پزشکی از راه دور چگونه کار می‌کند و چه فوایدی دارد؟

0

پزشکی از راه دور به شما امکان می‌دهد تا به صورت اینترنت و مجازی در مورد گسترده‌ای از بیماری‌های یا گرفتن خدمات بهداشتی نیاز به حضور فیزیکی نداشته باشید. این بازدید‌های آنلاین مزایای بسیاری از جمله راحتی، کاهش هزینه‌ها و دسترسی بیشتر به مراقبت را ارائه می‌دهند.

پزشکی از راه دور به نام‌های تله هلث، evisits، e-health یا mhealth نیز گفته می‌شود (m برای موبایل است). این ارائه مراقبت‌های پزشکی از راه دور است. به عبارت دیگر، این مراقبت‌های بهداشتی است که پزشکان به صورت مجازی، خارج از محیط مطب پزشک معمولی و قرار ملاقات حضوری ارائه می‌کنند.

پزشکی از راه دور ممکن است جدید به نظر برسد. استفاده گسترده از ویدئو کنفرانس باعث رایج شدن آن شده است. اما در حقیقت، پزشکی از راه دور سال هاست که وجود داشته است.

برای چندین دهه، پزشکان می‌توانستند از طریق تماس تلفنی مشاوره انجام دهند. سپس، ایمیل‌ها راهی را برای بیماران فراهم کردند تا با پزشکان خود ارتباط برقرار کنند. اگرچه هنوز هم می‌توانید انتخاب کنید که از طریق تلفن یا ایمیل با پزشک خود ارتباط برقرار کنید، پزشکی از راه دور به طور فزاینده‌ای رایج شده است.

پزشکی از راه دور فقط برای کارگران پرمشغله نیست. در اصل، این نوع مراقبت از راه دور یک گزینه عالی برای افرادی بود که در جوامع روستایی یا محروم زندگی می‌کردند. در طول همه‌گیری COVID-19، این یک راه امن‌تر برای دریافت مراقبت‌های پزشکی بود.

با این حال، به طور فزاینده‌ای به ابزاری مفید برای افرادی تبدیل می‌شود که نمی‌توانند زمانی را برای رفت و آمد به مطب پزشک و نشستن در اتاق انتظار اختصاص دهند.

این مقاله نگاهی دقیق‌تر به نحوه عملکرد پزشکی از راه دور، همراه با مزایا و خطرات آن، و اقداماتی که می‌توانید برای اطمینان از یک قرار ملاقات از راه دور مؤثر انجام دهید، می‌کند.

تله مدیسین چیست و چگونه کار می‌کند؟

اصطلاحات “پزشکی از راه دور” و “سلامت از راه دور” اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما این دو تفاوت‌هایی با هم دارند.

“سلامت از راه دور” یک اصطلاح گسترده‌تر است. این به عنوان استفاده از فناوری در تمام عملکرد‌های مراقبت‌های بهداشتی تعریف شده است. که ممکن است شامل پورتال‌های الکترونیکی برای ذخیره یا انتقال پرونده‌های سلامت باشد. همچنین می‌تواند شامل دستگاه‌هایی باشد که می‌توانند اندازه‌گیری‌های حیاتی را از راه دور نظارت کنند.

پزشکی از راه دور نوعی از سلامت از راه دور است. استفاده از فناوری اطلاعات یا ارتباطات برای دریافت خدمات بالینی از پزشک است. هدف تله مدیسین ارائه مراقبت و به امید بهبود نتایج سلامتی است.

به بیان دیگر، پزشکی از راه دور استفاده از فناوری برای دور زدن بازدید سنتی در مطب و گرفتن نتایج خوب است.

با هر تعریفی، پزشکی از راه دور طوری طراحی شده است که به بیماران اجازه می‌دهد به موقع به متخصص مراقبت‌های بهداشتی دسترسی داشته باشند. این اغلب به معنای یک قرار ملاقات بدون نیاز به مرخصی از کار یا یافتن مراقبت از کودک، رفت و آمد و انتظار در یک مطب یا کلینیک سنتی است.

همچنین می‌تواند برای افرادی که وسایل حمل و نقل ندارند یا افرادی که خیلی دور از کلینیک یا مطب پزشک زندگی می‌کنند برای دریافت مراقبت‌های معمول مفید باشد.

امروزه پزشکان عمدتاً با تماس‌های ویدیویی، پزشکی از راه دور را ارائه می‌کنند. اینترنت این نوع تعاملات را آسان‌تر می‌کند. افراد می‌توانند از تلفن هوشمند، تبلت، رایانه یا دستگاه قابل اتصال دیگری استفاده کنند.

