0 تا 100 ارتودنسی متحرک

0
رپورتاژ

انواع مختلف دستگاه های ارتودنسی شامل دستگاه ارتودنسی متحرک و ثابت است. ما در این صفحه قصد داریم به بررسی ارتودنسی متحرک و مزایا و معایب انواع آن بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

ارتودنسی متحرک چیست؟

در صورتی که میزان مشکلات دندان و فک شما جزئی یا متوسط باشد می توان با ارتودنسی متحرک این مشکلات را درمان کرد. دستگاه های ارتودنسی متحرک بر خلاف ارتودنسی ثابت قابلیت جا به جا شدن دارد و فرد هر زمان که بخواهد می تواند بریس ها را از دهان خود خارج کند.

انواع ارتودنسی متحرک

از جمله رایج ترین انواع ارتودنسی متحرک عبارتند از الاینر ارتودنسی، ریتینر، هدگیر ارتودنسی، وسیع کننده کام، فضا نگهدار و … که هر کدام کاربردهای مختلفی دارند البته هزینه ارتودنسی متحرک با هر کدام از این دستگاه ها هم کاملا متفاوت از یکدیگر است.

الاینر ارتودنسی

الاینرهای ارتودنسی نوعی قالب دندانی شفاف از جنس پلاستیک هستند که روی دندان ها سوار می شوند و بدون اینکه کسی متوجه درمان ارتودنسی شما شود باعث مرتبط شدن دندان های شما می شود. به الاینرهای ارتودنسی ارتودنسی بی سیم، ارتودنسی شفاف و ارتودنسی نامرئی هم گفته می شود. پلاک های ارتودنسی شفاف به دو قسمت تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • پلاک متحرک فک بالا
  • پلاک متحرک فک پایین

قبل از شروع درمان ارتودنسی بهترین متخصص ارتودنسی در کرج یا هر شهر دیگری از فک بیمار اسکن می گیرد و براساس نوع و شدت ناهنجاری، تعداد پلاک ها و طول درمان را مشخص می کند. برای مثال ممکن است برای یک بیمار 15 پلاک ساخته شود که به توصیه متخصص ارتودنسی بیمار تنها 2 الی 3 هفته از یک پلاک استفاده می کند و سپس نوبت به استفاده از پلاک دوم، سوم و … در آخر پلاک پانزدهم می شود.

از جمله مزایای الاینرهای ارتودنسی می توان در وهله اول به نامرئی بودن و سپس به متحرک بودن آن اشاره کرد.

ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی 

پس از اتمام طول دوره درمان ارتودنسی متخصصین ارتودنسی اصولا استفاده از ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی را توصیه می کنند. از ریتینرها به منظور تثبیت درمان ارتودنسی استفاده می شود و در صورت استفاده از آنها احتمال بازگشت ارتودنسی به صفر می رسد.

می بایست از این دستگاه ارتودنسی متحرک به مدت حداقل یک سال به صورت تمام وقت استفاده شود و تنها در زمان غذا خوردن، نوشیدن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می توانید دستگاه را از دهانتان خارج کنید. پس از گذشت یک سال تنها در هنگام خواب باید از ریتینرها استفاده کنید.

بسیاری از بیماران هستند که به رغم تمام شدن طول درمان ارتودنسی و صرف هزینه زیاد بابت درمان، به دلیل عدم استفاده صحیح از ریتینرها مجددا دچار برگشت درمان ارتودنسی می شوند و چاره ای جز درمان مجدد ارتودنسی ندارند. بنابراین اول اینکه اگر پزشک شما تشخیص می دهد که پس از اتمام درمان ارتودنسی از ریتینرها استفاده کنید حتما به حرف وی گوش کنید و دوم اینکه در استفاده از ریتینرها دقت داشته باشید و کاملا اصولی از آنها استفاده کنید.

انواع ریتینرها شامل ریتینرهای ثابت و متحرک هستند. اما ما در این جا درباره نگهدارنده های متحرک صحبت کردیم. دو نمونه دیگر از نگهدارنده های متحرک شامل نگهدارنده هاولی و نگهدارنده شفاف است که در ادامه بیشتر درباره آنها صحبت خواهیم کرد.

