20 مکانیسم دفاعی رایج و نحوه کار آنها

چگونه مکانیسم های دفاعی به شما کمک می کند تا با اضطراب کنار بیایید

0

تعریف مکانیسم دفاعی

مکانیسم‌های دفاعی پاسخ‌های روان‌شناختی ناخودآگاهی هستند که افراد را از احساس اضطراب، تهدید عزت نفس ، و چیزهایی که نمی‌خواهند درباره‌شان فکر کنند یا با آن‌ها مقابله کنند، محافظت می‌کنند.

مکانیسم های دفاعی اولین بار توسط زیگموند فروید  در نظریه روانکاوی خود توضیح داده شد  . به عقیده فروید، این مکانیسم‌ها از ضمیر خودآگاه در برابر تضادهای بین هویت حیوانی و سوپرایگوی ایده‌آلیستی محافظت می‌کنند و در نهایت به «هموستاز ذهنی» کمک می‌کنند.2

در اینجا ما 20 مکانیسم دفاعی رایج را توضیح می دهیم که برخی از آنها شامل انکار، فرافکنی، تفکیک و شوخ طبعی است. ما همچنین نحوه عملکرد این مکانیسم‌ها و راه‌های مقابله با آنها را در صورت تمایل به استفاده از هر یک از آنها به اشتراک می‌گذاریم.

10 مکانیسم دفاعی کلیدی

دختر فروید،  آنا فروید ، نظریه پدرش را با توصیف 10 مکانیسم دفاعی مختلف که توسط خود استفاده می شود، گسترش داد. هنگام خواندن آنها، در نظر بگیرید که آیا در زندگی خود از آنها استفاده می کنید یا خیر.

 مکانیزم دفاعیتوضیح مختصر مثال
جابه جاییبیرون کشیدن احساسات از دیگراناز دست رئیس خود عصبانی باشید اما در عوض آن را از همسرتان بیرون کنید
انکارانکار وجود چیزیقربانی جنایت خشونت آمیز بودن، اما وقوع این حادثه را انکار می کند
سرکوببه طور ناخودآگاه اطلاعات ناخوشایند را از ذهن خودآگاه خود نگه داریددر کودکی مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌ام اما آزار و اذیت را به خاطر نمی‌آوریم
فرونشانیآگاهانه اطلاعات ناخوشایند را از ذهن خودآگاه خود نگه داریددر کودکی مورد آزار و اذیت قرار گرفتید اما تصمیم گرفتید آن را از ذهن خود دور کنید
تصعیدتبدیل تکانه های غیرقابل قبول به خروجی های قابل قبول تراز همسرتان ناراحت باشید اما به جای دعوا به پیاده روی بروید
فرافکنینسبت دادن احساسات یا ویژگی های غیرقابل قبول خود به دیگران احساس علاقه به کسی غیر از همسرتان، سپس ترس از اینکه همسرتان به شما خیانت کند.

فلسفه‌بافی

فکر کردن به چیزهای استرس زا به روش بالینیاز دست دادن یکی از اعضای نزدیک خانواده و مشغول ماندن به ترتیبات لازم به جای احساس غم و اندوه
عقلانی سازیتوجیه یک احساس یا رفتار غیرقابل قبول با منطقوام برای خانه رویایی شما رد می شود، سپس می گویند این چیز خوبی است زیرا به هر حال خانه خیلی بزرگ بود
پسرفتبازگشت به رفتارهای قبلیوقتی استرس دارید، خرس عروسکی را در آغوش بگیرید، مانند زمانی که کودک بودید
تشکیل واکنشجایگزینی یک تکانه ناخواسته با مخالف آن  از جدایی اخیر غمگین بودن، اما از این بابت خوشحال عمل کرد

جابه جایی

آیا تا به حال یک روز واقعاً بد در محل کار داشته اید، سپس به خانه رفته اید و ناراحتی خود را از خانواده و دوستانتان پاک کرده اید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، مکانیسم دفاعی از خود  جابجایی را تجربه کرده اید .

جابه‌جایی شامل حذف ناامیدی‌ها، احساسات و تکانه‌های ما به افراد یا اشیایی است که کمتر تهدیدکننده هستند.

