واقعا شادی واقعی چیست؟ ۴ مرحله و سطح شادی کدام‌ها هستند؟ به صورت معکوس چرا شاید واقعی گاهی برای اعضای یک جامعه غیرممکن می‌شود؟

0

یکی از سوالات رایج مردم که آن را در هر جایی جستجو می‌کنند این است که “چگونه می‌توانم شادتر باشم؟” چیزی در زندگی آنها نامتعادل است و آنها به دنبال راهی هستند تا دوباره احساس کنند که خودشان هستند.

در این موارد، روانشناسان  به این نکته اشاره می کنند که شادی مانند یک کلید برق نیست. نمی‌توان آن را به یک دستور روشن کنیم. با این حال، چند چک لیست وجود دارد که می‌توانیم برای تشخیص و رفع مشکل از آن‌ها استفاده کنیم.

در اینجا چهار «سطح» شادی آورده شده  که وقتی به دنبال راهی برای کشف دوباره شادی زندگی خود هستید، باید با آنها هماهنگ شوید.

۱-  باید حس هدف داشتن داشته باشید تا شادی واقعی را تجربه کنید

تحقیقات روانشناسی بارها نشان داده‌اند که داشتن یک زندگی هدفمند برای رضایت از زندگی ضروری است. به عنوان مثال، یک مطالعه منتشر شده در مجله روانشناسی مثبت نشان داده که افرادی که در برخی از ایالت های ایالات متحده زندگی می کنند (به عنوان مثال، آلاسکا، هاوایی و وایومینگ) زندگی خود را هدفمندتر از کسانی که در ایالت‌های دیگر زندگی می کنند (مانند کنتاکی، ورمونت، و نیویورک) – و مردم در آن ایالت‌ها شادتر و سالم‌تر هستند.

چگونه متوجه می شوید که زندگی هدفمندی دارید؟ این سوالات را از خود بپرسید:

۱- آیا کاری را که هر روز انجام می دهید دوست دارید؟

۲- آیا اخیراً به برخی از اهدافی که برای خود تعیین کرده‌اید رسیده اید؟

۳- آیا م‌ توانید به طور منظم از نقاط قوت خود استفاده کنید؟

اگر به یک یا چند سوال بالا “نه” پاسخ دادید، بهتر است به دنبال راه‌هایی برای افزایش احساس هدف خود باشید. این می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، مانند پیگیری پروژه‌ای که همیشه به آن علاقه داشته‌اید یا وقت بیشتری برای کمک به دیگران اختصاص دهید. یک مطالعه اخیر منتشر شده در PLOS-ONE نشان داد که افرادی که با پشتکار تلاش می‌کنند تا تغییر مثبتی در زندگی دیگران ایجاد کنند، به احتمال زیاد زندگی خود را هدفمند و معنادار می‌بینند.

۲-  شادی بدون غنای روانی غیرممکن است

غنای روانشناختی با سایر اشکال شادی متفاوت است زیرا به یک زندگی متنوع اشاره دارد. مقاله ای در سال 2020 منتشر شده در روانشناسی فلسفی آن را اینگونه تعریف می کند:

«زندگی با پیچیدگی مشخص می‌شود، که در آن افراد چیزهای جالب مختلفی را تجربه می‌کنند و از طریق تجربیات دست اول یا تجارب جانشین، احساسات عمیق مختلفی را احساس می‌کنند و از آنها قدردانی می‌کنند. یک زندگی روان‌شناختی غنی را می‌توان با یک زندگی خسته‌کننده و یکنواخت مقایسه کرد، که در آن فرد احساس محدودی دارد یا احساس می‌کند که زندگی‌اش با روال‌هایی تعریف می‌شود که چندان جالب نیستند.»

آیا اخیراً در زندگی خود تنوع کافی داشته‌اید؟ آیا ابتکار عمل برای قرار گرفتن در معرض افراد، مکان‌ها و ایده‌های جدید را به دست گرفته‌اید؟ یا آیا در یک روال یکنواخت گیر کرده اید؟ اینها سؤالات مهمی هستند که باید هنگام تأمل در وضعیت فعلی شادی خود از خود بپرسید.

۳- برای شادی باید حس تعلق داشتن داشته باشید

احساس تعلق  ممکن است برگ برنده خوشبختی ما باشدو وقتی کسی احساس می کند به حاشیه رانده، شنیده نمی‌شود و خواسته نمی‌شود، خوشحال بودن تقریبا غیرممکن است.

تحقیقات این نتیجه را تایید می‌کند. یک مطالعه که در گزارش جهانی شادی سال گذشته پوشش داده شد، میزان تأثیر 11 ویژگی زیر بر شادی در محیط کار را بررسی کرد:

  1. احساس می‌کنیم در محل کار به اهداف خود می‌رسیم
  2. داشتن یک حس واضح از هدف
  3. احساس قدردانی
  4. احساس تعلق داشتن
  5. داشتن انعطاف‌پذیری زمان و مکان
  6. کار در محیطی فراگیر و محترمانه
  7. یادگیری در محل کار
  8. داشتن مدیری که به ما کمک می‌کند موفق شویم
  9. دستمزد ما منصفانه پرداخت می‌شود
  10. احساس حمایت
  11. اعتماد به همکارانمان

آنها دریافتند که “احساس تعلق” مهمترین عامل است. انعطاف پذیری، فراگیر بودن و هدف نیز رتبه بالایی داشتند.

