زنی تا سن 36 سالگی 12 بار سرطان داشت! ژن‌های او چیزی را نشان داد که قبلاً دیده نشده بود!

0

هنگامی که دانشمندان اسپانیایی با مورد عجیبی زنی مواجه شدند که قبل از 36 سالگی 12 نوع تومور مختلف را تجربه کرده بود، تصمیم گرفتند کمی ژرف‌تر کاوش کنند تا دریابند چرا او تا این حد مستعد ابتلا به سرطان است.

این زن 36 ساله برای اولین بار در سن دو سالگی تحت درمان سرطان قرار گرفت. در سن 15 سالگی تشخیص داده شد که او به سرطان دهانه رحم مبتلا است.

در 20 سالگی، یک تومور غدد بزاقی با جراحی برداشته شد. یک سال بعد، او جراحی بیشتری برای برداشتن سارکوم با درجه پایین انجام داد.

و با گذشت 20 و 30 سالگی، چندین تومور مختلف تشخیص داده شد. در مجموع، او 12 تومور، از جمله پنج تومور بدخیم را تجربه کرده است.

با اجازه این زن و خانواده‌اش، یک تیم بین‌المللی از محققان به رهبری مرکز ملی تحقیقات سرطان اسپانیا، نمونه‌هایی از خون او گرفتند و از توالی‌یابی (سکانس) DNA برای بررسی جهش‌های ژنتیکی درون هزاران سلول استفاده کردند.

محققان چیز عجیبی کشف کردند. این زن یک جهش منحصر به فرد داشت که او را مستعد ابتلا به سرطان کرد.

او یک جهش در هر دو نسخه از ژن MAD1L1 داشت که در انسان‌ها سابقه نداشته.

ژن MAD1L1 مسئول بخش کلیدی ماشینی است که به متعادل کردن کروموزوم ها قبل از تقسیم سلول کمک می کند. MAD1L1 قبلاً مظنون به ایفای نقش در سرکوب تومورها بوده است.

جهش این ژن ناشناخته نیست. در واقع، اعضای خانواده زن هم حامل یک جهش هستند. اما این اولین کسی بود که هر دو نسخه از ژن حامل این تغییر خاص را داشت.

یک جهش دوگانه (یا هموزیگوت) ژن MAD1L1 برای جنین موش کشنده است، بنابراین یک یافته مشابه در انسان بسیار شگفت‌انگیز بود.

در این زن، جهش باعث اختلال در همانندسازی سلولی و ایجاد سلول‌هایی با تعداد کروموزوم ‌ای مختلف می شد. حدود 30 تا 40 درصد از سلول های خونی او دارای تعداد غیر طبیعی کروموزوم بودند.

انسان ها به طور معمول دارای 23 جفت کروموزوم در داخل هسته هر سلول بدن ما هستند.

کروموزوم ها بسته‌های متراکم DNA هستند که به شکل کلبی “X” می آیند و زمانی که یک سلول در شرف میتوز یا تکثیر سلولی است، شکل می‌گیرند.

افراد مبتلا به بیماری نادری به نام «آنئوپلوئیدی موزاییکی رنگارنگ» (MVA) تعداد کروموزوم‌های مختلفی در سلول‌های مختلف دارند، مانند موزاییکی از کاشی‌های رنگارنگ. این بیمار می‌تواند ناشی از چندین جهش ژنتیکی مختلف باشد، از جمله جهش‌هایی که در زنان مبتلا به 12 سرطان دیده می‌شود.

افرادی که با MVA متولد می‌شوند اغلب  تاخیر رشد، میکروسفالی (که در آن سر کودک کوچکتر از حد طبیعی است)، ناتوانی ذهنی و سایر نقایص مادرزادی را تجربه می کنند. آنها اغلب مستعد ابتلا به سرطان هستند.