پرخاشگری جابه جا شده   نمونه ای رایج از این مکانیسم دفاعی است. به جای ابراز خشم خود به روش هایی که می تواند منجر به عواقب منفی شود (مانند مشاجره با رئیس خود)، در عوض عصبانیت خود را نسبت به شخص یا شیئی که هیچ تهدیدی ندارد (مانند همسر، فرزندان یا حیوانات خانگی) ابراز می کنید.3

انکار

انکار  احتمالاً یکی از شناخته شده ترین مکانیسم های دفاعی است. انکار برای محافظت از نفس در برابر چیزهایی که شخص نمی تواند با آنها کنار بیاید عمل می کند و اغلب برای توصیف موقعیت هایی استفاده می شود که در آنها به نظر می رسد افراد قادر به رویارویی با واقعیت یا اعتراف به یک حقیقت آشکار نیستند (مثلاً “آنها در حال انکار هستند”).

انکار، امتناع آشکار از اعتراف یا تشخیص اینکه چیزی رخ داده است یا در حال حاضر در حال وقوع است. افرادی که با اعتیاد به مواد مخدر یا الکل زندگی می کنند اغلب مشکلی را انکار می کنند، در حالی که قربانیان حوادث آسیب زا ممکن است وقوع این رویداد را انکار کنند.4

در حالی که ممکن است به طور موقت از شما در برابر اضطراب یا درد محافظت کند، انکار همچنین مستلزم سرمایه گذاری قابل توجهی از انرژی است. به همین دلیل، از دفاع های دیگری برای کمک به دور نگه داشتن این احساسات غیرقابل قبول از  آگاهی آگاهانه استفاده می شود  .

در بسیاری از موارد، ممکن است شواهد زیادی وجود داشته باشد که چیزی درست است، اما فرد همچنان وجود یا حقیقت آن را انکار می‌کند، زیرا مواجهه با آن بسیار ناراحت کننده است.

خلاصه

انکار می تواند شامل رد صریح وجود یک واقعیت یا واقعیت باشد. در موارد دیگر، ممکن است شامل اعتراف به حقیقت بودن چیزی، اما به حداقل رساندن اهمیت آن باشد. گاهی اوقات مردم واقعیت و جدیت واقعیت را می پذیرند، اما مسئولیت خود را انکار می کنند و در عوض افراد دیگر یا نیروهای خارجی را مقصر می دانند.5

سرکوب

سرکوب برای دور نگه داشتن اطلاعات از آگاهی آگاهانه عمل می کند. با این حال، این خاطرات فقط ناپدید نمی شوند. آنها همچنان بر رفتار ما تأثیر می گذارند.3برای مثال، شخصی که خاطرات آزاری را که در کودکی متحمل شده است سرکوب کرده است، ممکن است بعداً در ایجاد روابط با مشکل مواجه شود.

سرکوب

گاهی اوقات ممکن است اطلاعات را آگاهانه با خارج کردن اطلاعات ناخواسته از آگاهی خود سرکوب کنید. این به عنوان  سرکوب شناخته می شود . با این حال، در بیشتر موارد، تصور می‌شود که این حذف خاطرات اضطراب‌آور از آگاهی به صورت ناخودآگاه رخ می‌دهد.6

تصعید

تصعید  یک مکانیسم دفاعی است که به ما اجازه می دهد تا با تبدیل این رفتارها به شکل قابل قبول تری، انگیزه های غیرقابل قبول را اعمال کنیم. به عنوان مثال، شخصی که عصبانیت شدید را تجربه می کند ممکن است کیک بوکسینگ را به عنوان وسیله ای برای تخلیه ناامیدی انتخاب کند.7

فروید معتقد بود که تصعید نشانه ای از بلوغ است و به افراد اجازه می دهد تا به طور عادی به شیوه های قابل قبول اجتماعی عمل کنند.

فرافکنی

فرافکنی  یک مکانیسم دفاعی است که شامل گرفتن ویژگی ها یا احساسات غیرقابل قبول خود و نسبت دادن آنها به افراد دیگر است.3به عنوان مثال، اگر نسبت به کسی علاقه شدیدی دارید، در عوض ممکن است باور کنید که او شما را دوست ندارد.

فرافکنی با اجازه دادن به بیان میل یا انگیزه عمل می کند، اما به گونه ای که نفس نمی تواند تشخیص دهد، بنابراین اضطراب را کاهش می دهد.