اگر با احساس تعلق  دست و پنجه نرم می کنید – چه در محل کار، چه در خانه یا در جامعه خود – ممکن است بهتر باشد شبکه اجتماعی خود را گسترش دهید تا افراد با سلیقه‌ها و علایق مشابه را نیز در بر بگیرد. این درمان همچنین می‌تواند به کاهش احساس انزوای شما کمک کند.

۴- شادی لذت‌بخش

همه ما نیاز داریم که هر چند وقت یکبار یک سرگرمی خوب و قدیمی داشته باشیم. نویع سرگرمی شبیه به بچه‌ها را تجربه کنید و در حال لذت ببرید. روانشناسان به آن شادی لذت‌جو hedonic happiness می‌گویند.

بر اساس یک مطالعه منتشر شده در شنریه روانشناسی اجتماعی و علوم شخصیتی، فرکانس شادی (یعنی چند بار احساس شادی  در ماه،هفته، یک بار در روز، حدود 2 تا 3 بار در روز یا بیش از 3 بار در روز داشته باشید) به طور قابل اعتمادی با سطوح بالاتر رضایت از زندگی مرتبط بود.

برای افزایش فرکانس شادی خود چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

انواع چیزهایی را که برای شما لذت اندکی به ارمغان می‌آورد را شناسایی کنید. این می‌تواند  به معنای شرکت در فعالیت های اوقات فراغت، معاشرت، عبادت، ورزش، استراحت و غیره باشد.برای انجام بیشتر آنها تلاش کنید.

نتیجه

توصیه‌هایی که روانشناسان برای کمک به افزایش شادی افراد ارائه می‌کنند ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما عده قلیلی از مردم آگاهانه از آنها استفاده می‌کنند.

مدتی را به فکر کردن در مورد (1) هدف بیشتر در زندگی خود بپردازید، (2) با افزودن تنوع به برنامه روزانه خود به زندگی خود بچسبانید، (3) احساس تعلق خود را افزایش دهید، و (4)  ارزش تفریح های ​​خوب و قدیمی را دست کم نگیرید.

منبع: فوریس


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته به ویلایی لوکس در «بالی» تبدیل شد

یک بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته که بر روی صخره‌ای در بالی قرار گرفته، به ویلایی لوکس تبدیل شده است. شرکت Hanging Gardens قرار است در‌ آوریل این ویلا را افتتاح کند. ایده این کار زاییده فکر کارآفرینی به نام فلیکس دنیم است. دنیم در حال حاضر هتل‌های…

کلاژهای کاغذی زیبای مینیمال از شخصیت‌های سینمایی مشهور

اینکه بتوانی به صورت خلاصه و مختصر و مفید با هنر خودت، مفهومی را برسانی، هر بسیار جالبی است. حالا تصور کنید که با برش چند کاغذ رنگی و کنار هم نهادت انها، یغنی کلاژ کاغذی بشود، شخصیت‌های مهم سینمایی را بازسازی کرد.این کاری است که مارگارت…

جستجو برای جیمز باند بعدی – طرفداران جیمز باند یکی از این 11 نفر را جیمز باند بعدی می‌دانند

جیمز باند یک شخصیت خیالی است که توسط نویسنده بریتانیایی یان فلمینگ خلق شده. باند یک مامور سرویس مخفی بریتانیایی ظریف و پیچیده است که با کد 007 نیز شناخته می‌شود. او اولین حضور خود را در رمان «کازینو رویال» فلمینگ در سال 1953 انجام داد و از…

و باز هم قسمت دیگری از عکس‌های کمتر دیده شده تاریخی – گالری عکس

این عکس‌هایی که تحت عنوان عکس‌های کمتردیده شده درج میشوند، باز هم عکس‌های خوش‌شانس تاریخی هستند. لابد صدها برابر آنها عکس وجود دارد که اصلا فیلم آنها برای همیشه گم شده و خراب شده یا در آرشیو مجلات و روزنامه‌ها با تصور بی کیفیت بودن یا در…

لوگو‌های جالب و دیدنی بر اساس ابرقهرمانان و تبهکاران محبوب که این طراح ایجاد کرده

طراح گرافیک، سرگئی کرمانوف، طرح‌های لوگوی برخی از محبوب‌ترین ابرقهرمانان، تبهکاران و دیگر شخصیت‌ها را ایجاد کرده که تایپوگرافی را به طرز شگفت‌آوری در خود جای داده‌اند.«برای من جالب بود که تصاویر شخصیت‌ها را با متن نوشته‌هایشان ترکیب…

اگر سیمپسون‌ها در دنیا وستروس بودند! گالری عکس

وستروس یک سرزمین یا قاره تخیلی و یکی از مکان‌های اصلی مجموعه رمان‌های فانتزی «آواز یخ و آتش» نوشته جورج آر آر مارتین است. انکاتی در مورد وستروسجغرافیا: وستروس در غرب قاره اسوس قرار دارد و با دریای باریکی که به نام دریای باریک شناخته…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5