باکتری‌های مهندسی شده برای ترشح داروی آرتریت روماتوئید در بدن

0

محققان با اصلاح ژنتیکی باکتری‌ها را برای ترشح پپتیدی تغییر دادند که التهاب مرتبط با چندین بیماری خودایمنی را کاهش می‌دهد

به جای تزریق یا قرص، چرا باکتری‌ها را مهندسی نکنیم تا مولکول‌های درمانی را از داخل روده ما ترشح کنند؟ یک تخقیق جدید این ایده آینده نگرانه را مطرح کرده و نشان می‌دهد که چگونه یک باکتری پروبیوتیک اصلاح شده ژنتیکی می‌تواند یک مولکول آزمایشی ضد التهابی تولید کند و به طور مؤثری آرتریت روماتوئید را در موش‌ها درمان کند.

کریستین بیتون،محقق همکار، از کالج پزشکی بیلور، گفت: «در کار فعلی، ما امکان استفاده از باکتری پروبیوتیک Lactobacillus reuteri را به عنوان یک پلتفرم جدید دارورسانی خوراکی برای درمان آرتریت روماتوئید در یک مدل حیوانی بررسی کردیم.»

تحقیقات جدید بر مهندسی سویه‌ای از باکتری لاکتوباسیلوس روتری متمرکز شده است که قبلاً به عنوان یک پروبیوتیک ایمن در انسان ثابت شده بود. بعلاوه، طبق گفته کیتون، این باکتری به عنوان کلونی روده شناخته نشده است، بنابراین اثرات آن بر بیماران فقط گذرا خواهد بود.

یکی دیگر از دلایلی که L. reuteri را انتخاب شده این است که این باکتری‌ها به طور دائم در روده باقی نمی‌مانند. زمانی که روده مرتباً لایه سطحی داخلی خود را که باکتری‌ها به آن متصل می‌شوند تجدید می‌کند، برداشته می‌شوند. این امکان را برای تنظیم تجویز درمان باز می‌کند.

محققان این باکتری را تغییر دادند تا پپتیدی به نام ShK-235 ترشح کند که آنالوگ پپتید استخراج شده از شقایق دریایی کارائیب است. در طول دهه گذشته، این مولکول به دلیل خواص ضد التهابی آن از نزدیک مورد مطالعه قرار گرفته است. به ویژه، مشخص شده است که فعال شدن برخی از سلول‌های ایمنی مرتبط با بیماری‌هایی مانند پسوریازیس، آرتریت روماتوئید، بیماری التهابی روده و مولتیپل اسکلروزیس را مسدود می‌کند.

این دارو در شکل درمانی مصنوعی خود، داالازاتید نامگذاری شده است. کارآزمایی‌های بالینی در مراحل پایانی برای این دارو برای درمان ایمن و مؤثر پسوریازیس و لوپوس در انسان امیدوارکننده است، اما هنوز برای استفاده بالینی مجاز نشده است.

در این مطالعه، محققان باکتری‌های تولیدکننده پپتید مهندسی شده خود را بر روی مدل‌های حیوانی آرتریت روماتوئید آزمایش کردند. این آزمایش‌های اولیه نشان داد که دوز‌های روزانه پروبیوتیک علائم بیماری و التهاب مفاصل را در موش‌ها کاهش می‌دهد.

آزمایشات همچنین نشان داد که این پروبیوتیک می‌تواند با موفقیت سطوح ثابت و درمانی ShK-235 را در جریان خون حیوانات آزاد کرد. بنابراین قابل قبول است که قرص‌های پروبیوتیک روزانه می‌توانند راهی مؤثر برای ارائه دارو‌های خاصی شوند که قبلاً فقط از طریق تزریق یا انفوزیون داخل وریدی تجویز می‌شدند.

این باکتری‌ها را می‌توان در کپسول‌هایی که روی پیشخوان آشپزخانه نگهداری کرد، ذخیره کرد. بیمار می‌تواند در تعطیلات بدون نیاز به یخچال یا حمل سوزن، کپسول را مصرف کند و بدون دردسر تزریق روزانه به درمان ادامه دهد.

