قرص زینک پلاس چه اثرات مفیدی دارد؟ هرآنچه در مورد کمبود روی باید بدانید؟

0

روی یا زینک Zinc یک ماده مغذی است که نقش‌های حیاتی زیادی در بدن شما ایفا می‌کند. از آنجایی که بدن شما به طور طبیعی روی تولید نمی‌کند، باید آن را از طریق غذا یا مکمل‌ها به دست‌آورید.

این مقاله همه چیز‌هایی را که باید در مورد روی بدانید، از جمله عملکرد، مزایای سلامتی، توصیه‌های دوز و عوارض جانبی احتمالی توضیح می‌دهد.

روی چیست؟

روی برای بسیاری از فرآیند‌های بدن شما مورد نیاز است، از جمله:

– بیان ژن

– واکنش‌های آنزیمی

– عملکرد سیستم ایمنی

– سنتز پروتئین

– سنتز DNA

– التیام زخم

– رشد

روی به طور طبیعی در طیف گسترده‌ای از غذا‌های گیاهی و حیوانی یافت می‌شود.

غذا‌هایی که به طور طبیعی حاوی این ماده معدنی نیستند، مانند غلات صبحانه، میان وعده‌ها و آرد شیرینی، اغلب با صورت مصنوعی با روی غنی می‌شوند.

همچنین می‌توانید از مکمل‌های روی یا مکمل‌های چند مغذی که روی را تأمین می‌کنند استفاده کنید، مثل همین قرص زینک پلاس که در داروخانه‌ها یافت می‌شود.

به دلیل نقشی که در عملکرد سیستم ایمنی دارد، روی به برخی از اسپری‌های بینی، قرص‌ها و سایر درمان‌های طبیعی سرماخوردگی اضافه می‌شود.

روی یک ماده معدنی ضروری است که بدن شما به تنهایی آن را نمی‌سازد. به رشد، سنتز DNA، عملکرد سیستم ایمنی و غیره کمک می‌کند.

نقش روی یا زینک در بدن شما

روی یک ماده معدنی حیاتی است که بدن شما به روش‌های بی‌شماری از آن استفاده می‌کند.

در واقع، روی دومین ماده معدنی کمیاب در بدن شما است – بعد از آهن – و در هر سلولی وجود دارد.

روی برای فعالیت بیش از 300 آنزیم ضروری است که به متابولیسم، هضم، عملکرد اعصاب و بسیاری از فرآیند‌های دیگر کمک می‌کنند. 3

علاوه بر این، برای رشد و عملکرد سلول‌های ایمنی حیاتی است.

این ماده معدنی برای سلامت پوست، سنتز DNA و تولید پروتئین نیز ضروری است.

روی همچنین برای حواس چشایی و بویایی شما مورد نیاز است. از آنجایی که یکی از آنزیم‌هایی که برای طعم و بوی مناسب ضروری است به این ماده مغذی وابسته است، کمبود روی می‌تواند توانایی چشایی یا بویایی شما را کاهش دهد.

فواید سلامتی

تحقیقات نشان می‌دهد که روی دارای مزایای سلامتی بی‌شماری است.

-روی به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند. از آنجایی که برای عملکرد سلول‌های ایمنی و پیام‌رسانی سلولی ضروری است، کمبود آن می‌تواند منجر به ضعیف شدن پاسخ ایمنی شود.

-مکمل‌های روی سلول‌های ایمنی خاصی را تحریک می‌کنند و استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند.

برای مثال، مروری بر هفت مطالعه نشان داد که 80 تا 92 میلی‌گرم روی در روز ممکن است طول سرماخوردگی را تا 33 درصد کاهش دهد.

علاوه بر این، مکمل‌های روی به طور قابل توجهی خطر ابتلا به عفونت‌ها را کاهش می‌دهند و پاسخ ایمنی را در بزرگسالان مسن‌تر تقویت می‌کنند.

-بهبود زخم را تسریع می‌کند

-روی معمولاً در بیمارستان‌ها به عنوان درمان سوختگی، زخم‌های خاص و سایر آسیب‌های پوستی استفاده می‌شود.

از آنجایی که این ماده معدنی نقش مهمی در سنتز کلاژن، عملکرد سیستم ایمنی و پاسخ التهابی ایفا می‌کند، برای بهبودی مناسب ضروری است.

