنی در طراحی خودرو از…

جستجو برای جیمز باند بعدی – طرفداران جیمز باند یکی از این 11 نفر را جیمز باند بعدی می‌دانند

جیمز باند یک شخصیت خیالی است که توسط نویسنده بریتانیایی یان فلمینگ خلق شده. باند یک مامور سرویس مخفی بریتانیایی ظریف و پیچیده است که با کد 007 نیز شناخته می‌شود. او اولین حضور خود را در رمان «کازینو رویال» فلمینگ در سال 1953 انجام داد و از…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.