بررسی ژنتیکی موز و ۳ جدی که از نظر ژنتیکی موز کنونی را ایجاد کرده‌اند، چرا اهمیت دارد؟

0

تاریخچه موز پیچیده‌تر از چیزی است که تا به حال تصورش را می‌کردید. بیش از ۷۰۰۰ سال پیش، جوامع اقیانوسیه شروع به پرورش انتخابی گیاهان وحشی Musa acuminata برای برخی ویژگی‌های انتخابی خود کردند. با گذشت زمان، میوه این گیاه به تدریج به موز شیرین، بدون دانه تبدیل شد که همه ما عاشق آن شده‌ایم.

متأسفانه امروزه اکثر موز‌هایی که مصرف می‌کنیم کلون‌های یک نوع هستند و انواع ژنتیکی متنوع برای مقابله با بیماری‌ها،ندارند.

با نگاهی دقیق به ژنوم ارقام مختلف موز و خویشاوندان وحشی آن‌ها، نشانه‌هایی پیدا شده که نشان می‌دهد سایر خویشاوندان گیاه موز در توسعه آن نقش داشته‌اند و با شواهدی از سه گونه برمی‌خوریم.

یادگیری بیشتر در مورد آن‌ها می‌تواند راه‌های جدیدی را برای محافظت از ارقام موجود در برابر آفات و بیماری‌های عفونی به ما ارائه دهد.

گونه‌های مختلف موز می‌توانند دو نسخه (که به آن‌ها دیپلوئید گفته می‌شود)، سه (تریپلوئید)، یا چهار (تتراپلوئید) نسخه از هر کروموزوم داشته باشند، که کشف تاریخچه تخیلی این گیاه گلدار خوشمزه علف مانند را دشوارتر می‌کند.

در این آخرین مطالعه، دانشمندان از تکنیک‌های توالی‌یابی ژنتیکی برای شناسایی اثر انگشت ژنتیکی ۲۲۶ نوع مختلف برگ موز استفاده کردند. با مقایسه زیرگونه‌های وحشی و اهلی شده، این تیم توانست یک “شجره خانوادگی” دقیق از اجداد موز‌های امروزی بسازد.

جولی ساردوس، دانشمند منابع ژنتیکی از اتحاد بین‌المللی زیست‌شناسی و CIAT در فرانسه، می‌گوید: «بیشتر موز‌های دیپلوئیدی امروزی که از موز وحشی M. acuminata منشا می‌گیرند و هیبرید‌هایی بین زیرگونه‌های مختلف هستند.»

حداقل سه جد مرموز وحشی باید هزاران سال پیش در ایجاد این ژنوم مختلط نقش داشته باشند، اما هنوز شناسایی نشده‌اند.

محققان بر این باورند که دو تا از این سه اجداد اسرارآمیز همان اجدادی هستند که قبلاً با استفاده از روش تجزیه و تحلیل ژنتیکی متفاوت شناسایی شده بودند، اما اکنون اطلاعات بیشتری در مورد این شکاف‌ها در تاریخچه خانواده درخت موز و محل ژنوم‌های رایج داریم.

این بدان معناست که گونه‌ها یا زیرگونه‌های موز وجود دارند که هرگز توسط دانشمندان ثبت نشده‌اند.

ساردوس می‌گوید: «اعتقاد شخصی ما این است که آن‌ها هنوز در جایی در طبیعت زندگی می‌کنند و بررسی علمی نشده‌اند و حیات آنها تهدید می‌شوند. »

سپس این تیم با مقایسه با گونه‌های موز مشابهی که ما درباره آن‌ها می‌دانیم و مکان‌های مربوط به آن‌ها در سرتاسر جهان،  تلاش کردند تا دریابند این گونه‌های مرموز گمشده در کجا رشد می‌کنند.

یکی احتمالاً از ناحیه بین خلیج تایلند و غرب دریای چین جنوبی منشا گرفته، یکی احتمالاً بین شمال بورنئو و فیلیپین واقع شده است، و یکی به نظر می‌رسد که از جزیره گینه نو آمده است.

