تحریک مغناطیسی مغز، با تصحیح سیگنال‌های رو به عقب، امیدی تازه برای درمان افسردگی به وجود آورده

0

دانشمندان دانشگاه استنفورد مکانیسم جدید ایجادکننده افسردگی کشف کرده‌اند و دریافته‌اند که چگونه تحریک مغناطیسی می‌تواند به درمان آن کمک کند.

به نظر می‌رسد سیگنال‌های بین دو بخش کلیدی مغز در افراد مبتلا به افسردگی به اشتباه جریان می‌یابد، اما تحریک مغناطیسی می‌تواند این سیگنال‌ها را معکوس کند و علائم را به شدت بهبود بخشد.

در دهه‌های اخیر دانشمندان روشی غیرتهاجمی برای القای فعالیت الکتریکی در بخش‌های خاصی از مغز ابداع کرده‌اند. این فرآیند که به عنوان تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS) شناخته می‌شود، طیف گسترده‌ای از مزایا، از تقویت حافظه گرفته تا کاهش فوبیا، هوس غذایی یا اعتیاد به مواد مخدر داشته است.

یکی از امیدوارکننده‌ترین کاربرد‌ها در درمان افسردگی بوده. در سال 2020 یک مطالعه مقدماتی، روشی به نام درمان تعدیل عصبی استانفورد (SNT) میزان بهبودی باورنکردنی 90 درصدی را در افراد مبتلا به افسردگی شدید و مقاوم به درمان به دست آورد. اما دقیقاً نحوه عملکرد تحریک مغناطیسی در مغز برای کاهش علائم افسردگی ناشناخته باقی مانده بود.

حالا پژوهشگران به پاسخ رسیده‌اند. محققان داده‌های fMRI یا MRI عملکردی 33 بیمار مبتلا به اختلال افسردگی اساسی مقاوم به درمان را تجزیه و تحلیل کردند و آن‌ها را با اسکن‌های 85 فرد بدون افسردگی مقایسه کردند و با این کار، آن‌ها تفاوتی اساسی در نحوه ارتباط دو ناحیه مغز پیدا کردند.

اینسولای قدامی ناحیه‌ای از مغز است که احساس‌هایی مانند درد، طعم یا دما را دریافت می‌کند و بر این اساس به تنظیم احساسات ذهنی کمک می‌کند. این کار با ارسال سیگنال‌هایی به ناحیه دیگری به نام قشر سینگولیت قدامی که احساسات را کنترل می‌کند، انجام می‌شود.

با این حال، دانشمندان دانشگاه استنفورد دریافتند که در حدود 75 درصد از بیماران مبتلا به افسردگی، این ارتباط به صورت معکوس رخ می‌دهد. نسبت‌های بالاتر سیگنال‌های معکوس متجر به افسردگی شدیدتر می‌شوند.

در طی پنج روز، محققان روش SNT را برای 23 بیمار از 33 بیمار مبتلا به افسردگی آزمودند و 10 نفر دیگر تحت درمان با دارونما قرار دادند. طی سه روز در گروه درمان‌شده پس از پایان درمان، جریان سیگنال‌ها بین این دو ناحیه مغز اصلاح شد و بیماران بهبودی را در خلق و خوی خود گزارش کردند. هر چه افسردگی شدیدتر باشد، بهبودی بیشتر است.

داده‌های fMRI هم به‌عنوان نشانگر زیستی برای افسردگی و هم به‌عنوان روشی برای هدف‌گیری اشخاصی که مناسب این درمان هستند، می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. یعنی هنگامی که فردی مبتلا به افسردگی شدید مبتلا می‌شود، می‌توانیم به دنبال این نشانگر زیستی بگردیم تا تصمیم بگیریم که چقدر احتمال دارد به درمان SNT به خوبی پاسخ دهد.”

اکنون محققان قصد دارند این روش را در گروه بزرگتری از بیماران آزمایش کنند.

این تحقیق در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده.

منبع: دانشگاه استنفورد


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تنهاترین درخت جهان در کجاست؟

در جزیره دورأفتاده کمپبل، واقع در بیش از ۶۰۰ کیلومتری جنوب  نیوزلند، صنوبر منفرد سیتکا روییده که به عنوان تنهاترین درخت روی زمین شناخته شده است.نزدیکترین درخت نزدیک به آن آن بیش از ۲۲۰ کیلومتر دورتر، در جزایر اوکلند است، در حالی که…

اگر مجموعه ارباب حلقه‌ها را پیکسار بازسازی کند …

مجموعه فیلم ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون و بر اساس رمان فانتزی حماسی نوشته جی. آر. آر. تالکین، دارای شخصیت‌های متنوعی بود. برخی از آنها اینها هستند:فرودو بگینز (با بازی الیجا وود): قهرمان داستان، فرودو، هابیتی است که تبدیل به…

شوخی با درونگراها (نرنجید! خودم یک درونگرا هستم)

در مورد درونگراها بسیار مطلب نوشته‌ام. یک زمانی درونگرایی در جامعه خیلی تابو بود و هنوز هم مقداری است.خود من به عنوان یک درونگرا زمانی از درونگرایی خود شرمنده بودم. اما بعدا متوجه شدم که درونگرایی یک ویژگی شخصی است. درونگراهایی یک طیف…

مجموعه دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده را با هم مرور کنیم

هر چقدر عکس‌های تاریخی را با هم مرور کنیم، کم است. همان طور که قبلا هم نوشته بودم احتمالا بیشتر این عکس‌ها اگر در دوره خود در نشریه‌ای منتشر می‌شدند، خیلی عادی به نظر می‌رسیدند، اما حالا بعد از گذشت دهه‌ها یا حدود یک قرن، برای ما عجیب و…

فهرست چیزهایی که تا همین 20 – 30 سال پیش در ایران و جهان معمولی بودند، اما الان کارها و خریدها…

اوضاع اقتصادی کلی دنیا خوب نیست. از یک سو میل و اشتیاق همه به کمتر کار کردن و بیشتر داشتن و به خصوص سخت گرفتن به هم بیشتر شده و از سوی دیگر، درآمدها آنچنان افزایش نیفتاده‌اند. در این میان برخی کشورها با تورم‌های باورنکردنی دست به گریبان…

خانه کوچک هم می‌تواند محل زندگی شادی باشد، اگر چیدمان هوشمند و به‌روز در آن استفاده شده باشد

کسانی که در کودکی در خانه‌های بزرگ زندگی کرده‌اند، چندان میانه‌ای با خانه‌های آپارتمانی ۵۰ - ۶۰ متری که این روزها آنها را هم به سختی می‌شود خرید، ندارند. اما تصور کنید که ساخت و سازها متفاوت بودند و کسی به فکر مصرف‌کننده جوان کم‌درآمد بود و…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.