یک پژوهش جدید، بیماران مبتلا به پرفشاری خون را امیدوار کرده که به جای مصرف روزانه قرض‌های فشار خون بتوانند با سالی، دو بار تزریق داروی جدید «زیلبسیران» Zilebesiran، فشار خون خود را متعادل نگاه دارند

0

پرفشاری خون دلایل مختلفی دارد و داروهای متنوعی هم بسته به شرایط هر بیمار برای درمان آن تجویز می‌شود.

یکی از شایع‌ترین دسته‌های دارویی، داروهایی هستند که بر محور رنین – آنژیوتانسین – آلدوسترون اثر می‌کنند.  شکل زیر را ببینید:

 

این محور و سیستم در بدنش، در شرایط نرمال فشار خون را در حد متعادل نگاه می‌دارد.

مکانیسم عمل این محور به صورت ساده این است:

وقتی میزان جریان خون کلیه کاهش پیدا می‌کند، سلول‌های کنارگلومرولی کلیه یک پیش‌ساز پروتئینی را تبدیل به رنین می‌کنند.

رنین، آنژیوتانسین مترشحه از کبد را تبدیل به آنژیوتانسین یک می‌کند.

آنژیوتانسین یک با آنزیمی با نام اختصاری ACE یا آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین، تبدیل به آنژیوتانسین 2 می‌شود.

آنژیوتانسین 2 هم خودش یک منقبض‌کننده عروق است و هم باعث تحریک ترشح هورمون آلدوسترون از بخش قشری غده فوق کلیه می‌شود. آلدوسترون باعث افزایش جذب سدیم و آب از کلیه‌ها می‌شود. با جذب بیشتر آب و سدیم و در نتیجه افزایش حجم خون، فشارخون افزایش می‌یابد.

اگر سیستم رنین-آنژیوتانسین-آلدوسترون به‌طور غیرطبیعی فعال شود، فشارخون بیش از حد افزایش می‌یابد. داروهای بسیاری هستند که با مهار مراحل گوناگون این سیستم، فشارخون را می‌کاهند.

حالا برای اینکه فشار خون را کنترل کنیم می‌توانیم از راه‌های مختلف به این سیستم حمله کنیم.

یک راه این است که آنزیم مبدل آنژیوتانسین را مهار کنیم. مثال داروی کاپتوپریل

راه دیگر این است که گیرنده آنژیوتانسین مهار شود: مثال داروی لوزارتان یا والزارتان

راه دیگر این است ترشح رنین را کم کنیم. مثال: داروی آلیسکیرن و رمیکیرن.


اما به تازگی داروی تزریقی جدیدی در فاز آزمایش قرار گرفته که به صورتی متفاوت عمل می‌کند. دانشمندان در حال آزمایش این رویکرد جدید هستند.

حدود یک سوم بزرگسالان در بریتانیا فشار خون بالا دارند، اما ممکن است بسیاری متوجه آن نباشند. در ایران هم کسانی که متوجه پرفشاری خون نیستند یا درمان درست یا منظم دریافت نمی‌کنند، بسیار زیاد هستند و سرریز درمان ناقص آنها به صورت مشکلات قبلی – عروقی و کلیوی و سکته‌های مغزی، بار مالی زیادی روی اقتصاد فرسوده بهداشت و درمان و کیفیت زندگی بیماران و خانواده‌های می‌گذارد.

یکی از مشکلات درمان پرفشاری خون این است که بیمار باید مرتب و منظم قرص استفاده کند و بسیاری به خاطر سهل‌انگاری یا خرافاتی مثل «عادت کردن به دارو» یا مشکلاتی و تعارضات روانپزشکی مثل انکار بیماری یا مسئله فراموشی‌ها و مشکلات شناختی روتین کهنسالی، داروها را منظم مصرف نمی‌کنند.

حدود 630 بیمار در سراسر جهان در تحقیق جدید دانشگاه کوئین مری لندن (QMUL) شرکت کرده‌اند.

