زندگینامه هاروکی موراکامی و بررسی و تحلیل بهترین کتاب‌های او

0

هاروکی موراکامی در ۱۲ ژانویه ۱۹۴۹ در کیوتو ژاپن به دنیا آمد. در سال ۱۹۶۸ به دانشگاه هنرهای نمایشی واسدا رفت. در سال ۱۹۷۱ با همسرش یوکو ازدواج کرد و به گفته ی خودش در آوریل سال ۱۹۷۸ در هنگام تماشای یک مسابقه ی بیسبال، ایده ی اولین کتاب اش، به آواز باد گوش بسپار به ذهنش رسید. در سال ۱۹۷۹ این رمان منتشر شد و در همان سال جایزه ی نویسنده ی جدید گونزو را دریافت کرد. در سال ۱۹۸۰ رمان پینبال (اولین قسمت از سه گانه ی موش صحرایی) را منتشر کرد. در سال ۱۹۸۱ بار جازش را فروخت و نویسندگی را پیشه ی حرفه ای خود کرد.

کتاب سرزمین عجایب بیرحم و ته دنیا
Hard-Boiled Wonderland and the End of the World

کتاب سرزمین عجایب بیرحم و ته دنیا، رمانی نوشته ی هاروکی موراکامی است که اولین بار در سال 1985 به انتشار رسید. این رمان عجیب، رویاگونه، پراحساس و بی نهایت مبتکرانه را می توان شیرجه ی عمیق هاروکی موراکامی به دلِ ماهیتِ هوشیاری و فهم انسان تلقی کرد. موراکامی از طریق دو روایت موازی، مخاطبین را به دنیای خیال انگیزی می برد که در آن، لورن باکال، باب دیلن، یک پردازشگر اطلاعات، دانشمندی دیوانه، نوه ی این دانشمند و تعداد زیادی از تبهکاران، کتابخانه داران و هیولاهایی زیرزمینی حضور دارند و نقش ایفا می کنند. نتیجه ی چنین معجون شگفت انگیزی، رمانی است که هم فوق العاده سرگرم کننده است و هم تأملی ژرف است بر سرشت و کاربردهای ذهن بشر.

کتاب کافکا در کرانه
Kafka on the Shore

رمان کافکا در ساحل (رمان کافکا در کرانه) از دو شخصیت ممتاز و فوق العاده قابل توجه بهره می برد: پسری نوجوان، به نام کافکا تامورا، که از خانه می گریزد تا هم از غیب گویی مخوفی فرار کند که زندگی اش را با سرنوشت ادیپ، اسطوره ی یونانی، گره می زند و هم به دنبال مادر و خواهرش بگردد که مدت هاست خبری از آنان ندارد. شخصیت دیگر، پیرمردی ساده لوح به اسم ناکاتا است که بهره ی هوشی چندان بالایی ندارد و بعد از حادثه ای که در زمان جنگ برایش اتفاق افتاد، هرگز بهبودی کامل را به دست نیاورد. او، در خلال اتفاقات کتاب، به دلایلی به سوی کافکا کشیده می شود؛ اما همانند بسیاری از کارهای روزمره ی زندگی، ناکاتا چیزی از این دلایل دستگیرش نمی شود. زمانی که مسیر زندگی این دو شخصیت هم سو می شود و دلایل این هم گرایی آشکار می شود، هاروکی موراکامی برای خوانندگان کتابش، دنیایی شگفت انگیز خلق می کند که در آن گربه ها صحبت می کنند، از آسمان ماهی می بارد و ارواح برای معاشقه یا ارتکاب به قتل، از بدن های خود به بیرون می خزند. کافکا در ساحل، نشان گر اوج بلوغ و پختگی یکی از بهترین داستان سرایان دنیا، هاروکی موراکامی است.

کتاب شهر گربه ها
Town of Cats

کتاب “شهر گربه ها” نوشته نویسنده معاصر و محبوب ژاپنی”هاروکی موراکامی” است.موراکامی که در تصویر سازی در آثارش بسیار مسلط است در این اثر نیز از فضاسازی هایی استفاده میکند که به راحتی میتوان حضور خود را در آن حس کرد.

تسلط او بر فضاسازی موجب شهرت او شده و آثار قبلی خود نیز با تکیه بر همین موضوع شهرت فراوانی یافت.

داستان های این مجموعه به ترتیب عبارت اند از: “شهر گربه ها”، “شهرزاد”، “سامسای عاشق”، “کینو” و “دیروز” که آن را فرزین فرزام به فارسی برگردانده است. انتشارات نون این کتاب را در سال 1396 راهی بازار نشر کرده است.

کتاب برقص برقص
Dance dance dance

برقص برقص نوشته ی هاراکی موراکامی ادامه دهنده ی راه کتاب در تعقیب گوسفند وحشی او است داستانی تلخ و گزنده و عموما طنز آمیز که در ژاپن موراکامی می گذرد. شخصیت بی نام و نشان موراکامی هنگام جستجو در پی دختری گم شده ، در خشونت جنسی و وحشت متافیزیکی فرو می رود و در این میان مردی گوسفندی، دستورالعمل های مرموزی به او می رساند. موراکامی به عنوان یکی از بزرگترین نویسندگان معاصر جهان در این اثر سبک های علمی تخیلی، ترسناک و هجو را در هم می آمیزد. برقص برقص سفری دلهره اور درون فرهنگ معاصر ژاپن است جایی که هر چیزی را که نمی توان خرید می توان قاپید و به چنگ آورد.