 

نگهدارنده هاولی

نگهدارنده هاولی پس از پلاک های ارتودنسی از جمله مهم ترین دستگاه های ارتودنسی متحرک می باشند. از نگهدارنده هاولی در حین درمان ارتودنسی استفاده می شود و یا اینکه از آن پس از درمان استفاده می شود.

نگهدارنده متحرک و شفاف ارتودنسی

این نوع نگهدارنده کاملا مشابه الاینرهای ارتودنسی است. اما کاربرد درمانی آن کاملا متفاوت از الاینرها می باشد. این نوع نگهدارنده ها برخلاف الاینرها به صورتی تعدادی ساخته می شوند، تنها یک عدد هستند و بیمار موظف است که در طول شبانه روز به مدت 22 ساعت استفاده کند.

هدگیر ارتودنسی

یکی دیگر از ابزارهای دستگاه ارتودنسی متحرک هدگیر ارتودنسی می باشد. از هدگیر ارتودنسی برای درمان اختلاف رشد فک کودکان و اصلاح اوربایت استفاده می شود. این دستگاه ارتودنسی متحرک با فشار آوردن بر دندان های فوقانی و فکین باعث می شود که دندان ها به موقعیت اصلی خود هدایت شوند.

پالاتال اکسپندر یا وسیع کننده کام

از وسیع کننده کام همان طور که از نامش پیداست برای وسیع کردن فکین به خصوص فک بالا استفاده می شود. برخی از بیماران به دلیل کوچک بودن فک ممکن است دچار ازدحام دندانی یا کجی دندان شوند. متخصص ارتودنسی توسط دستگاه وسیع کننده کامل کمک به گسترش سقف دهان و منظم شدن دندان ها می کند.

مزایای ارتودنسی متحرک چیست؟

  • به دلیل اینکه متحرک هستند استفاده از آن برای اکثر افراد راحت است.
  • ناهنجاری های جزئی تا متوسط دندانی را به راحتی اصلاح می کنند.
  • طول درمان ارتودنسی متحرک در مقایسه با ارتودنسی متحرک کوتاه تر است.
  • هزینه ارتودنسی متحرک از سایر روش های ارتودنسی کمتر است.
  • بیمار می تواند در مواقع حساس مانند مهمانی ها، عروسی ها، قرار کاری و … دستگاه های متحرک را از دهانشان دربیاورد.
  • نیازی نیست که در طول درمان ارتودنسی از رژیم غذایی خاصی پیروی کنید.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان در طول درمان ارتودنسی متحرک بسیار راحت تر از زمانی که است که از دستگاه های ارتودنسی ثابت استفاده می شود.

معایب ارتودنسی متحرک چیست؟

  • این روش ارتودنسی قادر به درمان مشکلات شدید دندانی نمی باشد.
  • برای حرکت دندان در جهات مختلف مناسب نیستند و برای این منظور باید از ارتودنسی ثابت استفاده می شود.
  • در روزهای اول ممکن است تکلم را تحت تاثیر قرار دهد.
  • برای افرادی که فراموشکار هستند و دائما فراموش می کنند که دستگاه ارتودنسی را روی دندان هایشان بگذارند و یا کودکان روش مناسبی نیست.
  • در صورت عدم مراقبت صحیح از آنها احتمال گم شدن، آسیب دیدن و شکسته شدن آنها وجود دارد.

طول درمان ارتودنسی متحرک چقدر است؟

طول درمان ارتودنسی متحرک به نسبت ارتودنسی ثابت کمتر است اما طبق تحقیقات انجام شده نمی توان مدت زمان دقیقی را برای ارتودنسی دندان اعلام کرد. چرا که طول درمان ارتودنسی در هر فردی به فرد دیگر به نسبت نوع و شدت ناهنجاری دندانی، زاویه فک و … متفاوت است.

اصولا متخصصین ارتودنسی در جلسه اولیه معاینه می توانند به طور تقریبی اعلام کنند که طول درمان ارتودنسی شما چقدر است.

 

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.