واریکوسل چیست؟ علائم و علل – تشخیص و درمان

0

واریکوسل Varicocele بزرگ شدن ورید‌های داخل کیسه پوستی است که نگهدارنده بیضه‌هاست که اصطلاحا به آن اسکروتوم هم گفته می‌شود.. این ورید‌ها خون کم اکسیژن را از بیضه‌ها منتقل می‌کنند. واریکوسل زمانی اتفاق می‌افتد که خون در سیاهرگ‌ها جمع می‌شود، نه اینکه به طور مؤثر از کیسه بیضه گردش کند.

واریکوسل معمولاً در دوران بلوغ ایجاد می‌شود و با گذشت زمان ایجاد می‌شود. این مشکل ممکن است باعث ناراحتی یا درد شوند، اما اغلب بدون علامت یا عارضه هستند.

واریکوسل ممکن است باعث رشد ضعیف بیضه، تولید کم اسپرم یا مشکلات دیگری شود که ممکن است منجر به ناباروری شود. جراحی برای درمان واریکوسل ممکن است برای رفع این عوارض توصیه شود.

علائم واریکوسل

واریکوسل معمولاً در سمت چپ کیسه بیضه اتفاق می‌افتد و اغلب هیچ علامت یا علامتی ایجاد نمی‌کند. علائم و نشانه‌های احتمالی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد. درد یا ناراحتی مبهم و دردناک هنگام ایستادن یا اواخر روز بیشتر محتمل است. دراز کشیدن اغلب درد را تسکین می‌دهد.
  • توده‌ای در کیسه بیضه. اگر واریکوسل به اندازه کافی بزرگ باشد، ممکن است توده‌ای مانند “کیسه کرم” در بالای بیضه قابل مشاهده باشد. واریکوسل کوچکتر ممکن است برای دیدن خیلی کوچک باشد اما با لمس قابل توجه باشد.
  • بیضه‌ها با اندازه‌های متفاوت: بیضه آسیب دیده ممکن است به طور قابل توجهی کوچکتر از بیضه دیگر باشد.
  • ناباروری. واریکوسل ممکن است منجر به مشکل پدر شدن فرزند شود، اما همه واریکوسل‌ها باعث ناباروری نمی‌شوند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

ویزیت سالانه سلامتی پسران برای نظارت بر رشد و سلامت بیضه‌ها مهم است. مهم است که این قرار‌ها را برنامه‌ریزی و نگه دارید.

تعدادی از شرایط می‌تواند به درد، تورم یا توده در کیسه بیضه کمک کند. اگر هر یک از این موارد را تجربه کردید، برای تشخیص به موقع و دقیق به پزشک مراجعه کنید.

علل واریکوسل

بیضه‌ها خون غنی از اکسیژن را از دو شریان بیضه دریافت می‌کنند – یک شریان برای هر طرف کیسه بیضه. به طور مشابه، دو ورید بیضه نیز وجود دارد که خون تخلیه شده از اکسیژن را به سمت قلب برمی گرداند. در هر طرف کیسه بیضه، شبکه‌ای از سیاهرگ‌های کوچک (شبکه پامپینی‌فرم) خون فاقد اکسیژن را از بیضه به ورید اصلی بیضه منتقل می‌کند. واریکوسل بزرگ شدن شبکه پامپینی فرم است.

علت دقیق واریکوسل ناشناخته است. یکی از عوامل مؤثر ممکن است عملکرد نادرست دریچه‌های داخل ورید‌ها باشد که هدف آن حفظ حرکت خون در جهت درست است. همچنین، ورید بیضه سمت چپ مسیر کمی متفاوت از ورید راست را دنبال می‌کند – مسیری که احتمال بروز مشکل در جریان خون در سمت چپ را بیشتر می‌کند.

هنگامی که خون ضعیف شده از اکسیژن در شبکه ورید‌ها پشتیبان می‌شود، آن‌ها گشاد می‌شوند و واریکوسل را ایجاد می‌کنند.

