جشن ۷۵۰ سالگی برلین در آلمان شرقی و رژه رایانه‌های قابل حمل

0

در سال ۱۹۸۷، برلین ۷۵۰مین سالگرد تأسیس خود را جشن گرفت و شهر پر از هیجان بود. دولت کمونیستی آلمان شرقی، که در آن زمان بر نیمه شرقی شهر حکومت می‌کرد، می‌خواست این مناسبت را با رژه بزرگی که دستاورد‌های کشور را به نمایش می‌گذاشت، جشن بگیرد.

هنگامی که راهپیمایی در خیابان‌های شهر راه افتاد، مشخص بود که دولت آلمان شرقی می‌خواهد توانایی‌های تکنولوژیکی خود را به رخ بکشد. در این رژه دسته‌ای از زنان با کفش‌های پاشنه بلند ، رایانه‌های رومیزی روی چرخ‌ها حمل می‌کردند.

یکی از قابل توجه‌ترین نمایشگاه‌ها در این رژه Robotron PC ۱۷۱۵، یک کامپیوتر‌ ورک استیشن بود. در زمانی که کامپیوتر‌ها به اندازه امروز گسترده نبودند، Robotron PC ۱۷۱۵ یک فناوری پیشرفته و نمادی از دستاورد‌های صنعتی و تکنولوژیکی GDR بود.

Robotron که در سال ۱۹۶۹ تأسیس شد، بزرگترین تولید‌کننده کامپیوتر در آلمان شرقی بود. این شرکت کامپیوتر‌های شخصی، کامپیوتر‌های کوچک، کامپیوتر‌های مرکزی، تجهیزات جانبی کامپیوتر و همچنین وسایل الکترونیکی خانگی مانند رادیو و تلویزیون را تولید می‌کرد.

متأسفانه Robotron PC ۱۷۱۵ دوام نیاورد. پس از اتحاد مجدد آلمان، شرکت در ۳۰ ژوئن ۱۹۹۰ منحل شد و بخش‌هایی از آن به شرکت‌های دیگر فروخته شد.

با این حال، Robotron PC ۱۷۱۵ یک مصنوع مهم از دوران GDR و یادآور دستاورد‌های تکنولوژیکی این کشور است.

این رژه همچنین شامل نمایشگاه‌هایی بود که میراث فرهنگی و تاریخی کشور را نشان می‌داد. برای مثال، نمایش‌هایی از صنایع دستی سنتی آلمان، مانند منبت‌کاری و سفال،و همچنین نمایشگاه‌هایی که تاریخ شهر را به نمایش می‌گذاشتند، از جمله نمایش‌هایی از بنا‌های تاریخی و بنا‌های معروف.

برلین شرقی پایتخت آلمان شرقی (GDR) از سال ۱۹۴۹ تا ۱۹۹۰ بود و به طور رسمی، بخش شوروی برلین بود که در سال ۱۹۴۵ تأسیس شد.

بخش‌های آمریکا، بریتانیا و فرانسه به برلین غربی معروف بودند. از ۱۳ اوت ۱۹۶۱ تا ۹ نوامبر ۱۹۸۹، برلین شرقی توسط دیوار برلین از برلین غربی جدا شد.

قدرت‌های متفق غربی نه برلین شرقی را به عنوان پایتخت جمهوری دموکراتیک آلمان به رسمیت شناختند و نه اختیارات جمهوری آلمان را برای اداره برلین شرقی را.

در ۳ اکتبر ۱۹۹۰، آلمان شرقی و غربی و برلین شرقی و غربی دوباره متحد شدند، بنابراین به طور رسمی به وجود برلین شرقی پایان دادند.

انتخابات سراسری شهر در دسامبر ۱۹۹۰ منجر به این شد که اولین شهردار «تمام برلین» در ژانویه ۱۹۹۱ انتخاب شد و در آن زمان دفتر‌های جداگانه شهرداران در برلین شرقی و غربی منقضی شد و ابرهارد دیپگن (شهردار سابق برلین غربی) ) اولین شهردار منتخب یک برلین متحد شد.

پس از اتحاد مجدد، اقتصاد آلمان شرقی به شدت آسیب دید. تحت سیاست اتخاذ شده برای خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی، بسیاری از کارخانه‌های آلمان شرقی تعطیل شدند.

این امر به بیکاری انبوه منجر شد که به دلیل شکاف در بهره وری و سرمایه‌گذاری در مقایسه با شرکت‌های آلمان غربی و همچنین ناتوانی در انطباق با استاندارد‌های آلودگی و ایمنی آلمان غربی به نحوی که مقرون به صرفه تلقی می‌شد، ایجاد شد.

به همین دلیل، مقدار زیادی از کمک‌های اقتصادی آلمان غربی برای احیای آن به آلمان شرقی سرازیر شد.