کتاب جنگل نروژی
Norwegian Wood

کتاب جنگل نروژی، رمانی نوشته ی هاروکی موراکامی است که برای اولین بار در سال 1987 به انتشار رسید. تورو، دانشجویی جوان و آرام در توکیو است که عاشق و شیفته ی دختری زیبا و باهوش به نام نائوکو است. اما مرگ بهترین دوست آن ها در سال ها قبل، تأثیر زیادی بر احساس دو طرفه ی آن ها گذاشته است. تورو با گذشت زمان، خود را به زندگی دانشگاهی، و تنهایی و انزوای آن عادت می دهد اما فشار و مسئولیت های زندگی روزمره برای نائوکو غیر قابل تحمل شده است. هر چه نائوکو بیشتر در دنیای درونی خود فرو می رود، تورو بیشتر و بیشتر به سوی دیگران کشیده شده و جذب دختری مستقل و بی پروا می شود. رمان جنگل نروژی، داستانی گزنده درباره ی روابط عاشقانه ی دانشجویی جوان است و مخاطب را با خود به دنیای پرفراز و نشیب و تکرارنشدنی عشق اول می برد.

کتاب تعقیب گوسفند وحشی
A Wild Sheep Chase

رمان شکار گوسفند وحشی، اثری ادبی و خارق العاده است و نقطه ی آغاز شهرت بین المللی هاروکی موراکامی تلقی می شود. داستان بسیار ساده شروع می شود: یک کارمند تبلیغات بیست وچند ساله، کارت پستالی را از دوستش دریافت کرده و از تصویر آن، برای تبلیغ یک شرکت بیمه استفاده می کند. چیزی که او متوجه نمی شود این است که در منظره ی روستایی به نمایش درآمده در تصویر کارت پستال، گوسفندی با علامت ستاره بر پشتش دیده می شود. او با استفاده از این عکس، به صورت ناخواسته توجه مردی سیاه پوش را جلب می کند که او را در تنگنایی تهدیدکننده قرار می دهد: گوسفند را پیدا کن یا با عواقب سختی مواجه شو. بدین شکل، جست وجویی مفصل و فراواقعی آغاز می شود که قهرمان داستان را از اماکن پرازدحام توکیو تا کوه های دورافتاده و برفی شمال ژاپن با خود همراه می سازد؛ او در این کوه ها، نه تنها اطلاعاتی از گوسفند اسطوره ای به دست می آورد، بلکه با جنبه های تاریک و شرورانه ی وجود خود نیز آشنا می شود. رمان شکار گوسفند وحشی، رمانی غیرمعمول و بسیار جذاب است که توانایی های موراکامی را در داستان سرایی به خوبی نشان می دهد.

کتاب 1Q84

کتاب 1Q84، رمانی نوشته ی هاروکی موراکامی است که نخستین بار در سال 2009 به چاپ رسید. داستان این رمان در سال 1984 و در شهر توکیو می گذرد. زنی جوان به نام اومامه، پیشنهاد عجیب یک راننده تاکسی را می پذیرد و پس از آن، اتفاقات عجیبی در دنیای پیرامونش به وقوع می پیوندد. او درمی یابد که وارد یک هستی موازی شده است و نام آن را 1Q84 می گذارد. در همین حال، نویسنده ای به نام تنگو، پروژه ی کاری عجیبی را آغاز می کند و آنقدر درگیر آن می شود که زندگی اش با دگرگونی های زیادی مواجه می گردد. همزمان با این که تار و پود داستان های اومامه و تنگو در طول این یک سال در هم گره می خورد، موراکامی ما را با پیوندهای عمیقی آشنا می کند که این دو شخصیت را از همیشه به یکدیگر نزدیک تر می سازد.

کتاب قورباغه ی بزرگ توکیو را نجات می دهد
Collected Short Stories

این کتاب مشتمل بر 11 داستان کوتاه از نویسنده ژاپنی «هاروکی موراکامی» با عنوان های «مرد هفتم»، «آینه»، «سامسای عاشق»، «شهر گربه ها»، «شهرزاد» و… است. در داستان «قورباغه بزرگ توکیو را نجات می دهد»، «کاتاگیری» با قورباغه غول پیکری روبه رو می شود که در آپارتمانش به انتظار نشسته است. قورباغه از «ماری» خیلی خیلی عصبانی صحبت می کند که اگر عصبانی شود زلزله می آید. آن مار در زیرزمین یک خانه زندگی می کند و…

کتاب مترو
Underground

“مترو” کتابی است که توسط رمان نویس ژاپنی “هاروکی موراکامی” در مورد حمله ی تروریستی با گاز سارین که در سال 1995 در “مترو” توکیو انجام شده است ،نوشته شده است. این کتاب از یک سری مصاحبه با افرادی که تحت تأثیر این حملات قرار گرفته اند ، تشکیل شده و همچنین شامل مصاحبه با اعضای” آوم “، فرقه ی مذهبی مسئول حملات است. “هاروکی موراکامی” امیدوار بود که از طریق این مصاحبه ها ، بتواند بخشی از تاثیرات این حملات را، که رسانه های مهم ژاپن نادیده گرفته اند ، بیان کند و بر تاثیر گذاری این واقعه بر شهروندان معمولی تاکید کند. این مصاحبه ها تقریبا یک سال به طول انجامیده و از ژانویه 1996 شروع شده و در دسامبر همان سال به پایان می رسد و بسیاری از جنبه های جذاب روانشناسانه ی جامعه ی ژاپن را برجسته می کند.
او در می یابد که کار، برای بیشتر مصاحبه شوندگان، اولویت بالا و یا اصلی را دارد و همچنین جداسازی ، فردگرایی و عدم ارتباط نیز ، از مضامین قدرتمندی بودند که در بسیاری از مصاحبه ها رایج بود. بسیاری از مصاحبه شوندگان ابراز سرخوردگی از ماتریالیسم در جامعه ژاپن و رسانه ها را کردند و همچنین به ناکارآمدی سیستم واکنش اضطراری در برخورد با حمله اشاره کردند. این کتاب همچنین شامل مقاله ی شخصی “هاروکی موراکامی” در مورد این حملات است. وی در مقاله ی “کابوس کور: ما ژاپنی ها به کجا می رویم؟” ، از عدم موفقیت ژاپنی ها در عبرت گرفتن از این حملات انتقاد می کند و اعتقاد دارد که ژاپنی ها ترجیح می دهند به جای تحلیل علل واقعی و جلوگیری از وقوع حوادث مشابه در آینده ،حمله ی تروریستی را به عنوان یک عمل افراطی توسط گروهی از دیوانگان بدانند.