محققان می‌گویند که یافتن این اجداد گمشده یک موضوع ضروری است چون ما را قادر می‌سازد تنوع زیستی ارائه شده توسط آن‌ها را حفظ کنیم و در نهایت امکان کشت موز بهتر در آینده را فراهم کنیم.

متیو رورد، دانشمند بیوانفورماتیک، می‌گوید: «پرورش‌دهندگان باید ساختار ژنتیکی موز‌های دیپلوئیدی اهلی امروزی را برای تلاقی بین ارقامشان درک کنند، و این مطالعه اولین گام بزرگ در جهت شناسایی جزئیات بسیاری از این ارقام است.»

این تحقیق در مجله Frontiers in Plant Science منتشر شده.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر عاشق یک فیلم بودید و با بودجه کافی یک اتاق خوب در سبک و سیاق آن فیلم می‌ساختید

ما اگر خیلی عاشق یک فیلمی باشیمِ پوستری چاپ می‌کنیم و بالای سرمان می‌زنیم و هر روز نگاهی به آن می‌اندازیم یا مقاله‌ای در موردش می‌نویسم.اما فراتر از آن اگر قرار بود، اتاق خواب یا اتاق هتلی به سبک یک فیلم بسازیمِ چطور از آب درمی‌آمد.…

اگر در زمان این شخصیت‌های معروف مجله تایم وجود داشت و قرار بود روجلد شماره شخصیت سال شوند!

مجله تایم یک نشریه خبری هفتگی معروف است که طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله سیاست، رویداد‌های جهانی، علم، فناوری، سرگرمی و غیره را پوشش می‌دهد. اولین بار در سال 1923 منتشر شد و از آن زمان به یکی از تأثیرگذارترین و شناخته شده‌ترین مجلات در…

عکس های رنگی مردم «عادی» در دوران استالین که توسط یک دیپلمات آمریکایی که به دلیل جاسوسی اخراج شد،…

زندگی مردم عادی چیزی است که آنچنان که باید و شاید ثبت نمی‌شود. مورخی را تصور کنید که پنج دهه بعد بخواهد در مورد تاریخ الان ایران تحقیق کند. او احتمالا انبوهی از روزنامه‌های و مجلات و کتاب‌ها و مصاحبه‌های شفاهی و آمارها یا اطلاعات سایت‌ها را…

مهندسان بامزه با اختراعات و ابداعات عجیب و غریب و کارا ! گالری عکس

بسیار پیش می‌آید که برای انجام کاری تنها دو راه داریم، یا خرید یک محصول گران و استفاده از آدم‌های کاربلد برای راه‌اندازییا اینکه خودمان با یک سری ابتکار و به صورت به اصطلاح زمخت ولی کارراه‌انداز، تقریبا بدون هزینه کار را انجام بدهیم.…

بازسازی چهره شاعران ایرانی به کمک هوش مصنوعی Midjourney (میدجرنی)

چه کسی می‌داند مولدهای متن به عکس هوش مصنوعی در آینده به کدام سمت خواهند رفت. به نظر من روز به روز پیشرفته‌تر و متنوع‌تر می‌شوند.امروز داشتم فکر می‌کردم گاهی لازم می‌شود که شما باری تصویرسازی بهتر به جای توصیف متنی، ترکیبی از توصیف متنی…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی جمعی از ثروتمندترین آدم‌های جهان را در قالب آدم‌های فقیر تصور…

هنرمند هندی از هوش مصنوعی برای تولید تصاویری از ثروتمندترین و شناخته شده‌ترین افراد جهان - از بیل گیتس گرفته تا دونالد ترامپ - استفاده می‌کند تا تصور کند که اگر فقیر بودند چه شکلی می‌شدند.اگر آنها لباس‌های ژنده پوش پوشیده و در یک محله…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5