آیا می‌دانید که موز تاریخ تاریکی دارد که نمی‌دانستید؟!

0

در یک شب دسامبر سال ۱۹۱۰، رهبر تبعید شده سابق هندوراس، مانوئل بونیلا، سوار یک قایق تفریحی عاریه در نیواورلئان شد. وی با گروهی از همدستان به شدت مسلح، به امید بازپس‌گیری قدرت به هر طریق لازم، راهیِ هندوراس شد.

بونیلا از حامی قدرتمندی برخوردار بود، رهبر آینده سازمانی بدنام که در سراسر آمریکای لاتین با نام ال پولپو یا «هشت پا» شناخته می‌شود.

ال پولپوی بدنام یک شرکت آمریکایی بود که از همه چیز، موز قاچاق می‌کرد. این شرکت به طور رسمی به عنوان شرکت یونایتد فروت – یا با نشان بین المللی چیکیتا شناخته می‌شد.
موز که برای اولین بار در هزاران سال پیش در جنوب شرقی آسیا کشت می‌شد، در اوایل دهه ۱۵۰۰ به قاره آمریکا رسید، در آنجا برده‌های آفریقایی‌ آنها را در مزارع در کنار مزارع شکر کشت کردند. موزهای مختلفی وجود داشت، که بیشتر آنها هیچ شباهتی به موزهای موجود در راهروهای سوپرمارکت‌های امروزه ندارند.

در دهه ۱۸۰۰، کاپیتان‌های نیواورلئان و نیوانگلند برای جستجوی نارگیل و کالاهای دیگر به کارائیب رفتند. آنها شروع به آزمایش موز کردند، و یک نوع محصول به نام گروس میشل را از کشاورزان آفریقایی-کارائیب در جامائیکا، کوبا و هندوراس خریداری کردند. موز گروس میشل خوشه‌های زیادی میوه با پوست نسبتا ضخیم تولید می‌کرد – که برای جا به جایی ایده‌آل است. با پایان دهه ۱۸۰۰، موز در ایالات متحده مورد توجه قرار گرفت. آنها مقرون به صرفه، در طول سال در دسترس بودند، و مورد تأیید پزشکان پزشکی قرار گرفتند.

با تبدیل شدن موز به تجارت بزرگ، شرکت‌های میوه ایالات متحده آمریکا می‌خواستند موزهای خود را پرورش دهند. به منظور اطمینان از دسترسی به زمین، افراد بانفوذ در صنعت موز با لابی و دادنِ رشوه به مقامات دولتی در آمریکای مرکزی، و حتی برای اطمینان از داشتنِ متحدان با قدرت، بودجه‌هایی را تأمین مالی کردند. در هندوراس، منوئل بونیلا به مرد موزی مبلغی باز پرداخت کسی که بازگشت خود به قدرت را با امتیازات زمینی تأمین کرده بود. در دهه ۱۹۳۰، یک شرکت بر منطقه سلطه داشت: یونایتد فروت، که یک باره مالک بیش از ۴۰ درصد از زمین‌های قابل کشت گواتمالا بود. آنها جنگلهای بارانی در کاستاریکا، کلمبیا، گواتمالا، هندوراس و پاناما را برای ساخت مزارع، همراه با راه‌آهن، بنادر و شهرها برای اسکان کارگران، پاکسازی کردند. مردم که با مشاغل نسبتاً پردرآمد اغوا شده بودند، به مناطق موز مهاجرت کردند.

از گواتمالا تا کلمبیا، مزارع یونایتد فروت به طور انحصاری موز گروس میشل را رویاندند. این مزارع پرتراکم تنوع بیولوژیکی کمی داشتند، که آنها را برای اپیدمی‌های بیماری آماده‌ی مصرف کرده است. زیرساخت اتصال دهنده این مزارع آسیب‌پذیر می‌تواند به سرعت باعث شیوع بیماری شود: عوامل بیماری‌زا می‌توانند بر روی چکمه‌های کارگران، اتومبیل‌های راه‌آهن، و کشتی‌های بخار از یک مزرعه به مزرعه دیگر بروند.

این دقیقاً همان اتفاقی است که در دهه ۱۹۱۰ رخ داد، هنگامی که یک قارچ شروع به نشانه گرفتن مزارع موزِ گروس میشل کرد، ابتدا در پاناما و بعداً در سراسر آمریکای مرکزی، به سرعت توسط همان سیستم پخش شد که سودهای کلان و موز ارزان قیمت را فراهم کرده بود. در رقابت علیه «بیماری پاناما»، شرکت‌های موز مزارع آلوده را در کاستاریکا، هندوراس و گواتمالا رها کردند، و هزاران کشاورز و کارگر را بیکار گذاشتند. سپس این شرکت‌ها قطعات وسیعی از جنگل‌های بارانی را برای ایجاد مزارع جدید قطع کردند.

