فیلم آپوکالیپتو – معرفی و نقد و بررسی – Apocalypto 2006
سال تولید : ۲۰۰۶
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : بروس دیوی، مل گیبسن و فرهاد صفینیا
کارگردان : گیبسن
فیلمنامهنویس : صفینیا و گیبسن
فیلمبردار : دین سملر
آهنگساز(موسیقی متن) : جیمز هورنر
هنرپیشگان : رودی یانگبلاد، دالیا هرناندس، جاناتان بروئر، ماریس بردیلوهد، کارلوس امیلیو بائس و رامیرس آمیلکار
نوع فیلم : رنگی، ۱۳۹ دقیقه
تمدن مایا در اوج رونق و قدرت خویش است ولی رهبرانش مجاب شدهاند که تا معابد بیشتری ساخته نشود و آدمهای بیشتری قربانی نگردند، کشت و کار و بنابراین، مردمشان بیشتر لطمه خواهند دید. در این میان زندگی ̎پنجه پلنگ̎ (یانگبلاد) شکارچی آرامشطلبی اهل قبیلهای جنگی و دوردست، زیرورو میشود. وقتی به دهکدهٔ ̎پنجه پلنگ̎ هجوم میبرند و او را برای قربانی کردن به یکی از شهرهای مایا میبرند.
این شکارچی جوان باید با ترس و وحشت و سرکوب مقابله کند. او که سر نترسی دارد، مصمم است که از چنگ اسیرکنندههایش بگریزد و خانوادهٔ خود را نجات دهد، اما بهندرت اتفاق افتاده که یک قربانی از بالای آذین مذبح، زنده پائین بیاید. ̎پنجه پلنگ̎ برای نجات همسر حامله و پسر کوچکش باید از چنگ بیرحمترین سلحشوران مایا بگریزد و با استفاده از شناختی که از جنگل پیرامونش دارد روی دست کسانی بلند شود که مردهٔ او را به زندهاش ترجیح میدهند.
گیبسن همیشه تماشاگر را غافلگیر کرده و یکی دیگر از کارهای غافلگیرانهاش اینکه با آپوکالیپتو فیلمی بسیار درخشان ساخته است. با وجود نمایشی بودن و جنبههای ذاتاً اجتماعی و بحثانگیز اینگونه درونمایهها، تاریخ آمریکای مرکزی تا قبل ا ز ورود اروپائیها به آنجا، بهندرت از سوی فیلمسازان هالیوودی مورد توجه قرار گفته است (یکی از معدود تجربیات در این زمینه، سلاطین آفتاب ج. لی تامپسن، ۱۹۶۳، است) گیبسن به اتفاق همکارش صفینیا، فیلمنامهای تدارک دیدهاند که در اصل یک فیلم ̎تعقیب و گریز برای زنده ماندن̎ است و بخش آخرش نیز الگوی شکار انسانیِ طعمه عریان (کورنل وایلد، ۱۹۶۶) را به یاد میآورد.
عوامل تولید معجزه کردهاند. دوربین سملر در مناطق جنگلی یا ناهموار، بیامان پیش میرود. نکتهٔ حیرتآور این که فیلم با سیستم (دیجیتال ویدئویی)های دفینیشنِ ̎جنسیس̎ فیلمبرداری شده و هیچکس نمیتواند تشخیص دهد که با دوربین ۳۵ میلیمتری کار نشده است. اکثر بازیگران آپوکالیپتو را نابازیگران بومی یا اهالی آمریکای مرکزی تشکیل میدهند. باید به کارلا هول، متصدی انتخاب بازیگران دست مریزاد گفت که توانسته چهرههائی اصیل و ناشناخته را پیدا کند که از نقش بیرحمترین سلحشوران مایا تا نقش زنان عجیب و غریبشان را خیلی طبیعی و باورپذیر ایفا کردهاند.
این نوشتهها را هم بخوانید