روش نگهداری از بیمار کیست مویی

0
رپورتاژ

کیست مویی از بیماری های عفونی ناحیه مقعد است که در اغلب مواقع برای درمان قطعی آن به عمل جراحی نیاز است. این عمل جراحی به صورت باز یا بسته یا با روش لیزر انجام می شود. در هر صورتی که عمل جراحی صوت بگیرد فرد نیاز به مراقبت در منزل دارد تا از پیشرفت مجدد بیماری پیشگیری شود. نگهداری از بیمار کیست مویی بعد از جراحی کار بهتر است توسط یک فرد کاربلد یا پرستار انجام شود. ای مهم در مورد سالمندان و افرادی که دچار نقص عضو هستند چندین برابر می شود. در این مواقع سپردن به بیمار به پرستار سالمند می تواند خیال شما را از درمان زود هنگام بیمار راحت نماید. ما در این مقاله تمامی آنچه که نیاز است به عنوان یک پرستار بدانید با هم بررسی می کنیم اما در صورت تمایل می توانید این کار را به همکاران ما در ایده آل اسایش بسپارید.

علائم کیست مویی

از نشانه های اولیه این بیماری می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • فرورفتگی جزئی همراه با قرمزی
  • درد شدید در کمر همراه جوش چرکی
  • ایجاد تورم والتهاب در محل کیست
  • احساس درد در هنگام ایستادن یا نشستن
  • خارج شدن مو از محل کیست
  • وجود ترشحات چرکی همراه با بوی بد

علائم کیست مویی در مردان و زنان بیشتر در افرادی که دچار چاقی و اضافه وزن، افرادی که به صورت ژنتیکی  پرمویی ناحیه کمر  دارند و از تعریق شدید در آن ناحیه رنج می برند بیشتر داده می شود.

 

مراقبت های لازم بعد ازجراحی کیست مویی

مراقبت بعد از درمان با روش جراحی یکی از عوامل موثر در پیشگیری از پیشرفت مجدد کیست مویی است. کیست مویی از جمله عارضه هایی است که بیشتر در ناحیه باسن و همچنین کمر ایجاد می شود. نشستن های طولانی باعث بروز این  بیماری پوستی می شود که اگر مراقبت های بعد از جراحی کیست مویی صورت نگیرد، احتمال سرایت عفونت به سایر اعضای بدن وجود دارد. مخصوصا افراد سالمند و معلول؛ برای رسیدگی بهتر به این افراد می توانید از پرستار نگهداری از بیمار کیست مویی استفاده کنید تا به صورت بهتری به بیمار سالمند یا معلول شما رسیدگی شود.

  • استراحت بعد از جراحی

تا چند رو بعد از جراحی کیست مویی باید استراحت کرد و نباید کارهای سنگین انجام داد. مخصوصا اگر جراحی به صورت جراحی باز باشد. چون همانطور که گفته شد کیست مویی در ناحیه بین باسن وکمر قرار دارد پس بعد از جراحی، بیمار نباید زیاد نشسته یا به پشت بخوابد یا کارهای سنگین انجام دهد.

  • نحوه خوابیدن بعد از عمل

در صورتی که عمل شما به روش باز انجام شده باشد لازم است فرد بیمار بر روی شکم بخوابد تا به محل عمل فشاری وارد شود. فقط در صورتی که پزشک اجازه دهد باید روی زخم بخوابد تا ترشحات زودتر از زخم خارج شوند و در صورتی که محل عمل با لیزر انجام شده فقط شب اول را باید به پهلو بخوابد بقیه شب ها را می تواند در زمانی کوتاه روی کمر بخوابد.

  • عوض کردن پانسمان وتمیز کردن زخم

هر روز باید پانسمان زخم را عوض کنید لذا دقت داشته باشید که این تعویض در مکان تمیز و با وسایل تمیز و استریل باشد تا زخم عفونی نشود. توصیه ما این است که از پرستاران آگاه به نگهداری از بیمار کیست مویی استفاده کنید چون پرستار مهارت کافی برای رسیدگی به زخم را دارد و هم شما مطمئن هستید که آسیبی به بدن بیمارتان نمی رسد. قبل از استفاده از پانسمان جدید حتما جای زخم را شسته و کاملا خشک کنید. با این کار میکروب های موجود در محل جراحی کیست مویی از بین می روند و شرایط بهبود زخم راحت تر انجام می شود.

  • فعالیت های بدنی بعد از عمل

در دستور العمل های بعد از درمان کیست مویی گفته می شود استراحت و خواب کافی می تواند به روند بهبودی شما کمک کند. بنابراین در صورتی که احساس خستگی می کنید حتما استراحت داشته باشید.. لازم است هر روز مقداری قدم بزند و روز به روز به تعداد قدم های روز های قبل اضافه کنید. تحرک و قدم زدن موجب افزایش جریان خون می شود که در نتیجه از بروز یبوست و پنومونی جلوگیری می کند.

