ویروس «راپونزل» دم دراز عجیبی دارد و ما بالاخره متوجه دلیل آن شده‌ایم!

0

به مدت میلیاردها سال، ویروس‌ها و باکتری‌ها در یک مسابقه تسلیحاتی بی‌پایان درگیر هستند و این امر باعث شده که یک ویروس شکارچی به “هیولای دم‌دار” تبدیل شود.

صحبت از ویروس منحصربه‌فرد باکتری‌خوار یا باکتریوفاژی به نام P74-26 که به آن لقب ویروس «راپونزل» داده‌اند. دم طویل آن را به موهای افشان دراز شخصیت افسانه‌ای شاهزاده خانم راپونزل تشبیه کرده‌اند.

این دم این پاتوژن را در میان انبوهی از همتایان خود برجسته می‌کند. با طولی نزدیک به یک میکرومتر، این زائده 10 برابر بیشتر از سایر باکتریوفاژها است.

در واقع، این ویروس طولانی‌ترین دم را در بین ویروس‌های شناخته شده دارد و به طرز عجیبی، پایدارترین دم بین آنها هم است.

طبق تحقیقات جدید، این زائده دراز  احتمالاً همان چیزی است که به ویروس راپونزل اجازه می دهد یکی از سخت‌ترین باکتری های روی زمین و در یکی از نامناسب ترین محیط ها راه پیدا کند و سوراخش کند.

در چشمه های آب گرم حبابی که دمای آنها به بیش از 77 درجه سانتیگراد (170 درجه فارنهایت) می رسد، ویروس راپونزل با آلوده کردن باکتری Thermus thermophilus نفوذ می‌کند و از مواد داخل باکتری برای تولید مثل و تکثیر استفاده می‌کند.

دانشمندان با تصویربرداری‌های مختلف و ترکیب آنها با هم، توانسته‌اند ساختار منحصر به فرد آن را کشف کنند. شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای «شبکه پیچیده در هم تنیده» را که برای ساختن این کاوشگر بسیار طولانی هماهنگ می‌شود، نمایان کرده است.

امیلی آنیلو، میکروبیولوژیست از دانشکده پزشکی چان دانشگاه ماساچوست، توضیح می‌دهد : ما از تکنیکی به نام میکروسکوپ الکترونی کرایو استفاده کردیم که یک میکروسکوپ عظیم است که به ما امکان می‌دهد هزاران تصویر و فیلم کوتاه را با بزرگنمایی بسیار بالا بگیریم.

با گرفتن عکس‌های زیادی از لوله‌های دم فاژ و چیدن آن‌ها در کنار هم، توانستیم دقیقاً بفهمیم که بلوک‌های سازنده چگونه در کنار هم قرار می‌گیرند.»

دم های باکتریوفاژها دارای طول‌ها و سبک‌های مختلفی هستند: برخی بلند، برخی کشسان، برخی کوتاه و برخی سفت هستند. این «ماشین‌های» مولکولی تکامل یافته‌اند تا سلول‌های میزبان باکتریایی خاص را قبل از نفوذ به آنها شناسایی کنند و سپس ژنوم خود را برای همانندسازی به سیتوپلاسم آنها تحویل دهند.

با توجه به ماهیت قفل و کلیدی این حمله، تنوع زیادی از دم در میان باکتریوفاژها وجود دارد که تقریباً در هر زیستگاه روی زمین یافت می شود. اما چگونه این دم ها متفاوت می‌شونمد؟

تا به امروز، دانشمندان برهمکنش‌های بسیار کمی از فاژ-میزبان را مشخص کرده‌اند، و اکنون که مقاومت آنتی‌بیوتیکی تهدیدی فزاینده برای سلامت انسان است، کارشناسان به فاژها روی آورده‌اند تا ایده‌هایی در مورد چگونگی غلبه بر «ابر میکروب‌ها» پیدا کنند.

به عنوان مثال، به نظر می رسد دم ویروس راپونزل شاید کاربردی در این زمینه پیدا کند.

علیرغم طول بسیار زیاد آن، دم ویروس راپونزل به نصف تعداد بلوک‌های سازنده دیگر باکتریوفاژها متکی باشد  و به نظر می‌رسد که این همه تفاوت را همین ایجاد کرده باشد.

“تصور کنید دو آجر کوچک لگو به یک آجر بزرگ بدون درز تبدیل شوند. این دم بلند با بلوک‌های ساختمانی بزرگتر و محکم‌تر ساخته شده و همین می تواند دم را در دمای بالا مقاوم سازد.»

