از نظر پزشکی معاینه درست و دقیق پستان‌ها باید چگونه صورت بگیرد و چرا اهمیت دارد؟

0

بهترین روش تشخیص زودرس سرطان پستان، ترکیبی از معاینه پستان توسط پزشک و انجام ماموگرافی با زمانبندی مناسب است. مراحل معاینه پستان به صورت زیر است:

مشاهده (Inspection): قدم اول معاینه، مشاهده پستان هاست. بازو‌های بیمار ابتدا باید در دو طرف بدنش قرار گیرند و سپس دو دستش را روی کمر قرار دهد و یا بازو‌ها را به بالای سر ببرد. از بیمارانی که پستان‌های بزرگ و آویزان دارند، بهتر است بخواهیم به جلو خم شوند تا مشاهده پستان‌ها راحت‌تر شود. نکات زیر در مشاهده پستان‌ها حائز اهمیت هستند

١- تومور‌ها معمولا نظم بافت پستان را به هم می‌زنند و موجب بی‌نظمی در شکل یا غیرقرینگی در بافت پستان یا محل قرارگیری نوک پستان می‌شوند.

۲- غیرقرینگی پستان‌ها ممکن است به طور شایع دیده شود اما تغییرات واضح یا تغییراتی که اخیرا ایجاد گردیده‌اند، نیاز به بررسی بیشتر دارند.

۳- هرگونه تغییر رنگ یا زخم شدگی در پوست پستان‌ها، آرئول یا نوک پستان یا هرگونه ادم لنفاتیک که موجب چروک خوردگی چرمی شکل یا ظاهر پوست پرتقالی شود، غیرطبیعی بوده و باید بررسی شود.

۴- به‌ترشح آبکی شفاف یا شیری رنگ از نوک پستان گالاکتوره گفته می‌شود که در اغلب موارد دوطرفه بوده و در اثر تحریک پستان یا افزایش سطح پرولاکتین رخ می‌دهد.

۵-‌ترشح خونی از پستان غیرطبیعی بوده و معمولا یکطرفه است و در اغلب موارد به علت التهاب ساختار پستان در اثر پاپیلومای داخل مجرایی اینتراداکتال پاپیلوما ایجاد می‌شود. علت کمتر شایع برای‌ترشح خونی ممکن است کارسینوم پستان باشد. در صورت وجود‌ترشح خونی، ارزیابی جهت Rule out بدخیمی ضرورت دارد.

۶-‌ترشح چرکی از پستان اغلب نشانه عفونت است؛ اگرچه ممکن است یک تومور زمینه‌ای، علت آن باشد.

۷- پستان‌های خیلی بزرگ ممکن است منجر به ایجاد کمردرد و شانه‌های خمیده شوند و در این صورت می‌تواند اندیکاسیون جراحی کوچک کردن پستان (Reduction mammoplasty) باشد.

لمس (Palpation): بعد از مشاهده، نوبت به لمس کردن پستان‌ها می‌رسد.

1- ابتدا لمس پستان‌ها در وضعیتی که بازو‌ها در دو طرف بدن بیمار قرار دارند و بیمار به پشت خوابیده است، انجام می‌شود. سپس بیماربازو‌ها را روی سر قرار می‌دهد.

۲- برای معاینه زیربغل بیمار بهتر است بنشیند و معاینه در حالت نشسته انجام گیرد، در وضعیتی که بازوی بیمار روی شانه فرد معاینه‌کننده یا روی سر خود بیمار قرار گیرد.

٣- لمس پستان‌ها باید آهسته، دقیق و با پالپ انگشتان انجام شود نه با نوک انگشت. حرکت انگشتان باید به طرف بالا و پائین باشد و بافت پستان در بین انگشتان لمس شود. الگوی لمس توسط پزشک تعیین می‌شود مثلا الگوی دایره‌ای، شعاعی یا طولی که کل پستان را در بر بگیرد و در نهایت ناحیه آگزیلا نیز لمس می‌شود.

۴- در صورت لمس هرگونه توده باید اندازه، شکل، قوام، تحرک یا عدم تحرک و محل دقیق آن مشخص شود.

۵- در زنانی که پستان‌های بزرگ دارند ممکن است در زیر پستان هایک بافت سفت به صورت عرضی لمس شود که به آن خط زیر پستان (Inframammary ridge) می‌گویند و به عنوان یافته طبیعی در نظر گرفته می‌شود.