پس از جنگ جهانی دوم، دیکتاتوری‌هایی که یونایتد فروت با آنها در گواتمالا و هندوراس همکاری کرده بود، تسلیم دولت‌های منتخب دمکراتیک که خواستار اصلاحات ارضی بودند، شدند. در گواتمالا، رئیس جمهور جاکوبو آربنز تلاش کرد زمین را از یونایتد فروت خریداری کند و دوباره آن را در بین کشاورزان بی‌زمین تقسیم کند. دولت آربنز پیشنهاد پرداخت هزینه‌ای را براساس سوابق مالیاتی داد – جایی که یونایتد فروت ارزش زمین را کمتر گزارش داده بود. ال پولپو خوشحال نبود. این شرکت مبارزات تبلیغاتی را علیه آربنز آغاز کرد و از روابط عمیق خود در دولت ایالات متحده کمک گرفت. CIA با استناد به ترس از کمونیسم، سرنگونی آربنز را که به طور دموکراتیک انتخاب شده بود، در سال ۱۹۵۴ ترتیب داد. در همان سال در هندوراس، هزاران کارگر یونایتد فروت اعتصاب کردند تا اینکه شرکت با به رسمیت شناختنِ اتحادیه کارگری جدید موافقت کرد.

با بالا رفتن هزینه‌های سیاسی و اقتصادیِ فرار از بیماری پاناما، یونایتد فروت سرانجام در اوایل دهه ۱۹۶۰ از گروس میشل به موز کاوندیش مقاوم در برابر بیماری پاناما تغییر یافت. امروز، موز از نظر اقتصادی دیگر در آمریکای مرکزی حیاتی نیست، و شرکت یونایتد فروت، که مجدداً به چیکیتا تغییر نام داده، کنترل شدید خود را در سیاست‌های آمریکای لاتین از دست داده است.

اما صنعت مدرن موز هم بدون مشکل نیست. موز کاوندیش به استفاده‌های مکرر سموم دفع آفات نیاز دارد که خطراتی برای کارگران مزرعه و اکوسیستم‌ها ایجاد می‌کند. و اگرچه آنها در برابر پاتوژن خاصی که موزهای گروس میشل را تحت تأثیر قرار داد مقاوم هستند، مزارع کاوندیش تنوع بیولوژیکی ندارند، و تجارت موز را برای یک بیماری همه گیر دیگر ترک می‌کند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

Fotomat: یادآوری غرفه‌های پردازش عکس دهه 1980 آمریکا که با خودرو از کنار آنها می‌گذشتند و فیلم‌…

در دوران قبل از عکاسی دیجیتال و آپلود آسان عکس‌ها (در این دومی شک دارم که فعلا در ایران ساده باشد!)، یک راه حل جذاب و نوآورانه برای ظاهر کردن فیلم‌های آنالوگ وجود داشت:  Fotomat.در طول دهه 1980، این غرفه‌های پردازش عکس در سراسر آمریکا،…

کاریکاتورهای و تصاویر ساده، مفرح و تفکربرانگیز لوکاس لویتان

لوکاس لویتان هنرمند برزیلی، ساکن مادرید است. او بیشتر برای پروژه‌اش به نام «هجوم عکس» مشهور شده، در این پروژه او نقاشی‌هایی را به عکس‌های اینستاگرام افراد اضافه می‌کند و داستان‌های پنهان را به روشی خلاقانه آشکار می‌کند.کارهای او جذاب و…

وقتی هم عاشق کارت باشی و هم خلاق، نتیجه‌اش می‌شود این عکس‌هایی که می‌بینید

تا حالا عاشق شده‌اید؟ همه چیز دنیا را زیبا می‌بینید، احساس گرما و سرمای زیاد در تابستان یا زمستان نمی‌کنید و مشتقل از زمان، در زمان سیر می‌کنید.حالا اگر این عشق به کارتان باشد و از خلاقیت بهره خوبی برده باشید، نتایج کارتان زیبا می‌شود.…

داستان گنبد بتنی در جزایر مارشال که پر از زباله‌های مرگبار هسته‌ای است

یک گنبد بتنی یا اصطلاحا Runit Dome بین سال‌های 1977 و 1980 به منظور مهار زباله‌های رادیواکتیو حاصل از آزمایش‌های هسته‌ای جنگ سرد آمریکا ساخته شد. اما شروع به ترک خوردن کرده است.جزایر مارشال یک کشور جزیره‌ای زیبا است که در اقیانوس آرام…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار، نقاشی‌های خود را ارتقا می‌دهد

در حالی که بسیاری از هنرمندان از هوش مصنوعی فرار می‌کنند، هنرمند دیجیتالی به نام Cy Teh از امکانات خلاقانه آن استقبال کرده . او با آمیختن نقاشی‌های دیجیتال خود با هوش مصنوعی، آثار هنری ترکیبی بی نظیری خلق می‌کند که هنر او را به سطح جدیدی…

انگار این شخصیت‌های تاریخی و اسطوره‌ای همین الان عکس گرفته‌اند! استفاده از هوش مصنوعی برای بازسازی…

ما بسیاری از شخصیت‌های تاریخی را تنها به صورت طراحی‌های محو و مجسمه‌ها و سردیس‌ها را دیده‌ایم. حالا تصور کنید که این شخصیت‌ها دوباره زنده می‌شدند و با آرایش صورت و مو و ریش امروزی و لباس‌های مدرن به عکاسخانه می‌رفتند.این کاری است که یک…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5