عوامل خطر واریکوسل

به نظر نمی‌رسد که هیچ عامل خطر مهمی برای ایجاد واریکوسل وجود داشته باشد.

عوارض واریکوسل

ابتلا به واریکوسل می‌تواند تنظیم دمای بیضه‌ها را برای بدن دشوار کند. استرس اکسیداتیو و تجمع سموم می‌تواند منجر شود. این عوامل ممکن است به عوارض زیر کمک کنند:

  • سلامت ضعیف بیضه. در پسرانی که در دوران بلوغ هستند، واریکوسل ممکن است رشد بیضه، تولید هورمون و سایر عوامل مرتبط با سلامت و عملکرد بیضه را مهار کند. در مردان، واریکوسل ممکن است منجر به کوچک شدن تدریجی به دلیل از دست دادن بافت شود.
  • ناباروری. واریکوسل لزوماً باعث ناباروری نمی‌شود. تخمین‌زده می‌شود 10 تا 20 درصد از مردانی که مبتلا به واریکوسل تشخیص داده شده‌اند، برای داشتن فرزند مشکل دارند. در میان مردانی که مشکلات باروری دارند، حدود 40 درصد مبتلا به واریکوسل هستند.

تشخیص واریکوسل

پزشک با بررسی بصری کیسه بیضه و لمس تشخیص دهد. معاینه در حالت دراز کشیده و ایستادن می‌تواند صورت بگیرد

هنگامی که ایستاده‌اید، ممکن است پزشک از شما بخواهد که یک نفس عمیق بکشید، آن را نگه دارید و پایین بیاورید، مانند فشاری که در حین اجابت مزاج وجود دارد. این تکنیک (مانور والسالوا) می‌تواند بررسی واریکوسل را آسان‌تر کند.

تست تصویربرداری واریکوسل

ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است از شما بخواهد که یک معاینه سونوگرافی انجام دهید. اولتراسوند از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویری از ساختار‌های داخل بدن شما استفاده می‌کند. از این تصاویر می‌توان برای موارد زیر استفاده کرد:

  • تشخیص را تأیید کنید یا واریکوسل را مشخص کنید
  • بیماری دیگری را به عنوان علت احتمالی علائم یا نشانه‌ها رد شود.
  • ضایعه یا عامل دیگری که مانع جریان خون می‌شود را شناسایی کنید

درمان

واریکوسل اغلب نیازی به درمان ندارد. برای مردی که ناباروری را تجربه می‌کند، جراحی برای اصلاح واریکوسل ممکن است بخشی از برنامه درمان باروری باشد.

برای نوجوانان یا بزرگسالان جوان – عموماً کسانی که به دنبال درمان باروری نیستند – پزشک ممکن است معاینات سالانه را برای نظارت بر هرگونه تغییر پیشنهاد دهد.

جراحی ممکن است در شرایط زیر توصیه شود:

  • بیضه‌ای که تأخیر در رشد را نشان می‌دهد
  • تعداد کم اسپرم یا سایر بی‌نظمی‌های اسپرم (معمولاً فقط در بزرگسالان آزمایش می‌شود)
  • درد مزمن که با داروی مسکن کنترل نمی‌شود

عمل جراحی

هدف از جراحی بستن ورید آسیب دیده برای هدایت جریان خون به ورید‌های سالم است. این امکان‌پذیر است زیرا دو سیستم شریان و ورید دیگر گردش خون را به کیسه بیضه و از کیسه بیضه تأمین می‌کنند.

نتایج درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بیضه آسیب دیده در نهایت ممکن است به اندازه مورد انتظار خود بازگردد. در مورد یک نوجوان، بیضه ممکن است در رشد و نمو «به خود برسد».
  • ممکن است تعداد اسپرم‌ها بهبود یابد و بی‌نظمی‌های اسپرم اصلاح شود.
  • جراحی ممکن است باروری را بهبود بخشد یا کیفیت مایع منی را برای لقاح آزمایشگاهی بهبود بخشد.

