امپراطوری لاکوتا در چه زمانی و در چه کشوری بود و چطور سقوط کرد؟

0

پکا هامالاینن

در سال ۱۷۷۶، امپراطوری قدرتمندی در آمریکای شمالی متولد شد. لاکوتا‌ها به بلک هیلز رسیده بودند که مقدس‌ترین مکان و مطلوب‌ترین شکارگاه بوفالو در دشت‌های غربی بود.

این قبیله که در ایالت داکوتای جنوبی واقع شده، به لطف نظارت بلک هیلز یا باها سابا، قدرت برجسته‌ای در آمریکای جنوبی به شمار می‌رفت. آن‌ها همین چند دهه پیش، در جنگل‌های غربی بر سر قدرت رقابت می‌کردند ـــ و شکست خوردند.

لاکوتا یکی از هفت قومی بود که اتحاد سو را تشکیل می‌دادند، لاکوتا‌ها قرن‌ها در جنگل‌ها و تالاب‌های بین دریاچه‌های بزرگ و دره میزوری زندگی می‌کردند. در دهه ۱۶۰۰، استعمار‌گران اروپایی این منطقه را بی‌ثبات کردند. درحالی که برخی قبایل از تجارت پوست حیوانات با فرانسه سود می‌بردند، لاکوتا‌ها از بهترین فرصت‌های تجارت محروم بودند. پس در اوایل دهه ۱۷۰۰، توجه‌شان را به غرب اختصاص دادند.

دشت‌های غربی از حاصل‌خیزی بسیار کمی نسبت به محل زندگی لاکوتا‌ها برخوردار بود. تنها راه آسان دسترسی فوری به آب و غذا در امتداد رودخانه‌ها بود ـــ زمینی که آریکارا‌ها قبلا آن‌ را تصرف کرده بودند.

برای مبارزه، لاکوتا‌ها به شکارچیان بوفالو و جنگجویان ماهر سوار بر اسب تبدیل شدند. آن‌ها مناطق کشاورزی آریکارا‌ها را فتح کردند، و آن‌ها را مجبور به پرداخت ذرت و کدو به عنوان مالیات کردند. وقتی اسپانیایی‌ها رسیدند، انتظار زمین‌های تجاری پر‌سود را داشتند، اما به جای آن باید به لاکوتا‌ها هزینه‌ای می‌پرداختند. در سال ۱۸۰۴، افراد جدیدی در امتداد رودخانه میزوری دیده شدند: مریودر لوییس و ویلیام کلارک. فرمانده بوفالوی سیاه تا زمانی که مالیات سنگینی ندادند، اجازه عبور به آن‌ها نداد.

با وجود این شروع متزلزل، این ملاقات آغاز یک اتحاد تجاری بین لاکوتا‌ها و ایالات متحده بود. مردان لاکوتایی بوفالو شکار می‌کردند و زنان پوست‌ را برای تجارت به چرم تبدیل می‌کردند. دولت آمریکا اسلحه‌، مهمات و سایر کالا‌ها را تامین کرد، حتی واکسن‌های آبله را برای لاکوتا‌ها تدارک دید تا از آن‌ها در مقابل این بیماری همه‌گیر مرگبار که آمریکایی‌های محلی را به خاک و خون کشیده بود، محافظت کند

ایالات متحده با فرانسه قراردادی امضا کرد و حق مالکیت سرزمین‌های لاکوتا‌ که لوئیزیانا نام داشت را خرید. اما لاکوتا‌ها نمی‌خواستند سرزمین‌هایشان را فقط به خاطر توافق دو قدرت واگذار کنند. علی‌رغم وجود ۱۵ هزار لاکوتایی و ۲۳ میلیون آمریکایی، بخش اعظم جمعیت و ارتش آمریکا در سواحل شرقی مستقر بودند. فقط آوردن یک ارتش به قلمرو لاکوتا هزینه هنگفتی به دنبال داشت، و در آنجا با جنگجویان نیرومندی با دانش محلی فراوان و اتحاد قوی روبه‌رو می‌شدند. دولت آمریکا برای جلوگیری از جنگی که نه توان به پایان رساندنش و نه پیروز شدندش را داشت، سعی کرد با تقدیم مهمات و جیره‌های مورد نیاز، رهبران لاکوتا را آرام کند.

در حالی که بیشتر سرخ‌پوستان بومی در آمریکای شمالی مجبور به ترک محل زندگی و رفتن به محل‌های اسکان تعبیه شده، شده بودند، امپراطوری لاکوتا همچنان در حال گسترش بود. تا سال ۱۸۵۰، آن‌ها حدود ۵۰۰ هزار کیلومتر مربع را زیر سلطه خود داشتند. آن‌ها پراکندگی بسیار کمی در این منطقه وسیع داشتند، و روستا‌های خود را به دنبال بوفالو‌ها حرکت می‌دادند. اگرچه هیچ دفتر مرکزی وجود نداشت، رهبران گروه یا اویاتا‌ها برای رقص خورشید سالانه گرد هم آمدند تا عملیات پیچیده دیپلماتیک را برنامه‌ریزی و سازماندهی کنند. چند هفته از تابستان هر سال صرف رقص خورشید می‌شد که مراسمی معنوی به منظور تاکید مجدد بر روابط اجتماعی، جلب خشنودی واکان تانکا (روح بزرگ) و حفظ هماهنگی جهان بود.

