سالشمار زندگی و آثار ه. ا.سایه (هوشنگ ابتهاج)

0

1306 شمسی 1928 میلادی

تولد در 6 اسفند ماه، بربر با 25‌ فوریه 1928، در رشت. اولین فرزند فاطمه رفعت و میرزا آقا خان ابتهاج. یکی از چهار فرزند و تنها پسر خانواده.

1313 ش. 1934 م.

شروع تحصیل و ادامهٔ تحصیلات ابتدایی و بخشی از تحصیلات دبیرستانی در مدارس عنصری، قاآنی، لقمان، و شاهپور در شهر رشت و بعد برای کلاس پنجم متوسطه در دبیرستان تمدن تهران.

1318 ش. 1939 م.

آشنائی با موسیقی و سرودن شعر.

1325 ش. 1946 م.

سفر به تهرن. آشنائی با مهدی حمیدی شیرازی. انتشار اولین مجمموعه شعر با عنوان «نخستین نغمه‌ها» در مهرماه این سال از طرف بنگاه انتشاراتی طاعتی رشت. این کتاب مقدمه‌ای از مهدی حمیدی شیرازی و عبدالعلی طاعتی را همراه دارد. آشنایی و دوستی با فریدون توللی.

1327 ش. 1948 م.

آشنائی و دوستی با محمد حسین شهریار، ابو الحسن صبا، حسین تهرانی، احمد عبادی،…

1328 ش. 1349 م.

آشنائی و دوستی با نادر نادرپور.

1330 ش. 1951 م.

انتشار چاپ اول مجموعه شعر «سراب» در خرداد ماه توسط انتشارات صفی علیشاه، تهران. این مجموعه اشعار سال‌های 30-1325 را در برمی‌گیرد و حاوی مقدمه‌ای از شاعر است. آشنائی و دوستی با مرتضی کیوان. آشنائی و دوستی با نیما یوشیج، سیاوش کسرایی، احمد شاملو، منوچهر شیبانی، اسماعیل شاهرودی، فریدون مشیری، فروغ فرخ‌زاد، سهراب سپهری، مهدی اخوان ثالث.

1333 ش. 1954 م.

انتشار چاپ اول مجموعه شعر «سیاه مشق 1» در فروردین ماه توسط انتشارات امیرکبیر، تهران. (مجموعه‌های «سیاه مشق» که طی سال‌های آتی منتشر می‌شوند غزلیات شاعر را در برمی‌گیرند. دفتر اول که در ان سال منتشر می‌شود حاوی یک یادداشت از مرتضی کیوان و مقدمه‌ای از استاد شهریار است و شاعر کتاب را به پدرش پیشکش کرده است). انتشار چاپ اول مجموعه شعر «شبگیر» در امرداد ماه توسط انتشارات زوار، تهران. همکاری با مجلات و روزنامه‌های مختلف همچون سخن، کاویان، صدف، مصلحت…شروع کار رسمی در شرکت ساختمان‌های کشوری و سیمان تهرن که 22 سال ادامه می‌یابد.

1334 ش. 1955 م.

انتشار چاپ اول مجموعه منتخب اشعار «زمین» در دی ماه توسط انتشارات نیل، تهران.

1337‌ ش. 1958 م.

ازدواج با خانم آلما مایکیال. حاصل این ازدواج چهار فرزند است. یلدا (1338)، کیوان (1339‌)، اسیا (1340‌)، و کاوه (1341) سفر به تبریز برای دیدار شهریار.

1338 ش. 1959 م.

سفر به تبریز با نادرپور بری دیدار شهریار.

1340‌ ش. 1961‌ م.

انتشار کتاب «غزلیات معاصر ایران» به روسی توسط جهانگیر دری و وراکلاشتورنیا که 24 قطعه از اشعار «سایه» در آن آمده است.

1341 ش. 1962 م.

مقدمهٔ «سایه» بر مجموعهٔ شعر «خون سیاوش» سیاوش کسرایی.

1344 ش. 1965 م.

انتشار مجموعه شعر «چند برگ از یلدا» در آبان ماه. سفر به ایروان، مسکو، لنینگراد، تاشکند، سمرقند، بخارا، و کی یف.

1346 ش. 1967 م.

شرکت در شعر خوانی بر آرامگاه حافظ.

1348 ش.1969 م.

انتشار «یادنامهٔ تومانیان» شاعر ارمنی، در مهر ماه، تهران (ترجمهٔ این کتاب کار مشترک «سایه»، نادر نادرپور، گالوست خاننس، و ر. بن است.)

1351 ش.1972‌ م.