فلسفه‌باقی

فلسفه‌بافی با تفکر در مورد رویدادها به روشی سرد و بالینی برای کاهش اضطراب کار می کند.8این مکانیسم دفاعی به ما این امکان را می دهد که از فکر کردن در مورد جنبه استرس زا و عاطفی موقعیت اجتناب کنیم و در عوض فقط روی مؤلفه فکری تمرکز کنیم.

به عنوان مثال، فردی که به تازگی به بیماری لاعلاج تشخیص داده شده است، ممکن است بر یادگیری همه چیز در مورد بیماری تمرکز کند تا از ناراحتی جلوگیری کند و از واقعیت موقعیت و احساسات خود در مورد آن دور بماند.

عقلانی سازی

عقلانی کردن یک مکانیسم دفاعی است که شامل توضیح یک رفتار یا احساس غیرقابل قبول به شیوه ای منطقی یا منطقی و اجتناب از دلایل واقعی رفتار است.3

به عنوان مثال، شخصی که برای قرار ملاقات رد می شود، ممکن است با گفتن اینکه به هر حال جذب طرف مقابلش نشده است، وضعیت را منطقی کند. ممکن است یک دانش آموز نمره امتحان ضعیف را با سرزنش مربی به جای اعتراف به عدم آمادگی خود توجیه کند.

عقلانی کردن نه تنها از اضطراب جلوگیری می کند، بلکه ممکن است از عزت نفس و خودپنداره نیز محافظت کند .

هنگام تلاش برای توضیح موفقیت یا شکست، افرادی که از این مکانیسم دفاعی استفاده می کنند تمایل دارند موفقیت را به ویژگی ها و مهارت های خود نسبت دهند، در حالی که شکست ها به گردن افراد دیگر یا نیروهای بیرونی می افتند.

پسرفت

زمانی که افراد با رویدادهای استرس زا مواجه می شوند، گاهی اوقات راهبردهای مقابله ای را کنار می گذارند و به الگوهای رفتاری که قبلاً در رشد استفاده شده بودند، باز می گردند.3آنا فروید این مکانیسم دفاعی را  رگرسیون نامید و پیشنهاد کرد که افراد از مرحله رشد روانی-جنسی  که در آن تثبیت شده اند، رفتارهای خود را انجام دهند  .

به عنوان مثال، فردی که در مراحل اولیه رشد خود ثابت شده است ممکن است با شنیدن اخبار ناخوشایند گریه کند یا بغض کند.

به گفته فروید، رفتارهای مرتبط با رگرسیون بسته به مرحله ای که فرد در آن ثابت شده است، می تواند بسیار متفاوت باشد. به عنوان مثال، فردی که در مرحله دهان ثابت شده است ممکن است شروع به خوردن یا سیگار کشیدن بیش از حد کند، یا ممکن است به صورت کلامی پرخاشگر شود. تثبیت در مرحله مقعدی ممکن است منجر به آراستگی یا بی نظمی بیش از حد شود.

تشکیل واکنش

شکل گیری واکنش  با در نظر گرفتن احساس، تکانه یا رفتار مخالف، اضطراب را کاهش می دهد.3نمونه ای از شکل گیری واکنش این است که با فردی که به شدت از او بدشان می آید به شیوه ای بیش از حد دوستانه رفتار کنید تا احساسات واقعی خود را پنهان کنید.

چرا مردم این گونه رفتار می کنند؟ به گفته فروید، آنها از شکل گیری واکنش به عنوان مکانیزم دفاعی برای پنهان کردن احساسات واقعی خود با رفتار درست برعکس استفاده می کنند.

7 مکانیسم دفاعی اصلی

این فهرست گاهی کوتاه می شود تا تنها هفت مکانیسم دفاعی اصلی را ارائه دهد که عبارتند از انکار، جابجایی، فرافکنی، منطقی سازی، تشکیل واکنش، سرکوب و تصعید.

