پروژه کویپر آمازون چیست؟ آیا بهتر از استارلینک خواهد بود؟

0

در سال 2019، استارلینک شروع به پرتاب ماهواره‌هایی به فضا کرد تا اینترنت پهن باند را در دسترس مردم در جاهایی دورافتاده قرار دهد. این شبکه متعلق به ایلان ماسک است و توسط اسپیس ایکس، یکی دیگر از شرکت‌های این میلیاردر، اداره می‌شود. اما ماسک تنها کسی نیست که در این زمینه تحقیق می کند. آمازون هم در حال توسعه یک سرویس پهن باند ماهواره‌ای است که در حال حاضر با نام پروژه کویپر شناخته می‌شود. بنابراین، پروژه کویپر در مورد چیست و آیا بهتر از استارلینک است؟

 پروژه کویپر Kuiper چیست؟

شرکت Kuiper Systems LLC، یکی از شرکت‌های تابعه آمازون، پروژه Kuiper را راه اندازی کرده. Kuiper Systems LLC در سال 2019 راه اندازی شد، و توسط Rajeev Badyal ، معاون سابق استارلینک – که در سال 2018 از کار برکنار شد، رهبری می‌شود.

همانطور که در یک پست وبلاگ آمازون بیان شده است، هدف پروژه کویپر این است که پهنای باند را در دسترس‌تر و مقرون به صرفه‌تر برای “جوامع بدون خدمات و خدمات ضعیف در سراسر جهان” کند.

پروژه کویپر 3236 ماهواره را به مدار پایین زمین (LEO) پرتاب خواهد کرد تا یک صورت فلکی کامل در سراسر جهان را تشکیل دهد. Kuiper Systems LLC و آمازون همچنین هدفشان ارائه پهنای باند سریع با تأخیر کم است.

تایید شده  که پروژه کویپر برای ساکنان هند و کسانی که در ایالات متحده زندگی می کنند راه اندازی خواهد شد. هنوز لیست رسمی کشورها توسط آمازون منتشر نشده است، اگرچه گمان می رود که کشورهای آسیا و اقیانوسیه یکی از مکان های اصلی پروژه باشند.

در سال 2020، آمازون متعهد شد که بیش از 10 میلیارد دلار در پروژه کویپر سرمایه گذاری کند، که شامل ساخت پایگاه‌های ارتباطی زمیطن و پایانه‌های مشتری نیز می‌شود. آمازون در حال حاضر از یک پایگاه تحقیقاتی بزرگ در واشنگتن برای تحقیق و توسعه استفاده می‌کند.

اما پروژه کویپر کاملاً از سایر بخش‌های آمازون جدا نیست. به عنوان مثال، از خدمات وب آمازون برای ارائه شبکه و زیرساخت برنامه استفاده خواهد شد.

در سال 2021، کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده (FCC) طرح های پروژه کویپر برای پرتاب 3236 ماهواره در مدار پایین زمین را تایید کرد. این به عنوان چراغ سبز آمازون بود تا پروژه را به مرحله اجرا درآورد.

آمازون با انواع خدمات پرتابی برای تسهیل پرتاب این ماهواره ها کار می کند، از جمله موشک Vulcan Centaur متعلق به اتحاد پرتاب یونایتد (ULA)، موشک آریان 6 متعلق به آریاناسپیس و موشک نیو گلن شرکت بلو اوریجین (متعلق به جف بزوس).

جنجال پروژه کویپر

آمازون با انتقاد و جنجال بیگانه نیست و این روند مطمئناً به پروژه کویپر نیز وارد شده است. به عنوان مثال، در سال 2019، توسط سایت‌های خبری متعدد گزارش شد که آمازون ظاهراً از کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) خواسته است تا برخی از مقرراتی را که شرکت‌های دیگر مانند اسپیس ایکس باید از آنها پیروی می‌کردند، لغو کند.

آمازون ظاهراً به دنبال این معافیت‌ها بود تا از مقررات مربوط به نگرانی‌های مربوط به تداخل اجتناب کند و از ارائه پهنای باند به ایالت آلاسکا اجتناب کند، زیرا ظاهراً ارائه موقعیت مکانی آن بسیار دشوار است.