اوایل سال ۱۸۴۹، تب طلا در کالیفرنیا مهاجران سفید‌پوست زیادی را به غرب کشاند، که به سرزمین لاکوتا تجاوز کردند و مزاحم گله‌های بوفالو شدند. رهبران لاکوتا این مهاجرت را به نشان اینکه آمریکا قصد احترام گذاشتن به مالکیت آنها را ندارد، تفسیر کردند. برای تلافی، آن‌ها به قطار‌ها و ادارات دولتی حمله کردند.

با بالا گرفتن درگیری، رهبر «ابر سرخ» در واشنگتون دی سی به مذاکره نشست. در حالی که در لاکوتا، رهبران «گاو نشسته»، «اسب دیوانه» و بقیه آماده نبرد در منطقه می‌شدند. آن‌ها متحدان آراپاهو و شاین خود و تقریبا تمام سایر اقوام سو را بر علیه آمریکا بسیج کردند.

در سال ۱۸۷۶،درست ۱۰۰ سال پس از ظهور لاکوتا جویندگان طلا بلک هیلز مقدس را اشغال کردند. برای بسیاری از لاکوتا‌ها این تیر خلاص بود. با نظر گاو نشسته، اسب دیوانه لاکوتا‌ها را برای شکست قاطعانه آمریکایی‌ها در نبرد بیگ‌هورن رهبری کرد.

پس از این پیروزی، لاکوتا‌ها با تهدید بزرگتری رو‌به‌رو شدند. سفر با قطار و ساخت راه آهن جمعیت بوفالو‌ها را نابود کرده بود و با گرسنگی رو‌‌به‌رو شدند. آن‌ها برای زنده ماندن به منطقه اسکان تعبیه شده رفتند، جایی که مقامات آمریکایی گاو نشسته و اسب دیوانه را اعدام کردند و تلاش کردند تا فرهنگشان را برچیده و رقص خورشید را در آنجا ممنوع کنند. لاکوتا‌ها جنبشی اعتراضی به نام رقص ارواح تشکیل دادند. ارتش آمریکا در سال ۱۸۹۰ برای متوقف کردن این مقاومت، صد‌ها لاکوتایی را که شامل تعداد زیادی زن و کودک می‌شد را در نبرد «کشتار زانوی زخمی» قتل عام کرد.

امروزه هنوز هم لاکوتا‌ها به مبارزه برای فرهنگ و سرزمینشان ادامه می‌دهند. در سال ۲۰۱۶، آن‌ها حامیان خود را از سراسر جهان برای اعتراض به احداث خط لوله لاکوتا که از منطقه آنها می‌گذشت فرا خواندند، و به مقاومت تاریخی طولانی خود در مقابل دولتی که به نقض وعده‌های خود معروف است، ادامه دادند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

توهم کوتارد: آنهایی که تصور می‌کنند مدتهاست مرده‌اند!

«می‌اندیشم پس هستم»  Cogito, ergo sum با این حال همه کسانی که می‌اندیشند با این باور دکارت موافق نیستند.محتوای تفکر برخی از افراد مبتلا به یک اختلال عصبی روانپزشکی نادر، معروف به سندرم کوتارد، به جای اینکه به حس بودن منجر شود، به احساس…

نوستالژی: سیر در لوازم التحریر قدیمی

لوازم التحریر زمان کودکی ما نه کیفیت لازم را داشتند (به جز استثنائاتی) و نه تنوع کافی را. خوبی‌اش این بود که ما اصلا نمی‌دانستیم که لوازم التحریر با کیفیت عالی‌تری هم وجود دارد و فاصله فقیر و غنی در مدارس آنقدرها هم زیاد نبود. یعنی تقریبا…

بال‌های پرنده نورثروپ: کاوشی در هواپیمای XB-۳۵ افسانه‌ای با عکس‌های کمتر دیده شده

نورتروپ XB-۳۵ گواهی‌ای بر روح پرشهامت نوآوری در صنعت هوانوردی در اوایل دهه ۱۹۴۰ بود.XB-۳۵ که توسط شرکت نورتروپ Northrop با همکاری نیروی هوایی ارتش ایالات متحده توسعه یافت، یک هواپیمای آزمایشی بود که مرز‌های مهندسی هوانوردی را جابجا کرد.…

این عکس‌های تاریخی را پیش از این در کمتر جایی دیده‌اید

یک سرباز صربستانی در کنار پدرش که برای ملاقات او به خط مقدم نزدیک بلگراد آمده، خوابیده است. سال گرفتن شدن عکس، حدود 1914/1915یک نگهبان مرزی آلمان شرقی در صبحی که دیوار برلین سقوط کرد، گلی را از طریق شکافی در دیوار برلین هدیه می‌دهد،…

نقشه واقعی جهان: این نقشه‌های هوشمندانه، اندازه واقعی کشورهای روی کره زمین را نشان می‌دهند

وقتی به نقشه جهان نگاه می کنید، منطقی است که فرض کنید گرینلند و آفریقا از نظر اندازه مشابه هستند. اما در واقعیت، قاره آفریقا 14 برابر وسعت خشکی یخی شمال است.با احتساب تعدادی از جزایر فراساحلی، مساحت کل گرینلند 2.16 میلیون کیلومتر مربع…

چرا بسیاری از ساختمان‌های تاریخی در بریتانیا دارای پنجره‌های آجرکوبی شده هستند؟

زمانی در بریتانیای کبیر داشتن پنجره در خانه‌ها و ساختمان‌ها بسیار گران از آب درمی‌آمد! چرا؟!چون در سال ۱۶۹۶ با وضع مالیات بر پنجره که بسیار در جامعه منفور بود، وضعیت تغییر کرد. در این زمان مالیات بر صاحبان املاک را بر اساس تعداد…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.