روش‌های بررسی سلامت روده‌ها چیست؟

0
رپورتاژ

سیستم گوارش در بدن از نقش بسیار پررنگی برخوردار است؛ به‌نحوی که می‌توان گفت که این سیستم تقریباً در تمام فرایند‌های بدن تاثیر‌گذار است. دستگاه گوارش از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده که یکی از مهم‌ترین این قسمت‌ها روده است و به‌واسطه اینکه این عضو بدن همواره با باکتری‌ها سر و کار دارد، معمولاً بیشتر از سایر قسمت‌های سیستم گوارش دچار مشکل می‌شود.

البته در اغلب مواقع این مشکلات گذرا هستند و بعضا حتی بدون مصرف دارو نیز بهبود پیدا می‌کنند اما در برخی موارد نیز اینطور نیست. به‌هر جهت نیاز است تا هر فردی به‌نوبه‌خود در رابطه با برخی از علائم شایع مشکلات روده اطلاع داشته باشد.

در صورتی‌که قصد خرید اطلاعات بیشتری در این زمینه پیدا کنید، تا انتهای این نوشته از درمانکده با ما همراه باشید تا به‌صورت کامل برایتان تشریح کنیم که روش‌های بررسی سلامت روده چیست؟ و تمام معاینات پزشکی و خانگی که خوب است بدانید، به‌چه صورت هستند.

عوامل بیماری زا در روده

پیش از آنکه در رابطه با روش‌های بررسی سلامت روده‌ها صحبت کنیم، بهتر است قدری در مورد اینکه چه عواملی می‌تواند برای روده‌ها بیماری‌زا باشند صحبت شود.

رود دارای بزرگ‌ترین میکروبیوم موجود در بدن است و به‌صورت کلی وظیفه‌دار استخراج مواد مغذی از غذای روزانه است. متاسفانه این عضو بسیار مهم از بدن و سیستم گوارش را بیماری‌های مختلفی تهدید می‌کنند که از جمله این موارد می‌توان به‌بیماری پرون، بیماری سندروم روده تحریک‌پذیر، بیماری سلیاک، بیماری دیورتیکولوز و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

البته این موارد جزء بیماری‌های حاد هستند و اغلب بیماری‌های روده بر اثر مسمومیت و ورود باکتری‌های مضر به‌روده پدیدار می‌شوند که معمولاً به‌سادگی قابل درمان هستند.

فارغ از نوع بیماری، به‌صورت کلی عواملی که باعث ایجاد بیماری روده می‌شوند عبارت‌اند از:

  • باکتری و ویروس
  • زمینه‌های ژنتیکی
  • استرس و اضطراب
  • سبک زندگی نادرست
  • عدم حضور باکتری‌های مفید به‌اندازه کافی

روش های بررسی سلامت روده

در صورتی‌که موارد گفته شده وجود داشته باشند، احتمال بروز ناراحتی‌های مختلف معده بالا می‌رود که در ادامه، علائم این ناراحتی‌ها و روش‌های بررسی را تشریح کرده‌ایم.

بررسی وضعیت بیمار شدن

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بسیاری از بیماری‌ها بر اثر ناراحتی‌های روده به‌وجود می‌آیند بنابراین یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای بررسی اینکه آیا روده سالمی دارید یا نه، بررسی این است که آیا به‌آسانی مریض می‌شوید؟

بیمار بودن همیشگی می‌تواند نشان از این باشد که سیستم گوارش به‌خوبی فعالیت نکرده و ارتباط مناسبی با سلول‌های سیستم ایمنی ندارد.

بررسی حساسیت‌های غذایی

حساسیت‌های غذایی می‌توانند دلایل بسیار مختلفی داشته باشند که بیشتر این دلایل هنوز شناسایی نشده‌اند اما برخی از حساسیت غذایی نشانگر عدم حضور باکتری‌های خوب روده به‌اندازه کافی است که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین این موارد می‌توان به‌عدم تحمل لاکتوز، اشاره کرد.

بررسی اوضاع روانی

استرس و افسردگی از اولین نشانه‌های مشکلات روده هستند و اخیراً در برخی مقالات علمی نوشته شده که میکروب‌های روده توانایی تنظیم مواد شیمیایی مغز را برای پاسخ به‌افسردگی و استرس دارند. در صورتی‌که بدون دلیل خاصی دچار استرس و افسردگی هستید، امکان دارد که پای مشکلات روده به‌میان باشد بنابراین در کنار مراجعه به‌روانشناس، حتماً به ‌فوق تخصص گوارش مراجعه کنید.