 ماهواره‌های پروژه کویپر چه زمانی راه اندازی می‌شوند؟

صحبت‌های زیادی پیرامون پروژه کویپر وجود دارد، اما سیستم ماهواره‌ای آن در سال 2022 تقریباً به تکمیل نزدیک شده است. بنابراین، پروژه کویپر چه زمانی عملیاتی می‌شود و ابتدا چه کاری باید انجام شود؟

قبل از اینکه آمازون بتواند صورت فلکی رسمی پروژه کویپر را بسازد، باید نمونه اولیه ماهواره ها برای آزمایش سخت افزار و قابلیت‌های آن به فضا پرتاب شوند. آمازون قرار است اولین مجموعه از نمونه های اولیه خود را در اوایل سال 2023 عرضه کند، اگرچه تاریخ عرضه رسمی اعلام نشده است.

اما ما می دانیم که اولین نمونه های اولیه – کویپرسات-1 و کویپرست-2- با استفاده از موشک ولکان سنتور ULA از ایستگاه نیروی فضایی معروف کیپ کاناورال در فلوریدا پرتاب خواهند شد. ساخت این نمونه های اولیه باید در اواخر سال 2022 تکمیل شود. همانطور که در یکی دیگر از پست های وبلاگ آمازون اشاره شده، ULA به تنهایی قرار است راه اندازی 47 پروژه کویپر را تسهیل کند.

علاوه بر این، کارکنان پروژه کویپر اگر بخواهند یک صورت فلکی کامل را راه‌اندازی کنند، کارهای زیادی برای انجام دادن دارند. ساخت 3236 ماهواره کار کوچکی نخواهد بود و چندین ماهواره برای رسیدن به هدف آمازون برای پرتاب نیمی از صورت فلکی تا اواسط سال 2026 باید ساخته شوند. بنابراین شکی وجود ندارد که این سرمایه گذاری یک تعهد بزرگ برای تیم پروژه کویپر است.

با توجه به اینکه نیمی از ماهواره های کویپر قرار است تا سال 2026 پرتاب شوند، آمازون باید طبق مجوز FCC خود، صورت فلکی کامل خود را تا سال 2029 پرتاب کند. اما نمی‌دانیم چه مسائلی ممکن است باعث تأخیر در چنین پروژه عظیمی شود.

یک سوال دیگر وجود دارد:

آیا پروژه کویپر بهتر از استارلینک است؟

شکی نیست که پروژه کویپر با استارلینک ایلان ماسک رقابت خواهد کرد . هر دو پروژه کویپر و استارلینک به ارائه اینترنت سریع به طیف وسیعی از کشورها می‌پردازند، اما تفاوت‌های مختلفی بین این دو وجود دارد:

اولا، استارلینک در حال پرتاب ماهواره های بسیار بیشتری نسبت به آمازون است. کل صورت فلکی استارلینک قرار است از 12000 ماهواره (تأیید شده توسط FCC) تشکیل شود، در حالی که پروژه کویپر از 3236 ماهواره تشکیل شده است.

ماهواره‌های بیشتر به پوشش بیشتر در مکان‌های بیشتر منجر می‌شود که نشان می‌دهد Starlink در دسترس‌تر خواهد بود.

صورت فلکی استارلینک و پروژه کویپر همگی در مدار پایین زمین وجود خواهند داشت، اگرچه ارتفاع مداری این دو صورت فلکی حدود 30 تا 50 مایل متفاوت است.

ما در حال حاضر نمی‌توانیم قیمت پهنای باند استارلینک و پروژه کویپر را مقایسه کنیم، زیرا کویپر لیست قیمتی را منتشر نکرده است. اما اگر قیمت کویپر به استارلینک نزدیک باشد (99 دلار ودیعه، هزینه راه اندازی 599 دلار و صورتحساب ماهانه 110 دلار)، مطمئناً هر دو گزینه های گران قیمتی در مقایسه با سایر خدمات پهنای باند خواهند بود. متأسفانه، سخت افزار هاب ها نیز قابل مقایسه نیستند، زیرا کویپر هنوز هیچ اطلاعاتی در این مورد منتشر نکرده است.

