چرا آب رادیواکتیو ذخیره شده در فوکوشیما باید در اقیانوس تخلیه شود؟!

0

بیش از ده سال پیش، یک سونامی فاجعه‌ای را در نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دایچی در سواحل شرقی ژاپن ایجاد کرد. پس از این حادثه، مقادیر زیادی رادیواکتیویته اقیانوس را آلوده کرد که ناگزیر یک منطقه قرنطینه دریایی ایجاد شد و آسیب بزرگی به شهرت صنعت ماهیگیری منطقه وارد شد.

از آن زمان حجم عظیمی از آب آلوده در این سایت انباشته شده. آب برای خنک کردن راکتورهای آسیب دیده مورد نیاز بود و آب‌های زیرزمینی که در اثر نفوذ به سایت آلوده می‌شدند باید خارج و ذخیره می‌شدند. بیش از 1000 مخزن در محل برای ذخیره بیش از یک میلیون تن آب رادیواکتیو ساخته شده است.

اما فضای ذخیره سازی سایت در حال اتمام است و مخازن به ویژه در صورت وقوع زلزله یا طوفان، ممکن است نشت کنند. بنابراین مقامات ژاپنی به سایت اجازه داده‌اند تا آب رادیواکتیو ذخیره شده را از طریق یک خط لوله به اقیانوس آرام آزاد کند.

یک دانشمند محیط زیست، با بیش از 30 سال مطالعه بر روی تأثیرات آلاینده های رادیواکتیو در محیط هم بر این باور است که رهاسازی این آب‌ها بهترین گزینه است.

آب آلوده

پساب تولید شده در فوکوشیما قبل از ذخیره سازی، تصفیه می‌شود تا تقریباً تمام عناصر رادیواکتیو حذف شود. اینها شامل کبالت 60 ، استرانسیوم 90 و سزیم 137 است. اما تریتیوم – شکل رادیواکتیو هیدروژن – باقی می‌ماند.

هنگامی که یکی از اتم‌های هیدروژن در آب با تریتیوم جایگزین می‌شود، آب تریتی شده tritiated water رادیواکتیو ایجاد می‌شود. آب تریتی شده از نظر شیمیایی با آب معمولی یکسان است و باعث می‌شود که جداسازی آن از پساب را پرهزینه، انرژی بر و زمان‌بر شود. بررسی فناوری‌های جداسازی تریتیوم در سال 2020 نشان داد که آنها قادر به پردازش حجم عظیم آب مورد نیاز نیستند.

البته تریتیوم اثرات زیست محیطی محدود است. از نظر شیمیایی مشابه با آب معمولی است، آب تریتی شده، در بدن موجودات زنده تجمع نمی‌یابد.

آب تریتی شده دارای ضریب تجمع زیستی در حدود یک است. این بدان معنی است که حیواناتی که در معرض آن قرار می‌گیرند، تقریباً همان غلظت تریتیوم را در بدن خود نسبت به آب اطراف دارند.

در مقایسه، سزیم 137 رادیواکتیو که در مقادیر زیادی پس از فوکوشیما و از سایت هسته‌ای سلافیلد بریتانیا در دهه‌های 1960 و 70 منتشر شده بود، دارای عامل تجمع زیستی در محیط‌های دریایی تقریباً 100 است. یعنی حیوانات تقریباً 100 برابر بیشتر از آبهای اطراف آن را دارند.

 دوز کم تشعشع

هنگامی که تریتیوم تجزیه می‌شود، یک ذره بتا (الکترونی با حرکت سریع که در صورت بلعیده شدن می تواند به DNA آسیب برساند) تولید می‌کند. اما ذره بتا تریتیوم خیلی پرانرژی نیست. یک فرد باید مقدار زیادی از آن را بخورد تا دوز قابل توجهی اشعه به او داده شود.

استاندارد آب آشامیدنی سازمان جهانی بهداشت برای تریتیوم 10000 بکرل (Bq) در هر لیتر است که چند برابر بیشتر از غلظت آب فوکوشیما است.

دشواری جداسازی تریتیوم از فاضلاب و اثرات زیست محیطی محدود آن دلیلی است که تاسیسات هسته ای در سراسر جهان به مدت چندین دهه آن را در دریا تخلیه می‌کنند. سایت فوکوشیما دایچی در حال برنامه ریزی برای انتشار حدود 1 پتا بکرل تریتیوم به میزان 0.022 PBq در سال است.

این عدد بسیار زیاد به نظر می‌رسد، اما در سطح جهانی، هر سال 50 تا 70 پتا بکرل تریتیوم به طور طبیعی در جو ما توسط پرتوهای کیهانی تولید می‌شود. در حالی که سالانه، سایت بازفرآوری سوخت هسته ای Cap de la Hague در شمال فرانسه تقریباً 10 پتا بکرل تریتیوم را در کانال مانش آزاد می‌کند.

نرخ‌های قابل‌توجه بالاتر رهاسازی از Cap de la Hague نسبت به آنچه در فوکوشیما برنامه‌ریزی شده بود، نشان‌دهنده هیچ شواهدی از اثرات زیست‌محیطی قابل‌توجه نیست و دوزها برای مردم کم است.

آزادسازی ایمن

اما انتشار آب رادیواکتیو باید به درستی انجام شود.