بررسی رفتار بدن در برابر آنتی بیوتیک‌ها

افرادی که به‌مشکلات روده مبتلا هستند معمولاً پس از مصرف انتی بیوتیک‌ها دچار اسهال می‌شوند که این مشکل پس از گذشته یک هفته از قطع مصرف آنتی بیوتیک حل می‌شود.

آیا در تمرکز مشکل دارید؟

پیشتر در رابطه با اینکه مشکلات روده بر فعالیت مغز اثر گذار هستند صحبت شد. به‌جز استرس و افسردگی، مشکل کنترل ذهن و همچنین عدم توانایی تمرکز یکی دیگر از عوارض مشکلات روده است که معمولاً افراد به‌آن توجهی نمی‌کند. اما باید بدانید این مشکل علاوه بر اینکه کارهای روزمره شما مانند درس خواندن یا کار کردن را مختل می‌کند، می‌تواند باعث بروز صدمات جبران ناپذیری به مغز بشود.

بررسی وضعیت سلامت پوست

پوست انسان تحت عوامل مختلفی می‌تواند دچار مشکل شود؛ از اشعه‌های مضر خورشید گرفته تا استرس و اضطراب، اختلالات هورمونی، ترکیبات شیمیایی و بسیاری موارد دیگر. اما به‌جز تمام این عوامل، بیماری‌های روده می‌توانند به‌صورت واضحی بر روی سلامت پوست تاثیر گذاشته و منجر به‌تخریب بافت‌های پوستی بشوند.

بررسی وضعیت بوی بد دهان

بوی بد دهان اگر دائمی و حاد باشد می‌تواند نشان از مشکلات مختلفی در بدن مخصوصاً مشکلات گوارشی باشد که معمولاً ناشی از اختلال عملکرد روده است. بروز اختلال در باکتری‌های مفید روده، باعث بروز التهاب معده و در نهایت منجر به‌بوی بد دهان می‌شود.

بررسی وضعیت قند خون

همانطور که گفته شد، یکی از مهم‌ترین وظایف روده تجزیه مواد غذایی است. قند‌ها معمولاً عضو هر نوع ماده غذایی هستند و با توجه به‌همین موضوع، بدیهی است که هرگونه اختلال در فرایند تجزیه غذا توسط روده می‌تواند باعث ناتوانی روده در تجزیه مناسب قند‌ها و به‌تبع آن بالا رفتن قند خون و در نهایت بروز دیابت باشد.

ممکن است که سایر موارد گفته شده تا به‌اینجا پس از اقدام برای درمان مشکلات روده بهبود پیدا کنند اما متاسفانه، دیابت ناشی از هر مشکلی که باشد، پس از رفع مشکل به‌قوت خود باقی خواهد ماند بنابراین حتماً به‌این موضوع توجه لازم را داشته باشید.

جمع‌بندی

با وجود اینکه مشکلات روده بسیار شایع هستند اما معمولاً به‌صورت مستقیم خود را نشان نداده و با ایجاد اختلال در سایر فرایند‌های بدن، باعث بروز علائمی غیر مرتبط می‌شوند. همین امر باعث می‌شود تا افراد در صورت بروز چنین مشکلاتی به‌اختلالات روده مشکوک نشوند و به‌راحتی تحت تاثیر عوامل مخرب آن قرار بگیرند. با توجه به‌این موضوع ما در این نوشته تمام تلاش خود را به‌کار بستیم تا مهم‌ترین تست‌های خانگی و ساده که می‌تواند نشانگر مشکلات روده باشند را برایتان بازگو کنیم.

البته لازم به‌ذکر است که در صورت احساس مشکلات روده نباید صرفاً به‌تست‌های گفته شده اکتفا کنید و با توجه به‌اهمیت این موضوع، نیاز است تا حتماً موارد اینچنینی تحت نظر پزشکان متخصص بررسی شوند.

در صورتی‌که قصد بررسی تخصصی‌تر مشکلات روده و یا هر مشکل دیگری را دارید، می‌توانید به‌سادگی از طریق سرویس نوبت دهی آنلاین درمانکده برای دریافت نوبت مشاوره حضوری یا غیر حضوری از مطب تمام پزشکان متخصص، از متخصص گوارش گرفته تا متخصص ارتوپد و هر تخصص پزشکی دیگری، اقدام کنید.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.