10 دیگر مکانیسم های دفاعی رایج

از زمانی که فروید برای اولین بار مکانیسم های دفاعی اولیه را توصیف کرد، محققان دیگر به توصیف روش های دیگر کاهش اضطراب ادامه دادند. برخی از این مکانیسم های دفاعی عبارتند از:

  • عمل کردن : مقابله با استرس با درگیر شدن در اعمال به جای پذیرش و تحمل احساسات خاص. به عنوان مثال، به جای اینکه به کسی بگویید از دست او عصبانی هستید، ممکن است سر او فریاد بزنید یا چیزی را به دیوار پرتاب کنید.
  • بازداری هدف : پذیرش یک شکل تغییر یافته از هدف اصلی خود. نمونه ای از این می تواند تبدیل شدن به یک مربی بسکتبال دبیرستانی باشد تا یک ورزشکار حرفه ای.
  • نوع دوستی : ارضای نیازهای درونی از طریق کمک به دیگران. به عنوان مثال، فردی که پس از مصرف مواد بهبود می یابد، ممکن است داوطلبانه به دیگران در بهبودی کمک کند تا راهی برای مقابله با هوس مواد مخدر شود.
  • اجتناب : امتناع از برخورد یا مواجهه با اشیا یا موقعیت های ناخوشایند. به عنوان مثال، به جای بحث کردن در مورد مشکلی با کسی، ممکن است به سادگی از آنها دوری کنید تا مجبور نباشید با آن موضوع کنار بیایید.
  • جبران : موفقیت بیش از حد در یک زمینه برای جبران شکست در دیگری. به عنوان مثال، فردی که از نظر تحصیلی احساس ناامنی می کند، ممکن است با برتری در دو و میدانی جبران کند.
  • جداسازی : جدا شدن یا حذف شدن از تجربه شما. به عنوان مثال، وقتی با چیزی استرس زا برخورد می کنید، ممکن است از نظر ذهنی و احساسی خود را از موقعیت جدا کنید.
  • فانتزی : اجتناب از واقعیت با عقب نشینی به مکانی امن در ذهن شما. وقتی چیزی در زندگی شما باعث اضطراب می شود، ممکن است به دنیای درونی خود عقب نشینی کنید، جایی که علت استرس نمی تواند به شما آسیب برساند.
  • طنز : اشاره به جنبه های خنده دار یا کنایه آمیز یک موقعیت. یک مثال از این ممکن است شوخی کردن در یک موقعیت استرس زا یا آسیب زا باشد.
  • پرخاشگری منفعل : به طور غیر مستقیم خشم را ابراز می کند. به‌عنوان مثال، به‌جای اینکه به کسی بگویید ناراحت هستید، ممکن است با او رفتاری بی‌صدا کنید.
  • خنثی سازی : تلاش برای جبران افکار، احساسات یا رفتارهای نامناسب خود. به عنوان مثال، اگر احساسات کسی را جریحه دار کنید، ممکن است به او پیشنهاد دهید که کاری خوب برای او انجام دهید تا از اضطراب یا احساس گناه خود بکاهید.

در حالی که مکانیسم‌های دفاعی اغلب به عنوان واکنش‌های منفی در نظر گرفته می‌شوند، همه ما برای کاهش موقت استرس و محافظت از عزت‌نفس در مواقع بحرانی به آن‌ها نیاز داریم و به ما اجازه می‌دهند روی آنچه در لحظه ضروری است تمرکز کنیم.

برخی از این دفاع ها می توانند مفیدتر از سایرین باشند. به عنوان مثال، استفاده از شوخ طبعی برای غلبه بر یک موقعیت استرس زا و اضطراب آور در واقع می تواند یک مکانیسم دفاعی سازگار باشد.3

خلاصه

انواع مختلفی از مکانیسم های دفاعی وجود دارد که می توانند برای محافظت از خود در برابر اضطراب استفاده شوند. برخی از این ها می توانند سالم تر و مفیدتر از بقیه باشند.

مکانیسم های دفاعی چگونه کار می کنند؟

در مدل شخصیت زیگموند فروید،  ایگو  جنبه ای از شخصیت است که با واقعیت سروکار دارد. در حین انجام این کار، ایگو باید با خواسته های متضاد id و superego کنار بیاید. 

  • شناسه : بخشی از شخصیت که به دنبال برآوردن تمام خواسته ها، نیازها و انگیزه هاست. شناسه ابتدایی‌ترین و ابتدایی‌ترین بخش شخصیت ما است و چیزهایی مانند مناسبت اجتماعی، اخلاق یا حتی واقعیت برآورده کردن خواسته‌ها و نیازهای ما را در نظر نمی‌گیرد.
  • سوپرایگو : بخشی از شخصیت که سعی می کند نفس را به شیوه ای آرمان گرایانه و اخلاقی وادار کند. سوپرایگو از تمام اخلاق و ارزش های درونی شده ای تشکیل شده است که از والدین، سایر اعضای خانواده، تأثیرات مذهبی و جامعه به دست می آوریم.

