کتاب حق مادرزاد انسان و طبیعت در دنیای امروز

0

این کتاب توضیحی شیوا در مورد این است که چرا انسان‌ها به ارتباط با طبیعت نیاز دارند و وقتی که از دنیای طبیعی جدا می‌شوند چه چیزی از دست می‌رود.

سلامت و رفاه انسان به طور جدایی ناپذیری با طبیعت پیوند خورده است. ارتباط ما با جهان طبیعی بخشی از میراث بیولوژیکی ماست. در این کتاب جذاب، یک پیشگام در زمینه بیوفیلیا – یعنی مطالعه میل ذاتی انسان‌ها با طبیعت – اولین گزارش کامل از تأثیر قدرتمند طبیعت بر کیفیت زندگی ما را ارائه می‌دهد.

استیون آر. کِلرت ادعا می‌کند که ظرفیت‌های ما برای فکر کردن، احساس کردن، برقراری ارتباط، ایجاد و یافتن معنا در زندگی همه به رابطه ما با طبیعت بستگی دارد و با این حال، قطع ارتباط و بیگانگی فزاینده ما از دنیای طبیعی نشان می‌دهد که چقدر نقش مهم آن را در زندگی خود کم ارزش ارزیابی کرده‌ایم.

کلرت با در هم تنیدن یافته‌های علمی با تجربیات و دیدگاه‌های شخصی، چگونگی انسانیت ما را در اساسی‌ترین مفهوم – از جمله سلامت جسمانی، و ظرفیت‌های محبت، بیزاری، عقل، کنترل، زیبایی‌شناسی، بهره‌کشی، معنویت و ارتباط عمیقاً مشروط به کیفیت ارتباطات ما با دنیای طبیعی به دلیل این وابستگی، نوع بشر در طول تکامل خود نیاز ذاتی به وابستگی به طبیعت را ایجاد کرده است.

اما، مانند بسیاری از معنای انسان بودن، این تمایل ذاتی باید آموخته شود تا کاملاً کاربردی شود. به عبارت دیگر، این حق تولدی است که باید به دست آورد. او بحث می‌کند که چگونه می‌توانیم این تعادل را با استفاده از تغییر در نحوه تربیت فرزندان، آموزش خود، استفاده از زمین و منابع، توسعه طراحی ساختمان و جامعه، عمل به اخلاقیات و انجام زندگی روزمره‌مان به طبیعت بازگردانیم. کتاب متحرک کلرت دقیقاً همان چیزی را ارائه می‌کند که اکنون مورد نیاز است: درک تازه از اینکه انسانیت اساسی ما تا چه حد به بخشی از دنیای طبیعی متکی است.

حق مادرزاد
انسان و طبیعت در دنیای امروز
نویسنده : استیون آر. کِلرت
نشر نو
۳۸۴ صفحه


چه کسی سوسک حمام را زیبا می‌بیند؟ حدس می‌زنم فقط قدیسان و رحیمان. بیشتر ما با آمیزه‌ای از اکراه و نفرت به این موجودات می‌نگریم که البته همین مسأله سوسک‌ها را در نظر ما به موجوداتی مشمئزکننده بدل کرده است. نفرت ما از این موجودات به قدری عمیق و پایدار است که اگر آن‌ها را اتفاقاً در سینک ظرفشویی یا کشوی میز، ببینیم در کشتنشان درنگ و تأمل نمی‌کنیم. این واکنش‌های نفرت‌آمیز صرفاً به حشرات و عنکبوتیان محدود نمی‌شود بیشتر ما در برابر موش‌ها و مار‌ها نیز که اغلب موجوداتی موذی شناخته می‌شوند واکنش مشابهی نشان می‌دهیم.

اما سوسک‌های حمام که به نظر ما نفرت انگیزند از وابستگان نزدیک قاب بالان. ‌اند برخی گونه‌هایشان زیبا و جذاباند مثلاً کفشدوزک‌ها و سوسک‌های رز که با رنگ‌های جذاب و متالیک روشنشان برای ما الهام بخش زیورآلات و جواهرات و دیگر تزئینات ظریف اند. سوسک‌های قاب بال فراوانترین گروه جانوری محسوب می‌شوند که تا کنون حدود چهارصد هزار گونه از آن‌ها معرفی شده است و برآورد می‌شود که در حدود یک تا دو میلیون یا بیشتر گونهٔ قاب بال روی کره زمین وجود داشته باشد.

این تعداد حدود یک چهارم از کل گونه‌های جانوری را در برمیگیرد. چنین تعداد شگفت‌آوری سبب شد که حشره‌شناس بریتانیایی قرن نوزدهم. جی. بی. اس. هالدیندر پاسخ به کشیشی بلندپایه که از او در ارتباط با تأثیر مطالعات علمی‌اش دربارهٔ وجود خدا پرسیده بود بگوید به نظر می‌رسد که خداوند عشق و علاقه خاصی به سوسک‌ها داشته است.