کتاب میل
Desire

شما در خیابان از کنار آدمی عبور می‌کنید که می‌تواند عشق مادام‌العمرتان باشد کسی که به او تمایل دارید چه کارمی‌کنید؟ در دنیای موراکامی شما داستان را برای او تعریف می‌کنید 5 داستان عجیب و خارق‌العاده‌ای که در این مجموعه گردآوری شده است قفل زبان چندوجهی میل را باز می‌کند حالا چه آن میل گرسنگی باشد چه هوس و چه شیفتگی ناگهانی به اشتیاق مرموزدل.

کتاب جنوب مرز،غرب خورشید
South of the border, west of the sun

گفت: «دنیای ما هم دقیقا همون جوریه. بارون بیاد گلا می شکفن. بارون نیاد پژمرده می شن. مارمولکا حشره های کوچیکو می خورن، پرنده ها هم مارمولکا رو. اما آخرش همه شون می میرن. می میرن و خشک می شن. یه نسل می میره و نسل بعدی جاشو می گیره. همیشه همین طوریه. هزار جور می شه زندگی کرد و هزارجور می شه مرد. اما آخرش عینا یکیه. تنها چیزی که باقی می مونه کویره.» همه همین طور پشت سر هم ناپدید می شوند. بعضی چیزها یک باره محو می شود، انگار ناگهان آن ها را برچیده اند. بعضی دیگر به آهستگی در مه کم رنگ تر و کم رنگ تر می شود… و تنها چیزی که باقی می ماند کویر است. وقتی از بار بیرون آمدم چیزی به طلوع خورشید نمانده بود و بارانی ملایم بر خیابان اصلی آئویاما می بارید. بیش ازحد خسته بودم. قطرات باران بی هیچ صدایی ساختمان های بلند را خیس می کرد، ساختمان هایی که مثل سنگ قبر کنار هم ردیف شده بود. اتوموبیلم را در پارکینگ بار گذاشتم و پیاده مسیر خانه را پیش گرفتم. در میان راه بر لبه ی حفاظ کنار خیابان نشستم و کلاغ بزرگی را تماشا کردم که نشسته بر یک چراغ راهنمایی قارقار می کرد. ساعت چهار صبح خیابان آشفته و کثیف به نظر می رسید. سایه ی تباهی و گسیختگی همه جا در کمین نشسته بود و من هم بخشی از آن بودم. مثل سایه یی که بر دیوار افتاده باشد…

کتاب سوکورو تازاکی بی رنگ و سال های زیارتش
Colorless Tsukuru Tazaki and His Years of Pilgrimage

کتاب سوکورو تازاکی بی رنگ و سال های زیارتش، رمانی نوشته ی هاروکی موراکامی است که در سال 2013 منتشر شد. این رمان که به محض انتشار در صدر فهرست پرفروش ترین های نیویورک تایمز قرار گرفت، داستان جذابِ مردی جوان است که از فقدانی بزرگ رنج می برد؛ قصه ای است درباره ی رویاها و کابوس هایی که عواقب غیرمنتظره ای دارند و حکایتِ سفری است به گذشته که برای بهبود شرایط در زمان حال، ضروری به نظر می رسد. موراکامی، یکی از برجسته ترین نویسندگان در دنیای ادبیات امروز، در این رمان دست به خلق داستانی مسحورکننده و ماندگار درباره ی عشق، دوستی و اندوه زده است.

کتاب اعلامیه کانگورو
Elamiye Kangoro

کتاب از دو که حرف می زنم از چه حرف می زنم
What I Talk About When I Talk About Running

کتاب از دو که حرف می زنم از چه حرف می زنم، اثری نوشته ی هاروکی موراکامی است که اولین بار در سال 2007 به انتشار رسید. موراکامی در سال 1982 و پس از فروختن کلوبِ جاز خود به منظور صرف وقت بیشتر برای نویسندگی، برای حفظ شرایط خوب بدنی، شروع به دویدن کرد. یک سال بعد، او توانست علاوه بر شرکت در مسابقه های مختلف دو، در مسابقات سه گانه (متشکل از شنا، دوچرخه سواری و دو) نیز حضور موفقیت آمیزی داشته باشد. این نویسنده ی برجسته در کتاب از دو که حرف می زنم از چه حرف می زنم، با همان نثر مسحورکننده ی همیشگی خود به تأثیرات این ورزش بر زندگی و البته آثارش می پردازد. این شرح حال درخشان که ترکیبی از آموزش های تمرینی، سفرنامه و خاطره گویی است، ماجرای آماده شدنِ چهارماهه ی موراکامی برای ماراتونِ نیویورک در سال 2005 را مورد توجه قرار می دهد و مخاطب را به جاهای مختلفی همچون باغ های ژینگو در توکیو و رودخانه ی چارلز در بوستون می برد. علاوه بر این ها، لحظات ناب و جذابی از زندگی این نویسنده ی بزرگ در این کتاب توصیف شده اند: لحظه ی سرنوشت سازی که موراکامی تصمیم گرفت نویسنده شود، بزرگترین دستاوردها و شکست های او و تجربه هایش از فراز و نشیب های ذهنی و بدنی پس از پنجاه سالگی.
کتاب از دو که حرف می زنم از چه حرف می زنم
از دو که حرف می‌زنم از چه حرف می‌زنم نوشته هاروکی موراکامی در واقع خاطرات مرتبط با دوندگی هاروکی موراکامی و نقش آن در نویسندگی و زندگی حرفه‌ای وی است. یکی از ویژگی‌های بارز موراکامی در کتاب هایش تلاش همیشگی او برای به اشتراک گذاری علایق و خاطراتش با خوانندگان به صورت صریح وضمنی می‌باشد. وی همواره عناوین کتاب های خود را از موسیقی‌ها و یا کتاب های مورد علاقه‌اش اقتباس می‌کند، عنوان کتاب از دو که حرف می‌زنم از چه حرف می‌زنم نیز در اصل از کتابی با عنوان وقتی از عشق می‌گوییم، از چه می‌گوییم نوشته ریموند کارور گرفته شده است.