۶- در پایان معاینه پستان، آرئول جهت بررسی خروج مایع از نوک پستان فشار داده می‌شود و در صورت خروج مایع، باید آنرا جهت کشت و سیتوپاتولوژی ارسال نمود.

شاوره در مورد آگاهی نسبت به پستان خود: امروزه توصیه می‌شود که زنان تشویق شوند که نسبت به پستان خود آگاهی داشته باشند. یکی از راه‌های تشویق زنان برای آگاهی بیشتر، توصیه به معاینه پستان خود است. تمام زنان باید در مورد ظاهر طبیعی پستان‌ها و تغییراتی که ممکن است نامطلوب باشد، آگاهی داشته باشند.

معاینه پستان توسط خود فرد به تمام زنان توصیه نمی‌گردد بلکه فقط به زنان High risk مثل کسانی که یکی از بستگان درجه اول آن‌ها به سرطان مبتلا شده است، توصیه می‌شود. این بیماران باید با نگاه کردن به آینه و با بالا بردن بازو‌ها، ظاهر پستان‌ها و زیربغل را مشاهده کنند و هرگونه تغییر در ظاهر پستان، فرورفتگی، برآمدگی یا تغییر رنگ را به پزشک گزارش دهند. همچنین معاینه ملایم پستان‌ها و زیربغل جهت لمس هرگونه توده یا برآمدگی را انجام دهند و در نهایت فشردن ملایم نوک سینه جهت مشاهده هرگونه‌ترشح چرکی، خونی یا شیری از نوک پستان‌ها


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

کودکی که از کتابخانه عمومی شهر می‌خواستند بیرون بیندازندش، اما فضانورد شد!

دو برادر به نام‌ها رونالد (چپ) و کارل مک نیر (راست) با 10 ماه اختلاف در جنوب جدا شده به دنیا آمدند. این دو در دوران کودکی تا بزرگسالی جدایی‌ناپذیر بودند.در سال 1959، رونالد مک نیر 9 ساله به یک کتابخانه عمومی در لیک سیتی در کارولینای…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار، نقاشی‌های خود را ارتقا می‌دهد

در حالی که بسیاری از هنرمندان از هوش مصنوعی فرار می‌کنند، هنرمند دیجیتالی به نام Cy Teh از امکانات خلاقانه آن استقبال کرده . او با آمیختن نقاشی‌های دیجیتال خود با هوش مصنوعی، آثار هنری ترکیبی بی نظیری خلق می‌کند که هنر او را به سطح جدیدی…

خانه‌های با مبلمان‌هایی از غذاهای خوشمزه

هانسل و گرتل، نام داستانی شاه‌پریانی با منشأ آلمانی است که برادران گریم آن را ثبت کرده‌اند. این داستان ماجرای یک برادر و خواهر کوچک به نام‌های هانسل و گرتل را روایت می‌کند که پس از رها شدن در جنگل به خانه‌ای که از کیک و آب‌نبات ساخته شده…

مورد عجیب بیمار M: مردی که گلوله‌ای به سرش خورد و بعد همه چیز را وارونه می‌دید!

بر اساس گزارش موردی که به تازگی منتشر شده است، یکی از منحصر به فردترین و عجیب‌ترین موارد آسیب مغزی در تاریخ شرح داده شده: این مورد با نام مستعار بیمار M، نامیده می‌شود که در سال ۱۹۳۸ در جریان جنگ داخلی اسپانیا به سرش گلوله خورد و بعد آن…

عکس‌های قدیمی از یخ‌فروش‌های آمریکایی

یخ‌فروش‌ها در دوران قدیم اهمیت زیادی داشتند. قبل از رواج یخچال‌های مدرن، زندگی بدون آنها مختل می‌شد.عکس‌های این نوشته نگاهی اجمالی به دوران گذشته می‌اندازند، زمانی که صدای یخ‌فروش‌ها و شکستن بلوک‌های یخی در خیابان‌ها طنین‌انداز می‌شد.…

اگر مجموعه ارباب حلقه‌ها را پیکسار بازسازی کند …

مجموعه فیلم ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون و بر اساس رمان فانتزی حماسی نوشته جی. آر. آر. تالکین، دارای شخصیت‌های متنوعی بود. برخی از آنها اینها هستند:فرودو بگینز (با بازی الیجا وود): قهرمان داستان، فرودو، هابیتی است که تبدیل به…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.