اولین واکسن برای زنبورهای عسل در آمریکا تایید شد – آیا این واکسن از بحران جهانی گرده‌افشانی خواهد کاست؟

0

زنبورداران آمریکایی به زودی به واکسنی خواهند داشت که می‌تواند کندوهای آنها را از مخرب‌ترین بیماری امروزی زنبورهای عسل، نجات دهد.

این دارو توسط شرکت زیست‌فناوری Dalan Animal Health طراحی شده است تا از بیماری ناخوشایند آمریکایی (AFB) جلوگیری کند، یک بیماری مسری که توسط یک باکتری تشکیل دهنده هاگ Paenibacillus larvae ایجاد می‌شود.

واکسن خوراکی به صورت ژل به غذای زنبورهای کارگر کندو اضافه می‌شود و از این طریق به ملکه هم می‌رسد.

این عامل بیماری‌زا یا پاتوژن تنها یک میزبان شناخته شده دارد : لارو زنبور عسل. متاسفانه هنگامی که کندو آلوده می‌شود، ریشه‌کن کردن آن بسیار دشوار است. تنها راه موثر برای خلاص شدن از شر باکتری‌ها، آتش زدن همه چیز است: کندو، ابزار و خود زنبورها.

هر اسپور قارچی که نسوزد می‌تواند تا 70 سال یا بیشتر زنده بماند و آماده آلوده کردن کلنی بعدی زنبورهای عسل باشد. متاسفانه، این باکتری می‌تواند در عرض سه هفته، کل یک کندو را آلوده کند و فرصت کمی برای زنبورداران باقی می گذارد.

در سال 2022، شرکت دالان یک کارآزمایی بالینی در مورد ایمنی و اثربخشی واکسن انجام داد که نتایج بسیار خوبی داشت. این دارو نه تنها از کارگران و ملکه در برابر مرگ ناشی از بیماری AFB در آزمایش محافظت کرد، بلکه با حفاظت از تخمدان‌های زنبور ملکه، به نسل بعدی هم مصونیت داد.

وزارت کشاورزی ایالات متحده یک مجوز مشروط دو ساله برای واکسن زنبور عسل دالان داده و احتمال تمدید آن هم زیاد است.

ترور تاوزر، زنبوردار و عضو هیئت مدیره انجمن زنبورداران ایالتی کالیفرنیا ، گفت: «این یک گام هیجان‌انگیز برای زنبورداران است، زیرا ما به درمان آنتی‌بیوتیکی متکی بوده‌ایم که اثربخشی محدودی دارد و به زمان و انرژی زیادی برای اثربخشی نیاز داشت.»

کاهش جهانی جمعیت زنبور عسل یک مسئله جدی در دنیای مدرن ما است. در ایالات متحده، تکنیک‌های کشاورزی فشرده، آفت‌کش‌های مضر و تغییرات آب‌وهواییمنجر به کاهش 90 درصدی جمعیت زنبور عسل از سال 1962 شده که منجر به «بحران جهانی گرده‌افشانی» شده است.

این مشکل نه‌تنها اکوسیستم‌های طبیعی را در موقعیت آسیب‌پذیری قرار داده، بلکه یک سوم عرضه جهانی غذا را هم در خطر انداخته.

مطالعه اخیر دانشگاه هاروارد که در دسامبر سال گذشته منتشر شد، نشان داد که گرده‌افشانی ناکافی باعث کاهش 3 تا 5 درصدی تولید میوه، سبزیجات و آجیل شده.

در نتیجه، بسیاری از مردم برای دسترسی به گزینه های غذایی سالم با مشکل مواجه می شوند که منجر به مرگ بیش از 427000 نفر بر اثر بیماری می شود.

بر اساس مدل‌های تحقیقاتی محققان هاروارد، کشورهای کم‌درآمد با کاهش بازده محصولات، درآمد قابل‌توجهی را از دست می‌دهند که به طور بالقوه تا 30 درصد کل ارزش کشاورزی‌شان کاهش می‌یابد.

مردم کشورهای با درآمد متوسط ​​و بالاتر هم از تأثیرات سلامتی این بحران در امان نیستند. چون این کشورها هم واردکننده محصولات کشاورزی هستند.

پس واکسنی که از زنبورهای عسل محافظت کند، می‌تواند ما را هم در امان نگه دارد.

منبع: Perspectives Environmental Health


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

همکاران سمی چه بلایی می‌توانند سرتان بیاورند + گالری عکس

همکاران شما ممکن است زیاد آدم‌های بدی به نظر نرسند و جلوه خارجی‌شان خیلی محبوب و موجه هم باشد. اما باید کسی مدتی نزدیک آنها کار کرده باشد تا بداند که چه بلایی سر زندگی و آسایش شما می‌توانند بیاورند. هیچ وسیله‌ای را نباید به آنها قرض داد و…

برای جبران خطرات سلامتی ناشی از نشستن در طول روز وجود باید تحرک متناوب انجام بدهید. اما هر چند دقیقه…

برای کاهش اثرات مضر نشستن بر سلامتی، هر نیم ساعت یکبار 5 دقیقه پیاده روی سبک داشته باشید. این یافته کلیدی مطالعه جدیدی است که در مجله Medicine & Science in Sports & Exercise منتشر شده است.محققان نوشته‌اند:«ما از 11 فرد سالم…

این معماری‌های بسیار عجیب و در مواردی هراس‌انگیز دوران سوسیالیسم در روسیه و کشورهای اقماری آن

شوروی و سوسیالیست‌ها هم برای خود سبک معماری خاصی داشتند. در مواردی باشکوه، در مواردی خشن و در معدودی موارد مفهومی و زیبا.چیز جالب در آنها هدف ساخت آنها بود: بزرگداشت مبارزات میهنی و پیشرفت‌هایی که در سایه دولت‌های چپ به دست آمده بودند.…

اگر نسخه پنجابی سریال بریکینگ بد ساخته می‌شد!

بریکینگ بد یک سریال تلویزیونی درام تلویزیونی بسیار محبوب آمریکایی است که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ از شبکه AMC پخش می‌شد. این سریال توسط وینس گیلیگان ساخته شد و برایان کرانستون در نقش والتر وایت، معلم شیمی دبیرستانی که به سرطان ریه مبتلا است و…

بازسازی چهره شاعران ایرانی به کمک هوش مصنوعی Midjourney (میدجرنی)

چه کسی می‌داند مولدهای متن به عکس هوش مصنوعی در آینده به کدام سمت خواهند رفت. به نظر من روز به روز پیشرفته‌تر و متنوع‌تر می‌شوند.امروز داشتم فکر می‌کردم گاهی لازم می‌شود که شما باری تصویرسازی بهتر به جای توصیف متنی، ترکیبی از توصیف متنی…

خارج از کادرهای عکس‌های مشهور چه گذشته؟ حالا کاربران می‌خواهد با هوش مصنوعی Generative Fill فتوشاپ…

هوش مصنوعی به سرعت در حال توسعه است و هر روز می بینیم که چقدر توسعه پیدا می‌کند. یکی از پیشرفت‌های تازهاخیراً ابزار جدید AI Generative Fill فتوشاپ بوده است.با کمک آن می‌توان بسیار ساده چیز ناخواسته‌ای را حذف کرد یا اشیایی را اضافه کرد…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.