کتاب دیدن دختر صددرصد دلخواه در صبح زیبای ماه آوریل
The Elephant Vanishes

کتاب دیدن دختر صددرصد دلخواه در صبح زیبای ماه آوریل، مجموعه ای از داستان های کوتاه نوشته ی هاروکی موراکامی است که اولین بار در سال 1993 منتشر شد. موراکامی با همان نبوغ و مهارتی که طرفداران بی شمار این نویسنده در رمان هایی همچون «شکار گوسفند وحشی» و «سرزمین عجایب بیرحم و ته دنیا» از او دیده اند، این کتاب را به رشته ی تحریر درآورده و آن را به یورشی علیه اتفاقات عادی تبدیل کرده است. در داستان های این مجموعه، مردی، ناپدید شدن فیل موردعلاقه اش را مشاهده می کند؛ گرسنگی باعث می شود که زوجی تازه ازدواج کرده در میانه های شب دست به کار عجیبی بزنند؛ و زنی جوان درمی یابد که هیولایی کوچک و سبز که در گودالی در حیاط خلوت خانه اش زندگی می کند، عاشق و شیفته ی او شده است. کتاب دیدن دختر صددرصد دلخواه در صبح زیبای ماه آوریل، بار دیگر ثابت می کند که موراکامی، استاد بلامنازع سفر در دنیای سحرانگیز خیال ها است.

کتاب هاروکی موراکامی به دیدار هایائو کاوای می رود
Haruki Murakami Goes to Meet Hayao Kawai

کتاب هاروکی موراکامی به دیدار هایائو کاوای می رود، اثری است که نخستین بار در سال 1996 وارد بازار نشر شد. دو تن از برجسته ترین شخصیت های فرهنگ معاصر ژاپن به منظور داشتن گفت و گویی صمیمی و غیررسمی با یکدیگر دیدار کردند و به نتایج شگفت انگیزی هم رسیدند. با این که موراکامی و کاوای هر دو ژاپنی هستند، اما گفت و گوها و اندیشه های رد و بدل شده میان این دو، کاملاً پا را از محدودیت های زمان و مکان فراتر می گذارد. کتاب هاروکی موراکامی به دیدار هایائو کاوای می رود که علاوه بر ژاپن، در سایر نقاط دنیا نیز با بازخوردهای مثبتی رو به رو شده، به موضوعاتی همچون «معنی تعهد»، «پاسخ منطقی در برابر پاسخ احساسی»، «خوددرمانگری و رمان ها»، «داستان ها و بدن»، «فردیت و جهانی شدن» و «ارتباط میان اثر و نویسنده» می پردازد.

کتاب ابر قورباغه و پای عسلی
Collected Short Stories

داستان های کتاب از دو مجموعه داستان «بعد از زلزله» و «فیل گم می شود» و همچنین مجله «نیویورکر» انتخاب شده اند. معیار نامگذاری کتاب و گزینش این داستان ها و چاپ شان در قالب یک مجموعه همانطور که مترجم اشاره کرده تنها سلیقه شخصی او بوده است: کاری که شاید چندان به مذاق بعضی ها خوش نیاید. اما این ترکیب داستان ها و گزینش پراکنده آنها از طرفی خالی از لطف هم نبوده است. مجموعه داستان های «فیل گم می شود» و«بعد از زلزله» به ترتیب در سال های 1993 و 2000 به چاپ رسیده اند و تک داستان «تونی تاکی تانی» در سال 2002 در مجله «نیویورکر» منتشر شده است. این به آن معنی است که ما در واقع با مجموعه یی سر و کار داریم که حاصل هشت سال تجربه داستان نویسی موراکامی را یکجا پیش رویمان می گذارد.

آنچه دیدنی از آب درآمده اشتراک تمام این داستان ها در فضاسازی ، ایجاد موقعیت های سوررئال، نوع طرح ریزی وقایع، دغدغه شخصیت ها و بسیاری چیزهای ظریف دیگر است که در مجموع نوع و سبک کار موراکامی را مشخص می کنند. شخصیت های این مجموعه آدم های خونسرد و آرامی هستند که در تمام این سال ها در داستان های موراکامی مانده اند و گاهی شخصیت های آثار کافکا را به یاد مخاطب می آورند. این آدم ها تنها کاری که در مقابل اتفاقات غیرعادی و حیرت انگیز انجام می دهند عبور کردن از کنار آنهاست.

کتاب مردان بدون زن
Men Without Women

کتاب مردان بدون زنان، مجموعه ای از داستان های کوتاه نوشته ی هاروکی موراکامی است که نخستین بار در سال 2014 انتشار یافت. این کتاب جذاب و خیره کننده، اولین اثر داستانی بزرگی است که موراکامی، این نویسنده ی پرطرفدار و دوست داشتنی، پس از رمان بسیار پرفروش خود، کتاب «سوکورو تازاکی بی رنگ و سال های زیارتش» به انتشار رسانده است. موراکامی در هفت داستان کوتاه، به زندگی مردانی می پردازد که هر کدام به طریقی، احساس تنهایی و انزوا می کنند. در این مجموعه، گربه هایی عجیب، میخانه هایی دودگرفته، قلب هایی تنها، زنانی اسرارآمیز و بسیاری از شگفتی های دیگر گرد هم می آیند و داستان هایی فراموش نشدنی و تأثیرگذار را به ما هدیه می دهند. موراکامی موفق شده که با بهره گیری از شوخ طبعی ها و تخیلات بی پایان خود، کتاب موفق دیگری را خلق کند که می توان آن را یک اثر کلاسیک معاصر نامید.

