من ژنتیکی چاق هستم! آیا این سرنوشت مقدر است و کسانی که ژن‌های مرتبط به اضافه وزن دارند، نمی‌توانند از چاقی بگریزند؟

0

مدت زیادی است که بحث در مورد اینکه آیا ژنتیک یا محیطی که افراد در آن بزرگ شده‌اند، علت چاقی است، بحث وجود داشته است.

نرخ چاقی از دهه 1980 سه برابر شده است.در این مدت ژنتیک انسان‌ها که تغییر نکرده، پس عوامل محیطی در ایجاد چاقی بسیار موثر هستند.

اما همچنین پژوهش‌هایی انجام شده‌اند که نشان می‌دهند دوقلو‌های همسان از نظر وزن بدنشان بیشتر از دوقلو‌های غیر همسان همانند هم می‌شوند، که نشان می‌دهد یک عنصر ژنتیکی هم در ایجاد چاقی موثر است.

میزان پیچیدگی از این هم بیشتر است. چون شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه تأثیر ژنتیک ممکن است با افزایش سن افراد تغییر کند.

یک مطالعه تازه نشان داده که این موضوع در مورد وزن بدن نیز صادق است. محققان متوجه شدند که میزان تأثیر محیط یا ژنتیک شما بر چاقی در طول زندگی تغییر می‌کند.

این مطالعه نشان داد که ژنتیک ارتباط کمی با میزان چاقی در دوران کودکی دارد، اما با افزایش سن افراد (از نوجوانی تا سن 69 سالگی) این نقش پررنگ‌تر می‌شود.

الگوی مشابهی نیز در مورد وزن بدن و پیشینه اجتماعی افراد مشاهده شد. دانشمندان دریافتند که افراد لایه‌های فقیر، وزن بیشتری از نوجوانی به بعد داشتند. با این حال، تقریباً هیچ تفاوتی در دوران نوزادی یا کودکی وجود نداشت.

اما در عین حال پژوهشگران متوجه شدند با افزایش سن افراد، تفاوت‌هایی در وزن به وجود می‌آید که نمی‌توان آن‌ها را با ژنتیک یا زمینه اجتماعی توضیح داد. این بدان معنی است که هیچ یک از این عوامل پیش‌بینی‌کننده خوبی برای وزن بدن فرد خاصی نیستند.

برای انجام این مطالعه ، از داده‌های بررسی ملی بهداشت و توسعه MRC استفاده شده. نمونه اولیه تحقیق شامل 5362 نفر بودند که از زمان تولد آن‌ها در سال 1946 تا به امروز پیگیری و بررسی شدند.

از این داده‌ها برای مطالعه چگونگی ارتباط ژن‌ها و آسیب‌های اجتماعی با وزن بدن از دو سالگی تا ۶۹ سالگی استفاده شد. دانشمندان آسیب‌های اجتماعی را به‌ویژه مورد مطالعه قرار دادند زیرا تصور می‌شد عامل خطر محیطی مهمی برای چاقی است و ممکن است به اشکال دیگر نابرابری سلامتی کمک کند.

دانشمندان برای برآورد خطر ژنتیکی چاق شدن یک فرد، معیار  “نمره چند ژنی” را ابداع کردند که خلاصه‌ای از تمام ژن‌هایی مرتبط با اضافه وزن و چاقی است.

برای ثبت پیشینه اجتماعی، از طبقه اجتماعی شرکت‌کنندگان در چهار سالگی استفاده کردیم.

دانشمندان دریافتند که آن‌هایی که دارای تعداد بیشتری ژن مرتبط با چاقی بودند، وزن بدن بالاتری داشتند. افرادی که در 25 درصد بالای خطر ژنتیکی چاقی قرار داشتند، 11.2 کیلوگرم وزن بیشتری در سن 63 سالگی نسبت به افرادی که در 25 درصد پایین خطر ژنتیکی قرار داشتند، داشتند.

همچنین افرادی که در دوران کودکی از محروم‌ترین خانه‌ها بودند تا سن 63 سالگی به طور متوسط ​​7.4 کیلوگرم وزن بیشتری نسبت به افراد لایه‌های دارای جامعه داشتند.

اما نتایج نشان می‌دهد که نه ژنتیک و نه زمینه اجتماعی پیش‌بینی‌کننده خوبی برای چاق شدن یا نشدن یک فرد نیستند. در حالی که با افزایش سن شرکت‌کنندگان، تفاوت وزن به طور قابل توجهی افزایش یافت، خطر ژنتیکی تنها 10 درصد و زمینه اجتماعی 4 درصد از این تفاوت‌ها را پیش‌بینی کرد.