این مطالعه که توسط شرکت داروسازی Alnylam تأمین مالی شده و توسط مؤسسه ملی تحقیقات بهداشت و مراقبت (NIHR) حمایت می‌شود، قرار است به مدت سه سال اجرا شود.

داروی جدید، پروتئینی به نام آنژیوتانسینوژن را هدف قرار می‌دهد که توسط کبد تولید می‌شود و در تنظیم فشار خون نقش دارد. آزمایشات فاز نخست بر روی ۸۴ بیمار نشان داد که یک دوز از داروی جدید، پس از سه هفته، غلظت هورمون را در خون افراد حداقل ۹۰ درصد کاهش می‌دهد.

این اثر پس از ۱۲ هفته نیز پابرجا خواهد بود و دانشمندان امیدوارند بتواند سطح فشار خون را برای مدت طولانی کنترل کند. سازندگان این دارو می‌گویند که این می‌تواند یک راه‌حل «قابل کنترل‌تر و عملی‌تر» برای بیماران باشد و خطر فراموشی مصرف قرص‌های فشار خون روزانه را از بین ببرد.

دارویی که دانشمندان استفاده خواهند کرد Zilebesiran نام دارد و با تداخل RNA (RNAi) تولید آنژیوتانسینوژن را کاهش می‌دهد. Zilebesiran زیر پوستی تجویز می‌شود.

این تحقیق بسیار امیدوارکننده است. اما باید منتظر بمانیم تا نتیج تحقیقات کامل شوند. مثل هر دارویی، این دارو هم موارد منع مصرف و احتیاطی خواهد داشت.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

لوگو‌های جالب و دیدنی بر اساس ابرقهرمانان و تبهکاران محبوب که این طراح ایجاد کرده

طراح گرافیک، سرگئی کرمانوف، طرح‌های لوگوی برخی از محبوب‌ترین ابرقهرمانان، تبهکاران و دیگر شخصیت‌ها را ایجاد کرده که تایپوگرافی را به طرز شگفت‌آوری در خود جای داده‌اند.«برای من جالب بود که تصاویر شخصیت‌ها را با متن نوشته‌هایشان ترکیب…

یادآوری داستان تصویر تولیدشده زنی که در اینترنت وحشت آفرید و تفسیر کنونی آن ماجرا در عصر انفجار…

او در جایی بیرون است و در جهان موازی احتمالا به کمین شما نشسته. تنها کاری که باید انجام دهید تا او را به وجود بیاورید این است که دستور درست را در یک تولید‌کننده تصویر هوش مصنوعی تایپ کنید!مانند یک طلسم دیجیتالی، کلمات شما مانند یک «ورد…

درخت‌هایی که با شیواترین زبان می‌گویند: می‌خواهم زنده بمانم!

درخت‌ها از 370 میلیون سال پیش بر روی کره زمین بوده‌اند و گرچه ما انسان‌ها با همه امکانات خود سعی در از بین بردن آنها داریم، آنها تا جایی که می‌توانند مقاومت می‌کنند.برآورد می‌شود که روی زمین علیرغم همه جفاهایی که ما به طبیعت وارد…

چهره و شکل و شمایل یک شهروند کشورهای اسکاندیناوی یا منطقه نوردیک به چه صورت است؟

کشور‌های اسکاندیناوی که به عنوان کشورهای شمال اروپا یا منطقه نوردیک نیز شناخته می‌شوند، به گروهی از کشور‌های شمال اروپا اطلاق می‌شود. واژه نوردیک اغلب برای توصیف دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد که اعضای اصلی شورای شمال اروپا هستند،…

۱۱ رخدادی که تاریخ دنیا را تغییر دادند به روایت میدجرنی

گرچه از اکثر این وقایع تاریخی عکسها و فیلم‌های زیادی وجود دارد، اما می‌خواهیم با میدجرنی آنها را بازسازی کنیم. شاید تمرینی شود برای بازافرینی رخدادهایی که از آنها عکسی گرفته نشده یا عکاسی در زمان آنها اصلا اختراع نشده بود.شروع جنگ جهانی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.