یک نوشیدنی انرژی‌زای دارای رادیوم که صد سال پیش فروخته می‌شد و مشهورترین قربانی‌اش

0

وقتی صحبت از نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌شود، خیلی‌ها بدون تحقیق در مورد محتوای آن تهیه‌اش می‌کنند. اگر خوردن آن کمی ضربان قلب را افزایش دهد و کسی را از خواب‌آلودگی نجات بدهد و قانون خاصی هم در مورد آن وجود نداشته باشد، تا مدت‌های زیادی می‌تواند فروش زیاد داشته باشد.

داخل برخی از اینها ترکیبات شیمیایی وجود دارد که در گام اول نمی‌توانیم آنها را به درستی تلفظ کنیم،  اسم گیاهان عجیب و غریب را می‌بینیم که شبیه یک نفرین باستانی به نظر می‌رسند، طعم‌های مصنوعی که طعمی شبیه  ترکیب آب باتری و میوه دارند!

کافی است اینها را در یک قوطی فلزی بریزید، عکس یک صاعقه یا یک گاو نر را هم روی جعبه بزنید و کار تمام است!

فکر می‌کنید که شوخی می‌کنم؟!

گرچه الان وضعیت خیلی بهتر شده، اما زمانی سناریو، از چیزی که نوشتم خیلی بدتر هم بود.

صد سال پیش، یک نوشیدنی انرژی‌زا در بازار وجود داشت که به عنوان “درمان مردگان زنده” به بازار عرضه می‌شد. ادعا می‌کرد که درمان ناتوانی، بیماری روانی و عقب ماندگی (به تعبیر خودشان) است. از این نوشیدنی با عنوان “آفتاب در یک بطری” یاد می‌شد و اسم جالبی هم داشت: رادیثور RadiThor. (ترکیب رادیوم و ثور – ثورمحبوب‌ترین ایزد در اساطیر اسکاندیناوی، ایزد قدرتمند آذرخش، طوفان و تندر، پسر اودین و یورد است که به کیهان تاخت و با نیروهای شر و غول‌ها جنگید. به واسطه فیلم‌ها با او آشنا هستید.)

رادیثور فقط شامل دو ماده بود: آب و رادیوم. منظورم از رادیوم همان عنصر رادیواکتیو است.گرچه 80 درصد محتوای رادیومی این نوشیدنی از رود دفه می‌شود، اما 20 درصد آن هم توسط بدن جذب می‌شود.

رادیوم در دهه‌های 1910 تا 1920 در بسیاری از محصولات مورد استفاده قرار گرفت و تبلیغ می‌کردند که به انسان انرژی بالا (در سطح مولکولی!)، درخشش سالم‌تر (چه حرف‌ها، شاید هم منظورم هاله بهتر است!) و براندازنده چیزهای مزاحم است (فراتر از شانس و فرصت)

خوب دقت کنید! شیادان در هر بازه زمانی بدون مطالعه نیستند. آنها دقیقا گذری به کتاب‌های علمی می‌زنند و یک سری اصطلاحات رایج و شیک علمی را بیرون می‌کشند و با تبلیغ محصول خرافی خود ترکیب می‌کنند. الان هم دقیقا چنین بساطی به راه افتاده است. مثال هم نمی‌زنم تا کسی معترض نشود!

یکی از عجیب‌ترین داستان‌ها در مورد رادیثور داستان «ابن بایزر» Eben Byers، یک فرد ثروتمند، صنعتگر و قهرمان گلف آماتور بود که در سال 1927 پس از آسیب دیدگی بازو شروع به مصرف رادیثور کرد. او این کار را به پیشنهاد پزشکش انجام می‌داد.

چطور یک پزشک ممکن است چنین چیزی را توصیه کند؟!

ویلئام جی بیلی، سازنده رادیثور و فروشنده بدنام روغن مار، به این شهرت داشت که برای هر دوزی که پزشکان تجویز می‌کردند، 17 درصد پورسانت می‌داد.

بایرز یک طوری به این نوشیدنی رادیثور به او می‌داد معتاد شد و کار به جایی رسید که هر روز چندین دوز مصرف می‌کند. در عرض سه سال او 1400 بار این نوشیدنی را نوشید. گرچه دوز رادیوم هر قوطی آن خیلی کم بود، اما اثر تجمعی رادیوم کار خودش را کرد و علائم سردرد، کاهش وزن و ضعف در او ظاهر شد.

