فیلم کازینو رویال – معرفی و بررسی و نقد – Casino Royale 2006
سال تولید : ۲۰۰۶
کشور تولیدکننده : جمهوری چک، انگلستان، آلمان و آمریکا
محصول : باربارا بروکولی و مایکل ویلسن
کارگردان : مارتین کامبل
فیلمنامهنویس : نیل پرویس، راجر وید و پل هیگیس، برمبنای رمانی نوشتهٔ ایان فلمینگ
فیلمبردار : فیلم میهیو
آهنگساز(موسیقی متن) : دیوید آرنولد
هنرپیشگان : دانیل کریگ، سباستین فوکن، سایمن آبکاریان، کاترینا مورینو، مادس میکلسن، ایوا گرین، جودی دنچ، جانکارلو جانینی و جفری رایت
نوع فیلم : رنگی، ۱۴۴ دقیقه
̎جیمز باند̎ (کریگ) با از بین بردن ماهرانهٔ دو آدمکش حرفهای به جایگاه ̎دو صفر̎ خود دست مییابد. ̎باند̎ که در نخستین مأموریتش به ماداگاسکار رفته تا جاسوسی تروریست معروف، ̎مولاکا̎ (فوکن)، را بکند، جسورانه، برخلاف سیاستهای M16، خودش به تحقیقاتی مستقل مبادرت میروزد تا پرده از راز گروه تروریستی ̎مولاکا̎ و همکارانش بردارد. ̎باند̎ که با فرد مرموزی به نام ̎دیمیتریوس̎ (آبکاریان) و محبوبهاش، ̎سولانژ̎ (مورینو) آشنا شده، خیلی زود در مییابد که بیش از هر زمان دیگری به محفلِ حامیِ مالی تروریستها، ̎لو شیفر̎ (میکلسن) ـ که برخی از معروفترین سازمانهای تروریستی دنیا را به استخدام خود درآورده ـ نزدیک شده است.
وقتی ̎باند̎ باخبر میشود که ̎لو شیفر̎ میخواهد در بازی پوکری در کازینو رویالِ مونتهنگرو بازی کند و بُردش را صرف سلطهٔ مالیاش بردنیا کند، ̎ام̎ (دنچ)، یکی از مأموران جذابش، ̎وسپرلیند̎ (گرین) را مأمور میکند تا هوایِ ̎باندِ̎ تازهکار در قمار را داشته باشد که میخواهد دستِ ̎لو شیفر̎ را از تأمین مالی گروههای زیرزمینی و بزهکار، برای همیشه قطع کند. اما ̎جیمز باند̎ برای بردن در این بازی به چیزی بیش از مهارتهای قماربازانه نیازمند است و پس از ارتباط با مأمور محلی M16، ̎ماتیس̎ (جانینی) و مأمور سیا، ̎فلیکس لایتر̎ (رایت)، وارد بازی پوکری مرگبار میشود…
برای یکبار هم که شده، حقیقتی در تبلیغ یک فیلم نهفته است: روی پوستر کازینو رویال ادعا شده که کریگ همان ̎جیمز باند̎ دو صفر هفتِ مورد نظر فلمینگ است و کریگ پس از شان کانری، بیش از هر بازیگر دیگری به ̎جیمز باند̎ی که فلینگ در ذهن داشته، شباهت دارد. ̎جیمز باند̎ کازینو رویال دوباره صاحب سرسختی و غرور شخصیتِ داستانیاش شده و تعادلی بین بیرحمی و انسانیتش به وجود آوردهاند، طوری که به نظر میرسد اینسری فیلم را با کازینو رویال فعلی احیا کردهاند و دوباره به سرچشمههای اصلیاش حوالت دادهاند.
شخصیت ̎جیمز باند̎ در سال ۱۹۵۳ با همین کازینو رویال معرفی شد و با آنکه تلویزیون آمریکا بلافاصله یک سال بعد، اقتباسی از آن را تهیه کرد و در سال ۱۹۶۷ هجویهای پُرستاره و ناشیانهای با بازی پیتر سلرز، وودی آلن و دیوید نیون از آن ساخته شد، ولی تا پیش از این در اختیار تهیه کنندههای صاحب حقوق سینمائی این سری کتابها قرار نگرفته بود. کازینو رویال نخستین جیمز باندی است که در آن در هیچ زمینه افراط نکردهاند و همین به نفعش تمام شده است. همه چیز در حدی که مورد نیاز بوده به کار گرفته شده و جز ترانهٔ عنوانبندی بسیار نچسب و بدش (کار پولین هیوم)، موسیقی متن آرنولد ـ چهارمین همکاریاش در این سری فیلمها ـ نیز بسیار خوب است.
این نوشتهها را هم بخوانید