با وجود مبالغ هنگفتی از کمک‌های اقتصادی که به برلین شرقی سرازیر شد، هنوز تفاوت‌های آشکاری بین برلین شرقی و غربی سابق وجود دارد.

برلین شرقی یک سبک بصری متمایز دارد. این تا حدی به دلیل بقای بیشتر نما‌ها و مناظر خیابانی قبل از جنگ است، و برخی هنوز نشانه‌هایی از آسیب‌های دوران جنگ را نشان می‌دهند.

ظاهر منحصربه‌فرد کلاسیک گرایی سوسیالیستی که در برلین شرقی (همراه با بقیه آلمان سابق آلمان)استفاده می‌شد، به‌طور قابل‌توجهی با سبک‌های توسعه‌ای شهری به کار رفته در برلین غربی سابق در تضاد است.

علاوه بر این، برلین شرقی سابق (همراه با بقیه آلمان سابق آلمان) تعداد کمی از خیابان‌ها و نام‌های مکان‌های دوران آلمان را به یاد قهرمانان سوسیالیست آلمان، مانند کارل-مارکس-آلی، روزا-لوکزامبورگ-پلاتز و کارل حفظ کرده است.

نماد نمادین دیگر برلین شرقی سابق (و آلمان شرقی در کل) Ampelmännchen (tr. “مردان کوچک چراغ راهنمایی”) است، نسخه‌ای استایل شده از مردی که فدورا پوشیده در حال عبور از خیابان است که در چراغ‌های راهنمایی، در بسیاری از گذرگاه‌های عابر پیاده در سراسر شرق سابق دیده یم‌شود.

پس از یک بحث مدنی در مورد اینکه آیا Ampelmännchen باید لغو شود یا به طور گسترده‌تر منتشر شود، چندین چراغ عابر پیاده در برخی از بخش‌های برلین غربی سابق از Ampelmännchen استفاده می‌کنند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مجموعه دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده را با هم مرور کنیم

هر چقدر عکس‌های تاریخی را با هم مرور کنیم، کم است. همان طور که قبلا هم نوشته بودم احتمالا بیشتر این عکس‌ها اگر در دوره خود در نشریه‌ای منتشر می‌شدند، خیلی عادی به نظر می‌رسیدند، اما حالا بعد از گذشت دهه‌ها یا حدود یک قرن، برای ما عجیب و…

توهم کوتارد: آنهایی که تصور می‌کنند مدتهاست مرده‌اند!

«می‌اندیشم پس هستم»  Cogito, ergo sum با این حال همه کسانی که می‌اندیشند با این باور دکارت موافق نیستند.محتوای تفکر برخی از افراد مبتلا به یک اختلال عصبی روانپزشکی نادر، معروف به سندرم کوتارد، به جای اینکه به حس بودن منجر شود، به احساس…

مجموعه‌ای از تصاویر هراس‌آور، عجیب با به اصطلاح نفرین‌شده!

برای قسمتی از شگفتی یا ترس خودمان از پیرامون یا عکس‌ها نمی‌شود توضیح صریح ارائه کرد. احتمالا منشا این ترس‌ها به تدریج در سیناپس‌های مغزی ما از هزاران سال پیش یه یادگار گذاشته شده.آدم فکر می‌کند اگر قرار باشد برنامه هوش مصنوعی ایجاد شود…

آینه‌ها در فیلم‌ها: فیلمسازها چگونه دوربین‌ها را موقع فیلمبرداری از آینه‌ها ناپدید می‌کنند؟!

هنگام تماشای فیلم، برخی از بینندگان دوست دارند به دنبال خطا‌هایی باشند، مانند یافتن شواهدی از دوربین‌ها و پرسنل ضبط فیلم یا بوم صدابرداری مشخص در یک صحنه و امثال آن. یکی از موقعیت‌های دشوار برای فیلمسازهای، زمانی است که یک صحنه شامل آینه‌ها…

خانه‌های با مبلمان‌هایی از غذاهای خوشمزه

هانسل و گرتل، نام داستانی شاه‌پریانی با منشأ آلمانی است که برادران گریم آن را ثبت کرده‌اند. این داستان ماجرای یک برادر و خواهر کوچک به نام‌های هانسل و گرتل را روایت می‌کند که پس از رها شدن در جنگل به خانه‌ای که از کیک و آب‌نبات ساخته شده…

خارج از کادرهای عکس‌های مشهور چه گذشته؟ حالا کاربران می‌خواهد با هوش مصنوعی Generative Fill فتوشاپ…

هوش مصنوعی به سرعت در حال توسعه است و هر روز می بینیم که چقدر توسعه پیدا می‌کند. یکی از پیشرفت‌های تازهاخیراً ابزار جدید AI Generative Fill فتوشاپ بوده است.با کمک آن می‌توان بسیار ساده چیز ناخواسته‌ای را حذف کرد یا اشیایی را اضافه کرد…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5