کتاب بعد از زلزله
After the Quake

کتاب بعد زلزله، مجموعه ای از داستان های کوتاه نوشته ی هاروکی موراکامی است که اولین بار در سال 2000 به انتشار رسید. داستان های موراکامی در این مجموعه ی مسحورکننده در زمان زلزله ی فاجعه بار شهر کوبه در سال 1995 اتفاق می افتند، زمانی که مردم ژاپن به شکلی بی رحمانه از شکنندگی زندگی خود آگاه شدند. اما تحولاتی که شخصیت های موراکامی درگیرش می شوند، بسیار ژرف تر و اسرارآمیزتر از این حرف ها هستند و سرچشمه ی آن ها، دنیایی عجیب و غیرمعمول است. در داستان های این مجموعه، مردی که طوری رشد یافته بود تا خود را پسر خدا بداند، به دنبال غریبه ای می رود که ممکن است پدرش باشد و فردی با قورباغه ای بزرگ و سخنگو ملاقات می کند که از او برای نجات توکیو از ویرانی کمک می خواهد. داستان های به یاد ماندنی و رویاگونه ی این مجموعه، مُهر تأییدی دوباره بر این موضوع هستند که موراکامی، یکی از خلاق ترین نویسندگان عصر حاضر است.

کتاب موراکامی و هنر داستان نویسی
Haruki Murakami

کتاب کشتن شوالیه ی دلیر
Killing Commendatore

در “کشتن شوالیه ی دلیر” ، یک نقاش پرتره سی و اندی ساله در توکیو توسط همسرش رها می شود و راهش را به خانه ییلاقی یک هنرمند مشهور، به نام توموهیکو آمادا می یابد. وقتی او یک نقاشی قبلا دیده نشده را در اتاق زیر شیروانی کشف می کند، ناخواسته مجموعه ای از شرایط اسرارآمیز به وجود می آید. او باید برای پایان این شرایط به سفری برود، که شامل زنگی مرموز ، تجسمی نیم متری از یک ایده، یک تاجر زیرک است که در دره زندگی می کند، یک دختر سیزده ساله نابغه، یک قاتل نازی در جنگ جهانی دوم در وین، گودالی در جنگل پشت خانه این هنرمند، و یک ارواحی که توسط استعاره های دوگانه تسخیر شده اند. “کشتن شوالیه ی دلیر” سفری همراه با عشق و تنهایی، جنگ و هنر – و همچنین ادای احترام به گسبی بزرگ – است. این اثر کاری خیره کننده از تخیل یکی از بزرگترین نویسندگان ما، هاروکی موراکامی، است.
“کشتن شوالیه ی دلیر” در 24 فوریه 2017 در ژاپن و در 9 اکتبر 2018 در آمریکا و انگلیس منتشر شد. هاروکی موراکامی اظهار داشت که 1.3 میلیون نسخه برای چاپ اول در ژاپن برنامه ریزی شده است.

کتاب پس از تاریکی
After dark

کتاب بعد از تاریکی، رمانی نوشته ی هاروکی موراکامی است که نخستین بار در سال 2004 وارد بازار نشر شد. دختری نوزده ساله به نام ماری که در حال سپری کردن شب در یک رستوران است، مردی جوان را ملاقات می کند که اصرار دارد خواهر بزرگتر ماری را می شناسد و او را با خود به سفری غیرمعمول در شهر در دل شب می برد. در طول یک شب، زندگی گروهی گوناگون از ساکنین توکیو—مدل ها، فاحشه ها، خلافکاران، و موزیسین ها—در جهانی به هم گره می خورد که میان رویا و واقعیت معلق است. رمان بعد از تاریکی، اثری فوق العاده جذاب با رگه هایی از سوررئالیسم است که ساعت های جادویی میان نیمه شب تا سپیده دم را به شکلی به یاد ماندنی به توصیف می کشد.

کتاب هنر داستان نویسی
honare dastan nevisi
در گفت وگو با: کازوئو ایشی گورو، اورهان پاموک، هاروکی موراکامی

داستان گویی جوهره ی ارتباطی ما با جهان، تاریخ و جامعه ی انسانی ست. داستان گویی همچون یک غریزه ی حیاتی چنان با وجود انسان گره خورده که شواهد بسیاری از دوران پیش از تاریخ و اختراع خط، نشان می دهد آدمیان با نقاشی روی دیوار غارها داستان‎ هایشان را روایت می کردند و برای آیندگان به یادگار می گذاشتند. این میل به داستان گفتن و داستان نوشتن سبب شده که ما هر روز به دنبال یاد گرفتن راهکارهای بهتر و متفاوت تر برای داستان نویسی باشیم. یکی از نکات اساسی در آموزش داستان نویسی، یاد گرفتن شیوه های داستان نویسی از نویسندگان بزرگ است، با خواندن داستان هایشان یا گوش دادن به راهکارها و راهنمایی هایشان. اگر این نویسندگان در مقام معلمان ما در نوشتن داستان، هم عصر و معاصر ما باشند که به قطع یقین درس ها و توصیه هایشان بیشتر به کار ما خواهد آمد. کتاب «هنر داستان نویسی: ایشی گورو، اورهان پاموک و هاروکی موراکامی» گفتارهایی از این سه نویسنده ی بزرگ معاصر است که دو نفر آنها نوبل ادبیات را برده اند و دیگری همواره به عنوان یکی از کاندیدهای نوبل ادبیات مطرح بوده است. گفت وگوهای این سه نویسنده پیرامون مسئله ی نوشتن، چرایی آن، احساس و اندیشه ی ما برابر آن و … همه همچون درسگفتارهای معلمانی چیرده دست در کتاب «هنر داستان نویسی: ایشی گورو، اورهان پاموک و هاروکی موراکامی» تجمیع شده اند و می توانند همچون جعبه ابزاری همراه هر علاقه مند به نویسندگی، به پرورش ذوق و ایده و قوه ی خلاقه کمک کنند.