این اولین بار نیست که این مفهوم آینده نگرانه مورد بررسی قرار می‌گیرد. سال گذشته محققان یک سویه جدید از پروبیوتیک انسانی E.coli Nissle را ارائه کردند که برای سنتز یک داروی بیماری پارکینسون به نام ال- دوپا L-DOPA اصلاح شده بود. مطالعه قبلی دیگر همان باکتری را مهندسی کرد تا به عنوان اسفنجی عمل کند تا آمونیاک اضافی را در بدن انسان پاک کند.

البته، انتظار نداشته باشید که به این زودی شاهد تجویز باکتری‌های پروبیوتیک درمانی اصلاح شده ژنتیکی توسط پزشکان باشید. قبل از اینکه این نوع درمان‌های تجربی بتوانند به طور ایمن و مؤثر در انسان به کار گرفته شوند، راه طولانی تحقیق در پیش است. با این وجود، این ایده جذاب است.

تحقیقات جدید در مجله PNAS منتشر شده است.

منبع: کالج پزشکی بیلور


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خوشمزه‌ترین غذاها در کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی

ذائقه مردم کشورهای مخالف متناسب با فرهنگ و مواد غذایی اولیه در دسترس به میزان زیادی با هم متفاوت است تا آن حد که گاه باعث شگفتی ما می‌شود که چطور به خوردن این غذاها می‌شود فکر کرد. اما به صورت متناسب ممکن است برخی غذاهای ما هم برای شهروندان…

دستمال‌های پارچه‌ای برای پنهان کردن نقشه فرار در زمان جنگ جهانی دوم

جورجینا کنیوندر جنگ جهانی دوم، نقشه‌های سرّی روی دستمال‌های جیبی چاپ می‌شد تا نیروهای متّفقین در پشت خطوط دشمن بتوانند از آنها استفاده کنند. گرامی داشتن دستمال‌های پارچه‌ای کهنه پدر ‌همسرم شاید به نظر کاری ناخوشایند باشد اما در دل آنها…

سفری در شهرهای باستانی دنیا به یاری تخیل میدجرنی

از شهرهای باستانی دنیا بقایایی مانده و بر اساس همین یقایا و توصیف‌ها و تحلیل مورخان، برخی‌ها اقدام به بازسازی رایانه‌ای شهرهای قدیمی کرده‌اند تا شکوه و عظمت آنها را به ما بنمایانند.اما میدجرنی هم راهی آسان برای این تصور بدون نیاز به…

سرژ ورونوف: پزشکی که بیضه‌های میمون‌ها را به مردها پیوند می‌زد تا آنها را جوان کند!

یکی از پر شورترین ارائه‌ها و سخنرانی‌ها در کنگره بین‌المللی جراحان در لندن در سال 1923 توسط جراح فرانسوی متولد روسیه به نام سرژ ورونوف انجام شد.سه سال پیش‌تر، ورونوف با آزمایش‌های بحث‌برانگیز پیوند غده‌ که به ادعای خودش آدم‌ها را چند…

هوش مصنوعی یکی از تخیل‌های کودکی ما را تصویرسازی کرد: کشتزارهایی از همه چیز: بستنی قیفی –…

شاید سریال کارتونی پینوکیو باعثش شد. شاید هم نه! در آن قسمت دلپذیر و خاطره‌انگیز، روباه مکار و گربه ننه، پینوکیو را فریفتند تا سکه خود را بکارد تا درختی از سکه بروید و بتواند سکه‌های بی‌شمار برداشت کند.سال‌ها از آن زمان گذشته، الان هم…

عکس‌هایی از ترسناک‌ترین ساختمان‌های دنیا – آلبوم عکس

چرا برخی از ساختمان‌ها و خانه‌ها خیلی ترسناک به نظر می‌رسند. اینها دسته از سکونت‌گاه‌ها طیف گسترده‌ای دارند:- آنهایی که سایه روشن شب ترسناک‌شان می‌کند و هنگام روز یک ساختمان تقریبا عادی هستند.- آنهایی که مدت‌ها متروک مانده‌اند و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.