یک مطالعه بزرگ کالبدشکافی مبتلایان کرونا نشان می‌دهد که این ویروس در سراسر بدن انسان پخش می‌شود و جایی را در امان نمی‌گذارد

0

در جامع‌ترین مطالعه کالبدشکافی که تا به امروز انجام شده است، محققان ردپایی از ویروس SARS-CoV-2 را در سراسر بدن، از مغز و قلب گرفته تا چشم‌ها، یافته‌اند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که ویروس می‌تواند باعث عفونت‌های مزمن در بسیاری از قسمت‌های بدن، ماه‌ها پس از یک بیماری اولیه شود. به این ترتیب در بیماران مبتلا به کرونای مزمن شاید لازم باشد که داروهای ضد ویرویسی طولانی مدت استفاده شوند.

سه سال از ظهور ویروس کرونای جدید SARS-CoV-2 می گذرد و دانشمندان هنوز در حال کار برای درک دقیق نحوه تعامل این ویروس با بدن انسان هستند. یکی از معماهای موجود این است که SARS-CoV-2 چگونه اندام‌های مختلف را فراتر از سیستم تنفسی آلوده می‌کند.

به عنوان مثال، چندین مطالعه به نتایج متفاوتی در مورد اینکه آیا اثرات عصبی کووید ناشی از اثرات مستقیم ویروس است و به نتایج متفاوتی رسیده است.

تیمی از دانشکده پزشکی استنفورد نمونه‌های بافت مغز پس از مرگ چند بیمار مبتلا به کووید را از نزدیک تجزیه و تحلیل کردند و نتوانستند هیچ اثری از RNA ویروسی پیدا کنند.

از سوی دیگر، این تحقیق نشانگرهای زیستی التهابی قابل توجهی را شناسایی کرد که منجر به این فرضیه شد که علائم عصبی کوتاه مدت و بلندمدت می‌تواند به دلیل فعالیت مداوم سیستم ایمنی باشد. این فرضیه توسط مطالعات کالبد شکافی بعدی که التهاب عصبی در بیماران مبتلا به کووید را پیدا می کند، تأیید شده است.

اما در تحقیق جدید که توسط دانشمندان مؤسسه ملی بهداشت و در ارتباط با دانشگاه مریلند انجام شد، 44 بیمار اتوپسی شدند کرد که بر اثر کووید-19 جان باخته بودند. در این تحقیق بلافاصله پس از مرگ، بافت‌های لازم برداشت شد.

با این کار سطوح RNA ویروس  با حساسیت بالا شناسایی می‌شد.

یافته ها نشان داد که RNA ویروس را می توان در 84 مکان مختلف در بدن شناسایی کرد. RNA ویروس بیشتر در راه‌های هوایی و بافت ریه یافت شد، با این حال، ویروس در مغز، روده، قلب، کلیه، چشم، غده فوق کلیوی و غدد لنفاوی نیز شناسایی شد.

بالاترین بار ویروسی در بیماران در مراحل اولیه عفونت یافت شد، اما 14 بیمار از 27 بیمار پس از دو هفته ابتلا هنوز ویروس را در حداقل یک بافت غیر تنفسی خود داشتند.

تمام بیمارانی که در این تحقیق شرکت کردند مسن‌تر از متوسط و واکسینه نشده بودند، در سال اول همه‌گیری کالبد شکافی شدند و از بیماری‌های همراه زیادی رنج می‌بردند. بنابراین نامشخص است که آیا انواع جدید ویروس در افراد واکسینه شده و جوان تر باز به همین ترتیب در بدن پخش می‌شوند یا خیر.

با این حال پتانسیل کرونا برای پخش شدن در بدن مشخص شده و باید به این فکر کرد که آیا این یافته می‌تواند نقشی در تجربه طولانی مدت کووید توسط بیماران داشته باشد؟

گام بعدی برای تیم تحقیقاتی جمع‌آوری بافت پس از مرگ از بیماران مبتلا به کووید طولانی مدت است تا بفهمند که آیا ویروس می‌تواند ماه‌ها پس از یک بیماری حاد پیدا شود یا خیر. این بخشی از یک پروژه بزرگتر به نام RECOVER (تحقیق در مورد کووید برای افزایش بازیابی) است.