شروع کار در رادیو در خرداد ماه به عنان سرپرست موسیقی ایرانی. از جمله کارهای «سایه» تهیهٔ برنامه‌های «گل‌های تازه» و «گلچین هفته» است.

1352 ش. 1973 م.

چاپ مجموعه شعر «سیاه مشق 2» که تا سال 1356 اجازهٔ انتشار نیافت. شرکت در کنفرانس نویسندگان آسیا و آفریقا و آمریکای لاتین در شهر آلماآتا (قزاقستان). شرکت در سمینار شعر آسیا و آفریقا و آمریکای لاتین در شهر ایروان (ارمنستان) همراه دکتر غلامعلی رعدی آذرخشی و صادق چوبک.

1353‌ ش. 1974‌ م.

تشکیل گروه موسیقی شیدا با همکاری محمدرضا لطفی.

1354‌ ش. 1975 م.

تشکیل گروه عارف با همکاری حسین علیزاده و پرویز مشکاتیان. خروج از کار در شرکت سیمان تهران.

1356 ش. 1977‌ م.

انتیاشر چاپ اول مجموعه شعر «سیاه مشق 2» توسط انتشارات کتاب زمان، تهران.

1357 ش. 1978 م.

استعفا از رادیو در 18 شهریور ماه همراه گروه شیدا و گروع عارف. انتشار چاپ سوم مجموعه شعر «سیاه مشق 2» توسط انتشارات کتاب زمان، تهران.

1358 ش. 1979 م.

تاسیس «کانون چاووش» با همکاری محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، پرویز مشکاتیان، و گروه شیدا و گروع عارف. چاپ مصاحبهٔ «سایه» با نشریهٔ آفتاب با عنوان «شب هفتاد سالهٔ سایه».

1360 ش. 1981 م.

انتشار چاپ اول مجموعهٔ شعر «یادگار خون سرو» در بهمن ماه توسط انتشارات توس، تهران «سایه» این مجموعه را به رفیق شهید خود مرتضی کیوان هدیه کرده است. انتشار چاپ دوم مجموعهٔ شعر «شبگیر» در بهمن ماه توسط انتشارات توس، تهران. انتشار چاپ اول مجموعهٔ شعر «تا صبح شب یلدا» همره با دو نوار کاست صدای شاعر، تهران.

1362‌ ش. 1983 م.

زندان، در اردیبهشت ماه.

1363 ش. 1984 م.

رهایی، در اردیبهشت ماه. آغاز کار تحقیقی دیوان حافظ. عنوان کتاب «حافظ به سعی سایه» است و شاعر آن را به همسرش آلما هدیه کرده است.

1364‌ ش. 1985‌ م.

چاپ مجموعه شعر «سیاه مشق 3» در فروردین ماه توسط انتشارات توس، تهران. (این مجموعه در سال 1369 انتشار یافت). انتشار چاپ سوم مجموعهٔ «شبگیر» و چاپ دوم مجموعهٔ «یادگار خون سرو» در فرودین ماه توسط انتشارات توس، تهران.

1366 ش. 1987 م.

سفر به تبریز و آخرین دیدار با شهریار در خرداد ماه همراه محمد رضا شفیعی کدکنی…سفر به آلمان و اقامت در شهر کلن.

1367 ش. 1988 م.

برگزاری شب‌های شعر در آلمان، اتریش، و دانمارک.

1368 ش. 1989 م.

برگزاری شب‌های شعر در آلمان، دانمارک.

1369 ش. 1990 م.

انتشار چاپ اول مجموعهٔ شعر «آینه در آینه» برگزیدهٔ اشعار به انتخاب دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی در پائیز و چاپهای دوم و سوم در زمستان، توسط نشر چشمه، تهرن. انتشار چاپ اول مجموعه شعر «سیاه مشق 3» توسط انتشارات توس، تهران.

1370 ش. 1991 م.

انتشار چاپ چهارم مجموعهٔ شعر «آینه در آینه» در بهار، توسط نشر چشمه، تهران.

1371 ش. 1992 م.

برگزاری شب شعر در هلند. انتشار چاپ اول مجموعه شعر «سیاه مشق 4» توسط انتشارات چشم و چراغ، تهران.

1373 ش. 1994 م.

انتشار چاپ اول کتاب «حافظ به سعی سایه» در قطع رحلی توسط انتشارات چشم و چراغ و توس، برگزاری شب شعر و سخنرانی دربارهٔ دیوان حافظ در شهر بابل. برگزاری شب شعر و سخنرانی دربارهٔ دیوان حافظ در لندن. انتشار چاپ دوم «حافظ به سعی سایه» در قطع وزیری توسط انتشارات چشم و چراغ، تهران. برگزاری شب شعر در سوئد، نروژ، و دانمارک.

