خواض باورنکردنی دارچین برای لاغری + فواید و عوارض

0

رپورتاژ

دارچین یک ادویه‌ی خوش‎‌‌عطر و خوش‌طعم و پرکاربرد است که از پوست یک درخت در کشورهای آسیای شرقی به دست می‌آید و خواص فراوانی دارد. طعم قوی و غالب دارچین باعث محبوبیت و کاربرد فراوان شده است اما خواص این ادویه نیز دست کمی از طعم منحصر به فرد آن ندارد.

 

دارچین خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد و برای پیشگیری از دیابت و سرطان مفید است. از این ادویه‌ی پرکاربرد نه تنها در آشپزی، بلکه در پزشکی و مصارف دارویی نیز استفاده می‌شود. از جمله لاغری با دارچین که کمک به لاغری و کاهش وزن می کند که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت:

آیا دارچین لاغر می‌کند؟

دارچین ادویه‌ای محبوب و باستانی است و قرن‌هاست که مصارف متعددی دارد و قدمت آن به مصر باستان برمی‌گردد. فواید دارچین برای سلامتی از جمله لاغری و کاهش وزن مرهون چند ویژگی این ادویه است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌‎کنیم:

  • دارچین به چربی‌سوزی کمک می‌کند و به خصوص روی چربی‌های شکم و پهلو اثرگذار است.
  • این ادویه اشتها را کاهش می‌دهد و موجب بالا رفتن سرعت متابولیسم بدن می‌شود.
  • دارچین ترموژنز (تولید گرما در بدن) را تا 20درصد افزایش می‌دهد و به کالری سوزی بیشتر کمک می‌کند.
  • ادویه‌ی دارچین به کنترل قند خون و پایین نگه داشتن سطح آن کمک می‌کند.

با توجه به ویژگی‌های ذکر شده می‌توان نتیجه گرفت که دارچین با کمک به شکستن سلول‌های چربی در بدن، سرعت بخشیدن به متابولیسم و کاهش اشتها و تنظیم سطح قند خون به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند.

ویژگی‌های دارچین

طبع دارچین از منظر طب سنتی گرم و خشک است و برای کسانی که رطوبت بدنشان بالاست توصیه می‌شود. همانطور که گفتیم دارچین گرم است و باید در مصرف آن در کنار گرمی‌جات دیگر احتیاط کرد.

یک قاشق چای‌خوری از این ادویه‌ی تیره‌رنگ وزنی معادل 2.6 گرم دارد و حاوی 26 میلی‌‎گرم کلسیم، 2 میلی‌گرم منیزیم، 2 میلی‌گرم فسفر و ویتامین‌های A, C, B, K می‌باشد.

چوب دارچین یا پودر دارچین؛ مسئله این است

آیا بین خواص و میزان اثرگذاری چوب دارچین و پودر دارچین تفاوتی وجود دارد؟ تفاوت این دو در میزان ناخالصی پودر دارچینی است که در بازار یافت می‌شود. برخی از پودر دارچین‌های تجاری مقداری ناخالصی دارند و به همین دلیل طبیعی نیستند.

بهتر است تا جای ممکن از چوب آن استفاده کنید و در صورت نیاز، خودتان پودرش را تهیه کنید تا پودر دارچین خالص و مرغوبی به دست بیاورید.

خواص دارچین

آنتی اکسیدان

دارچین سرشار از آنتی‌اکسیدان است که از استرس اکسیداتیو (عدم تعادل بین رادیکال‌های ازاد و آنتی اکسیدان‌های بدن) جلوگیری می‌کند. استرس اکسیداتیو اثرات منفی روی بیماری‌های متابولیک از جمله دیابت، کلسترول خون، تصلب شرایین، بیماری‌های قلبی و عروقی، چاقی، سرطان، فشار خون و آلزایمر می‌گذارد.

کاهش وزن

دارچین حاوی مقادیر زیادی فیبر است و به همین دلیل به احساس سیری و کاهش اشتها کمک زیادی‌ می‌کند. همینطور به دلیل طبع گرمی که دارد سوخت و ساز بدن را بالا برده و به هضم غذا و سوزاندن چربی‌های ناحیه‌ی شکم کمک می‌کند.

عصاره‌ی دارچین باعث افزایش چربی قهوه‌ای در لایه‌ی چربی زیر پوست بدن می‌شود. چربی قهوه‌ای، چربی خوب در بدن شناخته شده و به حفظ دمای بدن و کاهش چربی سفید که باعث چاقی شکمی می‌شود کمک می‌کند.

دارچین انتقال غذا از معده به روده را به تاخیر می‌اندازد و باعث سیری طولانی مدت می‌شود. مطالعات ثابت کرده‌اند چربی شکمی نسبت به چربی‌های سایر نقاط بدن، مقابل دارچین حساس‌تر و شکننده‌تر هستند.