کتاب کینو
KINO

این کتاب داستانی بلند و روایت عشق تنهایی و رنج دورافتادگی انسان معاصر از علائق خویشتن است و نویسنده در این داستان از لحنی غریب و شاعرانه بهره گرفته است. در داستان می خوانیم: «مرد همیشه روی همان صندلی می نشست که در انتهای پیشخوان قرار داشت؛ البته وقتی که کسی آنجا را اشغال نکرده باشد. اما اغلب اوقات صندلی خالی بود. «کینو» زمانی را به خاطر آورد که مرد برای اولین بار به بار او آمده بود. ظاهرش خیلی زود توجه کینو را جلب کرده بود؛ سری تراشیده با برقی آبی رنگ».

کتاب حمله دوم به نانوایی
The Second Bakery Attack

کتاب« حمله دوم به نانوایی» داستانی کوتاه از هاروکی موراکامی است که در آگوست 1985 منتشر شد. این دنباله داستان کوتاه موراکامی “حمله نانوایی” است که در سال 1981 منتشر شد. در سال 1986 ، “حمله دوم به نانوایی” در یک مجموعه داستان کوتاه به همین نام قرار گرفت. این داستان بعدا توسط جی روبین به انگلیسی ترجمه و در شماره ژانویه 1992 پلیبوی منتشر شد.

یک زوج اخیرا متاهل در اواخر بیست سالگی در رختخواب دراز کشیده اند ، گرسنه مانده اند آنها مقدار کمی در یخچال خود خوراکی دارند: یک بسته آبجو و چند دانه کلوچه. پس از نوشیدن و خوردن تمام آن ، مرد برای همسرش تعریف می کند که زمانی او و دوستش ده سال پیش یک نانوایی را “سرقت کردنده اند”. این دو نفر قصد داشتند به زور تمام نان هایی را که می توانند از یک نانوایی بگیرند. مردی که نانوائی را اداره می کرد قبل از اقدام این دو شخص یک پیشنهاد متقابل ارائه می دهد:….

کتاب کجا ممکن است پیدایش کنم
Where I am likely to Find it

داستان هایی که در کتاب کجا ممکن است پیدایش کنم، در کنار هم نهاده شده اند، مجموعه ای از 5 داستان کوتاه هاروکی موراکامی هستند که به عقیده ی مترجم، به خوبی بیانگر سبک غالب داستانی این نویسنده اند. موراکامی داستان های مینیمال و فانتزی بسیاری دارد که خواندن آن ها نیز خالی از لطف نیست. این کتاب شامل پنج داستان کوتاه «فاجعه معدن در نیویورک»، «کجا ممکن است پیدایش کنم»، «سگ کوچک آن زن در زمین»، «راه دیگری برای مردن» و «خواب» است.

کتاب صرفا در باب موسیقی
Absolutely on music

«صرفا در باب موسیقی» کتابی تنها درباره موسیقی نیست و به مقایسه ترانه ها و اجراهای مختلف از دیدگاه های متفاوت می پردازد. در این کتاب موراکامی اعتراف می کند که در کنار اوزاوا نوعی خودآگاهی را تجربه می کند. او خاطرات خود از کنسرت های اوزاوا و حس تحسین خود را شرح می دهد.

کتاب به آواز باد گوش بسپار
Hear the Wind Sing

رمان رمان به آواز باد گوش بسپار، اولین رمان هاروکی موراکامی ا ست. این رمان که در سال 1979 منتشر گردید، باعث شهرت و آوازه ی وی در ادبیات ژاپن و سایر نقاط دنیا شد. شخصیت اصلی کتاب، در حال سپری کردن تعطیلات تابستانی در خانه اش است و روزهایش را با می گساری و کشیدن سیگار به همراه شخصیتی به نام رت در پاتوق شان می گذراند. او خاطراتی از سه زن را به یاد می آورد که در تمام زندگی اش، فقط با آن ها رابطه ی عاشقانه داشته و داستان رابطه ی نافرجامش با چهارمین زن را برای رت تعریف می کند. این موضوع که چهارمین زن، فقط نه انگشت دارد، در داستان های عجیب و غیرمعمول موراکامی، بسیار عادی و معمولی جلوه می کند. بسیاری از منتقدان کتاب، مطالعه ی این اثر را به خواندن جریان سیال ذهن نویسنده ی آن، تشبیه کرده اند. با وجود سادگی داستان و شباهت آن به تکه هایی بریده شده از یک دفتر خاطرات شخصی، رمان به آواز باد گوش بسپار، دارای نثری بسیار جذاب، زیبا و روان است.

کتاب پین بال، 1973
Pinball, 1973

کتاب «پین بال، 1973»، رمانی نوشته ی هاروکی موراکامی است که اولین بار در سال 1980 به چاپ رسید. داستان این رمان، به علاقه ی کوتاه اما شدید راوی به پین بال، زندگی این شخصیت به عنوان مترجمی مستقل و تلاش های او برای رسیدنِ دوباره به یک دستگاه پین بال قدیمی و خاطره ساز می پردازد. راوی، زندگی در کنار خواهران دوقلویی را توصیف می کند که در صبح یک روز، به شکلی اسرارآمیز به خانه ی او می آیند و زندگی اش را تحت تأثیر قرار می دهند. او علاوه بر نقل این داستان، خاطرات خود درباره ی جنبش دانش آموزان ژاپنی و نامزد سابقش، نائوکو، را نیز مرور می کند. طرح داستانیِ کتاب «پین بال، 1973» بین روایتِ زندگی راوی و زندگی دوستش، موش صحرایی، در گذار است.

کتاب سامسای عاشق
Samsa in love

کتاب سامسای عاشق، اثری نوشته ی هاروکی موراکامی است که اولین بار در سال 2013 منتشر شد. این داستان، نسخه ی برعکس رمان «مسخ» اثر کافکا است و در آن، سوسکی تبدیل به گرگور سامسا می شود. این بار، این سوسک است که باید از چگونگی زندگی در کالبد یک انسان سر در بیاورد. سامسا هیچ ایده ای ندارد که کجاست و باید چه بکند. تمام چیزی که می داند این است که اکنون به انسانی تبدیل شده که گرگور سامسا نام دارد. اما او این را از کجا می داند؟ شاید وقتی خواب بوده، کسی نام جدیدش را در گوشش زمزمه کرده است. داستان کتاب سامسای عاشق در زمانه ای پرتلاطم و در جهانی بیگانه اتفاق می افتد که ردی از آرامش در آن دیده نمی شود.

