نتایج یک تحقیق جدید: احتمالاً بسیاری قرص‌های خود را اشتباه مصرف می‌کنند! بدترین وضعیت بعد خوردن قرص و دارو: دراز کشیدن به پهلوی چپ

0

هنگامی که یک قرص را می‌خورید، این قرص سفری طولانی و پیچیده را آغاز می‌کند: به معده شما و سپس روده‌های پیچ خورده‌تان می‌رود، جذب می‌شود و به جریان خون وارد می‌شود.

اما جذب قرص ممکن است با مشکل مواجه شود، به طوری که ممکن است یک ساعت بیشتر طول بکشد تا معده دارو‌های خوراکی را حل کند.

در یک تحقیق جدید توسط محققان دانشگاه جانز هاپکینز، نحوه حل شدن قرص‌ها در معده انسان و آزاد شدن آن در قسمت فوقانی روده شبیه‌سازی شد.

آن‌ها دریافتند که وضعیت ایده‌آل برای جذب سریع، برخلاف انتظار و آموزش‌های کنونی نشستن عمودی نیست، بلکه باید در حالت نشسته کمی به سمت راست خم باشید.

راجات میتال، دانشمند کامپیوتری مطالعات دینامیک مایعات در دانشکده پزشکی جان هاپکینز، می‌گوید: «ما بسیار شگفت‌زده شدیم که وضعیت بدن چنین تأثیر زیادی بر سرعت انحلال یک قرص دارد. من هرگز به این فکر نکردم که آیا خوردن قرص را درست یا غلط انجام می‌دهم، اما اکنون هر بار که یک قرص مصرف می‌کنم قطعاً به آن فکر خواهم کرد.»

دارو‌های خوراکی ابتدا باید از معده و پیلور عبور کنند. پیلور در قسمت انتهایی معده وجود دارد و دریچه‌ای است که در طی هضم غذا باز و بسته می‌شود.

بسیاری از مردم فقط به خوردن قرص فکر می‌کنند و آموزش کافی در مورد زمان خوردن قرص و چگونگی آن ندیده‌اند. پس ممکن است داروهایی مانند مسکن‌ها یا داروهای فشار خون یا داروی لووتیروکسین (تیروئید) آنها به موقع و به اندازه کافی جذب بدنشان نشود و بعد تصور کنند که دارو تاثیر کافی نداشته. در پی آن ممکن است کلا دارو را سرخود قطع کنند یا بی‌جهت پزشک عوض کنند یا برند دارو را تغییر بدهند. در صورتی که تکنیک  قرص خورد‌ن‌شان مشکل داشته است.

میتال و همکارانش چهار حالت را با استفاده از مدل کامپیوتری خود از معده انسان ایجاد کردند. این مدل‌ها  بر اساس تصاویر اسکن بدن با وضوح بالا از یک مرد 34 ساله بود، ایجاد شده بود.

این مدل که StomachSim نام دارد، بیومکانیک قرصی را که در دستگاه گوارش حرکت می‌کند و سرعت خروج آن از معده به دوازدهه، اولین قسمت روده کوچک که در آن جذب مواد مغذی آغاز می‌شود، شبیه‌سازی کرد.

محققان متوجه شدند که در حالی که بیمار به سمت راست خم شده یا به پهلوی راست خوابیده قرص راحت‌تر وارد اعماق معده می‌شود و دو برابر سریعتر از قرص‌هایی که در حالتی قائم ایستاده‌اید، حل می‌شود.

دراز کشیدن یا تکیه دادن به پهلوی چپ انحلال را آهسته می‌کند به طوری که جذب قرص‌ها در آن وضعیت در مقایسه با حالت عمودی، پنج برابر بیشتر طول می‌کشد.

پس توجه داشته باشید که در افراد مسن، کم تحرک یا در بستر، اینکه به پهلوی راست یا چپ باشد، با این حساب خیلی تفاوت ایجاد می‌کند.

مطالعات قبلی هم به طور مشابه نشان داده بودند که دراز کشیدن به پهلوی راست سرعت تخلیه معده غذا به روده را افزایش می‌دهد و نشستن، ایستادن یا دراز کشیدن به سمت راست نیز جذب دارو‌های خوراکی را تسریع می‌کند.

این داده‌نما نشان می‌دهد که چگونه آناتومی و وضعیت معده بر جذب و هضم قرص تأثیر می‌گذارد.

در گام بعدی، محققان شبیه‌سازی کردند که اگر فردی به وضعیتی به نام گاستروپارزی مبتلا باشد، که در آن اعصاب معده آسیب‌دیده یا عضلات معده ضعیف شده‌اند و در نتیجه تخلیه مناسب معده کند است، چه اتفاقی برای جذب قرص می‌افتد.

