عکس‌هایی شگفت‌انگیز از مرگ یک ستاره محکوم به نابودی

0
در تصاویر جدیدی که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب گرفته شده، ستاره‌ای در حال مرگ به رنگ طلایی دیده می‌شود.

مسیه ۵۷، یا سحابی حلقه، دایره‌ای از گاز درخشان در صورت فلکی لیرا، در فاصله ۲۷۵۰ سال نوری از زمین است که از پرتاب مواد ستاره‌ای با جرم نسبتا کم در هنگام مرگ ایجاد شده. وضوح فوق‌العاده عکس‌های جیمز وب، گره‌ها و الگو‌های پیچیده را آشکار کرده و درونمایی از سرنوشت ستاره‌هایی به اندازه خورشید را به ما نشان می‌دهد.

«ما شاهد آخرین فصل‌های زندگی یک ستاره و پیش‌نمایشی از آینده دور خورشید هستیم، و مشاهدات جیمز وب دریچه جدیدی را برای درک این رویداد‌های کیهانی الهام‌بخش باز کرده است».

گرچه نام سحابی سیاره‌ای به این پدیده و رخدادهای مشابه داده می‌شود، اما استفاده از کلمه سیاره در اینجا اشتباه است. این واژه یادگار ستاره‌شناسان قرن ۱۸ است که تصور می‌کردند که شکل گرد آن‌ها مانند سیاره‌هاست. آن‌ها در واقع بسیار بزرگتر و پویاتر هستند.

وقتی مواد این ستاره‌های تمام می‌شود، این ستارگان بی‌ثبات می‌شوند و تمام مواد بیرونی خود را به بیرون پرتاب می‌کنند. هسته ستاره‌ای که دیگر تحت فشار بیرونی همجوشی قرار نمی‌گیرد، تحت تأثیر گرانش فرو میریزد و به یک کوتوله سفید تبدیل می‌شود. این سرنوشت نهایی خورشید و بیشتر ستارگان راه شیری است.

سحابی حلقه توسط ستاره‌ای ایجاد شده است که  در ۲۰۰۰ سال گذشته به پایان همجوشی رسیده است. در مرکز آن یک کوتوله سفید در حدود ۶۰ درصد جرم خورشید قرار دارد. مواد اطراف این ستاره در حال انبساط به سمت بیرون به سمت فضا در کره‌ای هستند که برای ما مانند حلقه‌ای پر از مواد درخشان به نظر می‌رسد.

پوسته بیرونی سحابی ضخیم و غبارآلود است و  ساختار‌های پیچیده‌ای ایجاد کرده. مطالعه این ساختار‌ها می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا فرآیند‌های فیزیکی مربوط به شکل و انبساط یک سحابی سیاره‌ای را درک کنند.

این مشاهدات همچنین داده‌های زیادی را در مورد ترکیب سحابی، از جمله مولکول‌های بزرگ و دارای کربن که منشأء آن‌ها در حال حاضر نامشخص است، ارائه کرده‌اند.

«این تصاویر چیزی بیش از جذابیت زیبایی‌شناختی دارند؛ آن‌ها بینش‌ علمی قابل توجهی را در مورد فرآیند‌های تکامل ستاره‌ای ارائه می‌دهند.»


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

همه چیز در مورد رمان رابینسون کروزوئه، نوشته دانیل دفو + روجلدهای خاطره‌انگیز این کتاب

رابینسون کروزوئه رمانی نوشته دانیل دفو است که اولین بار در سال 1719 منتشر شد. این رمان داستان مرد جوانی به نام رابینسون کروزوئه را روایت می‌کند که بر خلاف میل خانواده‌اش راهی دریا می‌شود و در جزیره‌ای متروک در سواحل آمریکای جنوبی غرق…

عکس‌هایی از طراحی‌های داخلی و خارجی بسیار زیبا و بی‌نظیر

طراحی‌های داخلی و خارجی هم این روزها بسیار تکراری شده‌اند و فاکتورهایی مانند هزینه مواد، هزینه طراح و تخیل او و انتظارات سطح پایین کارفرماها از نظر کاربرد یا زیبایی‌شناسی آنها باعث می‌شوند که شاهد طراحی‌های تقریبا همسان در مجموع باشیم.…

تصور واقعیت دگرگون به کمک میدجرنی – گالری عکس

تاریخ دگرگون یک ژانر جذاب است که به بررسی چگونگی تغییر مسیر تاریخ در صورت رخ دادن برخی رویداد‌های کلیدی به گونه‌ای متفاوت می‌پردازد.یک تغییر جزئی یا یک واگرایی عمده می‌تواند تخیل ما را به کار بیندازد تا آینده‌ای کاملا متفاوت که الان جزو…

سری جدیدی از عکس‌های جذاب مقایسه‌ای زمان قدیم و جدید مکان‌ها و شهرها

عکس‌های «قبل و بعد» یا عکس‌های یک مکان بعد از گذشت زمان مدید، به چند دلیل جالب از آب درمی‌آیند:دگرگونی دیداری: انسان‌ها به طور طبیعی به سمت تغییرات و دگرگونی‌های بصری گرایش دارند. عکس‌های قبل و بعد تصویری واضح و قابل توجه از پیشرفت،…

مجموعه‌ای از «توتورو»های دست‌ساز در ستایش نماد استودیو جیبلی

تعدادی «توتورو»ی شکم گرد نمادین در انیمه My Neighbor Totoro از استودیو جیبلی به عنوان بخشی از مجموعه وسیعی از مجموعه‌ جدید کلکسیونی است که به احترام این شرکت رویاساز ساخته شده.این مجموعه که توسط تیم‌هایی از صنعتگران همکار ناکاگاوا…

خوشمزه‌ترین غذاها در کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی

ذائقه مردم کشورهای مخالف متناسب با فرهنگ و مواد غذایی اولیه در دسترس به میزان زیادی با هم متفاوت است تا آن حد که گاه باعث شگفتی ما می‌شود که چطور به خوردن این غذاها می‌شود فکر کرد. اما به صورت متناسب ممکن است برخی غذاهای ما هم برای شهروندان…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.