مطالعات ژاپنی‌ها تخمین می‌زند که فاضلاب باید از صدها هزار بکرل در لیتر تریتیوم در مخازن ذخیره به 1500 Bq در لیتر در آب تخلیه رقیق شود. رقیق کردن فاضلاب قبل از رها شدن، دوز تشعشع را کاهش می دهد.

دوز تشعشع به افراد بر حسب سیورت یا یک میلیونم سیورت (میکروسیورت) اندازه گیری می شود، که در آن دوز 1000 میکروسیورت نشان دهنده یک در 25000 احتمال مرگ زودهنگام ناشی از سرطان است. حداکثر دوز تخمینی از آب تخلیه شده فوکوشیما 3.9 میکروسیورت در سال خواهد بود که بسیار کمتر از 2400 میکروسیورت است که مردم به طور متوسط ​​سالانه از تابش طبیعی دریافت می‌کنند.

مقامات ژاپنی همچنین باید اطمینان حاصل کنند که مقادیر قابل توجهی «تریتیوم متصل به مواد ارگانیک» در آب آزاد شده وجود ندارد. یعنی اتم تریتیوم جایگزین هیدروژن معمولی در یک مولکول آلی شده باشد. سپس مولکول‌های آلی حاوی تریتیوم می‌توانند در رسوبات جذب شده و توسط موجودات دریایی بلعیده شوند.

در اواسط دهه 1990، مولکول‌های آلی حاوی تریتیوم از کارخانه داروسازی Nycomed-Amersham در خلیج کاردیف، ولز آزاد شدند. این انتشار منجر به فاکتور تجمع زیستی تا 10000 شد.

تصفیه سایر عناصر رادیواکتیو خطرناک‌تر باید با دقت صورت گیرد تا اطمینان حاصل شود که سطح این عناصر به اندازه کافی پایین آمده.

در مقیاس بزرگ مشکلات زیست محیطی که با آن روبرو هستیم، انتشار فاضلاب از فوکوشیما نسبتاً خالی از مشکل است. اما احتمالاً صدمات بیشتری به صنعت ماهیگیری در محاصره فوکوشیما وارد می‌کند. خشم سیاسی و رسانه‌ای ناشی از انتشار جدید آب رادیواکتیو در اقیانوس آرام قابل پیشبینی است.

نوشته جیم اسمیت ، استاد علوم محیطی، دانشگاه پورتسموث

منبع: The Conversation


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

یک عکاس از هوش مصنوعی برای تصور اینکه شخصیت‌ها و سلبریتی‌های تاریخی امروز چه شکلی می‌شدند، استفاده…

یک عکاس از هوش مصنوعی (AI) استفاده کرده است تا تصور کند شخصیت‌های تاریخی مانند آل کاپون، بنجامین فرانکلین و شارون تیت اگر امروز به دنیا می‌آمدند چه شکلی بودند.این عکاس به نام آلپر یسیلاتس که در استانبول ترکیه زندگی می‌کند، پرتره های فوق…

شوخی با درونگراها (نرنجید! خودم یک درونگرا هستم)

در مورد درونگراها بسیار مطلب نوشته‌ام. یک زمانی درونگرایی در جامعه خیلی تابو بود و هنوز هم مقداری است.خود من به عنوان یک درونگرا زمانی از درونگرایی خود شرمنده بودم. اما بعدا متوجه شدم که درونگرایی یک ویژگی شخصی است. درونگراهایی یک طیف…

خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی- قسمت دوم

در قسمت دوم خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف ما باز غذاهای لذیذ و گاه عجیبی از کشورهای مختلف می‌بینیم. این تصاویر توسط میدجرنی با اطلاعاتی که به آن داده‌اند، بازسازی شده‌اند.قسمت اول این پست را در اینجا ببینید.شیلیبلژیک:…

بال‌های پرنده نورثروپ: کاوشی در هواپیمای XB-۳۵ افسانه‌ای با عکس‌های کمتر دیده شده

نورتروپ XB-۳۵ گواهی‌ای بر روح پرشهامت نوآوری در صنعت هوانوردی در اوایل دهه ۱۹۴۰ بود.XB-۳۵ که توسط شرکت نورتروپ Northrop با همکاری نیروی هوایی ارتش ایالات متحده توسعه یافت، یک هواپیمای آزمایشی بود که مرز‌های مهندسی هوانوردی را جابجا کرد.…

اولم، یکی از عجیب‌ترین جانداران روی زمین – شبیه جنین نارس یا موجودات سری فیلم‌های بیگانگان

جانداری به نام Proteus anguinus که همچنین به عنوان اولم olm شناخته می‌شود، گونه‌ای سمندر است که بومی آب‌های زیرزمینی آلپ در جنوب شرقی اروپا است. این جاندار از معدود مهره‌داران غارنشین است و به دلیل شکل سر و دست‌ها  رنگ سفید مایل به صورتی و…

واکسن گارداسیل چیست؟ چه وقت و چه کسانی باید آن را تزریق کنند؟

گارداسیل واکسنی است که به محافظت در برابر انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) کمک می‌کند، که یک عفونت شایع مقاربتی است که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مختلف از جمله زگیل تناسلی و برخی از انواع سرطان شود. این واکسن برای جلوگیری از…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.