روی ممکن است به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با افزایش سن، مانند ذات‌الریه، عفونت و دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن (AMD) را کاهش دهد.

روی ممکن است استرس اکسیداتیو را کاهش دهد و با تقویت فعالیت سلول‌های T و سلول‌های کشنده طبیعی، که به محافظت از بدن شما در برابر عفونت کمک می‌کند، پاسخ ایمنی را بهبود بخشد.

سالمندانی که مکمل روی می‌کنند، پاسخ واکسیناسیون آنفولانزا را بهبود می‌بخشند، خطر ابتلا به ذات‌الریه را کاهش می‌دهند و عملکرد ذهنی را افزایش می‌دهند.1

-ممکن است به درمان آکنه کمک کند

آکنه یک بیماری پوستی شایع است که تخمین‌زده می‌شود تا 9.4٪ از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار دهد. آکنه به دلیل انسداد غدد تولید‌کننده چربی، باکتری‌ها و التهاب ایجاد می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهد که هر دو درمان موضعی و خوراکی روی می‌توانند به طور مؤثر آکنه را با کاهش التهاب، مهار رشد باکتری P.acnes و سرکوب فعالیت غدد روغنی درمان کنند.

افراد مبتلا به آکنه سطح پایین‌تری روی دارند. بنابراین، مکمل‌ها ممکن است به کاهش علائم کمک کنند.

علائم کمبود روی یا زینک

اگرچه کمبود شدید روی نادر است، اما ممکن است در افراد مبتلا به جهش‌های ژنتیکی نادر، نوزادان شیردهی که مادرانشان روی کافی ندارند، افراد معتاد به الکل و افرادی که دارو‌های سرکوب‌کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند رخ دهد.

علائم کمبود شدید روی عبارتند از: اختلال در رشد و تکامل، تأخیر در بلوغ جنسی، بثورات پوستی، اسهال مزمن، اختلال در بهبود زخم و مشکلات رفتاری.

اشکال خفیف‌تر کمبود روی، به‌ویژه در کودکان کشور‌های در حال توسعه که رژیم‌های غذایی اغلب فاقد مواد مغذی مهم هستند، شایع‌تر است.

تخمین‌زده می‌شود که حدود 2 میلیارد نفر در سراسر جهان به دلیل دریافت ناکافی رژیم غذایی دچار کمبود روی هستند.

از آنجایی که کمبود روی سیستم ایمنی شما را مختل می‌کند – احتمال عفونت را افزایش می‌دهد – تصور می‌شود که کمبود روی باعث بیش از 450000 مرگ در کودکان زیر 5 سال در سال می‌شود.

کسانی که در معرض خطر کمبود روی هستند عبارتند از:

– افراد مبتلا به بیماری‌های گوارشی مانند بیماری کرون

– گیاهخواران و وگان‌ها

– زنان باردار و شیرده

– شیرخواران مسن که فقط با شیر مادر تغذیه می‌شوند

– افراد مبتلا به کم خونی سلول داسی شکل

– افرادی که سوءتغذیه دارند، از جمله آن‌هایی که مبتلا به بی‌اشت‌هایی یا پرخوری عصبی هستند

– افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه

– کسانی که از الکل سوء استفاده می‌کنند

علائم کمبود خفیف روی شامل اسهال، کاهش ایمنی، نازک شدن مو‌ها، کاهش اشتها، اختلالات خلقی، خشکی پوست، مشکلات باروری و اختلال در بهبود زخم است.

تشخیص کمبود روی با استفاده از تست‌های آزمایشگاهی به دلیل کنترل شدید بدن شما بر روی سطوح روی دشوار است. بنابراین، حتی اگر آزمایش‌ها سطوح طبیعی را نشان دهند، ممکن است همچنان کمبود داشته باشید.

پزشکان هنگام تعیین اینکه آیا به مکمل‌ها نیاز دارید یا خیر، عوامل خطر دیگر – مانند دریافت رژیم غذایی ضعیف و ژنتیک – را در کنار نتایج خون در نظر می‌گیرند.

عوامل خطر کمبود روی عبارتند از: دریافت ناکافی رژیم غذایی، جذب ضعیف، اعتیاد به الکل، جهش‌های ژنتیکی و کهولت سن.