آمازون ادعا کرده است که تلاش خواهد کرد تا خدمات پهنای باند خود را تا حد امکان مقرون به صرفه کند. اما این شرکت در گذشته محصولات فناوری مقرون به صرفه مانند Echo را منتشر کرده است، بنابراین هزینه های پروژه کویپر ممکن است به طرز شگفت آوری پایین باشد. (امیدواریم٬)

از نظر سرعت، می‌دانیم که سرعت دانلود استارلینک به طور کلی بین 50 تا 200 مگابیت در ثانیه است و گفته می شود که اعضای پریمیوم تا 500 مگابیت در ثانیه ارائه می شوند. از سوی دیگر آمازون اعلام کرده است که پروژه کویپر حداکثر سرعت 400 مگابیت در ثانیه را ارائه می دهد. بنابراین به نظر می‌رسد هر دو سرویس قادر به ارائه پهنای باند فوق العاده سریع هستند.

به طور کلی، هنوز زود است که بگوییم پروژه کویپر بهتر از استارلیمک خواهد بود یا خیر. شبکه ماهواره ای استارلینک در زمان نگارش این مقاله به هیچ وجه کامل نیست و پروژه کویپر آمازون حتی نمونه اولیه ماهواره های خود را هنوز پرتاب نکرده است، بنابراین مقایسه کامل باید در آینده صورت بگیرد.

اما مسلما اینکه یک پروژه بزرگ رقیب داشته باشد، به نفع مشتریان انتهایی خواهد بود. چون تجربه نشان داده انحصار همواره منجر به محدودیت و گرانی می‌شود.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

آیا سیگار الکترونیکی ایمن‌تر و سالم‌تر از سیگار معمولی است؟

در انگلستان، هم‌زمان با مبارزه با سیگار کشیدن جوانان، سیگارهای الکترونیکی به عنوان بخشی از تلاش‌های دولت برای کمک به مردم برای ترک سیگار تبلیغ می‌شوند. ما به اینکه چرا در مورد این دستگاه‌ها دو نظر بسیار متفاوت وجود دارد، نگاهی می‌اندازیم.…

نمونه‌هایی از بازسازی و دکوراسیون جدید خانه که می‌توانند الگویی برای ما باشند

به سبب نوع معماری، خانه‌های ما معمولا خیلی زود دمده یا به اصطلاح کلنگی می‌شوند. شرکت‌‌های بازسازی خانه مدتی است بسیار زیاد شده‌اند.اما شک و تردید زیادی در مورد میزان کارایی بسیاری از آنها وجود دارد. برخی از آنها اصلا به تقویم کاری متعهد…

ریز علی خواجوی فرنگی‌ها: چگونه کیت شلی یک قطار را نجات داد؟

در سال 1901، راه آهن شیکاگو و شمال غربی، پل جدیدی را بر روی رودخانه Des Moines در بون، آیووا، در آمریکا افتتاح کرد. این پل رسماً پل راه‌ بون نام گرفت، اما اما مردم محلی به سرعت به آن لقب پل‌های بالای کیت شلی را دادند، به یادبود بانوی قهرمان…

تصاویر و لطایفی در مورد زندگی در اروپای شرقی

اروپای شرقی هنوز سنت‌های خاص خود را دارد و هنوز به اندازه بخش غربی مدرن نشده است و فرهنگ خاص خود را داراست.به همین خاطر ممکن است ما برخی از روندهای آنجا احساس نزدیکی کنیم.به تصاویر زیر بنگرید:آکوامن بعد از 2 هفته در بلغارستان…

مجموعه‌ای از تصاویر هراس‌آور، عجیب با به اصطلاح نفرین‌شده!

برای قسمتی از شگفتی یا ترس خودمان از پیرامون یا عکس‌ها نمی‌شود توضیح صریح ارائه کرد. احتمالا منشا این ترس‌ها به تدریج در سیناپس‌های مغزی ما از هزاران سال پیش یه یادگار گذاشته شده.آدم فکر می‌کند اگر قرار باشد برنامه هوش مصنوعی ایجاد شود…

اگر در زمان این شخصیت‌های معروف مجله تایم وجود داشت و قرار بود روجلد شماره شخصیت سال شوند!

مجله تایم یک نشریه خبری هفتگی معروف است که طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله سیاست، رویداد‌های جهانی، علم، فناوری، سرگرمی و غیره را پوشش می‌دهد. اولین بار در سال 1923 منتشر شد و از آن زمان به یکی از تأثیرگذارترین و شناخته شده‌ترین مجلات در…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.