این زیرواحدهای فوق‌العاده مستحکم با مکانیزمی شبیه به آجرهای لگو که یک طرف آن گل میخی و طرف دیگر جیبی دارند، شبیه به یک توپ و سوکت هستند.

در ویروس ها، هر یک از این بلوک های ساختمانی نوعی شکل حلقه مانند هستند، به این معنی که کل دم پس از تکمیل، یک لوله توخالی را تشکیل می دهد. این کانالی است که ویروس پس از نفوذ به سلول باکتری، ژنوم خود را از طریق آن می فرستد.

دم ویروس راپونزل فوق‌العاده بلند است که به نظر می‌رسد به آن قدرت بیشتری در قفل شدن روی باکتری‌ها و نفوذ به آن می‌دهد. با این حال، این طول بسیار زیاد به این معنی است که شانس بیشتری برای اشتباه کردن مونتاژ دم وجود دارد.

محققان فکر می کنند باید مکانیسم‌های داخلی وجود داشته باشد که دم در حال رشد را در مسیر درست نگه دارد و این مکانیسم ها احتمالاً با سایر فاژها مشترک است. درک نحوه عملکرد آنها می تواند روزی به دانشمندان کمک کند تا درمان های بهتری در مبارزه با باکتری های کشنده ایجاد کنند.

این مطالعه در Journal of Biological Chemistry منتشر شده است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

برآورد میزان موفقیت قرارهای عاشقانه زوج‌ها با هوش مصنوعی و اندازه‌‌گیری میزان همسانی پاسخ‌های سیستم…

در حین یک قرار آشنایی پاسخ‌های فیزیولوژیکی دو نفر حین گفتگو و دیدار با هم هماهنگ می‌شود، این پدیده‌ای است که از آن با نام همسانی فیزیولوژیکی یاد می‌شود.درجه این همگامی با تعامل در مکالمه و کیفیت همکاری همبستگی دارد و بنابراین می‌تواند…

عکس‌هایی از ترسناک‌ترین ساختمان‌های دنیا – آلبوم عکس

چرا برخی از ساختمان‌ها و خانه‌ها خیلی ترسناک به نظر می‌رسند. اینها دسته از سکونت‌گاه‌ها طیف گسترده‌ای دارند:- آنهایی که سایه روشن شب ترسناک‌شان می‌کند و هنگام روز یک ساختمان تقریبا عادی هستند.- آنهایی که مدت‌ها متروک مانده‌اند و…

تصاویر تخیلی از سلبریتی‌ها در حال خواب – اما چرا اصلا می‌خوابیم؟!

خواب یک فرآیند فیزیولوژیک اساسی است که برای عملکرد صحیح بدن و ذهن ما ضروری است. اگرچه هدف دقیق خواب به طور کامل شناخته نشده است، دانشمندان چندین نظریه برای توضیح اینکه چرا ما می‌خوابیم ارائه کرده‌اند.  برخی از دلایل اصلی مهم بودن خواب:…

به نظرتان کدام شغل‌ها بیش از آنچه که لایقشان است، درآمد دارند؟!

بسته به فرهنگ هر کشور و شرایط سیاسی و اقتصادی هر ناحیه پاسخ به این سوال هم متغییر است.اما چرا ما برخی‌ها را از این نظر همیشه در رادار خود داریم و بعضی‌ها را نه.واقعیت این است که برخی اصلا چراغ خاموش حرکت می‌کنند و در رادار ما نیستند…

مجموعه‌ای از تصاویر عجیب و غریبی که در گوگل مپ و گوگل استریت دیده شده‌اند!

گوگل مپ بسیار کار راه‌انداز است و گوگل استریت اصلا اگر سرعت اینترنت اجازه بدهد، اجازه جهانگردی مجازی به ما می‌دهد.اما برخی اوقات اشخاص به صورت تصادفی و یا حین وب‌گردی‌های طولانی تصاویری در این سرویس‌های گوگل شکار کرده‌اند که بسیار بامزه…

این هنرمند با خلاقیت‌های خوب خیابان‌های پر از کسالت و یکنواختی را زیبا کرده و یک لحظه لبخند بر لب…

خیابان‌های پر از سر و صدا و چهره‌های خمو، خیابان‌هایی با تزئینات و پیام‌های فوق‌العاده تکراری، خیابان‌هایی که زحمت با شادی‌های اندک مردم شریک می‌شوند و مردم را یک آن با هم می‌کنند. این است توصیف شاید بدبینانه خیابان‌های ما.ما واقعیت این…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5