کتاب کتابخانه ی عجیب
The Strange Library

کتاب کتابخانه عجیب، رمانی کوتاه نوشته ی هاروکی موراکامی است که اولین بار در سال 2005 به چاپ رسید. مخاطبین با گشودن این کتاب جذاب و منحصر به فرد، در دنیای عجیب تخیلات بی حد و مرز موراکامی غرق خواهند شد. این رمان به داستان پسری تنها، دختری اسرارآمیز و مردی شکنجه شده می پردازد که قصد دارند از کتابخانه ای جهنمی فرار کنند. داستان این کتاب که به شکلی آشکار با سایر آثار موراکامی متفاوت است، پر از شخصیت هایی بسیار عجیب و در عین حال بسیار آشنا است و با پیشروی مخاطب، شکل دیگری به خود می گیرد و بسیار پویا و زنده جلوه می کند. رمان کتابخانه عجیب به شما می آموزد که چگونه از دنیای اتفاقات عادی فاصله بگیرید و کلمات را وادار می سازد تا شما را به جهانی متفاوت ببرند.

کتاب داستان های جشن تولد
Birthday Stories

کتاب داستان های جشن تولد، مجموعه ای از داستان های کوتاه اثر هاروکی موراکامی است که نخستین بار در سال 2002 چاپ شد. امسال برای تولدتان چه خواهید گرفت؟ فرصتی برای دیدن آینده؟ یا یادآوریِ گذشته ای پر از مشکل؟ موراکامی در این گردهماییِ رشک انگیز، علاوه بر خود، برخی از برترین نویسندگان داستان های کوتاه در سال های اخیر را برای مهمانی خود انتخاب کرده است؛ نویسندگانی که هر کدام داستانی را درباره ی تجربه شان از جشن تولد خود نقل می کنند. این مجموعه ی جذاب و ارزشمند به طیفی وسیع از احساساتی می پردازد که از گذر عمر و زمان ناشی می شوند و دربردارنده ی داستان های کم نظیری است که نشان دهنده ی فراز و نشیب های ریز و درشت زندگی همه ی ما انسان ها است.

کتاب نفر هفتم
Blind Willow, Sleeping Woman

کتاب نفر هفتم، مجموعه ای از داستان های کوتاه نوشته ی هاروکی موراکامی است که اولین بار در سال 2006 انتشار یافت. این مجموعه، دربردارنده ی داستان های هیجان انگیزی است که به خوبی، تسلط موراکامی را بر این فُرم نشان می دهند. این داستان ها که از اتفاقات سوررئال تا رویدادهای معمولی را شامل می شوند، نشان دهنده ی توانایی کم نظیر موراکامی در تبدیل گونه های مختلف زندگی انسان ها به قصه هایی رویاگونه، فراموش نشدنی و بی نهایت جذاب هستند. در کتاب نفر هفتم، میمونی مجرم، مردی یخ فروش، رویاهایی که به ما هویت می بخشند و آرزوهایمان، به چشم می خورند. شخصیت های موراکامی چه در ملاقاتی تصادفی در ایتالیا باشند و چه در تبعیدی عاشقانه در یونان، با فقدان های بزرگ، افکار ضد و نقیض، درخشش یک کرم شبتاب و فاصله هایی رنج آور مواجه می شوند.

کتاب بید کور،زن خفته
Blind Willow, Sleeping Woman

کتاب « بید کور،زن خفته » مجموعه بیست و چهار داستان است که ظرافت و ویژگی های منحصر به فرد نوشتاری آن، بیانگر تسلط “هاروکی موراکامی” بر این فرم داستانی می باشد .”هاروکی موراکامی” نویسنده ی محبوب و سرشناس ژاپنی است که به جهت نگارش خاص و قلم جذابش جوایز متعددی را دریافت کرده است. یکی از مواردی که قلم “هاروکی موراکامی” را از سایر نویسندگان متمایز می کند، این مساله است که وی به خوبی از عناصر بومی ژاپن در آثارش استفاده می کند و کتاب « بید کور،زن خفته » نیز نشان گر این موضوع است.
داستان های کتاب « بید کور،زن خفته » از سورئال گرفته تا دنیوی ، توانایی های “هاروکی موراکامی” را برای تغییر دادن طیف وسیعی از تجربه های انسانی به روش هایی آموزنده ، شگفت آور و به شدت سرگرم کننده نشان می دهند. در این کتاب کلاغ های سرزنده ، یک میمون جنایتکار و یک آدم برفی و همچنین رویاهایی که شخصیت و دنیای ما را شکل می دهد و چیزهایی که ممکن است آرزویشان را داشته باشیم، در کنار هم حضور دارند .شخصیت داستان های “هاروکی موراکامی” ، چه در حین دیدار مجدد در ایتالیا ، چه در تبعید عاشقانه در یونان ، تعطیلات در هاوایی و چه در چنگال زندگی روزمره ، با ضرر شدید ، یا جنسیت مختلف، یا درخشش کرم شب تاب ، یا فاصله زیاد میان کسانی که باید نزدیک تر از همه باشند، به تصویر کشیده شده اند. این کتاب شامل داستان هایی از وی به نام های ؛ «راننده تاکسی خون آشام»، «شهر او»، «جشنواره شیر دریایی»، «درخت بیدکور و دختر خفته»، «آینه» و… می باشد.

