دنیایی با چگالی بسیار کم کشف شد: مانند یک شیرینی کرکی مارشملو

0

ستاره‌شناسان می‌گویند که جهانی را کشف کرده‌اند که با چگالی مثلا گل ختمی قابل مقایسه است. آن‌ها می‌گویند این «کرکی‌»ترین سیاره فراخورشیدی است که تا به امروز کشف شده است که به دور یک ستاره کوتوله قرمز می‌چرخد.

این مهم است. چرا که جهان‌هایی را با پوشش‌های گازی یافت شده که در نزدیکی ستارگان کوتوله طوفانی و کوچک می‌چرخند. ستاره‌شناسان قبلاً گمان می‌کردند که  بخش بزرگی از اتمسفر این سیاره‌ها از بین می‌رود.

از آنجایی که تصور می‌شود جو یکی از ویژگی‌های کلیدی سیاره‌ای است که به حیات اجازه شکل‌گیری و رشد را می‌دهد، این می‌تواند پیامد‌هایی برای درک ما از قابلیت سکونت سیاراتی که به دور ستاره‌های کوتوله قرمز می‌چرخند، داشته باشد.

شوبهام کانودیا، ستاره‌شناس سیاره‌ای از مؤسسه کارنگی برای آزمایشگاه زمین و سیارات، می‌گوید: «به طور سنتی تصور می‌شد که سیارات غول پیکر در اطراف ستاره‌های کوتوله قرمز به سختی شکل می‌گیرند.» معمولاً سیارات غول‌پیکر دورتر از این ستاره‌های کوتوله سرخ پیدا می‌شد.

ستارگان کوتوله سرخ، با اختلاف زیاد، پرتعدادترین ستاره‌های کهکشان راه شیری هستند. آن‌ها بسیار کوچک، سرد و کم نور هستند در واقع آنقدر کم نور هستند که با وجود اینکه حدود ۷۳ درصد از کل ستارگان کهکشان راه شیری را تشکیل می‌دهند، حتی یک مورد از آنها را با چشم غیر مسلح نمی‌توان دید.

از آنجایی که آن‌ها کوچک هستند، نسبت به ستارگانی مانند خورشید ما آهسته‌تر و با حرارت کمتری می‌سوزند، به این معنی که طول عمر آن‌ها به طور قابل توجهی بیشتر است. طول عمر خورشید ما حدود ۱۰ میلیارد سال تخمین‌زده می‌شود. انتظار می‌رود ستاره‌های کوتوله سرخ تریلیون‌ها سال عمر کنند. این طول عمر، همراه با فراوانی ستارگان کوتوله قرمز، به این معنی است که زندگی، اگر قرار باشد در جایی پدیدار شود، ممکن است در سیاره‌ای که به دور یک ستاره کوتوله سرخ می‌چرخد، پدیدار شود.

اما کوتوله‌های قرمز می‌توانند واقعاً بسیار بداخلاق نیز باشند و فضای اطراف خود را با شعله‌های قدرتمندی که می‌توانند هر سیاره فراخورشیدی را در مدار نزدیک بسوزانند و جو آن‌ها را از بین ببرند، می‌کوبند. و از آنجایی که این ستارگان بسیار خنک هستند، برای اینکه یک سیاره فراخورشیدی دمای مناسبی برای حیات داشته باشد، آن سیاره باید در محدوده شعله‌زنی قرار گیرد.

اما شاید اینطور نباشد! همانطور که این دنیای جدید نشان می‌دهد. این سیاره TOI-۳۷۵۷b نام دارد و یک غول گازی است که به دور یک ستاره کوتوله قرمز در صورت فلکی Auriga در فاصله حدود ۵۸۰ سال نوری از ما می‌چرخد.

TOI-۳۷۵۷b با استفاده از تلسکوپ فضایی TESS شناسایی شد که سیارات فراخورشیدی را با تشخیص افت منظم نور ناشی از عبور سیاره از مقابل ستاره پیدا می‌کند.ما میزان روشنایی ستاره را می‌دانیم،پس  میزان نور مسدود شده به ما می‌گوید که سیاره فراخورشیدی چقدر بزرگ است. از این رو، ما می‌دانیم TOI-۳۷۵۷b کمی بزرگتر از مشتری است.

برای به دست آوردن جرم سیاره فراخورشیدی، محققان به دنبال تغییراتی در نور ستاره بودند توسط کشش گرانشی اعمال شده توسط سیاره فراخورشیدی می‌روند. جرم سیاره تازه کشف شده معادل ۸۵ زمین بود.

