دانشمندان یک تست ساده 4 دقیقه‌ای اندازه‌گیری خلاقیت ابداع کرده‌اند که بد نیست شما هم آن را امتحان کنید

0

چه چیزی یک فرد را خلاق‌تر از دیگری می‌کند؟ تعریف خلاقیت دشوار است و شاید حتی اندازه‌گیری آن دشوارتر باشد، اما در سال 2021، دانشمندان تصور می‌کنند که روش بسیار ساده‌ای برای ارزیابی حداقل یک جنبه از آن پیدا کرده‌اند.

این آزمایشی است که می‌توانید در عرض چند دقیقه انجام دهید و زمانی بهترین نتیجه را دارد که از نحوه عملکرد آن اطلاعی نداشته باشید!

در این تست از افراد خواسته می‌شود 10 اسم را نام ببرند که تا حد امکان از نظر معنی از هم فاصله داشته باشند. برای مثال، «گربه» و «کتاب» بیشتر از «گربه» و «سگ» متفاوت هستند.

سپس یک الگوریتم رایانه‌ای این فاصله معنایی را اندازه‌گیری می کند. بر اساس تجزیه و تحلیل پاسخ های 8914 داوطلب، DAT حداقل به همان خوبی رو‌ش‌های فعلی برای پیش‌بینی خلاقیت در یک فرد است.

محققان در مقاله 2021 خود نوشتند: «تئوری‌های متعدد نشان می‌دهد که افراد خلاق می‌توانند ایده های متفاوت‌تری ایجاد کنند. پس ذکر نام کلمات نامرتبط و سپس اندازه‌گیری فاصله معنایی بین آنها می‌تواند به عنوان معیاری عینی برای تفکر واگرا عمل کند.»

روش‌های جایگزین را هم شاید بدایند. مثلا ذکر استفاده‌های متنوع و دور از انتظاری که می‌توان از یک جیز کرد یا پر کردن شکاف ارتباطی دو کلمه با گذاشتن یک کلمه سوم .

معلوم شده که اینها  در ارزیابی خلاقیت به اندازه ابزارهای پیچیده‌تر مفید هستند. علاوه بر این، این داده‌ها نشان می‌دهند که به نظر می‌رسد اثربخشی آن در جمعیت‌های مختلف می‌تواند اعمال می‌شود و آن را برای نظرسنجی‌های مقیاس بزرگ مناسب می‌کند.

مزایای کلیدی تست جدید DAT این است که تکمیل آن ساده و سریع است و به هیچ نوع ارزیابی انسانی نیاز ندارد، که ممکن است باعث سوگیری شود. با این حال، محققان به این نکته اشاره کرده‌اند که همه جنبه‌های خلاقیت را اندازه گیری نمی‌کند.

جی اولسون روانشناس از دانشگاه هاروارد در بیانیه ای در سال 2021 گفت: “روش ما تنها برشی از یک نوع خلاقیت را اندازه می‌گیرد.”

«اما این یافته‌ها ارزیابی خلاقیت را در نمونه‌های بزرگ‌تر و متنوع‌تر با سوگیری کمتر امکان‌پذیر می‌سازد، که در نهایت به ما کمک می‌کند تا این توانایی اساسی انسان را بهتر درک کنیم.»

آزمون DAT تفکر واگرا و خلاقیت کلامی را بررسی می‌کند. به عنوان مثال نمی‌توانید با آن خلاقیت آشپزی را مشخص کنید. اما برای پیشبینی مهارت حل مسئله خوب است.

روانشناسان فکر می کنند که افراد خلاق‌تر می توانند عناصر راه دور را به راحتی در ذهن خود به هم پیوند دهند،

یک معیار جامع تر باید دستاوردها در زمینه های خلاقانه‌ای مانند آهنگسازی و  موسیقی را نیز در نظر بگیرد. اما رویکرد DAT ممکن است انجام مطالعات آینده در زمینه خلاقیت را کمی ساده‌تر کند.

خلاقیت برای زندگی انسان ضروری است. هرچه پیچیدگی آن را بیشتر درک کنیم، بهتر می‌توانیم خلاقیت را در همه اشکال آن پرورش دهیم.

این تحقیق در PNAS منتشر شده.

برای تست، صفحه آزمایش را ببینید. (البته اگر با اینترانت ایران بالا بیاید!)


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خانه کوچک هم می‌تواند محل زندگی شادی باشد، اگر چیدمان هوشمند و به‌روز در آن استفاده شده باشد

کسانی که در کودکی در خانه‌های بزرگ زندگی کرده‌اند، چندان میانه‌ای با خانه‌های آپارتمانی ۵۰ - ۶۰ متری که این روزها آنها را هم به سختی می‌شود خرید، ندارند. اما تصور کنید که ساخت و سازها متفاوت بودند و کسی به فکر مصرف‌کننده جوان کم‌درآمد بود و…

تصاویر تخیلی از سلبریتی‌ها در حال خواب – اما چرا اصلا می‌خوابیم؟!

خواب یک فرآیند فیزیولوژیک اساسی است که برای عملکرد صحیح بدن و ذهن ما ضروری است. اگرچه هدف دقیق خواب به طور کامل شناخته نشده است، دانشمندان چندین نظریه برای توضیح اینکه چرا ما می‌خوابیم ارائه کرده‌اند.  برخی از دلایل اصلی مهم بودن خواب:…

عکس‌های ساده‌ای که به خاطر پرسپکتیو و زاویه دید، گیج‌کننده و تفکربرانگیز شده‌اند!

زاویه دید خیلی مهم است. این موضوع در زندگی هم صادق است. ما گاهی عادت نگاه کردن از یک زاویه دید خاص و گسترده نکردن نگاه خود را پیدا می‌کنیم و در نتیجه برداشت خیلی عجیبی از چیزهای ساده می‌کنیم. این طوری می‌شود که کارهایمان اشتباه از آب…

مشهورترین ستاره‌های هالیوود قبل از اینکه مشهور شوند (طنز!)

با میدجرنی می‌شود چهره‌ها را جوان کرد، اما تصور کنید که این کار را در مورد شخصیت‌های تخیلی فیلم‌ها انجام بدهیم و تصور کنیم آنهایی که جوانی‌شان را ندیده‌ایم، قبل از پا به سن گذاشتن چگونه بوده‌اند.یودادوایت شروتتانوس…

جستجو برای جیمز باند بعدی – طرفداران جیمز باند یکی از این 11 نفر را جیمز باند بعدی می‌دانند

جیمز باند یک شخصیت خیالی است که توسط نویسنده بریتانیایی یان فلمینگ خلق شده. باند یک مامور سرویس مخفی بریتانیایی ظریف و پیچیده است که با کد 007 نیز شناخته می‌شود. او اولین حضور خود را در رمان «کازینو رویال» فلمینگ در سال 1953 انجام داد و از…

حومه‌نشینی چرا شکل می‌گیرد و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟ + گالری عکس‌هایی از زشتی‌های این پدیده

مناطق حومه شهر، جوامع مسکونی هستند که در حومه مناطق بزرگتر شهری قرار دارند. آن‌ها ویژگی‌های متمایزی دارند که آن‌ها را ازمحیط روستایی و شهری متمایز می‌کند. شکل‌گیری حومه‌ها و مشکلاتی که با آن‌ها مواجه هستند را می‌توان به عوامل متعددی نسبت…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.