نحوه کار یک نوبت پزشکی از راه دور

نحوه کار قرار ملاقات‌های پزشکی از راه دور می‌تواند از یک سیستم مراقبت بهداشتی به سیستم دیگر متفاوت باشد، اما آن‌ها معمولاً از قالبی مشابه شکل زیر پیروی می‌کنند:

برای شروع، به یک پورتال آنلاین متصل خواهید شد. در آنجا اطلاعاتی در مورد علائمی که تجربه می‌کنید یا خدماتی که نیاز دارید ارائه می‌دهید. سپس، متخصص مراقبت‌های بهداشتی وارد پورتال می‌شود.

شما و پزشک، پرستار، پزشک پرستار یا متخصص پزشکی دیگر، تاریخچه پزشکی خود را بررسی می‌کنید و علائم یا نگرانی‌های خود را درمیان می‌گذارید.

متخصص مراقبت‌های بهداشتی شما همچنین ممکن است از شما بخواهد که اندازه‌گیری‌هایی مانند دما، فشار خون یا ضربان قلب را انجام دهید. اگر ابزار لازم برای انجام این کار را دارید، این می‌تواند مفید باشد.

برای قرار ملاقات‌های بعدی جراحی، ممکن است پزشک از شما خواسته باشد که یک سری دستگاه‌های نظارتی را در خانه خود نگه دارید. این دستگاه‌ها نتایج را برای پزشک یا تیم مراقبت‌های بهداشتی شما ارسال می‌کنند. پزشکان می‌توانند از راه دور به ابزار‌های نظارت بر فشار خون، اکسیژن، وزن و موارد دیگر متصل شوند تا بتوانند در زمان واقعی خوانش کنند.

در پایان ویزیت آنلاین شما، پزشک ممکن است دارویی برای شما تجویز کند که می‌تواند مستقیماً به داروخانه شما ارسال کند.

اگر قرار ملاقات مجازی قطعی نباشد، یا اگر پزشک شما احساس کند که ارتباط رودررو با شما مهم است، ممکن است از شما بخواهد که یک قرار ملاقات حضوری برای پیگیری داشته باشید. از سوی دیگر، اگر شما و پزشکتان از آنچه در ویزیت مجازی خود پوشش داده‌اید، احساس رضایت دارید، می‌توانید جلسه خود را پایان دهید و از پورتال خارج شوید.

چه نوع قرار ملاقات‌هایی برای پزشکی از راه دور به خوبی کار می‌کنند؟

پزشکی از راه دور جایگزین مراقبت‌های حضوری و چهره به چهره نیست. اما می‌تواند گزینه خوبی برای بسیاری از انواع مراقبت‌ها باشد. این شامل:

معاینات منظم برای شرایط سلامتی مداوم یا مکرر

درمان شرایط عفونی، مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، یا COVID-19

درمان شرایط جزئی، مانند سرفه، آلرژی، کمردرد خفیف، رگ به رگ شدن، یا کشیدگی

قرار ملاقات‌های پوستی برای درمان بیماری‌های پوستی

خدمات مراقبت از سلامت روان، از جمله درمان، مدیریت دارو، و مشاوره

نظارت بر داروی جدیدی که ممکن است شروع به مصرف کرده باشید

مکالمه در مورد نتایج آزمایشاتی که پزشک شما دستور داده است

پیگیری جراحی

مشاوره با یک متخصص

با این حال، استفاده از پزشکی از راه دور به این خدمات محدود نمی‌شود.

رادیولوژیست‌ها ممکن است از تله مدیسین برای نشان دادن نتایج اسکن یا اشعه ایکس به بیمار استفاده کنند. انکولوژیست‌ها می‌توانند با یک بیمار و سایر اعضای تیم مراقبت از سرطان مشورت کنند. یک متخصص مغز و اعصاب می‌تواند از تله مدیسین برای ارائه تجزیه و تحلیل بهبود سکته مغزی استفاده کند.

چه زمانی باید مراقبت حضوری دریافت کرد

بسیاری از انواع شرایط، علائم و قرار ملاقات‌های بعدی را می‌توان با استفاده از ویزیت‌های پزشکی از راه دور برطرف کرد. با این حال، برخی علائم و شرایط پزشکی نیاز به مراقبت فوری و حضوری دارند. در صورت داشتن علائمی مانند:

درد قفسه سینه

مشکل در تنفس

ضعف یا بی‌حسی در یک طرف

لکنت زبان

تشنج

ضربه مغزی

تب همراه با راش

خونریزی شدید

سوختگی‌های جدی

شکستگی استخوان یا مفاصل دررفته

علاوه بر این، اگر درد شکم دارید، پزشکی از راه دور بهترین گزینه نیست، زیرا به معاینه شکم نیاز دارید که پزشکان نمی‌توانند به صورت مجازی انجام دهند. حتماً برای هر مشکلی که مربوط به درد شکم باشد، یک قرار ملاقات حضوری با پزشک خود تعیین کنید.