گذشته از الطاف الهی و شوق خود ما برای شبیه شدن به خالق و خشنودی، او بیشتر افراد اکثریت عمده سوسک‌ها را از نظر زیبایی جذاب نمی‌دانند و حشرات عنکبوت‌ها و دیگر موجودات خزنده‌ای را که پا‌های زیاد دارند یکسان می‌پندارند. نفرت از بندپایان دلایل پیچیده‌ای دارد. عجالتاً می‌توان گفت که بخشی از این فقدان جذابیت به عجیب و ناشناخته بودن آن‌ها برای انسان و شیوهٔ به کلی متفاوت زندگی‌شان بر می‌گردد و فاقد صفاتی هستند که برای انسان‌ها ستودنی است؛ صفاتی همچون احساس، خرد، فردیت آزادی، عمل توجه به انتخاب‌های اخلاقی به نظر می‌رسد که این موجودات هیچ وجه تشابهی با ما ندارند موجوداتی میان یک موجود غیر متحرک و بیجان و یک مخلوق دارای حس که در پی آزار ما هستند.

صرف نظر از برخی استثنائات مانند کفشدوزک‌ها خرچنگ‌ها و پروانه‌ها که دوستشان داریم این احساس اکراه نسبت به بقیه بندپایان باعث می‌شود که ما این موجودات را غیر جذاب و نامطلوب ببینیم. دلیل نفرت از بعضی مهره‌داران مثل موش‌های صحرایی و مار‌های زنگی همین تصور چندش‌آور است در حالی که خویشاوندان این مهره‌داران به ظاهر نفرت‌انگیز سگ‌های آبی و ایگوانا‌ها هستند که از دید ما با نمک و حتی دوست داشتنی تلقی می‌شوند.

از آنچه گفته شد چه نتیجه‌ای می‌توان گرفت؟ آیا می‌توان فارغ از قضاوت‌های زیبایی شناختی مردم در مورد طبیعت که برخی از آن‌ها بی‌ثبات و غیر عقلانی‌اند نتیجه‌گیری کلی متفاوتی داشته باشیم؟ اینکه نفرت و عشق ورزی زیبایی شناختی ما نسبت به سوسک‌ها موش‌های صحرایی، پروانه‌ها، سگ‌های آبی و بسیاری از مخلوقات دیگر را تا حد زیادی می‌شود پیش‌بینی کرد و در طول تاریخ و فرهنگ مداوماً وجود داشته اهمیت چندانی ندارد. علاوه بر این چنین قضاوت‌های زیبایی‌شناسانهٔ فراگیر و پایدار در مورد بسیاری از ویژگی‌های زیست محیطی فاقد حیات نظیر) رنگین کمان، آبشار، گل‌ها کوه‌های مخروطی طلوع و غروب خورشید یا دشت‌های ساوانا نیز وجود داشته است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

۱۰ واقعیت جذاب درباره جی رابرت اوپنهایمر -پدر بمب اتمی و سوژه فیلم جدید کریستوفر نولان

جولیوس رابرت اوپنهایمر بیشتر به عنوان فیزیکدانی شناخته می‌شود که به ساخت اولین بمب اتمی کمک کرد. اما سنگ‌ها و کانی‌ها عشق اول او بودند و او همچنین شاعرمسلک بود.اوپنهایمر آزمایشگاهی را رهبری کرد که اولین بمب اتمی را ساخت و با موفقیت…

هلند کشور لاله‌ها – توضیحات + گالری عکس زیبا

هلند به خاطر مزارع خیره‌کننده لاله‌ که گردشگران را از سرتاسر جهان جذب می‌کند، مشهور است. این مزارع به ویژه در فصل بهار، معمولاً از اواخر مارس تا اوایل اردیبهشت، سرزنده و زیبا هستند.مزارع لاله عمدتاً در منطقه‌ای به نام "Bollenstreek"…

تجدید خاطره‌ای با وبلاگستان – اسکرین شات‌هایی از برخی از وبلاگ‌های قدیمی خوب

شبکه‌های اجتماعی وبلاگ‌ها را فرونرخیتند. دلایل فروریختن آنها بسیار بیشتر از محبوب شدن شبکه‌های اجتماعی بود:1- بسته شدن ابزارهای رایگان‌های وبلاگ‌نویسی2- نوع نوشتن وبلاگ‌نویس‌ها که هم بسیار انرژی‌بر و وقت‌گیر بود و هم به خاطر…

واقعیت دگرگون: اگر استالین یا تزارها به سبک هنر شوروری یا روس‌ها، ساختمان‌های مهم دنیا را می‌ساختند!

هنر شوروری و روس‌ها و البته خلاقیت‌ها و ظرافت‌ها و جزئیات خودش را دارد. اما در این بین ساختمان‌های زمخت عظیم زیادی هم توسط آنها ساخته شده که بیشتر ابهت و پیشتازی و قدرت را می‌خواستند بنمایانند.حالا تصور کنید که ساختمان‌های مهم دنیا را…

آخرین «نمونه» مقاوم – هر یک از اینها، آخرین چیزهای سالم به جا مانده در طول تاریخ هستند

از برخی جنبه‌های تاریخی چیزهای قالب توجهی به جا مانده، مثلا هزاران سکه از یک دوره تاریخ یا ده‌ها زره یا شمشیر یا کتاب‌های پوستی فراوان. اما برخی چیزها هم آنقدر نادر از بلایایی طبیعی و فساد و آتش‌سوزی‌های در امان مانده‌اند که تبدیل به آخرین…

خوشمزه‌ترین غذاها در کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی

ذائقه مردم کشورهای مخالف متناسب با فرهنگ و مواد غذایی اولیه در دسترس به میزان زیادی با هم متفاوت است تا آن حد که گاه باعث شگفتی ما می‌شود که چطور به خوردن این غذاها می‌شود فکر کرد. اما به صورت متناسب ممکن است برخی غذاهای ما هم برای شهروندان…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.