فروید برای مقابله با اضطراب معتقد بود که مکانیسم های دفاعی به محافظت از نفس در برابر تعارضات ایجاد شده توسط اید  ، سوپرایگو و واقعیت کمک می کند .2پس چه اتفاقی می‌افتد وقتی نفس نتواند با خواسته‌های خواسته‌های ما، محدودیت‌های واقعیت و معیارهای اخلاقی خود مقابله کند؟

به گفته فروید، اضطراب یک حالت درونی ناخوشایند است که افراد به دنبال اجتناب از آن هستند. اضطراب به عنوان یک سیگنال به نفس عمل می کند که همه چیز آنطور که باید پیش نمی رود. در نتیجه، ایگو از نوعی مکانیسم دفاعی برای کمک به کاهش این احساسات اضطراب استفاده می کند .2

انواع اضطراب

همه انواع اضطراب یکسان ایجاد نمی شوند. این نگرانی ها نیز از منابع یکسانی سرچشمه نمی گیرند. فروید سه نوع اضطراب را شناسایی کرد:

  • اضطراب اخلاقی : ترس از نقض اصول اخلاقی خودمان3
  • اضطراب روان رنجور : نگرانی ناخودآگاه از اینکه کنترل تمایلات id را از دست می دهیم و در نتیجه رفتار نامناسب را تنبیه می کنیم.
  • اضطراب واقعیت : ترس از رویدادهای دنیای واقعی. علت این اضطراب معمولاً به راحتی قابل شناسایی است. به عنوان مثال، زمانی که شخصی در نزدیکی یک سگ تهدید کننده قرار می گیرد، ممکن است از گاز گرفتن سگ بترسد. رایج ترین راه برای کاهش این اضطراب اجتناب از شی تهدید کننده است.

اگرچه ممکن است آگاهانه از مکانیسم های مقابله ای برای مدیریت اضطراب استفاده کنیم، اما در بسیاری از موارد، این دفاع ها  ناخودآگاه  برای تحریف واقعیت کار می کنند.

مقابله با مکانیسم های دفاعی ناسالم

در حالی که همه مکانیسم‌های دفاعی می‌توانند ناسالم باشند، اما می‌توانند تطبیق‌پذیر باشند و به ما اجازه دهند تا به طور طبیعی عمل کنیم. به عنوان مثال، نوع دوستی، شوخ طبعی، تصعید و سرکوب چهار مکانیسم دفاعی بالغ هستند که نشان دهنده سازگاری بالاتر هستند.9

در عین حال، زمانی که مکانیسم های دفاعی در تلاش برای جلوگیری از برخورد با مشکلات بیش از حد مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند مشکلاتی ایجاد کنند. برای اینکه این اتفاق برای شما رخ ندهد، در اینجا چند راه برای مقابله با دفاع های ناسالم وجود دارد.

  • خودآگاهی بیشتری را توسعه دهید . خودآگاهی به شما کمک می کند تشخیص دهید که چه زمانی ممکن است از یک یا چند مکانیسم دفاعی بیش از حد استفاده کنید. پس از برداشتن این مرحله، می دانید که در کجا باید تغییراتی ایجاد کنید.
  • مهارت های مقابله ای موثر را بیاموزید . اگر مکانیسم دفاعی ناسالمی دارید، یادگیری مهارت‌های مقابله‌ای جدید می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر با احساسات ناراحت‌کننده مقابله کنید. مهارت های مقابله ای شامل مدیتیشن، ایجاد مرزهای سالم و درخواست حمایت است.
  • به دنبال درمان سلامت روان باشید . درمان روانکاوی می تواند به شما کمک کند مکانیسم های دفاعی ناخودآگاه خود را کشف کنید و راه های بهتر و سالم تری برای مقابله با اضطراب و پریشانی پیدا کنید.

برخی از شناخته شده ترین مکانیسم های دفاعی به بخشی مشترک از زبان روزمره تبدیل شده اند. به عنوان مثال، ممکن است فردی را به عنوان «در حال انکار» مشکلی که با آن مواجه است توصیف کنید. هنگامی که شخصی به روش های قدیمی انجام کارها بازمی گردد، ممکن است آنها را به عنوان “بازگشت” به یک نقطه اولیه توسعه نامید.