  • استحمام بعد از جراحی

یکی از مهم ترین فعالیت ها در نگهداری از بیمار کیست مویی استحمام او است. بعد از جراحی کیست مویی می توانید دوش بگیرید و بعد از حمام اطراف ناحیه زخم را با حوله یا دستمال تمیز  به آرامی خشک کنید. همچنین می توانید از باد خنک سشوار برای خشک کردن ناحیه اطراف زخم استفاده کنید تا هم به استریل شدن این ناحیه کمک کنید و هم از تماس وسایل آلوده با زخم خودادری کرده باشید. سعی کنید همیشه ناحیه تحت درمان خود را تمیز نگهداری کنید. منطقه اطراف زخم را بدون مو نگهداری کنید.

 

استفاده از توالت فرنگی

به هیچ عنوان در جراحی های باز و بخیه از توالت های ایرانی استفاده نکنید؛ زیرا احتمال آسیب دیدن محل عمل کیست مویی بیشتر می شود.

نحوه نشستن بیمار بعد از جراحی کیست مویی

در نگهداری از بیمار کیست مویی باید به نحوه نشستن بیمار دقت کنید. برای نشستن از یک کوسن نرم که مانند پیراشکی سوراخی در وسط آن باشد استفاده کنید تا در موقع نشستن احساس نااحتی نداشته باشید مخصوصا افراد سالمند که نیاز به کمک بیشتری در این زمینه دارند.

همچنین از موارد دیگر استفاده از لباس های گشاد و بدون نایلون و الیاف مصنوعی استفاده کرد.

 

تغذیه بعد از درمان کیست مویی

نگهداری از بیمار کیست مویی تنها به اینجا ختم نمی شود؛ این فرد باید تغذیه سالم نیز داشته باشد. رژیم های غذایی مناسب برای جلوگیری از یبوست و فشار وارد نکردن به محل جراحی کیست مویی در موقع اجابت مزاج است. در این مواقع باید از غذا های ملین و پر فیبر استفاده کرد. اجتناب از فعالیت های بدنی سنگین و همچنین کار های سخت در منزل طی مدت 2تا 4 هفته بعد از جراحی و بهبودی نسبی زخم.

بعد از جراحی کیست مویی منع غذایی وجود ندارد؛ پس می توانیم رژیم غذایی خودمان را ادامه دهیم. معمولا حرکات روده بعد از عمل غیر عادی می شود که امری رایج است. پس لازم است از غذا های دارای فیبر استفاده کنید که از بروز یبوست جلوگیری شود و یا در صورت یبوست با مشاوره با و پزشک خود از دارو های ملین استفاده کنید.

 

نکات مهم در مورد بخیه ها بعد جراحی کیست مویی

چنانچه بخیه ها نیاز به کشیدن داشته باشند به پزشک خود مراجعه کنید و اگر بخیه شما از نوع جذب شدنی ها است در روز های اول نیاز به مراجعه ندارید. در صورت بروز هر یک از علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • در صورتی که فرد دچار درد شدید شود و بیشتر رو به ناحیه عمل باشد که با وجود مصرف دارو ها و مسکن های تجویز شده توسط پزشک باز هم درد کاهش نمی دهد
  • اگر فرد متوجه تورم وقرمزی بیش از حد وآزار دهنده در ناحیه زخم بشود باید به پزشک معالج خود مراجعه کند.
  • همچنین با بالا رفتن درجه حرارت بدن و داشتن تب و لرز و دمای بالای سی و هشت درجه که نشان دهنده عفونت در بدن است باید به پزشک مراجعه کرد.
  • ترشحات خونه آبه وصورتی رنگ وهمچنین ادامه داشتن خونریزی باید مورد بررسی ومعاینه قرار گیرد.

نتیجه گیری

در این مقاله به نحوه نگهداری از بیمار کیست مویی پرداختیم. این جراحی در عین سادگی، درد و زحمت زیادی به بیمار تحمیل می کند. فرد بیمار باید چند روز به شکم و پهلو بخوابد و امکان انجام فعالیت های شخصی را نخواهد داشت. پس در صورتی که فردی را برای نگهداری و پرستاری از بیمار کیست مویی ندارید؛ پیشنهاد می کنم به ما در ایده آل آسایش اعتماد کنیم. این مجموعه آمادگی ارائه خدمات پرستاری در منزل و در تخصص و مسئولیت های مختلف را به صورت نیمه وقت یا شبانه روزی دارد. این پرستاران اطلاعات و دانش کافی برای نگهداری از بیمار شما را داشته و توانایی رعایت رژیم غذایی فرد بیمار را نیز دارند.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.