به علاوه با افزایش سن میزان فشار خون احتمال دارد که افزایش یابد. به طوری که بیش از سه چهارم آمریکایی های 65 ساله و بالاتر فشار خون بالایی دارند.

فشار خون بالا ، یک عامل خطر اصلی برای بیماری قلبی و سکته مغزی است.

جالب است که حتی تعداد زیادی آمریکایی‌ها محدوده طبیعی یا سالم فشار خون را نمی‌داننداما خودشان به طرز شگفت‌انگیزی، آنها فکر می‌کنند که می‌دانند و این دلیلی برای نگرانی جدی است.

محققان در در مطالعه جدیدی که در ژانویه 2023 منتشر شد، دریافتند که 64 درصد به درک خود از اعداد فشار خون ابراز اطمینان کردند – اما فقط 39 درصد واقعاً می‌دانستند فشار خون طبیعی یا سالم چیست.

اعتماد به نفس کاذب، عواقب مرگبار

چنین اعتماد به نفس کاذبی می‌تواند مضر باشد زیرا ممکن است افراد را از جستجوی مراقبت برای فشار خون بالا باز دارد. به هر حال، اگر فکر می‌کنید طبیعی است، چرا در مورد فشار خون خود با پزشک خود صحبت کنید؟

بخشی از دلیل این اعتماد بیش از حد از مطب دکتر شروع می شود. به طور معمول، یک پرستار یک کاف فشار خون را می‌آورد، آن را روی بازوی شما می‌بندد و اندازه‌گیری می‌کند. پرستار ممکن است نتیجه را اعلام کند، کاف را بردارد و آن را برای پزشک ثبت کند.

هنگامی که دکتر می آید، جلسه ممکن است بدون هیچ کلمه‌ای در مورد فشار خون به موضوعات دیگر بپردازد.

این احتمالاً به این دلیل اتفاق می‌افتد که پزشک شما می‌خواهد روی احساس شما و دلیل حضور شما تمرکز کند. اما در نتیجه، ممکن است قرار جلسه ویزیت پزشکی خود را با این فکر ترک کنید که فشار خونتان خوب است، حتی اگر اینطور نباشد.

حدود 70 درصد از آمریکایی ها در طول زندگی خود فشار خون بالا خواهند داشت . علاوه بر این، از هر 4 بیمار مبتلا به فشار خون تنها 1 نفر فشار خون خود را تحت کنترل دارد .

اعداد به چه معناست

فشار خون با دو عدد گزارش می شود. اولین عدد فشار خون سیستولیک شما است . که فشار در شریان ها را هنگام ضربان قلب اندازه گیری می کند. عدد دوم، فشار خون دیاستولیک شما ، که فشار موجود در شریان‌های شما را بین ضربان‌های قلب اندازه‌گیری می‌کند.

فشار خون طبیعی یا سالم برای بزرگسالان کمتر از 80/120 میلی متر جیوه (میلی متر جیوه) است.

این یک واحد اندازه گیری است که از مانیتورهای فشار خون اولیه نشات می گیرد، که به بررسی میزان فشار خون شما می تواند ستونی از جیوه مایع را فشار دهد. برای اکثر بیماران، پایین تر بهتر است.

درجه 1 فشار خون بالا، که مرحله پایین فشار خون بالا است، از 130/80 شروع می شود.

درجه 2 فشار خون بالا، که مرحله شدیدتر فشار خون بالا است، از 140/90 شروع می شود.

هر دوی اعداد بسیار مهم هستند، زیرا با افزایش هر 20 میلی متری جیوه در فشار خون سیستولیک یا 10 میلی متر در فشار خون دیاستولیک، احتمال مرگ فرد در اثر حمله قلبی یا سکته را دو برابر می‌شود.

فشار خون طبیعی
منبع: انجمن قلب آمریکا

10 نکته برای فشار خون سالم تر

برای جلوگیری از اعتماد به نفس کاذب، در هر ویزیت با پزشک در مورد فشار خون خود بپرسید و معنی اعداد را دریابید. اگر فشار خون شما بالاتر از حد طبیعی یا سالم است، انجمن قلب آمریکا 10 نکته زیر را توصیه می کند.

