در جلسات مشاوره جنسی چه میگذرد؟

0
رپورتاژ

اگر شما جزء افرادی هستید که اخیراً بنا به هر دلیلی در برقراری رابطه جنسی با همسرتان دچار مشکل شده‌اید، حتما از خود پرسیده‌اید که اگر برای مشاوره جنسی و درمان اختلال نعوظ خود به یک سکس‌تراپیست مراجعه کنم چه صحبت‌هایی در جلسات مشاوره رد و بدل خواهد شد، آیا من به عنوان یک مراجعه کننده به راحتی می‌توانم با مشاور جنسی مسائلم را درمیان بگذارم یا نه؟ بهتر است بدانید که جلسات مشاوره جنسی نیز دقیقا مشابه با سایر جلسات مشاوره و روانشناسی است منتهی با محوریت سلامت جنسی، سلامت رابطه و بررسی احتمال وجود هر نوع سابقه بد در این زمینه است. در این مقاله با ما همراه باشید تا با هم بررسی کنیم که در جلسات مشاوره جنسی چه می‌گذرد؟

یک درمانگر جنسی کیست؟

یک درمانگر جنسی می‌تواند یک مشاور، روانشناس و یا پزشک آموزش دیده در زمینه سلامت جنسی و مشکلات جنسی باشد که آموزش‌های لازم را در خصوص ارائه درمان دیده و به افراد دارای مشکل کمک می‌کند تا هر گونه موانع عاطفی یا ذهنی را که باعث ایجاد مشکل در برقراری رابطه جنسی با همسرش می‌شود را رفع کند. در واقع یک مشاور جنسی به افرادی که مشکلات جنسی دارند کمک می‌کند.

دلایل نیاز افراد به مشاوره جنسی چیست؟

بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود در برقراری رابطه جنسی با همسر خود مشکل دارند و متاسفانه آمار و ارقام این افراد نیز عدد کمی نیست و گفته می‌شود حدود 43 درصد از زنان و 31 درصد از مردان در طول زندگی خود نوعی اختلال عملکرد جنسی را تجربه می‌کنند. در این میان ممکن است برخی افراد بتوانند به خودشان در زمینه بهبود شرایطشان کمک کنند ولی برای برخی دیگر این مشکلات آزاردهنده بوده و نیاز به کمک‌های یک مشاور برای حل مسائل خود دارند. در طول جلسات مشاوره جنسی روان درمانگر با گفتگو درمانی به زوجین کمک می‌کند تا عوامل پزشکی، روانشناختی، شخصی یا بین فردی را که بر رضایت جنسی آنها تاثیر می‌گذارد شناخته و در راستای رفع آنها و داشتن یک رابطه جنسی لذتبخش قدمی بردارند. از جمله مواردی که افراد را به شرکت در جلسات مشاوره جنسی وامی‌دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم تمایل برای برقراری رابطه جنسی یا میل جنسی کم
  • داشتن میل جنسی بیش از حد
  • مشکل در ارگاسم
  • درد در حین رابطه جنسی یا ناتوانی در داشتن رابطه جنسی
  • عدم پاسخ به محرک‌های جنسی
  • مشکل در داشتن یا حفظ نعوظ (اختلال نعوظ)
  • انزال زودرس یا سایر مشکلات انزالی

در جلسات مشاوره جنسی چه می‌گذرد؟

در اولین جلسه مشاوره جنسی، سکس‌تراپیست شما احتمالاً می‌خواهد  اطلاعاتی از زمینه نگرانی‌های شما پیدا کند. این جلسه می‌تواند شبیه به درمان‌های سنتی با تمرکز بیشتر روی تمایلات جنسی و نگرانی‌هایی که شما را به جلسه درمان مشکلات جنسی کشانده است باشد. به طور کلی، وقتی در یک جلسه درمانی با مسائل جنسی به عنوان دغدغه اصلی خود شرکت می‌کنید، می‌توانید از مشاور یا درمانگر خود انتظار داشته باشید که به آرامی در مورد آنچه شما را آزار می‌دهد، تحقیق کند.

همانطور که گفته شد سکس درمانی نوعی مشاوره است که به افراد و زوج ها کمک می‌کند تا مشکلات جنسی مانند اضطراب عملکرد یا مشکلات رابطه را حل کنند. در وهله اول بد نیست بدانید که برای انجام مشاوره جنسی مراجعان معمولاً در مطب درمانگر یا سکس تراپیست با وی ملاقات می‌کنند. برخی از مراجعان انتخاب می‌کنند که به تنهایی در جلسات شرکت کنند. در حالیکه برخی دیگر شریک زندگی خود را نیز با خود می‌آورند. تعدا جلسات و طول هر جلسه نیز معمولاً به مراجعه‌کننده و نوع مشکلی که قرار است به آن پرداخته شود بستگی دارد.

