مطالعه دوقلو‌های همسان نشان می‌دهد که ورزش چه نقش مهمی در تنظیم ژن‌های ما دارد

0

سلامت فقط چیزی ژنتیکی نیست، بلکه انتخاب سبک زندگی و عوامل پیرامونی در آن نقش دارند. در مطالعه اپی ژنتیک بررسی می‌شود که چه شاخص‌های خاصی بیان ژن را تنظیم می‌کنند.

برای مثال، فقط داشتن استعداد ژنتیکی برای یک بیماری خاص به این معنی نیست که لزوماً بیمار خواهید شد. بیان ژن‌های خاص را می‌توان از طریق مجموعه‌ای از عوامل افزایش یا کاهش داد و دانشمندان چندین سال است که می‌دانند ورز می‌تواند باعث ایجاد انواع تغییرات اپی ژنتیکی مفید در بدن انسان شود.

یک مطالعه جذاب در سال ۲۰۱۴ در مورد روشی که ورزش بر بیان ژن تأثیر می‌گذارد. در این تحقیق به داوطلب‌ها گفته شد که به مدت سه ماه فقط با یک پا دوچرخه‌سواری کنند. در پایان دوره مطالعه، محققان با مطالعه عضله اسکلتی پای ورزش کرده در مقایسه با پای بدون تمرین، تغییراتی را در حدود ۴۰۰۰ ژن مشاهده کردند.

اما یک مطالعه جدید از محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن، اپی ژنتیک ورزش را به روشی جدید مورد بررسی قرار داد و به بررسی تفاوت‌های بیان ژن در دوقلو‌های همسان پرداخت.

مایکل اسکینر، نویسنده مسئول این تحقیق جدید می‌گوید: «اگر ژنتیک و توالی DNA تنها محرک زیست‌ی بودند، پس اساساً دوقلو‌ها باید بیماری‌های یکسانی می‌گرفتند.پس تأثیر زیست محیطی روی دوقلو‌ها باید وجود داشته باشد که باعث ایجاد بیماری شود.»

محققان ۷۰ جفت از دوقلو‌های همسان را انتخاب کردند. در کنار اندازه‌گیری شاخص توده بدنی و بررسی عادات ورزشی، هر شرکت‌کننده به مدت یک هفته از یک ردیاب تناسب اندام استفاده کرد تا به طور عینی سطح فعالیت بدنی خود را مشخص کند.

اگر یکی از دوقلو‌ها بیش از ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی شدید در هفته انجام می‌داد، در حالی که دوقلو دیگر کمتر از ۱۵۰ دقیقه در هفته انجام دهد،آنها دوقلوهای «ناسازگار» تشخیص داده می‌شدند. حدود ۴۰ درصد از جفت‌های دوقلو در این اندازه‌گیری ناسازگار بودند.

محققان با ببرسی به تفاوت‌های اپی ژنتیکی بین این جفت‌های دوقلو یکسان ناسازگار، نشانگر‌هایی را در بیش از ۵۰ ژن پیدا کردند. از جمله تغییرات بیان ژن ناشی از ورزش در ژن‌هایی که قبلاً با خطر کمتر سندرم متابولیک مرتبط بودند پیدا شد.

اسکینر می‌گوید: «یافته‌های ما مکانیسم مولکولی را در مورد ارتباط بین فعالیت بدنی و بیماری متابولیک نشان می‌دهند. ورزش چاقی را کاهش می‌دهد، اما اکنون به نظر می‌رسد ورزش از طریق اپی ژنتیک بر بسیاری از انواع سلول‌ها تأثیر می‌گذارد که بسیاری از آن‌ها در بیماری متابولیک دخیل هستند. »

البته این مطالعه اولین مطالعه‌ای نیست که به بررسی اثرات اپی ژنتیکی ورزش می‌پردازد، اما با تمرکز بر تفاوت‌های بین دوقلو‌های همسان ژنتیکی، بینش جدیدی ارائه می‌دهد و یادآوری می‌کند که ژن‌های ما لزوماً سرنوشت ما نیستند.

تحقیق جدید در Scientific Reports منتشر شده.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

روجلدهای خاطره‌انگیز مجموعه کتاب های طلایی که کودکی‌مان را رنگی می‌کردند!

عبدالرحیم جعفری، پایه گذار انتشارات امیرکبیر و کتاب های طلایی، است. او ۱۲ آبان ۱۲۹۸ در تهران زاده شد. عبدالرحیم جعفری در سال ۱۳۲۸ انتشارات امیرکبیر را پایه گذاشت. و در سال ۱۳۴۰ انتشار مجموعه ی کتابهای طلائی را آغاز کرد. کتابهای طلایی مجموعه…

این عکس‌های تاریخی را یا ندیده‌اید یا احتمالش کم است که دیده باشید!

پسرک «بانجو» نوا» با سگش -  تقریباً در اوایل دهه 1900جورج لوکاس قبل از تکامل جلوه‌های کامپیوتری، 1984فضای داخلی خطوط قطار اورینت اکسپرس،  سال 18831947. دختری در حال بازی با ماشین اسباب‌بازی، شهر نیویورک، عکس از فرد…

آیا سیگار الکترونیکی ایمن‌تر و سالم‌تر از سیگار معمولی است؟

در انگلستان، هم‌زمان با مبارزه با سیگار کشیدن جوانان، سیگارهای الکترونیکی به عنوان بخشی از تلاش‌های دولت برای کمک به مردم برای ترک سیگار تبلیغ می‌شوند. ما به اینکه چرا در مورد این دستگاه‌ها دو نظر بسیار متفاوت وجود دارد، نگاهی می‌اندازیم.…

چرا غذاها در کتاب‌های مصور و انیمیشن‌ها اینقدر اشتها برانگیزند؟!

دوران کودکی خودم را که به یاد می‌آورم، یاد کتاب‌های داستان مصور می‌افتم که در بعضی از صفحات آن عکس میزهای پر از غذا درج شده بود. نقاشی‌های آنقد آنقدر خوب بودند که تصور می‌کردم میوه‌ها و مرغ و بوقلمون و سوسیس فرنگی‌ها مسلما باید کیفیت…

۱۱ رخدادی که تاریخ دنیا را تغییر دادند به روایت میدجرنی

گرچه از اکثر این وقایع تاریخی عکسها و فیلم‌های زیادی وجود دارد، اما می‌خواهیم با میدجرنی آنها را بازسازی کنیم. شاید تمرینی شود برای بازافرینی رخدادهایی که از آنها عکسی گرفته نشده یا عکاسی در زمان آنها اصلا اختراع نشده بود.شروع جنگ جهانی…

جورج اسپنسر میلت: مرگ دردناک به خاطر فرار از بوسیده شدن!

جورج اسپنسر میلت یک پسر 15 ساله که در ساختمان متروپولیتن لایف نیویورک در سال 1909 کار دفتری می‌کرد. در پانزدهمین سالگرد تولدش، همکاران زنش او را مسخره کردند و تظاهر کردند که در نظر دارند که برای هر سال زندگییک بار او ببوسند. میلت به شوخی از…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5