اختراعات بنجامین فرانکلین: از باله شنا تا برق‌گیر

0

بنجامین فرانکلین معروف به چیزهای زیادی است:  یک دولتمرد، ناشر روزنامه و یکی از معماران انقلاب آمریکا. اما وی در ذات خود، یک مخترع بود. به نظر می‌رسید که ذهن برجسته او هرگز متوقف نمی‌شود، اینجا به تعدادی از اختراعات او اشاره می‌کنیم.

فرانکلین متولد 17 ژانویه 1706 در بوستون، ماساچوست، بود. او ذهن مشتاق خود را در سنین جوانی به کار گرفت. اگرچه او مجبور شد در 10 سالگی مدرسه را ترک کند تا در مغازه شمع و صابون فروشی پدرش کمک کند، اما از وقت آزادش برای خواندن کتاب استفاده می‌کرد. او در سن 11 سالگی،  یکی از اولین اختراعات خود را انجام داد: باله های چوبی شنا برای اینکه سریعتر شنا کند.

بر خلاف باله‌های شنای امروزی که شناگران به پاهای خود متصل می‌کنند، فرانکلین 11 ساله باله‌های شنا خود را به دستان خود وصل کرد.

فرانکلین بعداً در مقاله خود با عنوان «در هنر شنا» نوشت: «من دو باله بیضی‌شکل شکل ساختم که هر کدام حدود 10 اینچ طول و شش اینچ پهن بود، با سوراخی برای انگشت شست تا آن را در کف دستم نگه دارم». “آنها بسیار شبیه کاردک‌های یک نقاش بودند. در حرکت به جلو در شنا، لبه‌های آن‌ها را به جلو هل دادم و وقتی آنها را به عقب می‌کشیدم، با سطوح آنها به آب ضربه زدم. به یاد دارم که با این باله‌هاسریع‌تر شنا می‌کردم، اما آنها مچ دستم را خسته می‌کرد.»

با افزایش سن، تمایل بنجامین فرانکلین به اختراع افزایش یافت. فرانکلین مردی با استعدادهای فراوان – و سرگرمی های فراوان – یک کاسه سوپ اختراع کرد که چیزی از آن بیرون نمی‌ریخت، یک آلت موسیقی به نام آرمونیکا شیشه‌ای، وسیله ای برای گیر انداختن کتاب‌ها در قفسه های بلند و پیشگیری از افتادن آنها و حتی عینک های دو کانونی اختراع کرد.

فرانکلین، خواننده‌ای مشتاق کتاب بود که هم از نزدیک بینی و هم از دوربینی رنج می‌برد، او از اینکه مدام عینک خود را عوض کند خسته شد. بنابراین، او چیزی را اختراع کرد که آن را “عینک دوبل” نامید. بر اساس نوشته‌های موزه ملی تاریخ آمریکا اسمیتسونین، فرانکلین عدس‌ های دو عینک را برید و “نیمی از هر یک را در یک دایره قرار داد.”

رعد و برق یک خطر بزرگ برای شهرهای سراسر جهان بود. کلیساها به ویژه در معرض خطر بودند، زیرا آنها اغلب مرتفع‌ترین ساختمان اطراف بودند. اتفاقاً فرانکلین مجذوب رعد و برق شد.

در سال 1752، فرانکلین با آزمایش معروف خود با یک بادبادک پی برد که صاعقه یک پدیده الکتریکی است. سپس کلید فلزی را به بادبادک وصل کرد و بار الکتریکی را که از آسمان طوفانی فرود آمد مشاهده کرد. فرانکلین مشاهدات مهمی در مورد رعد و برق انجام داد.

با همین دانش بود که بنجامین فرانکلین میله صاعقه را اختراع کرد. او این فرضیه را مطرح کرد که قرار دادن یک میله آهنی بر روی ساختمان ها می‌تواند آنها را از برخورد رعد و برق مخرب در طول طوفان محافظت کند.

پس از اینکه او یک میله برق گیر را در خانه خود در فیلادلفیا نصب کرد، در سراسر جهان از کار او تقلید کردند. طبق گفته مرکز قانون اساسی، حتی پادشاه جورج سوم یک میله برق گیر نصب کرده بود.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خودکشی دسته جمعی در دمین آلمان در پایان جنگ جهانی دوم

خودکشی دسته جمعی در دمین به رویداد غم‌انگیزی اشاره دارد که در پایان جنگ جهانی دوم در شهر دمین آلمان رخ داد. در اواخر‌آوریل و اوایل ماه مه 1945، هنگامی که نیرو‌های شوروی در حال پیشروی به سمت شهر بودند، بسیاری از ساکنان آن، از جمله زنان،…

باز هم نمونه‌هایی از معماری بد که آنقدر جلب توجه کرده‌اند که شهره اینترنت شده‌اند!

طراحی بد داریم تا طراحی بد. شاید پشت برخی از اینها اصلا طراحی‌ای هم در کار نبوده و همه چیز بداهه پیش رفته است یا حاصل اخنتلاف مهندس طراح داخلی و خارجی و کارفرمایی بوده که فکر می‌کرده همه چیز را می‌داند یا شاید هم دستور کارفرمایی بوده که…

داستان پسر دو سر بنگال، آن هم به صورتی تقریبا دیده نشده!

در ماه مه 1783، در روستای کوچکی به نام Mundul Gaut، در بنگال هند، یک کودک عجیب به دنیا آمد. او دو سر داشت.مامایی که به زایمان کمک می کرد از ظاهر کودک چنان وحشت زده شد که سعی کرد با انداختن او به داخل آتش این هیولا را بکشد. خوشبختانه…

بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته به ویلایی لوکس در «بالی» تبدیل شد

یک بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته که بر روی صخره‌ای در بالی قرار گرفته، به ویلایی لوکس تبدیل شده است. شرکت Hanging Gardens قرار است در‌ آوریل این ویلا را افتتاح کند. ایده این کار زاییده فکر کارآفرینی به نام فلیکس دنیم است. دنیم در حال حاضر هتل‌های…

مورد عجیب بیمار M: مردی که گلوله‌ای به سرش خورد و بعد همه چیز را وارونه می‌دید!

بر اساس گزارش موردی که به تازگی منتشر شده است، یکی از منحصر به فردترین و عجیب‌ترین موارد آسیب مغزی در تاریخ شرح داده شده: این مورد با نام مستعار بیمار M، نامیده می‌شود که در سال ۱۹۳۸ در جریان جنگ داخلی اسپانیا به سرش گلوله خورد و بعد آن…

شوخی با درونگراها (نرنجید! خودم یک درونگرا هستم)

در مورد درونگراها بسیار مطلب نوشته‌ام. یک زمانی درونگرایی در جامعه خیلی تابو بود و هنوز هم مقداری است.خود من به عنوان یک درونگرا زمانی از درونگرایی خود شرمنده بودم. اما بعدا متوجه شدم که درونگرایی یک ویژگی شخصی است. درونگراهایی یک طیف…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.