طرحی برای ساخت یک ابر تلسکوپ غول پیکر در ماه رونمایی شد

0
انسان‌ها بر فراز کوه‌های دورأفتاده تلسکوپ ساخته‌اند و حتی تلسکوپ‌هایی را به فضا پرتاب کرده‌اند. پیشرفت بعدی ما در رصدخانه‌ها چه می‌تواند باشد؟

بر اساس یک مقاله جدید در arXiv، یک انتخاب خوب سطح ماه خواهد بود.

قرار دادن تلسکوپ بر روی ماه‌ ایده جدیدی نیست. قبلاً ناسا بودجه ساخت یک تلسکوپ رادیویی دهانه ماه (LCRT) را تأمین کرده است. در طول ماموریت‌های آپولو، فضانوردان بازتابنده‌هایی را روی ماه قرار دادند تا اخترشناسان بتوانند فاصله تا ماه را در چند میلی‌متر اندازه‌گیری کنند.

اما در یک مقاله جدید، دانشمندان چندین‌ایده شناخته شده را ترکیب کرده‌اند تا ایده هایپرتلسکوپ را معرفی کنند.

تلسکوپ‌های رادیویی در سمت دور ماه مانند LCRT شاید محبوب‌ترین پیشنهاد باشند و تلسکوپ‌های دیگر شامل تلسکوپ Life Finder در قطب‌های قمری (LFTALP) ، مجموعه‌ای از تلسکوپ‌های ۶.۵ متری است که بر روی مطالعه جو سیاره‌های فراخورشیدی تمرکز می‌کند.

کاوشگر نوری UV ماه (LOUVE) خواهد توانست بر روی اجرام فرابنفش درخشان تمرکز کند. حتی پیشنهاد‌هایی برای رصدخانه امواج گرانشی مشابه LIGO وجود دارد.

مشکل همه این پیشنهاد‌ها این است که آن‌ها نیاز به ساخت و ساز در سطحی از فناوری دارند که حتی روی زمین نیز چالش برانگیز است. ‌ایده ساختن رصدخانه‌های آرایه‌ای و مانند آن بر روی ماه یک هدف عالی است، اما در حال حاضر بسیار فراتر از توانایی‌های فنی ما است.

بنابراین دانشمندان ایده کمی ساده‌تر را پیشنهاد می‌کنند. یک تلسکوپ نوری اولیه. از آنجا که قدرت یک تلسکوپ نوری تا حد زیادی به اندازه آینه اولیه و فاصله کانونی تلسکوپ بستگی دارد، فاصله کانونی را می‌توان با داشتن چندین آینه افزایش داد.

یک هایپرتلسکوپ می‌تواند از آرایه آینه‌ای استفاده کند. خوشه آشکارساز تلسکوپ را می‌توان با یک کابل معلق کرد، شبیه به روشی که آشکارساز‌های رصدخانه آرسیبو در بالای صفحه مشبک آویزان شده بودند.

نسخه دیگر این ایده شامل قرار دادن آینه در یک طرف دهانه و ابزارهای سنجشی دقیق در طرف دیگر است. این گار اجازه می‌دهد تا فاصله کانونی بسیار بزرگی به دست آید.

همه این‌ایده‌ها هنوز در مراحل اولیه خود هستند و چالش‌های جدی وجود دارد که باید بر آنها غلبه کرد.

مثلا گرد و غبار به مرور روی آینه‌ها جمع می‌شود و باید پاک شود. همچنین اگرچه ماه فعالیت لرزه‌ای بسیار کمتری نسبت به زمین دارد، اما همچنان می‌تواند روی همسویی آینه‌ها و آشکارساز‌ها تأثیر بگذارد.

منبع: Universe Today


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های جالبی از ساخت و سازها و اقدامات معماری نافرجام

مجموعه زیر به ظاهر مفرح یا حتی خنده‌دار است اما هر یک گویای نبود نقشه، مغز طراح یا ذهنی است که به صورت ساده کار را در ذهن شبیه‌‌سازی کند.مشابه این جمله مشهور را که عیب برنامه، در حین انجام آن بیرون می‌آید را در عمرمان زیاد شنیده‌ایم و…

اگر در این لحظات تاریخی حساس، شخصیت‌های مهم عکس سلفی می‌گرفتند

عکس سلفی به مفهوم کنونی آن مدت یک دهه است که مرسوم شده و به مفهوم گرفتن عکس آینه‌ای یا تکنیک‌های گرفتن عکس با شاتر زمان‌دار قدمت آن به زمان عکاسی برمی‌گردد.اما تصور کنید که در این لحظات مهم تاریخی، شخصیت‌ها دست به دوربین می‌شدند و به…

عکس‌های قدیمی از کلاس‌های تایپ دهه 1950 تا 1970 – زمانی که تایپ یک مهارت پایه بود و چه بسا با…

در تاریخ آموزش آمریکا، در یک برهه دبیرستان‌های آمریکا برای آموزش یک مهارت ضروری برای ورود به دنیای مدرن تجهیز شدند: تایپ کردن. ظهور کلاس‌های تایپ در دبیرستان‌های ایالات متحده، فصلی جذاب در تاریخی آموزش بود.شروع  آموزش تایپ را می‌توان در…

هوش مصنوعی یکی از تخیل‌های کودکی ما را تصویرسازی کرد: کشتزارهایی از همه چیز: بستنی قیفی –…

شاید سریال کارتونی پینوکیو باعثش شد. شاید هم نه! در آن قسمت دلپذیر و خاطره‌انگیز، روباه مکار و گربه ننه، پینوکیو را فریفتند تا سکه خود را بکارد تا درختی از سکه بروید و بتواند سکه‌های بی‌شمار برداشت کند.سال‌ها از آن زمان گذشته، الان هم…

کاریکاتورهای و تصاویر ساده، مفرح و تفکربرانگیز لوکاس لویتان

لوکاس لویتان هنرمند برزیلی، ساکن مادرید است. او بیشتر برای پروژه‌اش به نام «هجوم عکس» مشهور شده، در این پروژه او نقاشی‌هایی را به عکس‌های اینستاگرام افراد اضافه می‌کند و داستان‌های پنهان را به روشی خلاقانه آشکار می‌کند.کارهای او جذاب و…

اگر این شخصیت‌های سینمایی و تلویزیونی به صورت گربه تصور می‌شدند

این کاری است با هوش مصنوعی انجام آن نستا ساده شده است. اما به یاد دارم که در سالیان دور برای همانند نشان دادن برخی سگ‌ها با شخصیت‌ها انسانی خاص، عکاس و روتوش کار چه زحمتی کشیده بود و این سری عکس‌ها را در شماره ظاهرا نوروزی یک شماره مجله…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.