طبیعتاً هر فردی وقتی برای اولین بار به یک مشاور جنسی مراجعه می‌کند خجالت‌زده و مضطرب می‌شود چرا که صحبت کردن در مورد مسائل جنسی با یک فرد غریبه برای بسیاری از افراد اندکی دشوار است، ولی خوشبختانه درمانگران جنسی این مسائل را به خوبی تشخیص داده و سعی می‌کنند صحبت را به گونه‌ای آغاز کنند که مراجعه‌کننده احساس راحتی کرده و به راحتی مسائل خود را بازگو کند. اغلب مشاوران صحبت‌های خود را با سؤالاتی در مورد سلامتی و پیشینه جنسی مراجعه‌کننده، آموزش جنسی، باورهای جنسی، و نگرانی‌های جنسی خاص وی شروع می‌کنند. مهم است این نکته را نیز بدانید که جلسات درمانی شامل هیچ گونه تماس فیزیکی یا فعالیت جنسی در بین مراجعان و درمانگران نمی‌شود، و در صورت بروز چنین مسائلی شما می‌توانید جلسه را ترک و حتی از درمانگر خود شکایت کنید.

نهایتاً در طول جلسات، شما و مشاور و یا روانشناستان در جهت شناسایی و تغییر افکار و رفتارهایی که در زندگی جنسی شما تداخل ایجاد می‌کنند صحبت کرده و در صدد رفع آنها برخواهید آمد. سکس‌تراپیست شما ممکن است تکالیفی را برای انجام برخی فعالیت‌ها و تمرین‌هایی که در خلوت خانه خود انجام می‌دهید تعیین کنند که ممکن است شامل آزمایش‌هایی مانند ایفای نقش یا تمرین‌هایی برای ایجاد اعتماد و صمیمیت با شریک زندگیتان باشد، بهتر است تمرینات تعیین شده متناسب با مشکلتان را به درستی انجام دهید تا پروسه درمانی شما تکمیل گردد. جلسات مشاوره جنسی می‌توان شامل مراحل زیر باشد:

  • صحبت در رابطه با مسائلی که از طریق آنها بتوان مهارت کافی برای لذت بردن یک زوج از رابطه را ایجاد کرد.
  • یادگیری چگونگی مدیریت اضطراب، از جمله اضطراب عملکرد حول رابطه جنسی
  • بررسی هرگونه وابستگی به منابع شهوانی برای تحریک جنسی، مانند پورنوگرافی
  • گرفتن مشاوره در خصوص بهبود ارتباط با شریک زندگی، که خود می‌تواند عاملی برای عدم لذت از زندگی باشد.
  • شناسایی عادات خودارضایی که برای عملکرد با شریک زندگی مناسب نیستند.
  • ارائه‌ی آموزش‌هایی پیرامون آناتومی، عملکرد جنسی و لذت بردن از رابطه توسط درمانگر
  • درک ارتباط بدن و ذهن و اینکه چه محرک‌هایی برای فرد مناسب هستند.
  • پرداختن به هر گونه نگرانی اساسی در زمینه سلامت روان، مانند اضطراب و افسردگی که از احساس مطلوب بودن جلوگیری می‌کند.

همانند سایر بیماری‌ها که بسته به شدت و نوع بیماری، پزشک داروهای خاص او را تجویز می‌کند ، مشاوره جنسی نیز دقیقا مطابق با نوع مشکل فرد و شدت آن برای درمان مشکلات جنسی وی طراحی می‌گردد تا نقطه ضعف موجود در یک رابطه را درمان کند. گاهاً مشاهده می‌شود که تنها عدم داشتن اطلاعات کافی درباره آناتومی بدن خود فرد و یا شریک زندگی وی مشکلاتی در رابطه و برقراری رابطه جنسی پیش می‌آورد که به راحتی و تنها با مراجعه به یک سکس‌تراپیست این مشکلات مرتفع می‌شوند.

پس همانند سایر روانشناسان یک مشاوره جنسی نیز شامل گفتار درمانی است که هدفش کشف و شناسایی علل نارضایتی از رابطه جنسی است، درمانگر محترم با دقت و دلسوزانه به خواسته‌های فرد گوش داده و به فرد قدرت می‌دهد تا با قدرت و بینش خود مسائل را حل کرده و با آنها کنار بیایید.

یک درمانگر جنسی در جلسه اول مشاوره جنسی چه سوالاتی را مطرح می‌کند؟

در اولین جلسه مشاوره جنسی، یک درمانگر یا مشاور جنسی ممکن است از شما سوالاتی در مورد موضوعات زیر بپرسد:

  • سابقه جنسی شما، هم به عنوان فردی و هم (در صورت وجود) به عنوان شریک
  • سابقه کلی سلامت روان شما
  • گرایش جنسی و هویت جنسی شما
  • خانواده شما و رابطه شما با آنها
  • هر گونه تجربه یا سابقه آسیب‌زا در زندگی فرد که درمانگر باید از آن آگاه باشد.
  • هر گونه نگرانی فیزیکی یا پزشکی که ممکن است بر مشکل فعلی فرد تأثیر بگذارد.
  • عادات جنسی معمولی شما، از جمله فراوانی و نوع تماس جنسی و خودارضایی
  • چگونگی نشان دادن میل و علاقه شما به رابطه جنسی