منابع غذایی دارای روی یا زینک

بسیاری از غذا‌های حیوانی و گیاهی به طور طبیعی غنی از روی هستند و مصرف مقادیر کافی را برای اکثر مردم آسان می‌کند.

غذا‌های دارای بالاترین روی عبارتند از :

صدف:  خرچنگ،

گوشت: گوشت گاو، خوک، بره و گاومیش کوهان دار

مرغ: بوقلمون و مرغ

ماهی: دست و پا، ساردین، سالمون

حبوبات: نخود، عدس، لوبیا سیاه، لوبیا چشم بلبلی و غیره.

آجیل و دانه‌ها: تخمه کدو تنبل، بادام هندی، دانه شاهدانه و غیره.

محصولات لبنی: شیر، ماست و پنیر

تخم مرغ

غلات کامل: جو، کینوا، برنج قهوه‌ای و غیره.

برخی از سبزیجات: قارچ، کلم پیچ، نخود، مارچوبه و سبزی چغندر

محصولات حیوانی، مانند گوشت و صدف، حاوی مقادیر زیادی روی هستند به شکلی که بدن شما به راحتی آن را جذب می‌کند.

به خاطر داشته باشید که روی موجود در منابع گیاهی مانند حبوبات و غلات کامل به دلیل سایر ترکیبات گیاهی که مانع جذب می‌شوند، با کارایی کمتری جذب می‌شود.

در حالی که بسیاری از غذا‌ها به طور طبیعی سرشار از روی هستند، برخی غذا‌ها – مانند غلات آماده صبحانه، اسنک بار‌ها و آرد شیرینی پزی – با روی غنی شده‌اند.

مسمومیت و توصیه‌های دوز

همانطور که کمبود روی می‌تواند باعث عوارض سلامتی شود، مصرف بیش از حد آن نیز می‌تواند منجر به عوارض جانبی منفی شود.

شایع‌ترین علت مسمومیت روی، مصرف بیش از حد روی مکمل است که می‌تواند علائم حاد و مزمن را ایجاد کند.

علائم مسمومیت شامل موارد زیر هستند:

– تهوع و استفراغ

– از دست دادن اشتها

– اسهال

– گرفتگی شکم

– سردرد

– کاهش عملکرد سیستم ایمنی

– کاهش سطح کلسترول “خوب” HDL

مصرف بیش از حد روی همچنین می‌تواند باعث کمبود سایر مواد مغذی شود. به عنوان مثال، مصرف بالای روی مزمن می‌تواند در جذب مس و آهن شما اختلال ایجاد کند.

به منظور جلوگیری از مصرف بیش از حد، از مکمل‌های روی با دوز بالا خودداری کنید، مگر اینکه توسط پزشک توصیه شود.

مصرف روزانه توصیه شده (RDI) برای مردان بالغ 11 میلی گرم و برای زنان بالغ 8 میلی گرم است.

زنان باردار و شیرده باید به ترتیب 11 و 12 میلی گرم در روز مصرف کنند.  مگر اینکه شرایط پزشکی مانع جذب شود، باید به راحتی از طریق رژیم غذایی به RDI برای روی برسید.

سطح بالای قابل تحمل روی 40 میلی گرم در روز است. با این حال، این برای افرادی که کمبود روی دارند، که ممکن است نیاز به مصرف مکمل‌های با دوز بالا داشته باشند، صدق نمی‌کند.

اگر مکمل مصرف می‌کنید، فرم‌های قابل جذب مانند سیترات روی یا روی گلوکونات را انتخاب کنید. از اکسید روی که جذب ضعیفی دارد دوری کنی.

کپسول زینک پلاس چیست؟

قرص زینک پلاس

قرص زینک یکی از محبوب ترین و معروف ترین مکمل های خوراکی است. این کپسول حاوی عنصر روی و برخی از ویتامین ها از قبیل ویتامین های گروه ب و ث است.

فواید قرص زینک پلاس

مواد معدنی درون کپسول زینک ( روی و ویتامین ب و ث) برای تقویت و جلوگیری از ریزش مو سر و همچنین فرم گرفتن ، رشد و سفتی ناخن ها مناسب است. این کپسول به دلیل داشتن روی می تواند به تقوبت سیستم ایمنی بدن شما نیز کمک کند.