میتال می‌گوید: «وضعیت بدن تأثیر بسیار زیادی روی هضم قرص دارد و اگر در وضعیت بدی قرار بگیرید، مثلا اگر به پهلوی چپ بخوابید، مثل این می‌ماند که دچار بیماری گاستروپارزی (فلج معده) شده باشید.

البته بعد از عبور دارو‌ها و غذا از معده و روده‌ها و در نهایت حذبشان به جریان خون، اتفاقات زیادی می‌افتد. همچنین فراموش نکنیم که شبیه‌سازی‌های کامپیوتری مدل‌های مفید اما بسیار ساده شده‌ای از فرآیند‌های پیچیده هستند.

همچینین مقدار مایع، گاز و مواد غذایی که در معده شما وجود دارد می‌تواند بر هضم غذا نیز تأثیر بگذارد.

در ضمن نحوه پردازش دارو‌ها توسط بدن ما نیز ممکن است به خاطر تفاوت‌های ژنتیکی متفاوت باشد.

در دانشی به نام فارماکوژنتیک، مطالعاتی روی ژن‌های کدکننده آنزیم‌هایی که وظیفه تجزیه داروها را دارند، انجام می‌شود که روشن می‌کند که چرا مردم به صورت‌های متفاوت به دارو‌های مشابه واکنش نشان می‌دهند.

پی‌نوشت: خلاصه اینکه این مقاله می‌گوید اگر کمی در حالت نشسته به سمت راست خم باشید، قرص شما بهتر جذب می‌شود. اما به گمان من در مورد خوابیدن به پهلوی راست از نظر بالینی باید درنگ کرد و به سبب عواضی مانند ایجاد ازوفاژیت شیمیایی یعنی اثر سوزاننده قرص‌ها روی جدار مری، بهتر است همان توصیه نیم ساعت دراز نکشیدن را اجرا کنید.

این مطالعه در Physics of Fluids منتشر شده.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عجیب ولی واقعی: چشم‌های این زن در این عکس آبی نیست! + ویدئو

در یک خطای دیداری بسیار جالب که به تازگی دین جکسون در تیک تاک منتشر شده، چهره عادی زنی را می‌بینیم که برخلاف ظاهر امر، چشمان او آبی نیست و در واقع حاکستری است.دین جکسون در زمینه ایجاد خطاهای دیداری، یک حرفه‌ای محسوب می‌شود. ویدئوی او در…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی جمعی از ثروتمندترین آدم‌های جهان را در قالب آدم‌های فقیر تصور…

هنرمند هندی از هوش مصنوعی برای تولید تصاویری از ثروتمندترین و شناخته شده‌ترین افراد جهان - از بیل گیتس گرفته تا دونالد ترامپ - استفاده می‌کند تا تصور کند که اگر فقیر بودند چه شکلی می‌شدند.اگر آنها لباس‌های ژنده پوش پوشیده و در یک محله…

فهرست چیزهایی که تا همین 20 – 30 سال پیش در ایران و جهان معمولی بودند، اما الان کارها و خریدها…

اوضاع اقتصادی کلی دنیا خوب نیست. از یک سو میل و اشتیاق همه به کمتر کار کردن و بیشتر داشتن و به خصوص سخت گرفتن به هم بیشتر شده و از سوی دیگر، درآمدها آنچنان افزایش نیفتاده‌اند. در این میان برخی کشورها با تورم‌های باورنکردنی دست به گریبان…

این عکس‌ها راهنما و ایده‌ای برای شما برای تبدیل اشیای کهنه و دورریز به چیزهای جدید هستند

صرفه جویی «واقعا» یک هنر است. خیلی وقت‌ها ما به بهانه تغییر دکوراسیون یا قدیمی شدن چیزی یا نامتناسب شدن چیزی با وسایل تازه به سادگی دورش می‌اندازیم یا باقیمتی بسیاری نازل به سمساری می‌دهیم.البته این سال‌ها به خاطر فشارهای اقتصادی -چنان…

آیا تا حالا عکس‌های باکیفیت از فضای داخلی پنهان سازهای موسیقی مختلف دیده بودید؟!

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که داخل سازها و آلات موسیقی چگونه است؟در کودکی و نوجوانی بسیار پیش آمده بود که وسایل الکترونیکی را باز کرده باشیم. اما خب آنها پیج داشتند و ما خودمان را متقاعد می‌کردیم که دوباره می‌توانیم سر هم‌شان…

اگر قرار بود ابرقهرمان‌ها، لباس‌های قرن نوزدهمی می‌پوشیدند

ما عادت کرده‌ایم ابرقهرمان‌ها را در لباس‌های امروز ببینیم و فیلم‌های زیادی هم که بر مبنای کامیک‌بوک‌ها ساخته شده، این تصور را در ذهن ما تشدید کرده‌اند.اما اگر قرار بود همین ابرقهرمان‌ها لباس‌های قرن نوزذهمی می‌پوشیدند، چه می‌شد؟…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5