مزایای آن چیست؟

پزشکی از راه دور طیف وسیعی از مزایا را با هدف نهایی نتایج سلامتی بهتر ارائه می‌دهد. این مزایا همچنین دلایلی هستند که بسیاری از مردم اغلب این نوع مراقبت را انتخاب می‌کنند.

مزایای پزشکی از راه دور می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

از دست دادن زمان کمتر با رفت و آمد و انتظار

قرار ملاقات‌های کارآمدتر

صرفه‌جویی در هزینه حمل و نقل، پارکینگ و کار از دست رفته

توانایی شرکت در قرار ملاقات‌ها در زمان‌هایی که ممکن است برای ملاقات‌های حضوری ناخوشایند باشد

دسترسی بیشتر به مراقبت

دسترسی به متخصصان خارج از منطقه محلی شما

پایبندی بهتر دارو

ویزیت‌های مراقبت فوری یا بستری مجدد در بیمارستان کمتر است

اقامت کوتاه‌تر در بیمارستان با قابلیت‌های نظارت در منزل

آیا خطراتی وجود دارد؟

قرار ملاقات‌های پزشکی از راه دور دارای یک خطر است که ویزیت‌های حضوری وجود ندارد – نقض امنیتی. اکثر دفاتر از پلتفرم‌های تأیید شده استفاده می‌کنند. این موارد به محافظت از حریم خصوصی بیمار و امنیت قرار ملاقات کمک می‌کند. اما هکر‌ها ممکن است به این قرار ملاقات‌ها یا سوابق دسترسی داشته باشند.

می‌توانید با اطمینان از داشتن نرم‌افزار امنیتی به‌روز رایانه، تبلت، تلفن یا سایر دستگاه‌هایتان به افزایش امنیت دستگاه‌های آنلاین خود کمک کنید.

علاوه بر این، تأخیر در اتصال به اینترنت یا مشکلات فنی می‌تواند قرار ملاقات‌ها را قطع کند و برقراری ارتباط صحیح را برای شما و پزشکتان دشوارتر کند.

اگر اتصال اینترنتی قابل اعتمادی ندارید، ایده خوبی است که برای قرار ملاقات خود به مکانی بروید که اتصال قوی‌تری دارد. این می‌تواند به پزشک شما کمک کند که تصویر دقیقی از سلامت شما دریافت کند و هیچ سرنخ یا اطلاعات حیاتی در مورد وضعیت شما را از دست ندهد.

نکاتی برای یک قرار ملاقات مؤثر در مراقبت‌های بهداشتی مجازی

این نکات را برای قرار ملاقات بعدی مراقبت‌های بهداشتی مجازی خود در نظر داشته باشید:

اتصال اینترنت خود را بررسی کنید: پهنای باند ضعیف ممکن است در قرار ملاقات شما اختلال ایجاد کند. سعی کنید سیگنال خود را تقویت کنید یا به مکانی با اتصال اینترنت بهتر برسید.

با نرم‌افزار آشنا شوید: ممکن است برای اتصال ایمن به قرار مجازی نیاز به دانلود نرم‌افزار جدید داشته باشید. مطمئن شوید که این کار را قبل از قرار ملاقات انجام داده‌اید و آن را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که کار می‌کند.

یک نقطه آرام با نور خوب پیدا کنید: سعی کنید در خانه یا مکان مجازی خود مکانی را بیابید که صدای پس زمینه زیادی نداشته باشد و در آن اختلالی ایجاد نشود. اگر پزشک باید بثورات پوستی، تورم، برجستگی‌ها یا کبودی‌های روی پوست شما را بررسی کند، نور خوب به ویژه مهم است.

از یک بیماری پوستی عکس بگیرید: اگر مشکل پوستی دارید، مانند بثورات پوستی، آکنه، زخم یا علامت غیرعادی، اگر بتوانید یک عکس با وضوح بالا را با پزشک خود به اشتراک بگذارید، بسیار مفید است. قبل از قرار ملاقات، از مشکل پوست خود عکس بگیرید، مطمئن شوید که تا حد امکان واضح و دقیق است، و قبل از قرار ملاقات، آن را در پورتال آنلاین پزشک خود آپلود کنید.