1374 ش. 1995 م.

سفر به ایالات متحده آمریکا و شعر خوانی و سخنرانی دربارهٔ دیوان حافظ در شهرهای برکلی، لوس‌آنجلس، دالاس، نیویورک، فیلادلفیا، سیان‌دیه‌گو، سیاتل. گپ بیژن اسدی‌پور با «سایه» در اردیبهشت ماه در نیوجرسی. سفر به ایالات متحده آمریکا و شعر خوانی و سخنرانی دربارهٔ دیوان حافظ در شهرهای واشنگتن، بالتیمور، شیکاگو، سن خوزه، اکلاهماسیتی. سفر به کانادا و شعرخوانی و سخنرنی دربارهٔ دیوان حافظ در شهرهای تورنتو و نکوور. انتشار چاپ پنجم مجموعهٔ شعر «آینه در آینه» در تابستان توسط نشر چشمه، تهران. برگزاری شب شعر و سخنرنی دربارهٔ حافظ در دانشگاه سوربن پاریس. انتشار شمارهٔ پنجم نشریهٔ «دفتر هنر» ویژهٔ «سایه» در اسفندماه. انتشار «حدیث نفس» گپ بیژن اسدی‌پور با سایه در اسفند ماه.

1378

انتشار کتاب راهی و آهی (منتخب هفت دفتر شعر)، انتشارات سخن،1378.

انتشار سیاه مشق [پنج]، کارنامه،1378.

1385

انتشار کتاب تاسیان، کارنامه،1385.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خانه‌های با مبلمان‌هایی از غذاهای خوشمزه

هانسل و گرتل، نام داستانی شاه‌پریانی با منشأ آلمانی است که برادران گریم آن را ثبت کرده‌اند. این داستان ماجرای یک برادر و خواهر کوچک به نام‌های هانسل و گرتل را روایت می‌کند که پس از رها شدن در جنگل به خانه‌ای که از کیک و آب‌نبات ساخته شده…

ژاک شارل: کسی که اولین بالون هیدروژنی تاریخ را به پرواز درآورد

در 4 ژوئن 1783، برادران مون‌گلفیه اولین بار یک بالون هوای گرم را در جنوب فرانسه به نمایش گذاشتند. این بالون که از گونی محکمی پوشیده شده با کاغذ ساخته شده بود و تا نزدیک به 2 کیلومتر بالا رفت و به مدت 10 دقیقه در هوا باقی ماند.خبر موفقیت…

چرا غذاها در کتاب‌های مصور و انیمیشن‌ها اینقدر اشتها برانگیزند؟!

دوران کودکی خودم را که به یاد می‌آورم، یاد کتاب‌های داستان مصور می‌افتم که در بعضی از صفحات آن عکس میزهای پر از غذا درج شده بود. نقاشی‌های آنقد آنقدر خوب بودند که تصور می‌کردم میوه‌ها و مرغ و بوقلمون و سوسیس فرنگی‌ها مسلما باید کیفیت…

250 فیلم برتر imdb به همراه معرفی و خلاصه و بررسی آنها + 23 فیلمی که حیف بود در این فهرست نباشند

مسلم است که آرای IMDB به خصوص از دید فیلم‌بین‌های حرفه‌ای فقط چیزی نسبی برای پی بردن به محبوبیت نسبی فیلم‌ها هستند. چه بسیارند فیلم‌هایی که نمره بالای 7 دارند، اما ارزش واقعی‌شان خیلی کمتر است و چه بسیارند فیلم‌هایی که آدم درمی‌ماند چرا…

انگار این شخصیت‌های تاریخی و اسطوره‌ای همین الان عکس گرفته‌اند! استفاده از هوش مصنوعی برای بازسازی…

ما بسیاری از شخصیت‌های تاریخی را تنها به صورت طراحی‌های محو و مجسمه‌ها و سردیس‌ها را دیده‌ایم. حالا تصور کنید که این شخصیت‌ها دوباره زنده می‌شدند و با آرایش صورت و مو و ریش امروزی و لباس‌های مدرن به عکاسخانه می‌رفتند.این کاری است که یک…

عکس‌هایی از ترسناک‌ترین ساختمان‌های دنیا – آلبوم عکس

چرا برخی از ساختمان‌ها و خانه‌ها خیلی ترسناک به نظر می‌رسند. اینها دسته از سکونت‌گاه‌ها طیف گسترده‌ای دارند:- آنهایی که سایه روشن شب ترسناک‌شان می‌کند و هنگام روز یک ساختمان تقریبا عادی هستند.- آنهایی که مدت‌ها متروک مانده‌اند و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.