فیلم سنجاقک – Dragonfly (2002) – معرفی و بررسی و نقد

سال تولید : ۲۰۰۲
کشور تولیدکننده : آلمان و آمریکا
محصول : گری باربر، راجر برنبام، مارک جانسن و تام شادیاک
کارگردان : شادیاک
فیلمنامه‌نویس : مایک تامپسن، براندون کمپ و دیوید سلستر، برمبنای داستانی نوشتهٔ تامپسن و کمپ
فیلمبردار : دین سملر
آهنگساز(موسیقی متن) : جان دبنی
هنرپیشگان : کوین کاستنر، کتی بیتس، سوزانا تامپسن، جو مورتن، ران ریفکین، جیکوب اسمیت و مت کریون
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۴ دقیقه

̎جو دارو̎ کاستنر)، پزشک و عزادار مرگ همسرش، ̎امیلی̎ (تامپسن) است که در آمریکای جنوبی کمک‌های پزشکیِ مردم نیازمند را تأمین می‌کرده و در تصادف اتوبوسی درگذشته است. ̎جو̎ که درد و رنج این فاجعه ناتوانش کرده، نوبت‌های اضافی در بیمارستان کار می‌کند تا از فشار این تراژدی بر ذهنش بکاهد؛ ولی کار زیاد به عصبی شدنش و اشتباه‌های از سر بی‌احتیاطی منجر می‌شود. رئیس بیمارستان (مورتن) ̎جو̎ را مجبور می‌کند که مرخصی بگیرد ولی ̎جو̎ خود را ملزم می‌یابد به قولی که به همسرش، پیش از رفتن به سفر، داده عمل کند و به بیماران خردسال همسرش سر بزند. موقع سرکشی به بخش اطفال، ̎جو̎ احساس می‌کند که ̎امیلی̎ از تجربهٔ بین مرگ و زندگی بیماران علاج‌ناپذیر استفاده می‌کند تا با او ارتباط برقرار کند ـ و این عمل نیز از طریق تصاویری که بچه‌ها می‌گویند در خواب می‌بینند و نقش‌های نمادگونه‌ای که بی‌هیچ دلیلی روی کاغذ می‌کشند، انجام می‌شود. بچه‌ها، ̎جو̎ را خویشاوندی نزدیک تلقی می‌کنند، اما کارکنان بیمارستان نگران تعامل بین ̎جو̎ و بیماران هستند و باعث به‌هم‌ریختگی اوضاع شده است. ̎جو̎ در خانه نیز علائمی آن دنیائی از کوشش همسرش برای ارتباط با او می‌یابد ـ برخی از این علامت‌ها شبیه تصویر سنجاقکی هستند که به علامت ماه‌گرفتگی روی شانهٔ ̎امیلی̎ شباهت دارند. دوستان و یکی از همسایه‌هایش (بیتس) نگرانند مبادا ̎جو̎ عقلش را از دست بدهد ـ به‌خصوص که جست‌وجوهایش حالتی دیوانه‌وار به خود گرفته و حرفه و زندگی‌اش را به خطر انداخته است.

“سنجاقک” یک درام ماوراء الطبیعه متفکرانه و دارای بار احساسی است که در اعماق غم و اندوه، باورها و ارتباطات غیرقابل توضیحی که زنده ها و درگذشتگان را به هم پیوند می دهد می پردازد. این فیلم به کارگردانی تام شادیاک و با بازی کوین کاستنر در یک اجرای ظریف، ترکیبی بی نظیر از رمز و راز، عاشقانه و کاوش در ناشناخته ها را ارائه می دهد.

در اصل، «سنجاقک» فیلمی درباره کنار آمدن با ضرر است. دکتر جو دارو، با بازی کوین کاستنر، یک پزشک اختصاصی اورژانس است که با مرگ همسرش امیلی، پزشک همکارش، در حین یک ماموریت پزشکی در ونزوئلا، زندگی وی به شکلی ویرانگر در می آید. سنگینی اندوه جو قابل لمس است و کاستنر با استادی حس عمیق از دست دادن، سردرگمی و آشفتگی عاطفی را که با چنین تراژدی عمیقی همراه است، منتقل می کند. این عملکردی است که ریسمان های قلب را به خود جلب می کند و سفر جو را برای هرکسی که از دست دادن را تجربه کرده است قابل ارتباط می کند.

وقتی جو شروع به تجربه یک سری اتفاقات مرموز شامل سنجاقک ها می کند – موجوداتی که برای امیلی اهمیت ویژه ای داشتند، روایت فیلم یک پیچش ماوراء طبیعی پیدا می کند. این ظواهر، جهان بینی منطقی و علمی جو را به چالش می کشد، و او را وادار می کند تا احتمال زندگی پس از مرگ و این ایده که همسرش ممکن است سعی کند از فراتر با او ارتباط برقرار کند را در نظر بگیرد.

همانطور که جو بیشتر تحقیق می کند، با گروهی از افراد حمایت کننده مواجه می شود که تجربیات نزدیک به مرگ داشته اند. این گروه به عنوان یک کاوش جذاب از تقاطع علم و معنویت عمل می کند. این فیلم به طور موثری تنش بین آموزش پزشکی جو را که به شدت بر شواهد تجربی تکیه دارد و گشودگی تازه یافته او نسبت به امکان ارتباطاتی فراتر از آنچه که توسط علم توضیح داده می شود، هدایت می کند.

فیلمبرداری و بصری در «سنجاقک» به فضای ماورایی فیلم کمک می کند. کنار هم قرار گرفتن محیط شلوغ و بالینی بیمارستان با زیبایی آرام مأموریت پزشکی امیلی در ونزوئلا، تضاد بین امر دنیوی و اثیری را برجسته می کند. سنجاقک‌ها خود به نمادی از فضای مرزی بین زندگی و مرگ تبدیل می‌شوند و ظاهرشان حس شگفتی و رمز و رازی را به همراه دارد که در سراسر فیلم طنین انداز می‌شود.

«سنجاقک» مخاطبان را به تأمل در پرسش‌های عمیق درباره ماهیت هستی، مرزهای زندگی و مرگ و امکان ارتباط فراتر از قلمرو فیزیکی دعوت می‌کند. در حالی که فیلم ممکن است در قلمرو متافیزیکی قدم بگذارد، اما این کار را با یک لمس ظریف انجام می دهد و به تماشاگران اجازه می دهد تا نتیجه گیری های خود را بگیرند و در عین حال از نظر احساسی درگیر سفر جو هستند.

در ژانری که اغلب با پرش‌های ترسناک و جلوه‌های ویژه مشخص می‌شود، “سنجاقک” به عنوان یک مراقبه آرام در مورد غم و اندوه و ظرفیت انسان برای یافتن معنی در مواجهه با از دست دادن است. این فیلمی است که روح را تحت تأثیر قرار می دهد و تأثیری ماندگار بر کسانی می گذارد که به مضامین آن عشق، ارتباط و رازهایی که درست فراتر از پرده های شناخته شده هستند، باز هستند. «سنجاقک» با بازی های صمیمانه، روایت تامل برانگیز و لمس ماوراء طبیعی، تجربه ای سینمایی است که فراتر از ژانرهاست و نگاهی اجمالی به جنبه های مرموز و وصف ناپذیر وجود انسان دارد.


  این نوشته‌ها را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
[wpcode id="260079"]