خطرات جراحی

ترمیم واریکوسل خطرات نسبتاً کمی دارد که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تجمع مایع در اطراف بیضه (هیدروسل)
  • عود واریکوسل
  • عفونت
  • آسیب به یک شریان
  • درد مزمن بیضه
  • جمع‌ شدن خون در اطراف بیضه (هماتوم)

اگر درمان فقط برای مدیریت درد باشد، تعادل بین مزایا و خطرات جراحی باید سنجیده شود. در حالی که واریکوسل ممکن است باعث درد شود، اما بیشتر آن‌ها اینگونه نیستند. یک فرد مبتلا به واریکوسل ممکن است درد بیضه داشته باشد، اما درد ممکن است ناشی از چیز دیگری باشد – یک علت ناشناخته یا هنوز شناسایی نشده است. در شرایطی عمل جراحی واریکوسل عمدتاً برای درمان درد انجام می‌شود، خطر بدتر شدن درد یا تغییر ماهیت درد عن وجود دارد.

روش‌های جراحی

جراح شما می‌تواند با بخیه زدن یا بستن ورید (بسته شدن) جریان خون را از طریق سیاهرگ بیضه متوقف کند. امروزه معمولاً از دو رویکرد استفاده می‌شود. هر دو نیاز به بیهوشی عمومی دارند و روش‌های سرپایی هستند که معمولاً به شما امکان می‌دهند در همان روز به خانه بروید. رویه‌ها عبارتند از:

  • واریکوسلکتومی میکروسکوپی: جراح یک برش کوچک در پایین کشاله ران ایجاد می‌کند. جراح با استفاده از یک میکروسکوپ قدرتمند، چندین ورید کوچک را شناسایی کرده و می‌بندد. این روش معمولاً 2 تا 3 ساعت طول می‌کشد.
  • واریکوسلکتومی لاپاراسکوپیک. جراح این عمل را با استفاده از یک دوربین فیلمبرداری و ابزار‌های جراحی متصل به لوله‌هایی که از چند برش بسیار کوچک در قسمت پایین شکم عبور می‌کند، انجام می‌دهد. از آنجایی که شبکه سیاهرگ‌ها در بالای کشاله ران پیچیده‌تر است، رگ‌های کمتری برای بستن وجود دارد. این روش معمولاً 30 تا 40 دقیقه طول می‌کشد.

بهبود

درد ناشی از این جراحی عموماً خفیف است اما ممکن است چند روز یا چند هفته ادامه یابد. پزشک شما ممکن است برای مدت محدودی پس از جراحی داروی ضد درد تجویز کند. پس از آن، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که برای تسکین ناراحتی، از دارو‌های مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن  استفاده کنید.

شما احتمالاً می‌توانید حدود یک هفته پس از جراحی به سر کار خود بازگردید و حدود دو هفته پس از جراحی ورزش را از سر بگیرید. از جراح خود بپرسید که چه زمانی می‌توانید با خیال راحت به فعالیت‌های روزانه بازگردید یا چه زمانی می‌توانید رابطه جنسی داشته باشید.

جایگزین جراحی: آمبولیزاسیون

در این روش، یک ورید اساساً با ایجاد یک سد کوچک مسدود می‌شود. یک پزشک متخصص در تصویربرداری (رادیولوژیست) یک لوله کوچک را در رگ کشاله ران یا گردن شما وارد می‌کند. یک بی‌حس‌کننده موضعی در محل تزریق استفاده می‌شود، و ممکن است برای کاهش ناراحتی و کمک به آرامش به شما یک آرام‌بخش داده شود.

با استفاده از تصویربرداری روی مانیتور، لوله به محل درمان در کشاله ران هدایت می‌شود. رادیولوژیست سیم پیچ‌ها یا محلولی را آزاد می‌کند که باعث ایجاد اسکار می‌شود و در ورید‌های بیضه انسداد ایجاد می‌کند. این روش حدود یک ساعت طول می‌کشد.