دلدار اسپوتنیک
The sputnik sweetheart

کتاب اسپوتنیک دلبند من، رمانی نوشته ی هاروکی موراکامی است که نخستین بار در سال 1999 انتشار یافت. سومیره، عاشق زنی شده که هفده سال از خودش بزرگتر است. اما در حالی که میو، جذاب و موفق است، سومیره نویسنده ای امیدوار به آینده است که مانند شخصیتی در یکی از رمان های «جک کروآک»، کتی دست‌ دوم و بزرگتر از سایز خودش می پوشد و چکمه هایی بزرگ به پا می کند. سومیره ساعت های زیادی را پشت تلفن، صرف صحبت با بهترین دوستش، کا، درباره ی سوال های بزرگ زندگی می کند: تمایل جنسی چیست و این که آیا اصلا باید به میو بگوید که چه حسی به او دارد یا نه؟ در همین حال، کا به این فکر می کند که آیا باید از عشق یک طرفه اش به سومیره، چیزی به او بگوید یا خیر. یک روز، میو با حالی نه چندان مساعد از جزیره ای کوچک در یونان تماس می گیرد: سومیره به شکل اسرارآمیزی ناپدید شده است…

کتاب اول شخص مفرد
First Person Singular

کتاب «اول شخص مفرد» مجموعه ای از داستان های کوتاه نوشته ی «هاروکی موراکامی» است که نخستین بار در سال 2021 وارد بازار نشر شد. هشت داستان جذاب در این مجموعه، همگی از دیدگاه اول شخص و توسط راویان کلاسیک «موراکامی» روایت می شوند. از خاطرات نوستالژیک جوانی، تأملاتی درباره ی موسیقی، و عشقی عجیب به بیسبال گرفته تا سناریوهایی رویاگونه، مواجهه با میمونی سخنگو، و آلبوم های جاز خیالی، «موراکامی» در این داستان ها یک بار دیگر، مرز میان ذهن انسان و جهان پیرامون را به چالش می کشد. گاه و بیگاه، راوی ای که ممکن است خود «موراکامی» باشد، در داستان به چشم می خورد. آیا این یک شرح حال است یا داستانی خیالی؟ مخاطبین باید در این مورد تصمیم بگیرند. کتاب «اول شخص مفرد» با داستان های فلسفی و اسرارآمیز خود، به موضوعاتی همچون عشق، تنهایی، کودکی و خاطرات می پردازد و پیچ و خم های داستانی ای را ارائه می کند که مختص جهان «موراکامی» است.

کتاب پرنده کوکی و زن سه شنبه
The Wind-Up Bird

پرنده کوکی و زن سه شنبه رمانی است که در سال 1994-1995 توسط نویسنده ژاپنی هاروکی موراکامی منتشر شده است. ترجمه آمریکایی و اقتباس انگلیسی آن ، با عنوان “تنها ترجمه های رسمی” (انگلیسی) توسط جی روبین و برای اولین بار در سال 1997 منتشر شده است. برای این رمان ، موراکامی جایزه ادبی یومیوری را دریافت کرد .
پرنده کوکی و زن سه شنبه یکی از مشهورترین و محبوبترین رمان های هاروکی موراکامی است.

در حومه توکیو ، مرد جوانی به نام تورو اوکادا در جستجوی گربه گمشده همسرش – و سپس همسرش – در دنیای زیر نظر جادوگراهای شهر. در حالی که این جستجوها از هم جدا می شوند ، وی با گروهی عجیب متحدان و متفقین روبرو می شود. این داستان داستانی کارآگاهانه تخیلی ، روایتی از یک ازدواج متلاشی کننده و کشف کاوشگرهای دفن شده از کمپین فراموش شده ژاپن در منچوریا در طول جنگ جهانی دوم است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

واکسن گارداسیل چیست؟ چه وقت و چه کسانی باید آن را تزریق کنند؟

گارداسیل واکسنی است که به محافظت در برابر انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) کمک می‌کند، که یک عفونت شایع مقاربتی است که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مختلف از جمله زگیل تناسلی و برخی از انواع سرطان شود. این واکسن برای جلوگیری از…

تصور واقعیت دگرگون به کمک میدجرنی – گالری عکس

تاریخ دگرگون یک ژانر جذاب است که به بررسی چگونگی تغییر مسیر تاریخ در صورت رخ دادن برخی رویداد‌های کلیدی به گونه‌ای متفاوت می‌پردازد.یک تغییر جزئی یا یک واگرایی عمده می‌تواند تخیل ما را به کار بیندازد تا آینده‌ای کاملا متفاوت که الان جزو…

عکس‌هایی که جادوی پرسپکتیو را نشان می‌دهند

عکاسی به نام هوگو سوئیساس، یک عکاس خلاق مستقر در لیسبون پرتغال است. او از دوربین و مغزش برای فریب چشم بینندگان عکس‌هایش استفاده می‌کند. او کاملاً خودآموخته، اشیاء روزمره را در صحنه‌هایی که به نظر نمی‌رسد متعلق به آن‌ها هستند، قرار می‌دهد، و…

25 آزمایش روانشناسی تاثیرگذار و به‌یادماندنی در تاریخ کدام‌ها هستند؟

تأثیرگذارترین آزمایش‌های روانشناختی در تاریخ رشته روانشناسی، یک رشته آزمایش گسترده هستند که هر یک در حیطه حوزه‌های تخصصی کوچکتر شکل گرفته‌اند. هر یک از این حوزه‌های تخصصی در طول سال‌ها با مطالعات و تحقیقات و آزمایش‌های به دقت طراحی شده،…

داستان پسر دو سر بنگال، آن هم به صورتی تقریبا دیده نشده!

در ماه مه 1783، در روستای کوچکی به نام Mundul Gaut، در بنگال هند، یک کودک عجیب به دنیا آمد. او دو سر داشت.مامایی که به زایمان کمک می کرد از ظاهر کودک چنان وحشت زده شد که سعی کرد با انداختن او به داخل آتش این هیولا را بکشد. خوشبختانه…

نمونه‌هایی از بازسازی و دکوراسیون جدید خانه که می‌توانند الگویی برای ما باشند

به سبب نوع معماری، خانه‌های ما معمولا خیلی زود دمده یا به اصطلاح کلنگی می‌شوند. شرکت‌‌های بازسازی خانه مدتی است بسیار زیاد شده‌اند.اما شک و تردید زیادی در مورد میزان کارایی بسیاری از آنها وجود دارد. برخی از آنها اصلا به تقویم کاری متعهد…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5