یکی از خونخوار‌ترین پادشاه تاریخ : لئوپولد دوم: عامل قتل ۱۰ میلیون کنگویی

0

در تاریخ دوازده دسامبر ۱۹۰۴، فرمانده لونتولو ۱۱۰ شاخه را رو‌به‌روی کمیسیون خارجی قرار داد. هر شاخه نمادی از یک قربانی روستا به دست رژیم ستمگر لئوپولد در کنگو ـــ فقط به خاطر لاستیک بود. فرمانده لونتولو شاخه‌ها را به چهار دسته تقسیم کرد: بزرگان عشایر، مردان، زنان و کودکان ـــ و سپس یکی یکی اسامی کشته‌شدگان را نوشت. اظهارات او به صد‌ها نفر دیگر رسید تا به پایان دادن یکی از بزرگ‌ترین ظلم‌های تاریخ کمک کند.

در اواخر قرن نوزدهم، کشور‌های اروپایی با همکاری هم جنبش «تقلا برای آفریقا» را تشکیل دادند. آن‌ها برای بهره برداری از منابع آفریقا و غنی سازی کشور‌های خود ۹۰ درصد قاره را استعمار کردند. بلژیک اخیرا حکومتی مستقل شده بود. حاکم آن، لئوپولد دوم، چیزی را که او «تکه‌ای از این کیک فوق‌العاده آفریقایی» می‌نامید، می‌خواست که به دست آورد.

به‌هر‌حال، او گزارش‌های کاوشگر مستعمراتی، هنری مورتون استنلی را درباره سفرش به آفریقا خواند. استنلی عظمت حوزه کنگو را تایید کرد. پس در سال ۱۸۷۹، لئوپولد او را استخدام کرد تا به کنگو برگردد. در آنجا، استنلی رهبران را فریب داد تا ۴۵۰ معاهده را برای اجازه استفاده از زمین امضا کنند. لئوپولد قدرت‌های آمریکایی و اروپایی را متقاعد کرد تا حاکمیت کنگو را به او بدهند و وی متعهد شد که امنیت تجارت آزاد در منطقه را حفظ کند. و در ۲۹ می سال ۱۸۸۵، کشوری به بزرگی ۸۰ برابر بلژیک و خانه ۲۰ میلیون نفر توسط شخصی که اصلا به او تعلق نداشت مستعمره بلژیک اعلام شد.

لئوپولد از هیچ فرصتی برای استحکام قدرت در دولت آزاد کنگو دریغ نکرد. او مالک منطقه بود، ارتشی تشکیل داد، و از بسیاری از مردان کنگو بیگاری کشید.

در سال ۱۸۸۷، حتی اوضاع بدتر شد، یک مخترع اسکاتلندی لاستیک پنوماتیک را دوباره ساخت و یک بازار بین‌المللی گسترده برای لاستیک ایجاد کرد. کنگو یکی از بزرگترین منابع دنیا را داشت. لئوپولد فرصت را غنیمت شمرد و از روستاییان خواستار افزایش بیشتر سهمیه لاستیک شد. مردان کنگویی مواد اولیه را باید از تاک‌های وحشی برداشت می‌کردند. پس از تخلیه شدن مواد، روز‌ها راه می‌رفتند تا بتوانند به اندازه کافی جمع‌آوری کنند. ارتش لئوپولد وارد روستا‌ها شد و تا زمان رسیدن سهمیه‌های غیر‌ممکن زنان و کودکان را گروگان گرفت. سربازان زنان را مورد خشونت جنسی قرار داده و کودکان را از آب و غذا محروم کردند.

مردم کنگو شورش کردند ـــ آن‌ها از همکاری امتناع کردند، با سربازان لئوپولد جنگیدند، در جنگل‌ها پنهان شدند و تاک‌های لاستیک را نابود کردند. ارتش لئوپولد به مقاومت و عدم دریافت سهمیه‌ها با شکنجه و اعدام بی‌امان پاسخ داد. از آنجا که اسلحه و مهمات گران بود، فرماندهان به سربازان دستور دادند که برای اثبات استفاده از گلوله در مسیر انجام وظیفه دست کسی را که کشتند برایشان ببرند. با این حال، بسیاری از سربازان با اسلحه‌هایشان شکار می‌کردند. آن‌ها برای جلوگیری از مجازات‌های سخت و محاسبه گلوله‌های از دست رفته دست مردم زنده را قطع می‌کردند. آن‌ها همچنین از این عمل به‌عنوان مجازات استفاده می‌کردند. اگر سهمیه لاستیک مهم نبود، سربازان به جای لاستیک دست‌های مردم را قطع می‌کردند و به فرمانده‌هایشان می‌دادند.

این رژیم زندگی روزمره و کشاورزی را به طور چشمگیری از بین برد و باعث قحطی گسترده و بیماری شد. در همین حین، پادشاه لئوپولد با ثروت بدست آورده‌اش، بنا‌های یادبود و ملک‌های خصوصی فراوانی ساخت .