این به ما نشان می‌دهد که هنوز چیز‌های زیادی در مورد وزن بدن وجود دارد که نمی‌توانیم آن‌ها را با ژنتیک یا آسیب‌های اجتماعی توضیح دهیم و نشان می‌دهد که عوامل دیگر نیز تأثیر مهمی بر وزن بدن ما دارند.

ما هیچ کنترلی بر ژنتیک و پیشینه اجتماعی و شرایط اجتماعی زمان تولد و کودکی خود نداریم و اینها ممکن است در ایجاد چاقی موثر باشند.

با این حال تحقیقات بیشتری باید در این مورد صورت گیرد که چرا کاهش وزن برای برخی‌ها بسیار دشوار است. این تحقیقات ممکن است به ما کمک کنند تا بفهمیم که چرا سیاست‌های مقابله با چاقی معمولاً به قدرت اراده افراد متکی است، نه ایجاد تغییرات در محیط غذا.

این تحقیقات همچنین نشان می‌دهند که نه ژن‌ها و نه پس‌زمینه اجتماعی، سرنوشت مقدر نیستند. اما آگاهی از آنها ممکن است به ما کمک کنند تا در صورت مستعد بودن، کنترل بهتری روی رفتارهای تغذیه‌های و سبک زندگی خودمان اعمال کنیم تا وزنمان متعادل باقی بماند.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌هایی از ترسناک‌ترین ساختمان‌های دنیا – آلبوم عکس

چرا برخی از ساختمان‌ها و خانه‌ها خیلی ترسناک به نظر می‌رسند. اینها دسته از سکونت‌گاه‌ها طیف گسترده‌ای دارند:- آنهایی که سایه روشن شب ترسناک‌شان می‌کند و هنگام روز یک ساختمان تقریبا عادی هستند.- آنهایی که مدت‌ها متروک مانده‌اند و…

محصولات باورنکردنی که اپل در آینده عرضه خواهد کرد (شوخی با اپل – گالری عکس)

رونمایی از اپل ویژن پرو با قیمت و پیچیدگی‌های خاص خودش باعث شد که دست طنزپردازان در شوخی با اپل بازتر شود.به راستی اگر اپل سال‌های بعد بخواهد در زمینه‌های متفاوت فعالیت کند آنها را چطور رونمایی خواهد کرد. چه توصیف‌هایی برای آنها ردیف…

دو اینفلوئنسر سفر در واقع با یک تلویزیون ساده، سفر جعل می‌کردند و هیچ خبری از عکس واقعی در محیط…

دو عکاس به نام مانوئل بختر و و مانوئل رومز رام تصاویر خیره کننده‌ای خلق کردند که آنها را در حال پیاده‌روی در برف، کمپینگ در کوه‌ها و پرواز با هواپیما به سوی مقصدی دور نشان می‌دهد. اما در واقع آنها از در هنگام ثبت همه این عکس‌ها از اتاق…

اگر این شخصیت‌های سینمایی و تلویزیونی به صورت گربه تصور می‌شدند

این کاری است با هوش مصنوعی انجام آن نستا ساده شده است. اما به یاد دارم که در سالیان دور برای همانند نشان دادن برخی سگ‌ها با شخصیت‌ها انسانی خاص، عکاس و روتوش کار چه زحمتی کشیده بود و این سری عکس‌ها را در شماره ظاهرا نوروزی یک شماره مجله…

تصور شاهان صفوی بر اساس شرح متنی جهانگردان و افراد شاخصی که آنها را دیده و توصیف کرده‌اند

در حساب توییتر Cavid Ağa شاهان صفوی را بر اساس نوشته‌های قدیم به دقت و به صورت گرافیکی و چشم‌نوازی تصور شده‌اند.(توضیحات از ویکی پدیا) شاه اسماعیل بنا به نوشته‌های جیووانی ماریا دلی آنجیوللوشاه اسماعیل یکم (۱۷ ژوئیهٔ ۱۴۸۷ – ۲۳ مه…

اگر ابرقهرمانان‌ها و شرورهای فیلم‌ها و کامیک‌ها در دوره ویکتوریا می‌زیستند!

عصر ویکتوریا دوره‌ای از تاریخ بریتانیا بود که از سال 1837 تا 1901 همزمان با سلطنت ملکه ویکتوریا بریتانیا ادامه یافت. این دوره، دوره تغییرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قابل توجهی بود که نه تنها بریتانیا، بلکه سایر نقاط جهان را عمیقاً…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5