زمان بهبودی کوتاه است و فقط درد خفیف دارد. احتمالاً می‌توانید ظرف 1 تا 2 روز به سر کار خود بازگردید و بعد از حدود یک هفته ورزش را از سر بگیرید. از رادیولوژیست خود بپرسید که چه زمانی می‌توانید همه فعالیت‌ها را از سر بگیرید.

شیوه زندگی و درمان‌های خانگی

اگر واریکوسل دارید که باعث ناراحتی جزئی می‌شود، اما بر باروری شما تأثیر نمی‌گذارد، می‌توانید موارد زیر را برای تسکین درد امتحان کنید:

  • از دارو‌های ضد درد بدون نسخه، مانند استتمینوفن یا ایبوپروفن  استفاده کنید.
  • با پوشیدن یک ساپورت ورزشی یا شلوار کوتاه از کیسه بیضه حمایت کنید.

اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مجموعه دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده را با هم مرور کنیم

هر چقدر عکس‌های تاریخی را با هم مرور کنیم، کم است. همان طور که قبلا هم نوشته بودم احتمالا بیشتر این عکس‌ها اگر در دوره خود در نشریه‌ای منتشر می‌شدند، خیلی عادی به نظر می‌رسیدند، اما حالا بعد از گذشت دهه‌ها یا حدود یک قرن، برای ما عجیب و…

چرا بعضی‌ها وقتی پا به سن می‌گذارند جذاب می‌شوند یا دست‌کم کمتر زشت به نظر می‌رسند؟ عکس‌های قدیمی…

خب، این هم بحثی است که نمی‌دانم شما تا حالا در موردش با کسی صحبت کرده‌اید یا خیر. برخی در جوانی واقعا چهره یا قامت غیرقابل تحملی دارند. مثلا زیاد زمخت هستند، بینی یا فک یا گوش‌های بزرگ دارند. تناسب چهره ندارند. کلا جزو زیباروها به حساب…

در جریان قرار و ملاقات (برای انتخاب همسر) چه آداب معاشرت و نکاتی را باید رعایت کنیم؟

آداب قرار ملاقات به مجموعه‌ای از رفتار‌ها و انتظارات قابل قبول اجتماعی اشاره دارد که معمولاً هنگام قرار ملاقات رعایت می‌شود. در اینجا چند دستورالعمل کلی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:وقت‌شناس باشید: به موقع برسید یا به طرف دیگر…

10 عکس بسیار زیبا از درخت – انتخاب شده از عکاسان خلاق

درخت‌ها زندگی‌بخش زمین و مایه زیبایی آن هستند. انسان‌ها هزاران سال است که آنها بهره می‌برند و تا توانسته‌اند پهنه زمین برخوردار از زیبایی‌شان را کمتر و کمتر کرده‌اند. درختان متنوع با شکل و آرایش متفاوت ریشه، تنه، شاخه‌ها و برگ‌ها، چشم‌نواز…

تجدید خاطره‌ای با وبلاگستان – اسکرین شات‌هایی از برخی از وبلاگ‌های قدیمی خوب

شبکه‌های اجتماعی وبلاگ‌ها را فرونرخیتند. دلایل فروریختن آنها بسیار بیشتر از محبوب شدن شبکه‌های اجتماعی بود:1- بسته شدن ابزارهای رایگان‌های وبلاگ‌نویسی2- نوع نوشتن وبلاگ‌نویس‌ها که هم بسیار انرژی‌بر و وقت‌گیر بود و هم به خاطر…

واقعیت دگرگون: اگر استالین یا تزارها به سبک هنر شوروری یا روس‌ها، ساختمان‌های مهم دنیا را می‌ساختند!

هنر شوروری و روس‌ها و البته خلاقیت‌ها و ظرافت‌ها و جزئیات خودش را دارد. اما در این بین ساختمان‌های زمخت عظیم زیادی هم توسط آنها ساخته شده که بیشتر ابهت و پیشتازی و قدرت را می‌خواستند بنمایانند.حالا تصور کنید که ساختمان‌های مهم دنیا را…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.