در این مورد، زن هیچ ناتوانی ذهنی نداشت و زندگی نسبتاً عادی داشت (با توجه به تعداد دفعات درمان سرطانی که انجام داده بود).

مارکوس مالوبرز، زیست‌شناس مولکولیمرکز ملی تحقیقات سرطان اسپانیا، ، نویسنده همکار و رئیس بخش سلولی و گروه سرطان می گوید: “ما هنوز نمی‌دانیم که این فرد چگونه توانسته در مرحله جنینی رشد کند و توانسته بر همه این آسیب‌شناسی‌ها غلبه کند.”

در حالی که نقش آنوپلوئیدی در سرطان به خوبی شناخته نشده، ما می‌دانیم که حدود 90 درصد تومورها دارای سلول های سرطانی با کروموزوم‌های اضافی یا از دست رفته هستند.

این مقاله در Science Advances منتشر شده.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تصاویر تخیلی از سلبریتی‌ها در حال خواب – اما چرا اصلا می‌خوابیم؟!

خواب یک فرآیند فیزیولوژیک اساسی است که برای عملکرد صحیح بدن و ذهن ما ضروری است. اگرچه هدف دقیق خواب به طور کامل شناخته نشده است، دانشمندان چندین نظریه برای توضیح اینکه چرا ما می‌خوابیم ارائه کرده‌اند.  برخی از دلایل اصلی مهم بودن خواب:…

این هنرمند با خلاقیت‌های خوب خیابان‌های پر از کسالت و یکنواختی را زیبا کرده و یک لحظه لبخند بر لب…

خیابان‌های پر از سر و صدا و چهره‌های خمو، خیابان‌هایی با تزئینات و پیام‌های فوق‌العاده تکراری، خیابان‌هایی که زحمت با شادی‌های اندک مردم شریک می‌شوند و مردم را یک آن با هم می‌کنند. این است توصیف شاید بدبینانه خیابان‌های ما.ما واقعیت این…

هوش مصنوعی کودکی بازیگران سریال فرندز Friends را بازسازی کرد!

هوش مصنوعی این روزها کارهای عجیب و غریبی می‌کند و حالا به یاری آن چهره کودکی بازیگران سریال فرندز Friends بازسازی شده است. این فناوری عجیب و غریب، نسخه‌های کودکی شش بازیگر معروف را ایجاد کرده.صفحه فیس بوک the_ai_dreams این کار را کرده،…

عکس‌هایی از طراحی‌های داخلی و خارجی بسیار زیبا و بی‌نظیر

طراحی‌های داخلی و خارجی هم این روزها بسیار تکراری شده‌اند و فاکتورهایی مانند هزینه مواد، هزینه طراح و تخیل او و انتظارات سطح پایین کارفرماها از نظر کاربرد یا زیبایی‌شناسی آنها باعث می‌شوند که شاهد طراحی‌های تقریبا همسان در مجموع باشیم.…

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده‌اند و نگرش جدیدی نسبت به تاریخ در ما ایجاد می‌کنند

عکس‌های تاریخی بسیار هستند. برخی از آنها از فرط تکرارِ دیگر روتین می‌شوند و نکته جدیدی به ما نمی‌افزایند. متاسفانه برخی از آنها در بایگانی‌های فراموش می‌شوندو کسی متوجه نکته‌شان نمی‌شود و به تدریج نابود می‌شوند و برخی هم کمتر از بقیه بها…

خاطره‌بازی‌ با هم‌خوابگاهی‌ها و هم‌خانه‌های کثیف زمان دانشجویی!

الان را نمی‌دانم، اما داشتیم هم‌خوابگاه‌هایی و هم‌اتاقی‌هایی که نظم و بهداشت برایشان اولویت نبود. شاید یک جور لج و لجبازی برای نامرتب بودن و نشان دادن بی‌حالی و غم فلسفی هم در کار بود.ظرف‌های نشسته که دست کم مواد غذایی داخلشان تخلیه…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.