ضد دیابت

پلی فنول‌های موجود در دارچین مقاومت به انسولین را کاهش می‌دهند و باعث تنظیم سطح گلوکز در خون می‌شوند. دارچین با کاهش آنزیم‌های گوارشی باعث کند شدن جذب قند بعد از خوردن کربوهیدرات‌ها می‌شود. همینطور تاثیرات مثبت دارچین روی فشار خون نیز به صورت غیرمستقیم اثر مثبت روی تنظیم دیابت نوع 2 می‌گذارد.

دارچین را چگونه مصرف کنیم

معجون دارچین و سرکه سیب

دارچین و سرکه سیب هر دو برای لاغری بسیار مفیدند پس درکیب این دو می‌تواند تبدیل به یک معجون چربی‌سوز بشود.

برای تهیه‌ی این معجون یک لیوان آب را روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید، سپس نصف قاشق چایخوری پودر دارچین داخل آب جوش ریخته و هم بزنید و اجازه دهید در دمای محیط خنک بشود سپس 1 قاشق چای خوری سرکه‌ی سیب با آن مخلوط کرده و خوب هم بزنید و نوش جان کنید.

دارچین و جوی دوسر

اوتمیل که از جوی دو سر تهیه می‌شود یک صبحانه‌ی پرانرژی، پرطرفدار و خوشمزه‌ی رژیمی است که ساعت‌ها شما را سیر نگه می‌دارد. دارچین از افزودنی‌های ویژه‌ی این صبحانه محسوب می‌شود و بدون آن، اوتمیل کامل و خوشمزه‌ای نخواهید داشت.

اوتمیل که با شیر و جوی دو سر تهیه می‌شود، با چند قطعه موز و مقداری پودر دارچین کامل خواهد شد و انرژی مورد نیاز شما را برای شروع روزتان تامین خواهد کرد.

نوشیدنی‌های دارچینی

چوب دارچین را می‌توان به بسیاری از نوشیدنی‌ها اضافه کرد و یک نوشیدنی چربی‌سوز، خوش‌طعم و مفید نوشید. پودر دارچین را به تنهایی می‌توان دم کرد و یک دم‌نوش خوش طعم از آن ساخت.

دارچین و لیمو

چای دارچین و لیمو به تعادل قند خون کمک کرده و خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی دارد. برای تهیه‌ی این دم‌نوش ابتدا مقداری چای سیاه دم کرده و سپس به آن چوب دارچین و میخک اضافه کرده و بعد از دم کشیدن به آن آب‌لیموی تازه و کمی عسل بیافزایید و میل کنید.

دتاکس واتر دارچین

در دنیای لاغری دتاکس واترها بسیار پرطرفدارند. آب‌های طعم‌دار باعث هیدراته نگه داشتن بدن و چربی‌سوزی بهتر می‌شوند. برای تهیه‌ی این دتاکس واتر چوب دارچین، لیموترش و برگ نعناع را به آب بیفزایید و چندساعت در یخچال بگذارید تا طعم‌‎ها به خوبی در آب حل شوند.

شیردارچین

شیردارچین علاوه بر اینکه برای سلامتی و لاغری بسیار مفید است، نوشیدنی خوش‌طعم و مطبوعی‌ست و به آن علاقمند خواهید شد. برای تهیه‌ی این نوشیدنی تنها کافیست یک قطعه چوب دارچین را به یک فنجان شیر گرم بیافزایید و بعد از چند دقیقه میل کنید.

عوارض دارچین

دو نوع دارچین تا کنون شناخته شده که به نام‌های دارچین سیلان و کاسیا معروف هستند. هر دو نوع دارچین حاوی کومارین هستند که یک ترکیب شیمیایی تلخی است و باعث سرکوب اشتها می‌شود و در بسیاری از گیاهان وجود دارد.

مصرف بیش از حد کومارین می‌تواند برای سلامتی خطرناک باشد ضمن اینکه یادآوری این نکته نیز ضروری است که دارچین سیلان، کومارین کمتری نسبت به دارچین کاسیا دارد.

از علائم حساسیت به دارچین می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • مشکلات پوستی
  • دردِ معده
  • حالت تهوع
  • آسم و نفس تنگی
  • عطسه

در صورتی که مقداری دارچین مصرف کرده‌اید و با هر یک از این علائم روبرو شده‌اید، مصرف دارچین را متوقف کرده و با متخصص مشورت کنید.

آنچه از مقاله‌ی لاغری با دارچین آموختیم:

ادویه‌ها نه تنها عطر و بوی غذا بلکه رایحه‌ی زندگی و سلامتی‌اند و دارچین از خوش عطرترینِ ادویه‌هاست که وجود آن در هر آشپزخانه‌ای ضروری است. دارچین خواص زیادی دارد و منجر به بالا رفتن متابولیسم بدن و آب شدن چربی‌های شکمی می‌شود. مصرف دارچین در کنار یک رژیم غذایی سالم و اصولی می‌تواند تاثیر زیادی بر سلامتی شما و سوخت و ساز بدنتان داشته باشد.

خلاصه شده از: مجله دکتر کرمانی(https://kermany.com)

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.