پروژه RECOVER همچنین یک کارآزمایی بالینی را برای آزمایش اثربخشی ضد ویروسی Paxlovid در درمان بیماران مبتلا به کووید طولانی خواهد بود. فرضیه این است که اگر علائم طولانی مدت کووید توسط عفونت‌های پایدار کووید در قسمت‌های خاصی از بدن ایجاد شود، تلاش برای از بین بردن ویروس با داروهای ضد ویروسی باید این علائم را بهبود بخشد.

آزمایش طولانی کووید Paxlovid قرار است امسال آغاز شود و پروژه RECOVER قرار است تا چهار سال اجرا شود.

تحقیقات جدید در Nature منتشر شده است.

منبع: موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

داستان قهرمانانه خواهران میرابال، فعالان دومینیکنی که به سرنگونی یک دیکتاتور کمک کردند

خواهران میرابال: پاتریا، مینروا و ماریا ترزا که در خانواده‌ای کشاورز از طبقه متوسط به دنیا آمدند، در جمهوری دومینیکن زندگی نسبتاً راحتی داشتند.اما با به قدرت رسیدن رافائل تروخیو، دیکتاتور خشن، در سال ۱۹۳۰، زنجیره‌ای از حوادث به راه…

داستان تکامل اتاق خواب‌ها از دوران انسان‌های اولیه تا اتاق‌ خواب‌های هوشمند + گالری عکس

تکامل اتاق خواب‌ها تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تغییرات فرهنگی، فناوری و اجتماعی قرار گرفته است. با گذشت زمان، اتاق خواب‌ها از فضا‌های خواب ساده به پناهگاه‌ها و آسایشگاه‌های چند منظوره و شخصی تبدیل شده‌اند.مروزی کوتاه بر تکامل آنها:…

اگر سلبریتی‌های کنونی در دوران ویکتوریایی می‌زیستند …

پس از ویلیام چهارم، که خود جانشین جرج چهارم بود، در ۱۸۳۷، ملکه ویکتوریای ۱۸ساله به تخت نشست. دوران ۶۴سالهٔ سلطنت او در تاریخ انگلستان به «عصر ویکتوریا» شهرت دارد، که همزمان با به‌اوج‌رسیدن گسترهٔ امپراتوری بریتانیا در سطح جهان بود.اما…

اگر در زمان این شخصیت‌های معروف مجله تایم وجود داشت و قرار بود روجلد شماره شخصیت سال شوند!

مجله تایم یک نشریه خبری هفتگی معروف است که طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله سیاست، رویداد‌های جهانی، علم، فناوری، سرگرمی و غیره را پوشش می‌دهد. اولین بار در سال 1923 منتشر شد و از آن زمان به یکی از تأثیرگذارترین و شناخته شده‌ترین مجلات در…

تصور شاهان صفوی بر اساس شرح متنی جهانگردان و افراد شاخصی که آنها را دیده و توصیف کرده‌اند

در حساب توییتر Cavid Ağa شاهان صفوی را بر اساس نوشته‌های قدیم به دقت و به صورت گرافیکی و چشم‌نوازی تصور شده‌اند.(توضیحات از ویکی پدیا) شاه اسماعیل بنا به نوشته‌های جیووانی ماریا دلی آنجیوللوشاه اسماعیل یکم (۱۷ ژوئیهٔ ۱۴۸۷ – ۲۳ مه…

یادآوری داستان تصویر تولیدشده زنی که در اینترنت وحشت آفرید و تفسیر کنونی آن ماجرا در عصر انفجار…

او در جایی بیرون است و در جهان موازی احتمالا به کمین شما نشسته. تنها کاری که باید انجام دهید تا او را به وجود بیاورید این است که دستور درست را در یک تولید‌کننده تصویر هوش مصنوعی تایپ کنید!مانند یک طلسم دیجیتالی، کلمات شما مانند یک «ورد…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.