قرص زینک برای چه کسانی ضروری است؟

امروزه تعداد زیادی از  مردم جهان از کمبود عنصر روی در بدن خود رنج می برند. کمبود عنصر روی در بدن باعث می شود دچار ریزش مو و مشکلات ناخن و بیماری های پوستی شوید. قرص زینک می تواند یک مکمل غذایی غنی و ضروری برای جبران کمبود روی در بدن باشد. لذا اگر فکر می کنید مشکل ریزش موی شما مربوط به کمبود روی در بدن می باشد باید نسبت به خرید قرص زینک پلاس اقدام کرده و به صورت روزانه کپسول زینک را مصرف کنید تا پس از مدتی میزان روی در بدن شما به تعادل برسد و مشکل ریزش موی شما حل شود.

روش مصرف قرص زینک

این قرص باید روزانه 1 کپسول همراه با غذا و مقدار کافی آب مصرف شود. لطفا از مصرف بیش از اندازه این دارو پرهیز کنید.

نکته : حاملگی، ورزش، استرس ، اضطراب و بیماری های مزمن نیاز بدن به عنصر روی را افزایش می دهند و مصرف این مکمل دارویی در این دوران ها می تواند بسیار عالی باشد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

زندگینامه «هرژه» و مروری بر مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن تن»

امروز مصادف است با نخستین بخش از رشته ماجراهای تن‌تن و میلو نوشته هرژه . به همین خاطر این پست را به صورت مشروح اختصاص می‌دهیم به این نوستالژی دوران کودکی‌مان: «نیروهای ویلهلم دوم قیصر آلمان وارد بلژیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.» این را زنانی…

عکس‌های این عکاس فرانسوی مانند تابلوهای نقاشی زیبای سبک امپرسیونیسم هستند

امپرسیونیسم یک جنبش هنری است که در اواخر قرن نوزدهم، عمدتاً در فرانسه ظهور کرد. مشخصه آن تاکید بر ثبت اثرات زودگذر نور و رنگ در دنیای طبیعی است. نقاشان امپرسیونیست به دنبال این بودند که برداشت‌های دیداری فوری خود را از یک صحنه به تصویر…

25 آزمایش روانشناسی تاثیرگذار و به‌یادماندنی در تاریخ کدام‌ها هستند؟

تأثیرگذارترین آزمایش‌های روانشناختی در تاریخ رشته روانشناسی، یک رشته آزمایش گسترده هستند که هر یک در حیطه حوزه‌های تخصصی کوچکتر شکل گرفته‌اند. هر یک از این حوزه‌های تخصصی در طول سال‌ها با مطالعات و تحقیقات و آزمایش‌های به دقت طراحی شده،…

موجودات شگفت انگیزی که اکنون منقرض شده‌اند: بقایای باورنکردنی آنها از گذشته‌های طولانی

مادر طبیعت هرگز دست از شگفت زده کردن ما بر نمی‌دارد و در طول میلیون‌ها سال موجودات باورنکردنی، از ظریف گرفته تا خشن زایش کرده است.وقتی تاریخ جانداران را مرور می‌کنیم، حشرات به اندازه یک انسان، خزندگان با ابعاد بزرگ، و جوندگان با شاخ …

حداقل مجازات کسانی که این چیزها را طراحی کرده‌اند، زندان است!

طراحی خوب در هر عرصه‌ای چه فضای وب، معماری، وسایل خانگی و صنعتی و گجت‌ها مهم است. یک طراح باید بتواند خود را جای کاربران نهایی بگذارد و حدس بزند که در استفاده از وسیله یال محل چه مشکلاتی پیش خواهد آمد یا در شرایط مختلف و با گذشت زمان چه…

مجموعه باور نکردنی از عکس‌های تاریخی که توسط عکاسان آنها امضا و حاشیه‌نویسی شده

عکس بالا عکس اتاق موقعیت اضطراری است که توسط جو بایدن امضا شده است . لحظات پرتنش عملیات نپتون نیزه را نشان می‌دهد که نیرو‌های دریایی ایالات متحده به محوطه اسامه بن لادن یورش بردند. امضا کرد: ایمان را حفظ کن!مجموعه‌ای از عکس‌هایی که…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.