تقریباً در همین زمان، کمیسیون تجارت فدرال متوجه شد که باید جلوی استفاده تجاری از رادیوم را بگیرد. برای اینکه نمادی برای آثار مضر رادیوم و منطق کار خود داشته باشند، تصمیم گرفتند که سرگذشت قربانی اصلی آن، یعنی آقای بایزر را آویزه گوش کنند.

آن‌ها خواستار شهادت بایرز برای پرونده خود شدند. بایرز آنقدر بیمار بود که نمی‌توانست سفر کند، بنابراین اعضای FTC به خانه او رفتند تا از او اظهارنامه بگیرد. هنگامی که به دیدن آن رفتند، وکلا متوجه شدند که بایرز تمام فک پایین وبیشتر فک بالایی خود را از دست داده است، سوراخ‌هایی در جمجمه او ایجاد شده و به نظر می‌رسد بقیه بدنش در حال متلاشی شدن است.

من از گذاشتن عکس وحشتناک او خودداری می‌کنم. اما شما اگر می‌خواهید چیزی در ذهن تجسم کنید به یاد شخصیت‌های سریال مردگان مترک (واکینگ دد) بیفتید!

در 31 مارس 1932، ابن بایرز درگذشت. علت رسمی مرگ به عنوان “مسمومیت ناشی از تشعشع” ذکر شد.

او باید در یک تابوت سرب دفن می‌شد زیرا بقایای او بیش از پنجاه برابر میزان تشعشعات معمول در بدن انسان بود و با توجه به اینکه نیمه عمر رادیوم 1600 سال است، می‌توان گفت که بدن او به این زودی‌ها به هر بهانه‌ای از جمله برای تحقیقات، نبش قبر نخواهد شد!


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خانه‌هایی با طراحی عجیب که باید در مورد فلسفه وجودی‌شان فکر کرد!

سلیقه است دیگر. وقتی که کسی پول کافی داشته باشد و تنها حرف و سلیقه خودش برایش مهم باشد و اعتمایی به مد روز و حرف مردم نکند، ممکن است خانه‌اش را عجیب و غریب طراحی کند.البته گاهی این کاربری‌های متفاوت هستند که باعث ایجاد این خانه‌های عجیب…

زندگینامه «هرژه» و مروری بر مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن تن»

امروز مصادف است با نخستین بخش از رشته ماجراهای تن‌تن و میلو نوشته هرژه . به همین خاطر این پست را به صورت مشروح اختصاص می‌دهیم به این نوستالژی دوران کودکی‌مان: «نیروهای ویلهلم دوم قیصر آلمان وارد بلژیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.» این را زنانی…

مشهورترین ستاره‌های هالیوود قبل از اینکه مشهور شوند (طنز!)

با میدجرنی می‌شود چهره‌ها را جوان کرد، اما تصور کنید که این کار را در مورد شخصیت‌های تخیلی فیلم‌ها انجام بدهیم و تصور کنیم آنهایی که جوانی‌شان را ندیده‌ایم، قبل از پا به سن گذاشتن چگونه بوده‌اند.یودادوایت شروتتانوس…

وقتی به رویدادهای تاریخی مهم و مکان‌های مشهور از زاویه دید متفاوتی بنگریم (گالری عکس)

همیشه زاویه دید خیلی مهم است. ما در مورد برخی از رخدادهای مهم تاریخ، همیشه یک یا چند عکس شاخص در ذهنمان است، در صورتی که همان عکس‌ها پشت صحنه‌های جالبی داشته‌اند که از آنها غافل شده‌ایم.به صورت مشابهی روتین‌ترین عکس‌های از بناهای مشهور،…

همکاران سمی چه بلایی می‌توانند سرتان بیاورند + گالری عکس

همکاران شما ممکن است زیاد آدم‌های بدی به نظر نرسند و جلوه خارجی‌شان خیلی محبوب و موجه هم باشد. اما باید کسی مدتی نزدیک آنها کار کرده باشد تا بداند که چه بلایی سر زندگی و آسایش شما می‌توانند بیاورند. هیچ وسیله‌ای را نباید به آنها قرض داد و…

بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته به ویلایی لوکس در «بالی» تبدیل شد

یک بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته که بر روی صخره‌ای در بالی قرار گرفته، به ویلایی لوکس تبدیل شده است. شرکت Hanging Gardens قرار است در‌ آوریل این ویلا را افتتاح کند. ایده این کار زاییده فکر کارآفرینی به نام فلیکس دنیم است. دنیم در حال حاضر هتل‌های…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.