تلسکوپ جیمز وب اولین عکس مستقیم خود را از یک سیاره دور گرفت: غول گازی به اندازه 6 تا 12 برابر مشتری!

0

تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) اولین تصویر مستقیم خود را از سیاره‌ای خارج از منظومه شمسی گرفته است. این سیاره فراخورشیدی یک غول گازی است که شش تا دوازده برابر مشتری جرم دارد و نسبتاً جوان است و بین 15 تا 20 میلیون سال. عمر دارد.

ستاره‌شناسان از چهار فیلتر نوری مختلف در JWST برای رصد این سیاره استفاده کردند که HIP 65426 b نامیده می‌شود. این سیاره در ابتدا در سال 2017 با استفاده از ابزار SPHERE در تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی کشف شده بود و با استفاده از طول موج‌های مادون قرمز کوتاه نور رصد شد.

اما از آنجا که JWST می‌تواند طول موج‌های مادون قرمز طولانی‌تری را ببیند، توانسته اطلاعات بیشتری را در مورد سیاره‌ای که به دلیل تداخل جو زمین پنهان شده بود، آشکار کند، مشکلی که در تلسکوپ‌های زمینی رخ می‌دهد.

ناسا توضیح می‌دهد که هم دوربین فروسرخ نزدیک (NIRCam) و هم ابزار فروسرخ میانی (MIRI) مجهز به «تاج‌نگار»، مجموعه‌ای از «ماسک‌های» کوچک هستند که نور ستاره‌ها را مسدود می‌کنند و تلسکوپ جدید را قادر می‌سازد تا تصاویر مستقیمی از سیارات فراخورشیدی خاص بگیرد.

جالب است بدانید که تلسکوپ فضایی نانسی گریس روم – که در حال حاضر برای پرتاب در اواخر دهه 2020 برنامه‌ریزی شده است – دارای یک تاج‌نگاری حتی پیشرفته‌تر خواهد بود.

عکاسی از سیارات فراخورشیدی به دلایل مختلفی می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما یکی از بزرگترین مشکلات این است که نور آن‌ها بسیار کمتر از ستارگانی است که به دور آن‌ها می‌چرخند. برای مثال، HIP 65426 b حدوداً بیش از 10 هزار  بار کم‌نورتر از ستاره میزبان خود در فروسرخ نزدیک و چند هزار بار کم‌نورتر در فروسرخ میانی است.

این تصویر سیاره فراخورشیدی HIP 65426 b را در باند‌های مختلف نور مادون قرمز نشان می‌دهد. بنفش نمای ابزار NIRCam را در 3.00 میکرومتر، آبی نمای ابزار NIRCam را در 4.44 میکرومتر، زرد نمای ابزار MIRI را نشان می‌دهد. در 11.4 میکرومتر، و قرمز نمای ابزار MIRI را در 15.5 میکرومتر نشان می‌دهد.

این تصاویر به دلیل روش‌هایی که ابزار‌های مختلف جیمز وب نور را جذب می‌کنند متفاوت به نظر می‌رسند. مجموعه‌ای از ماسک‌ها در هر ابزار به نام تاج‌نگار، نور ستاره میزبان را مسدود می‌کند تا سیاره دیده شود. ستاره کوچک سفید در هر تصویر مکان ستاره میزبان HIP 65426 را مشخص می‌کند که با استفاده از تاج‌نگاری و پردازش تصویر از آن کم شده است. اشکال نواری در تصاویر NIRCam به دلیل تداخلات اپتیک تلسکوپ ایجاد شده‌اند.

HIP 65426 b حدود 100 برابر دورتر از زمین تا خورشید از ستاره میزبانش قرار دارد.

همانطور که ناسا می‌گوید، هر یک از چهار تصویر فیلترشده، به دلیل ویژگی‌های سیستم نوری جیمز وب و نحوه انتقال نور از طریق اپتیک‌های مختلف، «حباب نور» کمی متفاوت را نشان می‌دهد.