  1. با پزشک خود صحبت کنید اگر فشار خون شما بالا است، از پزشک خود در مورد راهبردهای کاهش آن و اینکه چگونه می‌توانید فشار خون خود را در خانه پیگیری کنید، بپرسید.
  2. از یک رژیم غذایی سالم برای قلب استفاده کنید. سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، محصولات لبنی کم چرب، مرغ و ماهی بدون پوست، آجیل و حبوبات و روغن زیتون همگی برای قلب شما مفید هستند . گوشت قرمز، چربی های اشباع و ترانس و غذاهای فوق فرآوری شده برای قلب شما مضر هستند.
  3. مصرف نمک را کاهش دهید که باعث افزایش فشار خون می شود. دستورالعمل های غذایی سازمان بهداشتی امریکا توصیه می کند که بیش از 2300 میلی گرم سدیم در روز مصرف نکنید – این کمتر از یک قاشق چای خوری است – اما سازمان غذا و داروی ایالات متحده گزارش می دهد که به طور متوسط ​​​​هر مریکایی حدود 3400 میلی گرم در روز ، تقریبا 50 درصد بیشتر از مقدار توصیه شده، مصرف می‌کند . حتی اگر به وعده‌های غذایی خود نمک اضافه نکنید، ممکن است مقدار زیادی نمک از غذاهای فرافرآوری شده دریافت کنید. یک وعده سوپ رشته فرنگی کنسرو شده مرغ دارای 680 میلی گرم سدیم است . یک بیگ مک از مک دونالد 1010 میلی گرم سدیم دارد.
  4. مصرف الکل خود را محدود کنید. چه آبجو، شراب یا الکل باشد، الکل فشار خون شما را افزایش می‌دهد‌. بهتر است الکل ننوشید ، اما در صورت مصرف، محدودیت های توصیه شده توسط دستورالعمل های غذایی برای آمریکایی‌ها را رعایت کنید.
  5. فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید. فقط دو ساعت و نیم فعالیت بدنی در هفته می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. به عنوان مثال، پنج روز در هفته 30 دقیقه پیاده روی. همچنین ممکن است فعالیت بدنی دیگری مانند شنا کردن، وزنه زدن، انجام یوگا یا رقصیدن داشته باشید.
  6. وزن سالم را حفظ کنید. حتی از دست دادن چند کیلو می‌تواند به مدیریت فشار خون بالا در افرادی که اضافه وزن دارند کمک کند . از پزشک خود در مورد یک رویکرد سالم برای کاهش وزن سوال کنید.
  7. استرس را مدیریت کنید که برای فشار خون شما مضر است. البته کاهش استرس همیشه فشار خون را کاهش نمی‌دهد ، کاهش سطح استرس می‌تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید. کلینیک مایو راه های مختلفی را برای مدیریت استرس توصیه می کند ، از جمله یادگیری نه گفتن در گاهی اوقات، گذراندن وقت با خانواده و دوستان و مدیتیشن.
  8. اگر سیگار می‌کشید، ترک کنید.  برای قلب و عروق خونی مضر است و منجر به افزایش فشار خون می‌شود. ترک سیگار ممکن است خطر بیماری قلبی شما را تقریباً به همان میزان افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند کاهش دهد.
    فواید ترک سیگار بلافاصله شروع می شود. یک مطالعه اخیر نشان داد که تنها پس از 12 هفته، افرادی که سیگار را ترک می‌کنند
    فشار خون کمتری نسبت به زمانی که هنوز سیگار می‌کشیدند داشتند.
  9. دارو مصرف کنید، که اغلب برای افراد مبتلا به فشار خون مرحله 2 و برای برخی از مبتلایان به فشار خون بالا در مرحله 1 توصیه می شود: از جمله کسانی که بیماری قلبی، بیماری کلیوی یا دیابت نیز دارند. اکثر بیماران به دو تا سه دارو برای کاهش فشار خون به سطوح طبیعی یا سالم نیاز دارند. یک متاآنالیز اخیر نشان داد که کاهش فشار خون سیستولیک به میزان 5 میلی‌متر جیوه از طریق دارو ، بدون توجه به فشار خون اولیه یا تشخیص قبلی بیماری قلبی عروقی، خطر حوادث قلبی عروقی اصلی را تا حدود 10 درصد کاهش می‌دهد.
  10. فشار خون خود را در خانه بگیرید. انجمن قلب آمریکا یک فشارسنج با کاف روی بازو را توصیه می‌کند.

فشار خون بالا یک قاتل خاموش است. فعال بودن و دانستن اغداد نرمال فشار خون می‌تواند به شما کمک کند.

منبع: The Conversation