فهرستی از سؤالات را به همراه داشته باشید: همانطور که برای ملاقات حضوری انجام می‌دهید، برای قرار ملاقات خود یادداشت‌برداری کنید. این می‌تواند شامل اطلاعاتی در مورد آنچه شما تجربه کرده‌اید باشد. همچنین می‌تواند شامل سؤالاتی در مورد علائم، درمان یا نتایج آزمایش باشد.

محدودیت‌ها را بشناسید: قرار‌های مجازی می‌تواند مفید باشد، اما سعی کنید نتیجه‌ای مشابه با یک ملاقات حضوری نداشته باشید. یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی نمی‌تواند بدن شما را در طول یکی از این بازدید‌ها لمس یا احساس کند، که برخی از عناصر تشخیص را محدود می‌کند.

به موقع باشید: این یک ادب معمولی است اما در عین حال ضروری است. اگر دیر کردید، ممکن است قرار خود را به طور کامل از دست بدهید و مجبور شوید دوباره وقت بگذارید.

ایمنی را در اولویت قرار دهید: مطمئن شوید که می‌توانید در طول ملاقات با پزشک خود با خیال راحت صحبت کنید. در طول ویزیت مجازی خود با پزشک خود از رانندگی، استفاده از ماشین آلات یا انجام چند کار خودداری کنید.


پزشکی از راه دور می‌تواند ابزار مفیدی هم برای متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و هم برای بیماران باشد. شما می‌توانید در زمان خود بدون بار رفت و آمد، هزینه‌های حمل و نقل، انتظار و از دست دادن کار، به مراقبت‌های پزشکی دسترسی داشته باشید.

اما سلامت از راه دور محدودیت‌هایی دارد و برای هر فرد، شرایط یا موقعیتی مناسب نیست.

مزایا و معایب این نوع مراقبت‌های بهداشتی را با پزشک یا متخصص مراقبت‌های بهداشتی خود در میان بگذارید. با هم، می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا و چه زمانی این خدمات ممکن است برای شما و سلامتی و رفاه شما مفید باشد یا خیر.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

25 آزمایش روانشناسی تاثیرگذار و به‌یادماندنی در تاریخ کدام‌ها هستند؟

تأثیرگذارترین آزمایش‌های روانشناختی در تاریخ رشته روانشناسی، یک رشته آزمایش گسترده هستند که هر یک در حیطه حوزه‌های تخصصی کوچکتر شکل گرفته‌اند. هر یک از این حوزه‌های تخصصی در طول سال‌ها با مطالعات و تحقیقات و آزمایش‌های به دقت طراحی شده،…

به نظرتان کدام شغل‌ها بیش از آنچه که لایقشان است، درآمد دارند؟!

بسته به فرهنگ هر کشور و شرایط سیاسی و اقتصادی هر ناحیه پاسخ به این سوال هم متغییر است.اما چرا ما برخی‌ها را از این نظر همیشه در رادار خود داریم و بعضی‌ها را نه.واقعیت این است که برخی اصلا چراغ خاموش حرکت می‌کنند و در رادار ما نیستند…

نقاشی‌هایی که به بالاترین رقم‌ها قیمت‌گذاری و فروخته شده‌اند

در اینجا می خواهیم لیستی از گران‌ترین نقاشی هایی که در بازار حراجی‌ها به فروش رسیده اند را با هم مرور کنیم. البته هر لحظه امکان تغییر این لیست و جایگزینی نقاشی های دیگری وجود دارد ولی در آن صورت هم می توان نقاشی های زیر را جزء گرانترین های…

عکس‌های پراکنده جالب که دقایقی شما را سرگرم خواهند کرد

این ساعت آفتابی زمان را به صورت دیجیتالی نشان می‌دهدکریم عبدالجبار و مربی جان وودن : هرگز فراموش نکنید که چه کسی به شما کمک کرده و باعث پیشرفت شما شده.فقط به دقت نگاه کنیدآتش نشانان آمریکایی در حال خاموش کردن آتش در…

آیا تا حالا عکس‌های باکیفیت از فضای داخلی پنهان سازهای موسیقی مختلف دیده بودید؟!

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که داخل سازها و آلات موسیقی چگونه است؟در کودکی و نوجوانی بسیار پیش آمده بود که وسایل الکترونیکی را باز کرده باشیم. اما خب آنها پیج داشتند و ما خودمان را متقاعد می‌کردیم که دوباره می‌توانیم سر هم‌شان…

کهن‌ترین درختان جهان

" بث مون " عکاسی است که در سانفرانسیسکو زندگی می کند و بیش از 14 سال از عمرش را صرف شناسایی و عکاسی از قدیمی ترین درختان جهان کرده است. او به کشورها و سرزمین های دورافتاده سفر می کند تا از درختان قطور قدیمی تصاویر زیبایی را ثبت کند. او می…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5