پس از مدتی، توجه مردم جهان به سوء‌استفاده وحشتناک از دولت آزاد کنگو توسط لئوپولد جلب شد. در سال ۱۸۹۰، خبرنگار آمریکایی، جرج واشنگتون ویلیامز شاه لئوپولد را به «حیله، کلاهبرداری، دزدی، آتش زدن، قتل، برده‌داری، و یک سیاست کلی بی‌رحم متهم کرد.» در سال ۱۹۰۳، دیپلمات راجر کیسمنت، گزارشی نوشت که تمامی جرم و جنایت‌ها را تایید می‌کرد. آن در سال بعد منتشر شد.

در مقابل، لئوپولد کمیسیون خودش را برای رسیدگی به اتهامات تشکیل داد. آن‌ها اظهارات شاهدان متعدد کنگویی که شامل فرمانده لونتولو هم میشد را شنیدند. این گزارش فقط اوضاع را بدتر کرد. در مواجهه با فشار، در سال ۱۹۰۸ لئوپولد کنترل کنگو را رها کرد و به دولت بلژیک بازگشت.

اما این به معنی عدالت نبود. دولت بلژیک با ۵۰ میلیون فرانک از لئوپولد با عنوان «تصدیقی بر فداکاری بزرگ وی برای کنگو» تقدیر کرد. وی سال بعد فوت کرد. جمعیت مراسم تشییع جنازه او را هو کردند. تا ۵۰ سال بعد از آن، کنگو مستعمره بلژیک باقی ماند تا اینکه در سال ۱۹۶۰ استقلال اعلام شد. آن سال، مردم کنگو اولین نخست وزیر خود پاتریس لومومبا را انتخاب کردند. اما چند ماه بعد، وی با کودتای مورد حمایت آمریکا و بلژیک سرنگون شد. در اوایل سال ۱۹۶۱، لومومبا توسط یک بلژیکی ترور شد. این کودتا کشور را به یک دیکتاتوری ده ساله کشاند.

گفته می‌شود حدود ۱۰ میلیون کنگویی در دوران اشغال و غارت لئوپولد در کنگو کشته شدند. با وجود این فاجعه، درخواست جبران خسارت هم بی پاسخ ماند. تا به امروز، می‌توانید بنا‌های یادبود پادشاه لئوپولد را که بر پایه ظلم غیر قابل تصوری ساخته شده‌اند را در سراسر بلژیک ببینید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

ایده‌های خوب و خلاقانه برای دکوراسیون و منظره‌سازی فضای بیرونی خانه‌های و مجتمع‌های مسکونی و اداری

آیا تا به حال به دنبال الهام گرفتن برای دکوراسیون و منظره‌سازی فضاهای بیرونی منزل خود بوده‌اید. آیا دوست داشته‌اید بتوانید به نوعی طبیعت را در فضاهای کوچک حیاط آپارتمان یا خانه ییلاقی خود ادغام کنید.در این صورت مجموعه این پست می‌تواند…

مجموعه باور نکردنی از عکس‌های تاریخی که توسط عکاسان آنها امضا و حاشیه‌نویسی شده

عکس بالا عکس اتاق موقعیت اضطراری است که توسط جو بایدن امضا شده است . لحظات پرتنش عملیات نپتون نیزه را نشان می‌دهد که نیرو‌های دریایی ایالات متحده به محوطه اسامه بن لادن یورش بردند. امضا کرد: ایمان را حفظ کن!مجموعه‌ای از عکس‌هایی که…

حداقل مجازات کسانی که این چیزها را طراحی کرده‌اند، زندان است!

طراحی خوب در هر عرصه‌ای چه فضای وب، معماری، وسایل خانگی و صنعتی و گجت‌ها مهم است. یک طراح باید بتواند خود را جای کاربران نهایی بگذارد و حدس بزند که در استفاده از وسیله یال محل چه مشکلاتی پیش خواهد آمد یا در شرایط مختلف و با گذشت زمان چه…

بهترین کتاب های علمی تخیلی برای پرورش تخیل شما |۶۴ اثر خواندنی

تهیه فهرستی از آثار علمی تخیلی که در ایران ترجمه و منتشر شده باشند و محبوب باشند، دشوار است. کلا وقتی فهرست می‌کنیم هدف ما ترغیب خواننده به بیشتر خواندن است و نه اینکه ادعا کنیم چیز کاملی درست کرده‌ایم.پس این شما و شماری از محبوب‌ترین…

عکس‌های جالبی که مردم را در «گوگل مپ» به راستی شگفت‌زده کرده است!

گوگل مپ راه خوبی است برای آشنایی با شهرهای نام‌آشنا و یا دورافتاده‌ترین نقاط جهان. اما هر از چند گاهی در گوگل مپ، عکس‌هایی پیدا می‌شود که توجیه‌شان دشوار است یا بسیار خنده‌دار و جالب هستند.این پست مجموعه‌ای است از این عکس‌ها:دورهمی…

اگر قرار بود ابرقهرمان‌ها، لباس‌های قرن نوزدهمی می‌پوشیدند

ما عادت کرده‌ایم ابرقهرمان‌ها را در لباس‌های امروز ببینیم و فیلم‌های زیادی هم که بر مبنای کامیک‌بوک‌ها ساخته شده، این تصور را در ذهن ما تشدید کرده‌اند.اما اگر قرار بود همین ابرقهرمان‌ها لباس‌های قرن نوزذهمی می‌پوشیدند، چه می‌شد؟…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5