گاهاً پیش می‌آید که فرد دارای یک مشکل پزشکی است و از این‌رو در برقراری رابطه جنسی با همسر خود دچار مشکل است، در اینصورت روانشناس یا مشاور فرد را برای انجام معاینات پزشکی و یا مصرف دارو به پزشک متخصص ارجاع می‌دهد. به عنوان مثال اگر فردی  به دنبال اخذ مشاوره جنسی برای اختلال نعوظ خود باشد، درمانگر ممکن است قبل از پرداختن به دلایل روانشناختی و رابطه‌ای، یک ارزیابی پزشکی را برای رد هر گونه علل پزشکی توصیه کند.

در موارد دیگر، ممکن است یک روان درمانی سنتی یا معمولی برای رفع نگرانی‌های مربوط به سلامت روان قبل از و یا به جای مشاوره جنسی، توصیه شود، چرا که گاهاً مشاهده می‌شود که یک یا هر دو زوج ممکن است اختلال خلقی قابل توجهی داشته باشند، که در ابتدا به مراقبت روانپزشکی نیاز دارند تا یک مشاوره جنسی، یا ممکن است یکی از زوجین در زمان‌های گذشته یک ترومای جنسی گذرانده باشد که در این شرایط نیز قبل از هر کاری نیاز است تا درمان‌های فردی صورت گیرد.

چگونه با صحبت کردن در مورد رابطه جنسی با شخص دیگری چون سکس‌تراپیست در جلسه مشاوره جنسی کنار بیایم؟

صحبت کردن در مورد تمایلات جنسی معمولاً برای هر کسی ناراحت‌کننده و چالش‌برانگیز است و مسلماً مشاوران جنسی و یا سکس تراپیست‌ها نیز از این مسئله آگاهند، پس با هوشیاری تمام سعی می‌کنند فضایی آرام و بدون قضاوت را برای افراد فراهم آورند تا احساساتشان را به راحتی بیان کنند. و اگر بیان آنچه در ذهن مراجعه‌کننده است برای وی دشوار باشد یک مشاور جنسی حرفه‌ای باید جلسه را با سوالات دلسوزانه و آگاهانه خود طوری پیش ببرد که بتواند بیشتر در رابطه با بیمار خود و دلیل مراجعه‌اش برای مشاوره جنسی را کشف کند.

ولی شما عزیزان نیز بایستی خود را برای هر سوالی که ممکن است با آن احساس راحتی نکنید آماده سازید و آماده پاسخگویی به سوالاتی باشید که از نوع فعالیت‌های جنسی شما گرفته تا مسائلی که ممکن است از روابط جنسی شما ناشی شده باشد، را شامل شود. ممکن است از شما خواسته شود که در مورد الگو و دفعات خودارضایی یا اینکه ارگاسم‌هایتان چگونه است اطلاعاتی را با مشاور خود به اشتراک بگذارید. همچنین ممکن است سوالاتی در مورد اینکه چگونه میل و محبت خود را در خارج از یک رابطه جنسی نشان می‌دهید، برای شما مطرح شود. احتمالاً در مورد بدن خود و احساسی که نسبت به آن دارید نیز از شما سوالاتی پرسیده خواهد شد.

صرف نظر از سؤالات خاصی که ممکن است در جلسه مشاوره جنسی از شما پرسیده شود، درمانگر شما به دنبال این مسئله نیز هست که بفهمد قبلاً رابطه جنسی در نظر شما چگونه بوده و حال که در معرض آن قرار دارید چگونه است و یا دوست دارید چگونه باشد.

نهایتاً اتحاد درمانی، یعنی رابطه‌ای که با درمانگر خود در جلسات مشاوره ایجاد می‌کنید، از اهمیت بالایی برخوردار است. یک درمانگر جنسی خوب و سازگار با سرعت و سطح راحتی مراجعه‌کننده خود درمان را پیش می‌برد.  البته، خیالتان از بابت مسائلی که با روانشناس یا سکس‌تراپیست خود به اشتراک می‌گذارید راحت باشد چرا که جلسات محرمانه بوده  و عاری از هر نوع قضاوت است.

شما عزیزان در صورت داشتن هر نوع مشکل در زمینه روابط جنسی خود می‌توانید به مرکز مشاوره روانشناسی روان آرام مراجعه کرده و از مشاوره‌ها و راهنمایی‌های مشاوران خبره، اساتید دانشگاهی و روان‌درمان‌گران معروف و شناخته شده در جهت رفع مسائل خود بهره ببرید. این کلینیک علاوه بر مشاوره جنسی و درمان مشکلات جنسی افراد در زمینه‌های متعدد دیگری چون روانپزشکی، مسائل کودک و نوجوان، خانواده، مشکلات روانشناختی و … نیز فعالیت می‌نماید.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.