آرین کارتر، محقق فوق دکتری در دانشگاه کالیفرنیا، سانتا کروز، که رهبری تجزیه و تحلیل تصاویر را بر عهده داشت، می‌گوید: «به دست آوردن این تصویر مانند حفاری برای یافتن گنج فضایی بود. در ابتدا تنها چیزی که می‌توانستم ببینم نور ستاره بود، اما با پردازش دقیق تصویر توانستم آن نور را حذف کنم و سیاره را کشف کنم. »

توجه کنید این اولین تصویر «مستقیم» از یک سیاره فراخورشیدی نیست که تا به حال گرفته شده است، این اولین عکس جیز وب است. هابل پیش از این عکس‌های مستقیمی از سیارات فراخورشیدی گرفته است.

کارتر گفت: “من فکر می‌کنم هیجان انگیزترین چیز این است که ما تازه شروع کرده‌ایم. ” «تصاویر بسیار بیشتری از سیارات فراخورشیدی در آینده ثبت خواهیم کرد که درک کلی ما از فیزیک، شیمی، و شکل‌گیری آن‌ها را شکل خواهد داد.»


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

بهترین کتاب های علمی تخیلی برای پرورش تخیل شما |۶۴ اثر خواندنی

تهیه فهرستی از آثار علمی تخیلی که در ایران ترجمه و منتشر شده باشند و محبوب باشند، دشوار است. کلا وقتی فهرست می‌کنیم هدف ما ترغیب خواننده به بیشتر خواندن است و نه اینکه ادعا کنیم چیز کاملی درست کرده‌ایم.پس این شما و شماری از محبوب‌ترین…

ربات‌هایی که در دنیای سینما و تخیل دوستشان داشتیم یا در مواردی از آنها می‌ترسیدیم!

انسان‌ها همیشه از تحولات تازه می‌ترسند و از زمانی که تخیل آدم ماشینی ایجاد شد، ترس از این توده‌های آهنی هم ایجاد شد. شخصیت ربات‌ها در ابتدا در داستان‌ها خیلی سطحی و بیشتر هراس‌‌انگیز بود، اما بعدا ربات‌ها دارای شخصیت شدند تا جایی که حتی…

مجموعه‌ای از «توتورو»های دست‌ساز در ستایش نماد استودیو جیبلی

تعدادی «توتورو»ی شکم گرد نمادین در انیمه My Neighbor Totoro از استودیو جیبلی به عنوان بخشی از مجموعه وسیعی از مجموعه‌ جدید کلکسیونی است که به احترام این شرکت رویاساز ساخته شده.این مجموعه که توسط تیم‌هایی از صنعتگران همکار ناکاگاوا…

250 فیلم برتر imdb به همراه معرفی و خلاصه و بررسی آنها + 23 فیلمی که حیف بود در این فهرست نباشند

مسلم است که آرای IMDB به خصوص از دید فیلم‌بین‌های حرفه‌ای فقط چیزی نسبی برای پی بردن به محبوبیت نسبی فیلم‌ها هستند. چه بسیارند فیلم‌هایی که نمره بالای 7 دارند، اما ارزش واقعی‌شان خیلی کمتر است و چه بسیارند فیلم‌هایی که آدم درمی‌ماند چرا…

دو اینفلوئنسر سفر در واقع با یک تلویزیون ساده، سفر جعل می‌کردند و هیچ خبری از عکس واقعی در محیط…

دو عکاس به نام مانوئل بختر و و مانوئل رومز رام تصاویر خیره کننده‌ای خلق کردند که آنها را در حال پیاده‌روی در برف، کمپینگ در کوه‌ها و پرواز با هواپیما به سوی مقصدی دور نشان می‌دهد. اما در واقع آنها از در هنگام ثبت همه این عکس‌ها از اتاق…

عکس این درخت‌های عجیب در دوره جنگ جهانی دوم اصلا ویرایش نشده‌اند!

این عکس شگفت‌انگیز جنگ جهانی دوم ممکن است عکس ویرایش شده یا فیک به نظر برسد. اما واقعا این طور نیست.در این عکس سورئال، که بخشی از آرشیو عکاسی نیرو‌های دفاع فنلاند است، یک ماشین ارتش فنلاند در امتداد جاده‌ای در چند مایلی مرز با اتحاد…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5