به یاد داشته باشید، مکانیسم های دفاعی می توانند هم خوب و هم بد باشند. آنها می توانند با محافظت از نفس شما در برابر استرس و ارائه یک خروجی سالم، نقش مفیدی داشته باشند. در موارد دیگر، این مکانیسم‌های دفاعی ممکن است شما را از رویارویی با واقعیت باز دارند و می‌توانند به عنوان نوعی خودفریبی عمل کنند.3

اگر متوجه شدید که استفاده بیش از حد از مکانیسم های دفاعی خاصی بر زندگی شما تأثیر منفی می گذارد، با یک متخصص بهداشت روان مشورت کنید. روان درمانی ممکن است به شما کمک کند که آیا شما یک درمان سنتی چهره به چهره را دنبال می کنید یا یک گزینه درمانی آنلاین.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر قرار بود ابرقهرمان‌ها، لباس‌های قرن نوزدهمی می‌پوشیدند

ما عادت کرده‌ایم ابرقهرمان‌ها را در لباس‌های امروز ببینیم و فیلم‌های زیادی هم که بر مبنای کامیک‌بوک‌ها ساخته شده، این تصور را در ذهن ما تشدید کرده‌اند.اما اگر قرار بود همین ابرقهرمان‌ها لباس‌های قرن نوزذهمی می‌پوشیدند، چه می‌شد؟…

داستان واقعی اسکینر: روانشناس مشهور دهه ۱۹۴۰- آیا او واقعا دخترش را در داخل یک جعبه برای آزمایشاتش…

بوروس فردریک اسکینر معروف به بی‌اف اسکینر یک روانشناس، رفتارشناس، نویسنده، مخترع و فیلسوف اجتماعی آمریکایی بود. او در ۲۰ مارس ۱۹۰۴ در Susquehanna در پنسیلوانیا به دنیا آمد و در ۱۸ اوت ۱۹۹۰ در کمبریج، ماساچوست درگذشت.اسکینر بیشتر به خاطر…

چرا بسیاری از ساختمان‌های تاریخی در بریتانیا دارای پنجره‌های آجرکوبی شده هستند؟

زمانی در بریتانیای کبیر داشتن پنجره در خانه‌ها و ساختمان‌ها بسیار گران از آب درمی‌آمد! چرا؟!چون در سال ۱۶۹۶ با وضع مالیات بر پنجره که بسیار در جامعه منفور بود، وضعیت تغییر کرد. در این زمان مالیات بر صاحبان املاک را بر اساس تعداد…

مجموعه‌ای از «توتورو»های دست‌ساز در ستایش نماد استودیو جیبلی

تعدادی «توتورو»ی شکم گرد نمادین در انیمه My Neighbor Totoro از استودیو جیبلی به عنوان بخشی از مجموعه وسیعی از مجموعه‌ جدید کلکسیونی است که به احترام این شرکت رویاساز ساخته شده.این مجموعه که توسط تیم‌هایی از صنعتگران همکار ناکاگاوا…

فهرست چیزهایی که تا همین 20 – 30 سال پیش در ایران و جهان معمولی بودند، اما الان کارها و خریدها…

اوضاع اقتصادی کلی دنیا خوب نیست. از یک سو میل و اشتیاق همه به کمتر کار کردن و بیشتر داشتن و به خصوص سخت گرفتن به هم بیشتر شده و از سوی دیگر، درآمدها آنچنان افزایش نیفتاده‌اند. در این میان برخی کشورها با تورم‌های باورنکردنی دست به گریبان…

تصاویر طبقه‌بندی شدن پنتاگون البته «تخیلی» و حاصل میدجرنی از بازیابی یوفوها و برنامه‌ مهندسی معکوس…

بشقاب پرنده مخفف عبارت Unidentified Flying Object است. به هر شیء یا پدیده‌ای اطلاق می‌شود که در آسمان مشاهده شود و به راحتی قابل شناسایی یا توضیح نباشد. بشقاب پرنده‌ها اغلب با ادعا‌های مربوط به فضاپیما‌های فرازمینی مرتبط هستند، اما می‌توان…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.