مشتری،  جرمی در حدود ۳۱۸ برابر زمین دارد و چگالی متوسط ​​آن ۱.۱۱ گرم بر سانتی‌متر مکعب است. اما چگالی متوسط ​​TOI-۳۷۵۷b فقط ۰.۲۷ گرم بر سانتی‌متر مکعب است.

این یک سیاره فراخورشیدی بسیار کم‌چگال است – آنقدر کم‌چگال که معلوم نیست چگونه می‌توانست آنقدر نزدیک به ستاره‌اش شکل گرفته باشدو

کانودیا و همکارانش فکر می‌کنند که دو عامل می‌تواندباعث این امر شده باشد.

اولاً، غول‌های گازی با هسته‌ای صخره‌ای تشکیل می‌شوند که در اطراف آن گاز جمع می‌شود و یک جو ضخیم و گسترده را تشکیل می‌دهد. از آنجایی که ستاره کوتوله قرمز در مقایسه با سایر کوتوله‌های قرمز دارای غول‌های گازی دارای عناصر سنگین کم است، شاید هسته سنگی کمی کندتر شکل گرفته است که تجمع گاز را به تأخیر میاندازد و بر تراکم جهان تأثیر می‌گذارد.

ثانیاً، مدار آن کمی بیضی شکل به نظر می‌رسد، به این معنی که فاصله آن از ستاره متفاوت است. شاید وقتی نزدیک‌تر می‌شود، جو گرم می‌شود و منبسط می‌شود.

ستاره‌شناسان دیگر پیشنهاد کرده‌اند که سیارات فراخورشیدی پف کرده ممکن است دارای سیستم‌های حلقه‌ای گسترده مانند زحل باشند. اما کانودیا و سایر محققان دریافتند که TOI-۳۷۵۷b برای حفظ یک سیستم حلقه‌ای پایدار بسیار به ستاره خود نزدیک است. بنابراین احتمالاً فقط یک فضای واقعاً پف کرده است.

این تیم‌ تحقیقاتی امیدوار هستند که جهان‌های دیگری از این دست را پیدا و مطالعه کنند.

منبع: مجله Astronomical


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر مجموعه ارباب حلقه‌ها را پیکسار بازسازی کند …

مجموعه فیلم ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون و بر اساس رمان فانتزی حماسی نوشته جی. آر. آر. تالکین، دارای شخصیت‌های متنوعی بود. برخی از آنها اینها هستند:فرودو بگینز (با بازی الیجا وود): قهرمان داستان، فرودو، هابیتی است که تبدیل به…

در مورد این عکس‌ها فقط می‌توانیم بگوییم چیزها به نحو عجیب یا خنده‌داری، سر جای خودشان نیستند!

ما در طول زندگی آدم زیاد دیده‌ایم که سر جای خود نبوده، اما در مورد اشیا، گاهی نبودن آنها در سر جای خودشان یا کاربرد بدیع آنها برای خودش یک طنز و شگفتی می‌شود، در این سری عکس‌های می‌خواهیم تعدادی از این موارد را با هم مرور کنیم:راهی…

شوخی با درونگراها (نرنجید! خودم یک درونگرا هستم)

در مورد درونگراها بسیار مطلب نوشته‌ام. یک زمانی درونگرایی در جامعه خیلی تابو بود و هنوز هم مقداری است.خود من به عنوان یک درونگرا زمانی از درونگرایی خود شرمنده بودم. اما بعدا متوجه شدم که درونگرایی یک ویژگی شخصی است. درونگراهایی یک طیف…

عکس‌های نوستالژیک: آدم‌های و تلویزیون‌هایشان در دوره اوج تلویزیون

دوره اوج شکوه تلویزیون کی بود؟ دست‌کم دوره اوج مونواوگ چه زمانی بود؟یک زمانی تلویزیون پیشرفته‌ترین وسیله ارتباطی ما با دنیای خارج بود. الان تلویزیون‌های هوشمند، گوشی و تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها جای آن به اصطلاخ متکلم وحده را گرفته‌اند.…

حداقل مجازات کسانی که این چیزها را طراحی کرده‌اند، زندان است!

طراحی خوب در هر عرصه‌ای چه فضای وب، معماری، وسایل خانگی و صنعتی و گجت‌ها مهم است. یک طراح باید بتواند خود را جای کاربران نهایی بگذارد و حدس بزند که در استفاده از وسیله یال محل چه مشکلاتی پیش خواهد آمد یا در شرایط مختلف و با گذشت زمان چه…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5